جایگاه دانش و کتاب از منظر پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم
توجّه اسلام به حفظ و گسترش میراث علمی، جایگاه والای دانش و کتاب را از دیدگاه این دین مبین نشان میدهد. از رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم روایتشده است که فرمود: «هرگاه که مؤمنی از دنیا برود و یک ورق از خود بر جای گذارد که در آن دانشی مکتوب است، همان برگه در روز قیامت، میان او و آتش، پوشش و مانعی خواهد بود».
سفارش امام حسن علیهالسلام به نگارش آثار علمی
کتاب وسیلهای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون میماند و به آیندگان منتقل میشود. ازاینرو پیشوایان معصوم علیهالسلام توجه ویژهای به فرهنگ مکتوب داشتند و همواره پیروان خویش را به حفظ دانش و نوشتن آن سفارش میفرمودند. در حدیث میخوانیم که امام حسن مجتبی علیهالسلام فرزندان و برادرزادگان خویش را جمع کردند و در زمینه دانشاندوزی و نگارش آثار علمی چنین توصیه فرمودند: «شما کوچکترهای قوم هستید و بهزودی بزرگانِ قوم خواهید شد. پس دانش بیاموزید. هرکس از شما نتواند علم را حفظ کند و به خاطر بسپارد، آن را بنویسد و در خانهاش قرار دهد».
کتاب، تسلیدهنده روح
بیگمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و باارزشتر از کتاب نیست؛ چراکه کتاب، مایه آرامش روحی انسان است. حضرت علی علیهالسلام فرمودند: «کسی که به کتابها تسلّی و آرامش بیابد، هرگز آرامش را از دست نخواهد داد.» کتاب همدمی است که اندوه را میزداید و مطالعه کننده را از تنهایی درمیآورد و به او حکمتهای جانپرور میآموزد.
کتاب و کتابخوانی از منظر مقام معظم رهبری
رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور، دردِ دلها و رهنمودهایی دارد که راهگشا و شنیدنی است. ایشان در این زمینه میفرمایند: «من هرزمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان میافتم، قلبا غمگین و متأسف میشوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضورداشته باشد. اگر به دلیل پرچمداری تفکر اسلامی و حاکمیت اسلام بهحساب بیاورید، این معنا صدق میکند؛ چون اسلام به کتاب خواندن و نوشتن، خیلی اهمیت میدهد. اگر هر منصفی به بیانات نبیّ مکرم اسلام و ائمه علیهالسلام و پیشوایان اسلام نگاه کند و ببیند که اینها در چه زمانی به کتاب و کتابخوانی دعوت میکردند و فرامیخواندند، همه افسانهها از ذهنش شسته خواهد شد».
نقش آموزشوپرورش در ترویج فرهنگ کتابخوانی
آموزشوپرورش بهعنوان بزرگترین مجموعه آموزشی کشور، میتواند با بسترسازی بنیادین و برنامهریزی دقیق و بلندمدت، علاقه به کتاب و کتابخوانی را در بین نسل جوان و نوجوان تقویت نماید. اگر در برنامه آموزشی کشورهای پیشرفته تأملکنیم متوجه میشویم که فرهنگسازی برای مطالعه را از آموزشوپرورش آغاز مینمایند. بنابراین ضروری به نظر میرسد که با بهرهگیری از مشاوران و روانشناسان برجسته، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شخصیت کودکان مستحکم و بنیادین گردد. مطمئن باشیم که اگر زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی را در آموزشوپرورش ایجاد کنیم، دیری نمیپاید که جامعهای کتابخوان و توسعهیافته خواهیم داشت و ثمره آن پیشرفت همهجانبه کشور خواهد بود.
اما متأسفانه وضعیت فعلی آموزشوپرورش ما در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه ایدئال نیست. طبق آمار حدود 60 درصد از مدارس سطح کشور حتی کتابخانه هم ندارند! البته باید از مسئولین استانی آموزشوپرورش، درباره این آمار در همدان نیز سؤال پرسید. اما علاوه بر وجود کتابخانه، نگاه عمیق به مسئله فرهنگ مطالعه و ترویج و تشویق دانش آموزان به مطالعه کتابهای مفید غبر درسی، لازمه این روزهای مدارس ما هست. به نظر میرسد رویهای که متأسفانه در نظام فعلی آموزشوپرورش وجود دارد، این خروجی را در پی دارد که تمام تمرکز، وقت و دغدغه دانش آموزان، صرف کتابهای درسیشان میشود. کتابهایی که بعضاً از سطح علمی و آموزشی خوبی هم برخوردار نیستند. اما باید مدارس ما به دانش آموزان یاد بدهد، علاوه بر دروس اصلی، برای رشد فکری، علمی و عقیدتی خودشان از طریق مطالعات غیردرسی اقدام کنند.
مجموعههای مردمی و فرهنگ مطالعه
یکی از روزنههای امید برای گسترش فرهنگ بهصورت عام، و فرهنگ مطالعه بهصورت خاص، مجموعههای خودجوش و دغدغه مند مردمی هستند. مجموعههایی که از دل مردم پدید آمدهاند و در دل مردم باقیماندهاند. بیشترین تأثیر و نقش در مردم را هم همین مجموعهها دارند. مجموعههایی که در استان همدان نیز بهخوبی ایفا نقش میکنند. در حوزه فرهنگ مطالعه نیز، این مجموعهها بایستی خیلی جدیتر و پررنگتر وظیفهشان را انجام دهند. شاید بتوان گفت اولین گامی که هر مجموعه برای رسیدن به فرهنگ ایده آل مطالعه در جامعه باید بردارد، اهل مطالعه بودن افرادی که در رأس مجموعهها هستند، است. مدیران مجموعهها، مسئولین و رده دار های مجموعهها باید کتابخوانترین افراد مجموعهشان باشند تا این فرهنگ در بین دیگر اعضا نیز رخنه کند. گام بعدی، داشتن برنامه برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه است. مسئولین مجموعهها بایستی با شناخت اعضای مجموعه خود و محیط و ویژگیهای مربوط با اعضایشان برای تثبیت کتابخوانی برنامه جدی و عملی داشته باشند. مثلاً طراحی سیر مطالعاتی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و برنامههای دیگر.
اجرا کردن مستمر و دنبالهدار این برنامهها، هرچند برنامهها ضعیف باشند، اثر زیاد و خوبی به دنبال خواهد داشت.
دیدگاه شما