مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 3. خرداد 1393 - 19:10   |   کد مطلب: 12075
در نوشتاری پیوسته قصد داریم تفاوت های انقلاب اسلامی ایران و با دیگر انقلاب­ها به صورت مصداقی آشکار نماییم.
انقلاب اسلامی؛مردمی،ایمانی

بر اساس آیه 24 سوره ابراهیم (الم تر کیف ضرب الله مثلا کلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء، آیا ندانستی که خدا چگونه مثلی زده است؟ کلمه پاک مانند درخت است، ریشه­اش استوار و پابرجا و شاخه­اش در آسمان) هر امر، فعل و اندیشه­ای که مبنای پاک داشته باشد، استوار است و بنابراین اثرگذار و ماندگار و رو به رشد است. اگر بخواهیم کلمه پاک را در انقلاب اسلامی وجهی بیابیم، یک قسم آن در نیت پاک حضرت امام(ره) و مردم انقلابی و قسم دیگر آن سرشت اسلامی آن است. از سویی دیگر آن چنانکه باید در همه ابعاد ساختاری حکومت، رفتار مسئولان، فعل مردم و ... آسیب­شناسی کرد که این مهم ترین مسئله پس از وقوع انقلاب است و در همین راستا بارها و بارها و به تناسب موضوعی و زمانی رهبر معظم انقلاب آسیب­های انقلاب چه با منشاء داخلی و چه با منشاء خارجی را یادآور شده و راهکارهای مقابله با آنها را برشمرده­اند، با قطعیت می­توان ثابت کرد آسیب­های وارد شده به انقلاب اسلامی ایران بسیار کمتر از آسیب­های است که به انقلاب­های مهم جهان از جمله انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب شوروی و حتی انقلاب اسلامی الجزایر وارد شد.

بر اساس میزان آسیب­پذیری و یا تحول و تغییر بنیادین در آرمان­های هر انقلاب می­توان آینده آن را به خوبی پیش­بینی نمود و جمله معروف حضرت امام(ره) یک نمونه از این نوع پیش­بینی­ها است که فرمودند: انقلاب ما بینی ابرقدرت­ها را به خاک خواهد مالید. این پیش­بینی ریشه در شناخت هویت انقلاب و نحوه عمل مردم و مسئولان است. آن چنان که رهبر معظم انقلاب بارها هم رشد و توانمندی­های بالای نظام را یادآور شده­اند و هم آینده بسیار روشن را با قطعیت پیش­بینی نموده­اند.

مؤلفه­های انقلاب با هویت اسلامی را می­توان در انگیزه اسلامی انقلابیون، مشی اسلامی، شعارهای اسلامی، تاکتیک­های اسلامی و از همه مهمتر رهبری اسلامی دانست. هویت اسلامی باعث می­شود دشمنان انقلاب  برای همه آشکار باشد (اگر بخواهند) والبته تعارضات رفتاری مدعیان دروغین عدالت، حقوق بشر و آزادی هویدا شود. به عنوان نمونه آن چنان که همگان می­دانند بخش عظیم و اصلی مردم انقلابی همان مستضعفان بودند اما شوروی هیچ گاه از انقلاب حمایت نکرد و حال آنکه سیستم جاسوسی مستقر در مرزهای ایران با شوروی که متعلق به امریکا بود، پس از انقلاب برچیده شد و از این بابت باید آنها برای ما سوت و کف می­زدند اما چون ماهیت انقلاب و رهبران و مردم را شناخته بودند و از وقوع انقلابی با چنین هویتی بیخ گوش جمهوری­های مسلمان نشین همجوار ایران بسیار نگران شدند و یکصدا با غرب برای سقوط نظام اسلامی تلاش کردند و در جنگ تحمیلی شرق و غرب به عراق متجاوز کمک نمودند. در واکاوی نوع دشمنی­ها می­توان به دو دسته خلاصه نمود: 1- دشمنان اعتقادی. 2- دشمنان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی.

امریکا پایگاه سیاسی و اقتصادی خود را از دست داده بود و کشورهایی چون فرانسه و ... فرهنگ و تمدن غرب را در چالش عظیم می­دیدند و از سویی دیگر کشورهایی چون عربستان، مصر و ... تفکر ناب اسلام و وجهه آشکار آن که مبارزه با قدرت­های پوشالی جهان است، را برنتابیدند تا جایی که پذیرش تفکر شیعه را در غالب مذهب رد کردند، زیرا اسلام پیشرو و ناب را عامل ارزش کاخ­های سست دنیای خود دیدند و از خواب شیرین سازش با رژیم صهونیستی پریده بودند، چون آنها هم مانند بقیه ریشه و ماهیت انقلاب را درک نکرده بودند. مبارزه با ظالم به مصداق عینی آن رژیم صهیونیستی از سوی حضرت امام(ره) نه از سال 57 بلکه از سال 42 طرح شد و این همان عمق اندیشه علمای شیعه بود که هنوز هم ناشناخته است ولی راهی است برای درک چرایی رشد روزافزون، آسیب­پذیری کم و آینده روشن انقلاب ایران است که البته برای آنانکه عاقل باشند آن چنان که حضرت امام صادق(ع) فرمودند: خدا را شکر که دشمنان ما از احمق­ها هستند.

مصداق عینی چرایی آینده روشن انقلاب و عجز دشمنان در تقابل با آن، طراحی سقوط نظام اسلامی در فتنه 88 بود که همه دشمنان مانند جنگ احزاب آمده بودند، از امریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و اروپا و ... اما قدرت رهبری دینی و بصیرت مردم آماده به فرمان که انقلابی­تر از قبل هستند را نشناخته بودند و به قول رهبر عزیز انقلاب که در خطبه­های نماز جمعه 29 خرداد فرمودند: احمق­ها فکر کرده­اند ایران، اکراین است. اما در سویی دیگر تدین و ایمان رهبران و مردم به عنوان منشأ انقلاب است که عامل اساسی در فهم واقعیات آن چنان که هست را می­توان مشاهده نمود و این ایمان است که قدرت، شجاعت، معرفت، استقلال، اتکاء به نفس، ثبات و استقامت در میدان­های پرخطر را می­آفریند و از افراط و تفریط جلوگیری می­نماید، همان چیزی که در مردم مسلمان پس از رحلت پیامبر(ص) و دوره  زمامداری امیر المؤمنین(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به هیچ وجه دیده نشد و سیلی­های متعدد که از ناحیه بی­ایمانی مردم بر گوش اسلام خورد و حال آنکه با تقواترین و مدبرترین رهبر عصر خویش را دارا بودند. اما در این پهنه تاریخ مردم پا به پای مراد خویش برای ثبت افتخارات انقلاب اسلامی آمدند بدون هیچ طلبی و چشم داشتی. همان طور که مردم حتی یکبار هم دروغ مصلحتی از رهبران خویش نشنیدند و خود هم در خلق حماسه­هایی که فقط شبیه آن را در افسانه­ها می­توان دید خوش درخشیدند و تأثیر عمیق ایمان و بصیرت را نشان دادند. مثال آن خلبانی است که در دفاع مقدس که قصد داشت یک پل را هدف قرار دهد، ولی چون عبور افراد غیر نظامی را مشاهده کرد، دوری به پهنای اسلام در آسمان ایران زد و پس از عبور آنان، اقدام خود را عملی ساخت و این نفوذ اسلام در عمق جان ایرانیان بود و بنیانگذار انقلاب به حق فرمودند: مردم ما از زمان رسول الله(ص) و امیر المؤمنین(ع) برترند. ...

در صورت حیات و توفیق در مطلب بعدی در همین موضوع و برای آشکار شدن مصادیق تاریخی و روشن شدن مباحثی که گذشت، به قیاس انقلاب اسلامی ایران با انقلاب­های فرانسه، شوروی و الجزایر می­پردازیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار