مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. آبان 1393 - 17:05   |   کد مطلب: 14448
کار یک دانشجوی سیاسی خیلی خیلی سنگینه پس وسایل کارش هم باید سنگین باشه.
کوله پشتی دانشجوی سیاسی

دوران دانشجویی یکی از بهترین دوران های زندگی آدمه دورانی که کم و بیش با دغدغه ها درس می خونیم و شیرین تر از اون تجربه محیط خوابگاه و دانشگاه است که پیچیدگی های شیرین خودش رو داره. یکی از مسائلی که هر دانشجویی به تناسب باهاش مواجه است برخورد با عقاید و تفکرات مختلف اعم از سیاسی و اعتقادی، که شاید خیلی هم با عقاید شخص همسو نباشه. بخش بیشتری از این مواجهه مربوط میشه به اختلاف سلیقه های سیاسی و همین اختلاف سلیقه ها موجب میشه که خیلی هم فقط سرمون تو درس و حساب نباشه و یواش یواش ترم به ترم بیشتر و بیشتر وارد این دنیای پر پیچ و خم بشیم. اما سیاسی بودن در دانشگاه یعنی چی؟ اصلا تعریف یه دانشجوی سیاسی چیه؟ یک دانشجوی سیاسی چه چیزهایی رو باید داخل کوله پشتی خودش حمل کنه؟

1) اخلاق و تقوا : اولین دفتر کوله پشتی ما باید دفتر اخلاق و تقوا  باشه یک دانشجوی سیاسی اول باید متدین باشه.خدا رحمت کند آیت الله مدرس رو که فرمودند :((سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست.)) پس یک دانشجوی سیاسی نمی تونه فقط سیاسی باشه اصلا قبل از اینکه با سیاست انس داشته باشه باید با قرآن، دعا، نماز و نهج البلاغه انس داشته باشه و اول یک مومن باشه بعد یک انقلابی و سیاسی.

2) آرمان گرایی : یکی از لازمه های کیف تحصیلی دانشجوی سیاسی آرمان گرایی است؛ قطعا دانشگاه چون از دغدغه های روزمره زندگی دورهبهترین محل برای کشف آرمان های انقلاب و اسلام است، دانشجوی سیاسی دانشجوییه که آرمان های کشور و انقلابش را به خوبی درک کرده باشهو علاوه بر اینکه خودش آرمان ها رو حمل می کنه سعی کنهاونا رو در کیف سایر دوستان و هم کلاسی هاشهم بذاره.وقتی که این کالای اساسی در کیف قرار گرفت تمام کتاب و دفتر آدم رنگ و بوی اون آرمان رو می گیره دیگه نبض آدم برای آرمان ها می تپه حالا دیگهدرس و تلاش و فعالیت همه در راستای این آرمان قرار می گیره و این نه تنها تحصیل رو ارزشمند می کنه بلکه استعدادها رو هم بروز می ده. البته باید این فرمایش حضرت آقا هم آویزه گوشمان کنیم که آرمان گرایی بدون نگاه به واقعیت ها امکان نداره.

2) آزادی و استقلال : قطعا سیاسی بودن غیر از سیاست باز و سیاست مدار بودن است غیر از بازیچه دست جناح ها شدنه. یه دانشجوی سیاسی نباید از داخل یه جناح به قضایا نگاه کنه باید بره بالا و صحنه رو از فراز جناح بندی ها رصد کنه. اگه نگاه جناحی باشه غل و زنجیر تعصب می خوره به فکر و منطق آدم و مانع عملکرد عقلانی میشه.متاسفانه امروز بسیاری از جناح های ناباب دنبال دست و پا کردن یک بدنه ی دانشجویی هستند که دیگه هنر یک داشنجوی سیاسی است که آزادی و استقلال خودش رو بدون خط خوردگی و خدشه حفظ کنه! اصلا فکر کنم این قلم جنس نیاز به یه لایه محافظ هم داره!

3) بصیرت :جنبش دانشجویی همواره در طول تاریخ نوک پیکان حرکت در مبارزه بوده همیشه این جنبش دانشجویی بودهکه با قدرت جوانیش در حساس ترین شرایط نقش آفرینی کرده. اما اگر این نقش آفرینی با بصیرت همراه نباشه خودش زمینه تکمیل پازل دشمن رو آماده میکنهپس یکی از اساسی ترین کالاهای کوله پشتی یه دانشجوی سیاسی باید بصیرت باشه! اصلا بصیرت مثل چراغ قوه است که اگر نباشه تو دل شب آدم راه رو گم می کنه!

4) قدرت تحلیل : یکی از واجبات کوله پشتی دانشجو باید قدرت تحلیل باشه وقتی که قدرت تحلیل پیدا شد اونوقت آدم هر خبر و هر اتفاقی رو دیگه الکی الکی باور نمی کنه دیگه نقشه راه دشمن رو راحت تشخیص می ده و با تحلیل شرایط جای خودش رو پیدا می کنه. این قدرت هم جز با بحث، آزاداندیشی و مطالعه پیدا نمیشه.

5) نیازسنجی : یکی از الزامات یک دانشجوی سیاسی نیاز سنجی هست یعنی یک دانشجوی سیاسی در هر لحظه نیاز جامعه و به ویژه دانشگاهش رو باید به درستی شناسایی کنه و برای رفع اون نیاز در راه قدم بگذاره و یک پیچ یا یک مهره بشه.

6) عمق سنجی : عمق یک دانشجوی سیاسی باید زیاد باشه بیل عمیق کردن این دریا هم تفکر و مطالعه است باید فکر کنیم باید مطالعه کنیم یه دانشجوی سیاسی باید بیشتر از باقی دانشجوها، دانشجو باشه متاسفانه امروز بسیاری از دانشجوها، دانش آموزانی هستند که محل تحصیلشون شده دانشگاه دقیقا مثل دوران مدرسه هر صبح میان دانشگاه میرن کلاس و نهایتا هم امتحان میدن و خلاص اما دانشجوی سیاسی اهل تولید علمه اهل کار تئوریک، آزاداندیشی، مطالعه و تحقیق است.

اگر بخواهیم همین طوری ادامه بدیم دیگه کوله پشتیمون خیلی خیلی سنگین میشه البته باید هم سنگین بشه آخه کار یک دانشجوی سیاسی خیلی خیلی سنگینه پس وسایل کارش هم باید سنگین باشه. انشاالله که بتونیم یک دانشجوی سیاسی خوب برای انقلاب و امام زمان(عج) باشیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار