موسیقی از واژهای یونانی و گرفته شده از کلمهٔ Mousika میباشد که نام رب النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان است و در اصل هنر بیان احساسات به وسیله اواها گفته میشود. صدا در صورتی موسیقی نامیده میشود که بتواند پیوند میان اذهان ایجاد کند و مرزی از جنس انتزاع آن را محدود نکند.
این ها تعاریف اولیه و آکادمیک موسیقی است و در دنیای امروز از جایگاه بالایی برخوردر میباشد اما در میان این واژگان به دنبال موسیقی اسلامی گشتن بی شک کار بیهوده ای است چرا که چیزی به نام موسیقی اسلامی وجود ندارد.همانگونه که در سینما صحبت از این میشود که چیزی بنام سینمای اسلامی وجود ندارد و تنها از سینما میتوان به عنوان ابزاری برای گسترش فرهنگ اسلامی استفاده کرد در اینجا هم باید گفت که موسیقی اسلامی وجود خارجی ندارد و تنها از این به عنوان یک ابزار برای کارهای خود استفاده نمود.
پس از قبول اینکه از موسیقی میتوان به عنوان ابزاری برای کارهای انقلابی دانست حال باید به دنبال شاخصی برای ارزیابی گشت که ساده ترین و درعین حال عمیق ترین شاخص همان پیام امام به هنرمندان دانست.
امام اینگونه میگوید که تنها هنري مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله و سلم - اسلام ائمه هدي - عليهم السلام - اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميتها باشد. هنري زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايهداري مدرن و كمونيسم خونآشام و نابود كننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگي، اسلام مرفهين بيدرد، و در يك كلمه " اسلام آمريكايي " باشد....
تصاوير گرافيکي نت هاي موسيقي سري جديد
همه ما بخوبی میدانیم که با موسیقی رپ و راک نمیتوان کارهای انقلابی را تولید کرد که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی باشد اما این را بخوبی میدانیم که در این حوزه بسیار کم کار کرده ایم بطوری که نادر طالب زاده در افتتاحیه جشنواره موسیقی ضد آمریکای طبس که در لانه جاسوسی ایالت متحده آمریکا تشکیل شد میگویدکه : خوشحالم که کسی به موسیقی پرداخت و متاسفانه ما موسیقی را پنهان میکنیم و از موسیقی و بهویژه موسیقی متعهد حرف نمیزنیم.
او همچنین با بیان اینکه انقلاب با موسیقی شروع شد، اضافه میکند که : امام خمینی(ره) هنگامی که به ایران وارد شدند با استقبال گروه سرود «خمینی ای امام» روبرو شدند که آن هم موسیقی بود و بعد هم در بهشت زهرا(س) سرود فوقالعاده «برخیزید» خوانده شد و بعد کارهای ساده و کارهای پیچیده موسیقی را شنیدیم که تا دوران جنگ تحمیلی ادامه پیدا کرد.
شاید همین جا فرصت خوبی است که از جشنواره موسیقی ضد آمریکایی طبس به عنوان یک ظرفیت مناسب برای موسیقی متعهد را نام برد که هر چند با گذشت 35 ساله از انقلاب برگزار شد اما همین یک ظرفیت عظیم برای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است .
حال نوبت آن رسیده است که از اتاق هایمان بیرون بیاییم و از شهرهای کوچک و بزرگ گرفته تا روستاها به دنبال جوانانی بود که استعدادهایشان را نه در گسترش فرهنگ لیبرالی صرف کنند بلکه روبروی آن بایستند و در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باشند .
در اینجا باید این را هم گفت که به قول حاج آقا پناهیان تعداد افراد انقلابی بسیار کم است پس نباید انتظار عجیبی از موسیقی متعهد و ارزشی داشت یا اگر موسیقی با همین شاخص ها تولید شد با استقبال گسترده روبرو شود .
و در آخر نباید از ظرفیت عظیم سرود غفلت کرد هرچند که امروزه به فراموشی سپرده شده است و باید دانست که در این جنگ عظیم فرهنگی ما به خواننده و ترانه سراهایی نیاز داریم که موسیقی را نه از حیث یک نردبان برای دستیابی به موقعیت اجتماعی میدانند که آنرا به مثابه یک تکلیف مینگرند.
دیدگاه شما