مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. آبان 1393 - 21:07   |   کد مطلب: 14474
تکلیف دینی

چند سالی است که یک حرکت مبارک علمی در کشور آغازشده؛ که خوشبختانه جنبه‌های تحقیقاتی این تحرک در بین اهالی علم، اعم از استاد و دانشجو و دانشگاهیان روشن و واضح است، همچنین فعالیت‌ها و خدمات این مجموعه علمی مبارک چنان کلیدی و گره‌گشاست که برای هر شهروند ایرانی مایه مباهات و افتخار است. اما متأسفانه در کنار همه‌ی این ابعاد افتخارآمیز، مهم‌ترین ویژگی‌های این مجموعه مغفول قرارگرفته است. اگر بخواهیم این الگوی مطلوب را در یک جمله معرفی کنیم، عبارت است از: ترکیب علم، ایمان، تلاش و كوشش فی سبیل الله. هم علم را جدی گرفتند، هم ایمان و پایبندی و تقوا را؛ نه به‌صورت یک سربار، بلکه به شکل یک عنصر اصلی در بافت کار، و البته خستگی را فراموش کردند.

مؤسسه‌ی رویان، یک مؤسسه‌ی موفق و یک نمونه‌ی کامل و چشمگیر از اعتقاد قلبی به ترکیب سه عنصر فوق و حاصل اطمینان به جوانان بیست الی سی‌ساله‌ای است که تمامی مقاطع تحصیلی خود را در داخل کشور گذراندند و حول محور گرایش‌های مذهبی و از ابتدا به قول قرآن کریم «أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ» به دنبال ادای تکلیف دینی بودند.

در افق نگاه متخصصین متعهد این موسسه منظره‌ای از اعتلای جایگاه جمهوری اسلامی در زیست‌فناوری و رفع نیاز و درمان بیماران داخلی نقش بسته بود. که امروز به همت امثال مرحوم دکتر کاظمی‌ها توانستیم این منظره را ترسیم کنیم و افتخاراتی همچون رتبه دوم دانش سلول‌های بنیادی در منطقه، تولد کودکان به روش‌های IVF، ICSI و  PGD، استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات ناشی از سکته قلبی و ضایعات قرنیه چشم، تأسیس بانک خون‌بند ناف، تولد حیوانات شبیه‌سازی‌شده (رویانا، شنگول و منگول، حنا، بُنیانا) و... اما نه‌تنها توانستیم بلکه پیشرفت هم کردیم و نه‌تنها پیشرفت کردیم بلکه الگویی موفق برای کشورهای مسلمان شدیم.

اما تنها نوری به چشم دوستان نبودیم بلکه خاری در چشم دشمنان هم بودیم. آن هنگام را به یادآوریم، که به‌محض رونمایی و تجلیل از دستاوردهای سلول‌های بنیادی، مقامات آمریکایی پیشرفت‌های بومی‌مان را برنتابیدند و اعلام کردند برای علوم ژنتیک هم باید نهادی مانند شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وجود بیاید! اما باید توجه داشته باشیم که اصل خصومت این جماعت بر سر مسائلی همچون زیست‌فناوری نیست، بلکه رویش نهال انقلاب اسلامی و حیات طیبه‌ای که در آن افرادی با تفکر مذهبی و مقید به مسائل شرعی در جمیع عرصه‌ها رشد می‌یابند و علم را در خدمت تعالی انسان قرار می‌دهند بیم دهنده نظام سلطه‌ای است که در دنیا بنایش برگرفتن و دادن نیست؛ بلکه حداکثری غارت و در شرایطی قطره‌چکانی گداپروری می‌کند.

نکته‌ای که بسیار دارای اهمیت می‌باشد لزوم توجه به تجربیات گذشته و بهره‌گیری از آن برای حرکت پرشتاب در آینده است. یکی از این تجارب ذی‌قیمت، بهره‌گیری از نیروی انسانی مؤمن می‌باشد همچنانی که با عمل به همین گذاره توانستیم جهش عظیم در دانش سلول‌های بنیادی ایجاد کنیم. اما از طرفی دشمنان ملت ایران با انواع تبلیغات سعی می‌کنند به این حرکت مستمر، اختلال وارد کنند؛ گاهی اوقات با سیاه‌نمایی، گاهی اوقات با پنهان کردن موفقیت‌های درخشان ملت ایران، اما حقیقت قضیه این است که وقتی یک ملتی با استفاده از منبای محاسباتی صحیح با پیدا کردن نقطه‌ی صحیح کار، کار را پیش می‌برد و همواره تجارب موفق را در طاقچه‌ی ذهن در مقابل دیدگان خود قرار می‌دهد، قطعاً به نتایج مطلوب خواهد رسید.

اما هنوز ابتدای راه هستیم «باش تا صبح دولتت بدمد/کاین هنوز از نتایج سحرست»

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

عناوین پربازدید

آخرین اخبار