به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، موضوع اشتغال و بیکاری نیروی کار در ایران، یکی از عمده مسائلی است که در چند دهه گذشته، بازار کار کشور را به خود درگیر کرده و حال هزاران نفر با هدف و رویای یافتن شغل و یا شغل بهتر و متعاقب آن دستیابی به سطح بالاتری از زندگی به ناچار شهر خود را ترک کرده و به شهرهای اطراف و یا کلانشهرها مهاجرت کنند. رییس جمهوری سه شنبه شب در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سوال که برای رفع بیکاری جوانان و تسهیل امر ازدواج چه کارهایی باید انجام دهیم و دولت چه پیشبینیهایی دارد؟، گفت: اشتغال با رونق اقتصادی امکان پذیر است؛ راه دیگری نداریم.

به گزارش صدای دانشجو، سهشنبه گذشته ارتش و نیروهای حزب الله لبنان در اقدامی غافلگیر کننده و همزمان با آغاز مذاکرات صلح سوریه در ژنو عملیات گستردهای را در شمال حلب آغاز کردند. سرعت پیشروی نیروهای سوری در این عملیات عالی بوده و در ساعات اولیه چندین منطقه آزاد شد. در ادامه این عملیات شهرکهای شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» پس از 4 سال از محاصره تروریستها خارج شد. نکته دیگری که اهمیت این عملیات را بیشتر میکند، قطع کامل ارتباط تروریستها در شمال و غرب حلب پس از پایان این عملیات خواهد بود. هم زمان با این موفقیت بزرگ هیأت معارضان میز مذاکرات ژنو را ترک کرد و نماینده سازمان ملل خبر تعلیق گفتوگوها را اعلام کرد. به نظر میرسد تحولات سوریه وارد مرحله جدیدی شده است.
ساز ناکوک معارضان
«آتش بس و توقف درگیریها در سوریه، مبارزه با گروه تروریستی تکفیری داعش، قانون اساسی سوریه، بررسی راه های برگزاری انتخابات آینده و امداد رسانی به مردم مصیبت زده سوریه» اینها اهداف یا بهتر بگوییم آرزوهای «دی میستورا» برای مذاکرات ژنو3 است. مذاکراتی که قرار بود دولت و معارضان سوری را به سمت حل سیاسی بحرانی پیچیده با ابعاد جهانی، منطقهای و ملی هدایت کند. اما از همین روزهای اول ساز ناکوک معارضان تحت حمایت آل سعود اوقات همه حتی جان کری را تلخ کرده است!
البته باید به معارضان هم حق داد. این روزها دلیلی برای کوک بودن سازشان وجود ندارد! شکست پشت شکست! از حلب و لاذقیه در شمال گرفته تا قنیطره و شیخ مسکین در جنوب. تروریستیهایی که 5 سال پیش آمده بودند تا کار نظام سوریه را یکسره کنند و این کشور استراتژیک را به حیاط خلوت عربستان و ترکیه تبدیل کنند حالا با سرکار ماندن اسد هم مخالفتی ندارند. فارق از اینکه جر و بحثهای کری و جبیر بر سر اعزام هیئت معارضان به ژنو و تهدید جان کری به قطع حمایت از آنها در صورت سر باز زدن از شرکت در مذاکرات را جنگ زرگری بدانیم یا دعوای بین لشگر شکست خوردگان، واقعیت ماجرا این است که حساب و کتاب آمریکاییها هم نشان میدهد دیگر ادامه دادن این بازی ممکن نیست و باید راهحلی آبرومندانه برای خروج از ماجرای سوریه پیدا کرد.
البته آمریکاییها تا همینجا هم سود بسیاری نصیبشان شده است. در طول 5 سال گذشته یک کشور اسلامی عضو محور مقاومت به کلی نابود شده و اسرائیل هم ارتش سوریه را از فهرست نگرانیهای امنیتی خود خارج کرده است. با این حال همه میدانند پایداری این وضعیت کوتاه یا نهایتاً میان مدت است. یادگار سردار همدانی با نام «دفاع وطنی» یا همان «نیروهای مقاومت بسیج مردمی در سوریه» به زودی تهدیدی جدید برای امنیت اسرائیل خواهند بود.
قمار کردها در سوریه
گیر و گرههای مذاکرات ژنو تنها به نق زدنهای معارضان جیرهخور آل سعود ختم نمیشود. اختلافات ترکیه با کردها، سازمان ملل را مجبور کرد تا از دعوت مسلم صالح رئیس گروه معارض موسوم به شورای دموکراتیک سوریه صرفنظر کند. این در حالی است که کردها بخش بزرگی از شمال سوریه را تحت کنترل دارند.
کردها این روزهای به گوشت قربانی بحران سوریه تبدیل شدهاند. ترکیه که از ابتدای بحران برای هر صدای مخالفی با بشار اسد کف و صوت زده است ابدا نیت سازگاری با کردها را ندارد چراکه قدرت گفتن کردها در مرزهای جنوبی کشورشان را زمینهساز افزایش بحران بین دولت مرکزی و کردهای ترکیه میداند. از سوی دیگر تنش بین مسکو و آنکارا موجب شده تا روسیه حمایت همه جانبهای از کردهای سوریه در عرصه سیاسی داشته باشد. حتی زمزمههایی مبنی بر افتتاح دفتر اقلیم کردستان سوریه در مسکو نیز به گوش میرسد. این درحالی است که آمریکاییها بر خلاف روسها در عرصه میدانی پشت کردها درآمدهاند و با اعزام نیرو و تجهیزات به استان کرد نشین حسکه در شمال سوریه نیروهای شبهنظامی کرد را تقویت میکنند با این حال هیچ حمایتی برای حضور آنها در مذاکرات ژنو نداشتهاند. به نظر میرسد هم روسها و هم آمریکاییها به دنبال سوء استفاده از رویاهای کردها به منظور پیشبرد اهداف خود هستند.
تروریستها دیپلمات میشوند!
کردها تنها غایبان ژنو نیستند. معارضان داخلی حکومت دمشق نیز به دلیل حضور اعضای برخی از گروههای تروریستی در هیئت تشکیل شده در ریاض از همراهی با آنها خودداری کردند. «محمود مرعی» رئیس هیئت کار ملی از گروههای مخالف دولت پیش از آغاز مذاکرات گفته بود: « نمایندگان معارض داخل سوریه یادداشت کاری مشترکی تهیه کردهاند و محال است که در مذاکرات ژنو به گروه ریاض ملحق شده و گروه واحدی را تشکیل بدهند.» مشکل اصلی معارضان داخلی حکومت دمشق با هیئت ریاض، حضور شخصیتها تروریستی مانند «محمد علوش»، یکی از سرکردگان گروه تروریستی تکفیری «جیش الاسلام» در این هیئت است. محمد پسرعموی «زهران علوش» فرمانده خونخوار گروه تروریستی «احرار الشام» است که چندی پیش در حملات هوایی ارتش سوریه به هلاکت رسید.
شکست تروریستها از حلب تا ژنو
هرچند کشورهای خارجی حامی مذاکرات از ایران روسیه گرفته تا آمریکا و فرانسه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ابراز امیدواری کردهاند اما روزهای نخست برگزاری این نشست نیز با ادامه سیگنالهای منفی پیش رفته است. «دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه که برای پیشبرد مذاکرات بنا به پیشبینی خودش باید 6 ماهی بین اتاق معارضان و هیئت اعزامی از دولت سوریه رفت و آمد کند، در اولین روز با بهانهگیریهای معارضان مواجه شد. آنها توقف حملات ارتش سوریه به گروههای تروریستی را شرط آغاز مذاکرات عنوان کرده و تهدید کردند در صورت عملی نشدن این خواسته ژنو را ترک میکنند. موضوعی که نهایتاً میستورا را مجبور به اعلام تعلیق مذاکرات کرد. البته او هشدار داد که ژنو آخرین امید برای پایان سیاسی بحران در سوریه است.
این چشمانداز تاریک ناظران را با این پرسش روبهرو میکند که نتیجه شکست مذاکرات چه خواهد بود؟ بدون شک پاسخ این پرسش را باید در میدانهای نبرد در مناطق مختلف سوریه جستوجو کرد. از 4 ماه پیش که ایران و روسیه تصمیم گرفتند حضور نظامی خود در سوریه را پررنگتر کنند موازنه قدرت در جبهههای نبرد به نفع ارتش سوریه و گروههای هم پیمانش تغییر کرد. عملیات در شرق و جنوب حلب موجب شد تا کمربند امنیتی دومین شهر بزرگ سوریه گستردهتر شود و ارتش جای پای محکمی در شمال سوریه داشته باشد. با این حال پس از تصرف فرودگاه نظامی کویرس در شرق و تصرف بخشی از بزرگراه حلب-دمشق سرعت انجام عملیات در استان حلب به کندی گرویده بود و نیروهای محور مقاومت که پیش از این تصور میشد به دنبال پیشروی به سمت ادلب هستند، عملیاتهای خود را در استان لاذقیه متمرکز کردند تا اینکه سهشنبه گذشته عملیات جدیدی را در شمال حلب آغاز کردند و موفق شدند محاصره 4 ساله شهرکهای نبل و الزهراء را بشکنند.
نبرد در لاذقیه هم بسیار موفق بود و نیروهای مردمی و ارتش سوریه به همراه نیروهای مقاومت لبنان و گروههای جهادی عراق با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه توانستند بیش از چهارصد کیلومتر مربع از مناطق شمالی استان لاذقیه را که اغلب کوهستانی هستند پاکسازی کنند.
در جنوب سوریه نیز آزاداسازی شهر شیخ مسکین توازن قوا را به نفع نیروهای محور مقاومت تغییر داده است. شهری راهبردی که گذرگاه انتقال سلاح از اردن به سوریه بود و با سقوط آن دیگر مناطق استان درعا نیز در آستانه پاکسازی قرار دارند.
مسیر طولانی تا پیروز نهایی
تحولات میدانی اخیر در سوریه موجب شده است تا ارتش سوریه و نیروهای هم پیمانش دست بالا را در تحولات میدانی داشته باشند. با این وجود هنوز بخش بسیار بزرگی از سوریه در اشغال گروههای مختلف به خصوص داعش است و دولت سوریه بر بسیاری از مرزها و منابع حیاتی نفت تسلط ندارد. کمکهای بی حد و حساب حامیان جهانی و منطقهای تروریستها موجب شده است تا آزادی کامل مناطق اشغالی در کوتاه مدت امری دور از ذهن باشد. سوریه درگیر یک جنگ فرسایشی طولانی مدت و بحرانی بسیار پیچیده شده است. بیشتر بازیگران جهانی و منطقهای، کم و بیش سهمی در اوضاع سوریه دارند و این موضوع حل بحران را دشوارتر نیز میکند. موضوعی که سردار همدانی در آخرین مصاحبه قبل از شهادتش به آن اشاره کرده و گفته بود تنها راهحل پایان این بحران قطع حمایت بازیگران خارجی از یکی از طرفهای درگیر است.
با وجود اینکه هیچ نشانه مثبتی از تغییر در عاملان ایجاد این بحران دیده نمیشود اما بی علاقهگی ناشی از دردسترس نبودن اهداف و هزینههای بالای جنگ در بین کشورهای حامی تروریست دیده میشود. ترکیه و آمریکا دیگر مثل سابق بر مواضع خود در قبال سوریه پافشاری نمیکنند؛ هرچند غرور سیاسیشان نیز اجازه اعتراف علنی به شکست سیاستهایشان در سوریه را نمیدهد.
با تمام این تفاسیر باید منتظر بود و دید که نهایت این بحران غرب ساخته به کجا خواهد انجامید؟ آنچه برای سوریه امروز حائز اهمیت است روحیه بالا و عزم جدی جوانان سوری برای غلبه بر این بحران است. عملیات روز گذشته در شمال حلب نشان داد آنها بدون توجه به بازیهای سیاسی و با فهم این قانون که آنچه در میدان نبرد به دست نیاید بر سر میز مذاکره بدست نخواهد آمد؛ خود را برای ادامه نبردها تا آزادسازی کامل کشورشان آماده میکنند.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، متن بیانیه صادر شده به شرح ذیل می باشد.
بسمه تعالی
شنیده ها حاکی از آن است که یکی از روسای دانشگاههای شهرستان بهار در جهت تامین منافع شخصی و به خاطر ادای دین به یکی از کاندیدهای محترم نمایندگی مجلس (لازم به ذکر است که این رئیس دانشگاه ریاست خود را از این کاندید محترم دارد) در اقدامی قابل تامل دانشگاه را با ستاد انتخاباتی اشتباه گرفته است و منافع دانشگاهی را درگیر بازی های سیاسی خود کرده است. و چراغ خاموش دانشگاهی را که باید در هدایت افکار عمومی به گفتمان حضرت امام (ره) و فضای آزاد اندیشی در جامعه ایفای نقش کند به ستاد انتخابات این شخص تبدیل کرده است . برخی از مسئولین دانشگاه هم که هم صدا و هم قدم با جناب رئیس هستند فعالیت انتخاباتی شخص مورد نظر را در فضای شهرستان پیگیری می کنند. آقای رئیس سوار شدن بر گرده ی بیت المال در جهت تبلیغ یک فرد خاص بسان قسم حضرت عباس و دم خروس است . سوء استفاده از اموال دولتی برای برگزاری جلسات انتخاباتی و تبدیل دانشگاه به ستاد انتخاباتی برای یک شخص خاص مصداق بارز خیانت در امانت است حال این شخص کاندیدی اصلح باشد یا غیر اصلح .
همچنان که امام (ره) فرمودند اینجانب به هیچکس اجازه نمی دهم تا از اموال دولت ، دفاتر ، سازمانها ،مجامع و اموال عمومی خرج انتخابات کنند.
حال چگونه می توان از دل این تبلیغات که هیچگونه اخلاق و قانونی را رعایت نمی کنند انتظار سر برآوردن گفتمانی از جنس انقلاب و اندیشه های ناب حضرت امام (ره) را داشت.
مقام معظم رهبری می فرمایند : در انتخابات همه با کرامت رفتار کنند ؛ چه آنهایی که نامزد می شوند, چه آنهایی که طرفدار آنهایند. ودرجای دیگر می فرمایند التزام کامل به قانون راه اساسی جلوگیری از بروزمشکلات انتخاباتی است.
شمایی که می کوشید افکار عمومی را متوجه کاندید مورد علاقه تان کنید و آرای مردم را جلب کنید قطعا سوء استفاده شما ازجایگاهتان به این شکل و استفاده از اموال بیت المال و خلاف منافع دانشگاه و در جهت جلب رضایت شخص مورد علاقه تان و ادای دین به ایشان خلاف قانون و اخلاق انتخاباتی است .
آقای رئیس قطعا خلاف قانون و اخلاق انتخاباتی است مسئولینی که امکانات سرمایه و ظرفیت های مادی و معنوی دانشگاه به واسطه مسئولیت آنها در اختیارشان قرار می گیرید و باید در جهت رشد علمی دانشگاه مورد استفاده قرار دهند ، تبدیل به ستادانتخاباتی یک کاندید شود؟!!!
هرچند دانشجو باید در کنار تحصیل علم فهم سیاسی نیز داشته باشد و به مسائل پیرامون خود آگاه باشد. سیاست عنصر ضروری برای دانشگاه است . روح سیاسی در دانشگاه مولود شور و نشاط برای دانشجو و فضای علمی کشور است اما معنای این سخن این است که دانشگاه هدف تاخت و تاز و به ابزاری برای ادای دین تبدیل گردد . که اگر اینطور شد بی هیچ اغراق باید فاتحه آن دانشگاه را خواند.
"شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاههای شهرستان بهار"
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، آیتالله سید مصطفی موسوی اصفهانی صبح امروز در بین جمعی از دانشجویان استان همدان با اشاره به موضوع خدامحوری و دعوت همگان به این اصل اظهار کرد: اگر بهدنبال عاقبت بخیری و شفاعت هستیم باید خدامحور باشیم.
وی با بیان اینکه اگر تمام آموزههای قرآنی ما را به سوی خدامحوری دعوت کرده است، افزود: باید درس خواندن ما، عمل کردن ما و درس دادن ما برای رضای خاطر خدا باشد.
مدیر حوزههای علمیه همدان خاطرنشان کرد: تنها پا گذاشتن بر جای پای خدامحوران کافی نیست بلکه باید پیشانی بر جای پای افراد خدامحور بگذاریم تا ما نیز به آنها متصل شویم.
وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در 19 دی سال جاری تاکید کرد: ایشان فرمودهاند «هر کس با امام (ره) بیعت کند در اصل با پیامبر اکرم(ص) بیعت کرده است».
موسویاصفهانی با بیان اینکه بیعت چیزی نیست که آن را فقط با زبان بتوان نشان داد بلکه باید در عمل نیز این موضوع را ثابت کرد، افزود: خدامحوری انسان را نیرو میدهد.
وی با بیان اینکه انبیاء آمدهاند تا قدرتپرستی، طاغوت و هوا و هوس را از میان بردارند و خدامحوری را جایگزین کنند، تصریح کرد: تشکیل حکومت اسلامی برای برداشتن موانع سیرو الی الله است و حکومت باید زمینهساز عروج جامعه به سمت خداست.
مدیر حوزههای علمیه همدان با بیان اینکه علت انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برای هموار شدن مسیر تحقق جامعهای اسلامی است، گفت: انتخاب و انتخاب کردن نیز یک امتحان برای ما است و باید در این صحنه هم خدامحور باشیم.
وی با اشاره به شنیده شدن زمزمه شورای رهبری از سوی برخی اشخاص، آن را خطری بزرگ دانست و اظهار کرد: این موضوعی است که در زمان امام (ره) حل شد و تغییرات لازم در قانون داده شده؛ بنابراین طرح آن ضرورتی ندارد.
موسوی اصفهانی با بیان اینکه ما باید از حکومت و ولایت فقیه حمایت کنیم و راه شهدا را ادامه دهیم، اظهار کرد: باید در انتخابات قانون و خدامحوری را مد نظر قرار داده و از قوانین عدول نکنیم.
وی با بیان اینکه نباید کاندیداها همدیگر را تخریب کنند، افزود: باید در تبلیغات رعایت اصل قانون مد نظر قرار گرفته و از اسراف و ریخت و پاش دوری شود.
مدیر حوزههای علمیه همدان در پایان افزود: در کنار فعالیتها باید دعا نیز بکنیم که آنچه رضای خداوند است رخ بدهد و ما نیز وظفیه خود را درست انجام بدهیم.
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو به نقل از بلاغ، غفلت و شاید نادانی هیئت همراه آقای روحانی باعث شد تا ایتالیاییها مکان انعقاد قراردادشان را در موزه capitoline شهر رُم برگزار کنند و نکته جالب توجه آنجاست که این قرارداد در زیر سُمهای مجسمه اسب مارکوس آئورلیوس آنتونیوس امضا شد. این شخص کسی بود که ایرانیان را در عصرِ پارتیان و سلسله اشکانی شکست داده و مغلوبِ خود ساخته بود و قسمتهایی از عراق و شام که متعلق به پارتها (ایران) بوده، جدا شده است.
انتها پیام/م
به گزارش صدای دانشجو، علی مرادخانی در یادداشتی درباره حاشیه های عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی نوشت: حاج حسن خمینی انسان بسیار محترمی است. نه به خاطر انتساب به بیت امام راحل، که تاریخ و تجربه ثابت کرده اند که انتسابات خونی و نسبی آن چنان قابل اعتنا و قابل اعتماد نیستند و خیلی ها در تاریخ بوده اند که با بدان بنشسته اند و عاقبتشان مانند ابا و اجدادشان نشده، ایشان محترم است به خاطر لباس روحانیت و علم شان و برخی موضع گیری ها و حمایت های شان از ولایت و پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، صادق کوشکی در جمع اعضای هیئت علمی گروه معارف و ائمه جماعات دانشگاه پیام نور کشور با انتقاد از سیستم صوتی برنامه گفت: امیدوارم زمان ظهور یکی از مشکلاتی که حل شود سیستم صوتی باشد.
این استاد دانشگاه بیان داشت: هیلاری کلینتون در کتاب خاطراتش با عنوان گزینه های سخت که به تازگی به چاپ رسیده در قسمتی آورده است ما در ایام 88 رابطین ما از ما می خواستند که از آنان به طور علنی حمایت نکنیم چون موجبات تضیف آنان را فراهم خواهد کرد ای کاش ما به حرف رابطین توجه نمی کردیم و قاطعانه از آنان حمایت می کردیم.
وی افزود: آنچه هیلاری کلینتون در این کتاب عنوان کرده قرار بوده که این موضوع منتشر شود که آنان در ایران دارای رابطین هستند که اگر از آنان حمایت می کردند جایگاه آنان افول می کند و نتیجه عدم حمایت از آنان چیزی نشد که آن ها انتظار داشتند.
این استاد دانشگاه با اشاره به مطلبی که CNN به نوعی سخنگوی کاخ سفید مطرح می شود گفت: در CNN جمله ای گفته می شود و آن اینکه اگر مجلس اصلاح طلب در ایران باشد به تعامل با آمریکا کمک می کند.
کوشکی با بیان اینکه نمی خواهم از جناح خاصی طرفداری کنم خاطر نشان کرد: اما این جای سوال است که چرا یک رسانه آمریکایی بیان می کند که اگر فلان جناح بیاید با ما رابطه اش بهتر است.
وی ادامه داد: گزاره بعدی این است که مقامات رژیم صهیونیستی گفته اند ما نگران انتخابات ایران هستیم و آن را رصد می کنیم حال باید پرسید چرا آنان نگران انتخابات ما هستند در حالی که در رژیم صهیونیستی انتخابات برگزار می شود و ما کاری به انتخابات آنان نداریم چون هر کسی بیاید ما شعار مرگ بر اسرائیل خودمان را می گوییم.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق خاطر نشان کرد: هر حزبی در اسرائیل بیاید سیاست خارجی آن در مواجهه با ایران عوض نمی شود آمریکا هم همین طور است در آمریکا حزب دمکرات و جمهوری خواه رقابت جدی می کنند اما در سیاست خارجی همان سیاست واحد خود علیه کشورمان را دارند.
وی با طرح این سوال که چرا انتخابات ما برای آمریکا و اسرائیل مهم است و انتخابات آن ها برای ما نه خاطر نشان کرد: پاسخ سوال این است که چون آنان می دانند روی کار آمدن عده ای در کشور ما می تواند منافع آن ها را تامین کند برای همین رای دادن و ساختار قدرت در ایران برای آمریکا و اسرائیل مهم است.
این استاد دانشگاه با اشاره به عدم صدور روادید برای حمید ابوطالب به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل گفت: هنگامی که آمریکا به ابوطالب روادید نداد برای اولین بار بود که در تاریخ آمریکا به نماینده کشوری برای حضور در سازمان ملل روادید صادر نکرده است.
کوشکی بیان داشت: علی رغم تحقیری که به خاطر ابوطالب کشور شد شاهدیم که وی در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود امیدوارم برجام پله اول نردبانی شود که به عادی سازی روابط با آمریکا ختم شود کسی که این را می گوید فردی است که آمریکا به وی روادید نداده حال باید ببینیم که وی به عنوان یک نفر این سخنان را می گوید یا یک جریان.
وی ادامه داد: باید از اینجا رد پای رابطین را پیدا کرد حرفی که ابوطالب زده حرف یک فرد نیست بلکه یک جریان است در دو سال گذشته خیلی ها وقتی ردشان را می گیریم می بینیم افرادی که این سخنان را می گویند کسانی بودند که در فتنه 88توبه نکردند و از کار خود پشیمان نیستند و بلکه از نظام طلب کار هستند و به دنبال تصفیه حساب با نظام جمهوری اسلامی هستند.
وی با تاکید براینکه برخی افراد به دنبال عادی سازی رابطه با آمریکا هستند به وجود تفاوت سلیقه در همه کشورها دنیا اشاره و تصریح کرد: چرا می خواهند از برخی افراد داخل کشور ما یارکشی کنند چرا اسرائیل از وسط انتخابات ما صحبت می کند.
این عضو هیئت علمی با بیان اینکه نفوذ در ساختار سیاسی بحث مهمی است و آنچه که در ذهن افرادی که به دنبال عادی سازی رابطه با آمریکا هستند پرداخت و گفت: این افراد معتقدند انقلاب اسلامی یک اتفاق شکست خورده و از ابتدا باطل است.
کوشکی خاطر نشان کرد: کسی که این سخن را می گوید و به آن اعتقاد دارد کسی است که مشاور رئیس جمهور است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این افراد از فروکش کردن انقلابی بودن در ایران ابراز خوشحالی می کنند و در تلاشند تا انقلابی گری را به ضد ارزش تبدیل کنند و می گویند ما معتدل و روشن فکریم و طرف مقابل ما بی سواد و افراطی است.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که من دیپلمات نیستم و من انقلابیم خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب این سخن را در مقابل کسانی که انقلابی بودن را ضد ارزش و دیپلماسی را ارزش معرفی می کنند مطرح می کنند افرادی که می خواهند کشور ما همچون مالزی باشد و چنان از مادینیر محمد یاد می کنند که گویااز پیامبر زمان سخن می گویند و این در حالی است که در ساختار سیاسی جهانی کسی این فرد را نمی شناسد و کشور مالزی نیز در تقسیم بندی قدرت جهانی حتی در حلقه سوم جایگاهی ندارد.
کوشکی با اشاره به باور این افراد بیان داشت: این افراد همیشه خود را پایین می بینند و هنگامی که به آن ها می گوییم چرا آمریکا و اسرائیل می گویند ایران قدرت منطقه است می گویند حال آن ها یک چیزی گفتند این افراد کسانی هستند که بیان می کنند چون اسرائیل در سازمان ملل دارای کرسی است و صد کشور او را به رسمیت شناختند باید او را به رسمیت بشناسیم و هنگامی که از آن ها می پرسیم چرا اسرائیل در جنگ لبنان شکست خورد می گویند اسرائیل عقب نشینی تاکتیکی کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این افراد کسانی هستند که به قصاص که نص صریح قرآن است لایحه غیرانسانی قصاص می گویند.
وی با تکرار دوباره این سخن که چرا انتخابات ایران برای آمریکا و اسرائیل مهم است گفت: چون بعضی افراد علامت هایی از خود نشان می دهند که دشمن را به طمع می اندازد.
کوشکی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص توجه به پیشنهاد دهندگان لیست ها گفت: رهبری تاکید کرده اند که به لیست های مورد حمایت دشمن رای ندهیم در انتخابات پیش رو صحبت از اختلاف خط و خطوط نیست هر ایرانی با شرف و وطن پرست حاضر نیست که دشمن به قدرت برسد اما بدانید به کجا رسیده که رهبرمعظم انقلاب در زمینه پیشنهاد دهندگان لیست هشدار می دهند.
وی در پایان به نوع عملکرد BBC در زمان انتخابات اشاره و تصریح کرد: BBC صادق صبا را کنار و فرد دیگری را به جای او قرار داد و تا شب انتخابات با دعوت از کارشناسان مختلف به گونه ای برنامه ریزی می کند که فردی که پای ماهواره و برنامه BBC می نشیند آنچه را که این رسانه دنبال می کند لیست انتخابیش قرار می دهد.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز، با تأکید بر ضرورت احساس مسئولیت همگانی در خصوص «ترویج نماز»، همگان، بویژه مسئولان دستگاهها و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی را به درک عظمت این مسأله و برداشتن گامهای عملی در این راه، فراخواندند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که امروز (سهشنبه) در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز از سوی آیتالله عابدینی نمایندهی ولی فقیه و امام جمعهی قزوین قرائت شد به این شرح است:
بسماللهالرحمنالرحیم
خداوند علیم و قدیر را سپاسگزارم که تلاش شما دست اندرکاران محترم این اجلاس مهم و بیش از همه عالم بزرگوار و مجاهد جناب حجة الاسلام آقای قرائتی در بخشهای اساسی و مؤثری به بار نشسته و کارهای مفیدی در ترویج فریضه ی بزرگ و بی بدیل نماز انجام گرفته است.
با این همه، ظرفیت و میدان کار و نیز نیاز و عطش جامعه ی اسلامی برای رسیدن به نقطه مطلوب، بسیار بیش از واقعیتهای کنونی در این باره است. در پیام سال گذشته گوشه ئی از این فضای خالی و تلاش پذیر، نشان داده شده است.
سخن امروز من تأکید بر احساس مسئولیت همگانی است.
توقع و انتظار این جانب آن است که همه بویژه مسئولان دستگاهها و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی، عظمت این مسأله را به درستی دریابند و گام در راه عمل نهند.
همه بدانند که یکی از مؤثرترین راهها برای کاستن آسیبهای اجتماعی، ترویج نماز است. به این که حتی یک نفر از جوانان و نوجوانان کشور، در نماز سهل انگاری نکند همت گمارید. این یکی از بهترین راهها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ما است.
به این که همگان فرا بگیرند و عادت کنند که نماز را با خشوع و حضور قلب به جا آورند، همت گمارید.
اینها همه کارهای ممکنی است که با عزم راسخ و کار مداوم شما دست اندرکاران، محقّق خواهد شد، انشاءالله.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیدعلی خامنهای
6 بهمن ماه 1394
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، سعید جامه بزرگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در احکامی مدیر پژوهش و فنآوری و مدیر مرکز رشد واحدهای فنآور دانشگاه آزاد اسلامی همدان را منصوب و معرفی کرد.
طی این احکام مهدی شعبانیان، عضو هیات علمی گروه معماری جانشین منصور اسماعیلپور به عنوان مدیر پژوهش و فنآوری و مهدی عسگری کیا نیز سکان هدایت مرکز رشد واحدهای فنآور واحد همدان بر عهده گرفت.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو_ سجاد منیعی، سرانجام پس از طی ماهها بررسی درباره وجود فساد در فوتبال ایران، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، گزارش جامع خود را در این باره ارائه داد.در این گزارش، به ابعاد گوناگون فساد در فوتبال اعم از تبانی، رشوهخواری، فرارهای مالیاتی و... اشاره شده است. به همین بهانه، بر آن شدیم تا این پروندهی جنجالی را بار دیگر، ورق بزنیم.
علل وجود فساد در فوتبال
به طور کلی، در هر زمینهای که مخاطب و علاقهمند به آن فراوان باشد و شهرت و محبوبیت و گردش مالی فوق العادهای جریان داشته باشد، عدهای سودجو و مفسد در صدد آن هستند تا از این شرایط، استفاده لازم را به نفع خود ببرند و به اصلاح، از آب گلآلود، ماهی بگیرند. این موضوع امری طبیعی است و در اقصی نقاط دنیا به وفور مشاهده شده است و ایران و غیر ایران ندارد.
سابقه فساد در فوتبال ایران
به طور تقریبی، میتوان اظهار داشت که از همان آغازین سالهای شکلگیری لیگهای فوتبالی در تمامی سطوح، بحث فساد در فوتبال کلید خورد و همواره سودجویانی بودهاند که با زیر پا گذاشتن اخلاقیات و ترجیح منافع شخصی به منافع ملی، موجبات گسترش روز افزون فساد را فراهم بیاورند.
شاید اولین مورد فساد در فوتبال، به سال 1376 بر میگردد؛ جایی که دو تیم پایتخت رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که حاصل این جدال پر حاشیه، شکست تیم پرطرفدار و اخراج سرمربی وقت آن تیم بود. (مقبره سرمربی آن روزهای تیم محبوب، هم اینک در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) و در کنار مرحوم همایون بهزادی می باشد.) دیداری که تا مدتها نقل محافل فوتبالی بود که البته یکی از بازیکنان معروف آن تیم، چندی پیش به طور تلویحی، تبانی در آن دیدار را تایید کرد.
این فسادها در دههی 80 هم ادامه پیدا کرد و به گواه شواهد و قرائن، در دههی 90 با سرعتی سرسام آور در حال پیش روی است.
ابعاد فساد در فوتبال ایران
دلالیسم
شاید بتوان با قاطعیت اعلام کرد که در فوتبال کنونی ایران، این دلالها هستند که حرف اول و آخر را میزنند. این افراد که بعضا خود یکی از اعضای هیئت مدیره یا کادر فنی تیم ها نیز هستند، نبض بازار نقل و انتقالات را در دست گرفتهاند و همه ساله بازیکنان زیاد و بعضا بی کیفیت خارجی و داخلی را، میان تیمها جابجا میکنند و مبالغ کلانی را به جیب میزنند.
بارها از گوشه و کنار شنیده شده است که مربیان و بازیکنان، بدون اجازهی این کارچاقکنها، هیچ اقدامی نمیکنند؛ یا بدتر آنکه دلالها، حتی در چیدمان لیست 18 نفره و ترکیب اصلی نیز دخالت دارند.
شرطبندی و تبانی
مدتی پیش، کاپیتان سابق تیم پرطرفدار پایتخت (که هم اکنون در یکی از سریالهای پر بینندهی سیما هم ایفای نقش میکند) در مستندی که از شبکه 3 سیما پخش شد، ابعادی تازه و تاسف بار از شرطبندی در فوتبال را برای آحاد مردم، نمایان ساخت؛ وی گفت همواره اولین کسی که بر سر باخت تیم شرطبندی میکرد، یکی از افرادی بود که سالها بر نیمکت این تیم مینشست و جالبتر اینکه شرطبندیهای وی، همواره درست از آب در می آمد!
شائبه تبانی نیز به طور مکرر در سالیان اخیر شنیده شده است. به عنوان مثال، در یکی از جنجالیترین بازیهای لیگ برتر که در سال 92 میان تیم پر طرفدار پایتخت و یک تیم صنعتی برگزار شد، پس از اخراج بازیکن تیممهمان در ابتدای بازی و اعلام ضربه پنالتی و نهایتا شکست تیم مهمان، سرمربی پایتخت نشینها در کنفرانس مطبوعاتی پایان بازی، با استفاده از واژهی "غش کردن داور به سمت تیم حریف" داور را به تبانی با تیم میزبان متهم کرد و گفت که از این موضوع از شب قبل از بازی اطلاع داشته است! داور آن بازی نیز تا مدتها از قضاوت در تمامی مسابقات فوتبال محروم شد، اما در نهایت و در میان تعجب همگان دوباره به عرصه قضاوت بازگشت و پس از پایان نیم فصل لیگ 94-95 از دنیای داوری خداحافظی کرد.
سوال اینجاست که اگر داور مجرم نبود، چرا تا مدتها از قضاوت محروم بود و اگر هم مجرم بود، چرا دوباره به میادین داوری بازگشت!
در مواردی دیگر از تبانی، میتوان به ارسال پیامکهایی مشکوک برای برخی بازیکنان اشاره کرد؛ پیامکهایی با این محتوا که "نتیجه بازی را به نفع تیم رقیب رقم بزن و در ازای آن، مبلغی را از ما دریافت کن."
و یا ارائهی پیشنهادهای میلیونی برای باختن به تیم مقابل تا اینکه آن تیم قهرمان شود یا به دسته پایین تر سقوط نکند.
فرار مالیاتی
چندی پیش، رسایی، مسئول رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال، در مصاحبهای با خبر 18:45 شبکهی 3 سیما، از فرار مالیاتی و بدهیهای فوتبالی ها پرده برداشت و مجموع بدهیهای باشگاهها، فوتبالیستها و کادرهای فنی را در حدود 130 میلیارد تومان برآورد کرد. وی افزود: "چطور میشود که بازیکنی خودروی 1.5 میلیارد تومانی داشته باشد؟ یقینا مالیاتش را پرداخت نکرده است."
فرار از خدمت مقدس سربازی
سال قبل بود که خبری تکان دهنده، مبنی بر جعلی بودن کارت پایان خدمت برخی از فوتبالیستها، شوکی جدید بر پیکره فوتبال وارد آورد.
در این بین، بیش از هر تیمی این تیم فولاد خوزستان بود که از این مسئله بیشتر متضرر شد و بسیاری از مهرههای کلیدی خود را از دست داد و به تبع این اتفاق، هم اینک در پایان هفته هفدهم با 14 امتیاز در رتبهی سیزدهم قرار دارد و تا منطقهی سقوط، فاصلهی چندانی ندارد.
اما نکته جالب اینجاست که بعضی از بازیکنان که برای گذراندن خدمت مقدس سربازی، راهی تیمهای نظامی شدند، دستمزدهای میلیاردی گرفتند.
دیگر ابعاد فساد در فوتبال ایران
مواردی از جمله فساد اخلاقی، ترویج خرافهگرایی و سحر و جادو، دوپینگ، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر، قراردادهای غیر واقعی و... نیز دیگر ابعاد فساد در فوتبال ایران را تشکیل میدهند.
نحوهی برخورد با معضل فساد در فوتبال چگونه است؟
وزارت اطلاعات، قوهی قضاییه، ناجا، پلیس فتا و سایر ارگانها نیز به نوبه خود سهمی در مبارزه با فساد را عهدهدار هستند اما فدراسیون فوتبال که متولی این ورزش در ایران است، مسئول اصلی پاسخگویی به موارد مذکور و مبارزه با آنان است.
اما "دیپلماسی خنده" هیچگاه نتوانست در مقابل این فسادها قد علم کند. در این سالها، همواره شاهد سهلانگاری رئیس فدراسیون و همکاران ایشان بودهایم؛ عدم برخوردهای قاطع و بازدارنده، عاملی برای ریشه دواندن فساد در تمامی سطوح این ورزش محسوب میشود.
همچنین بی رغبتی مردم نسبت به تماشای مسابقات فوتبال از نزدیک و عدم حضورشان در ورزشگاهها، با فساد در فوتبال بی ربط نیست که می تواند علتی برای دلسردی و فوتبال زدگی جامعه باشد.
فساد در فیفا و نحوهی برخورد با خاطیان
علی رغم برخوردهای غیر بازدارنده در ایران، در سطح بینالملل به شدت با فساد در فوتبال مبارزه میشود؛ به عنوان مثال سب بلاتر، رئیس فدراسیون بینالمللی فوتبال(فیفا) و میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا) پس از احراز اتهاماتشان، هر دو به مدت 8 سال از تمامی فعالیتهای مرتبط با فوتبال محروم شدند.(لازم به ذکر است که به احتمال فراوان، مدت محرومیت این دو، از 8 سال به مادامالعمر افزایش خواهد یافت.)
همچنین 14 نفر دیگر از مقامات بلند پایهی فیفا، به علت دریافت رشوه جهت اعطای میزبانی جامهای جهانی، حق پخش تلویزیونی، پولشویی و... دستگیر شدند و در این میان، نکتهی حائز اهمیت این است که نامها به هیچ عنوان مطرح نیستند و تنها هدف، پاکسازی فوتبال از هر گونه فساد است.
کالچو پولی، نمونهای دیگر از فساد
در ماه می سال 2006 میلادی، رسوایی گستردهای در فوتبال ایتالیا، توسط پلیس بر ملا شد. این اتفاقات که در سری آ و سری بی به وقوع پیوستند، منجر به پسگیری مقام قهرمانی از یوونتوس و فرستادن این تیم به سری بی، به علاوه کسر 9 امتیاز بود. سایر تیمها مانند میلان، لاتزیو، فیورنتینا و رجینا نیز به دلیل محکومیت، در شروع فصل با امتیاز منفی و پرداخت جرائم سنگین نقدی مواجه شدند.
همچنین رئیس فدراسیون ایتالیا و تمام مدیران یوونتوس از سمت های خود استعفا دادند.
ردپای برنامه پربینندهی تلویزیون در فساد فوتبال؟!
اما بخش تکان دهنده و البته عجیب گزارش کمیسیون اصل 90، وارد آوردن اتهاماتی به یک برنامه تلویزیونی پر بیننده است. در این گزارش چنین آمدهاست: "در کنار نشریات زرد ورزشی، یکی از برنامههای فوتبالی سیما نیز که مخاطبین بسیاری دارد، بر اساس گزارشهای متعدد اهالی فوتبال و برخی شواهد و قرائن، نه تنها در افزایش ناهنجاریهای این ورزش نقش فزاینده داشته است، بلکه برخی شائبهها درباره نقش عوامل اصلی این برنامه، برای اتصال مربیان و بازیکنان خارجی به باشگاههای داخلی وجود دارد که موضوع قابل رسیدگی دقیق تر است."
در همین راستا، تهیه کننده و مجری یکی از برنامههای پر مخاطب فوتبالی، تنها به بیان این نکته بسنده کرد: "اگر منظور کمیسیون اصل 90 با این برنامه است، اینها تماما خلاف واقع هستند و اداره کل حقوقی سازمان صدا و سیما، این موضوع را پیگیری خواهد کرد."
واکنش تامل برانگیز آقای رئیس
علی کفاشیان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، اعلام کرد که تخلف در فوتبال را نمیتوان کتمان کرد، اما به هیچ عنوان فسادی در فوتبال نیست و ادعاهای مطرح شده، بدون مصداق هستند و ارزش قانونی نخواهند داشت.
حال در اینجا دو سوال مطرح است:
فرق بین تخلف در فوتبال و فساد در فوتبال چیست؟!
آیا عکسالعمل رئیس فدراسیون فوتبال، نشان از پاک بودن فدراسیون تحت امرش دارد یا... ؟