مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. آذر 1393 - 0:22   |   کد مطلب: 14578
سید سجاد موسوی

با توجه به رشد روزافزون ادوات و ابزار آلات تبلیغات رسانه ای در جهان، سرعت انتشار یک خبر به شدت بالا رفته است و یک خبر مهم میتواند در کسری از ثانیه در خروجی رسانه های موثر دنیا جا خوش کند، فارغ از اینکه این دسترسی آسان به اخبار روز دنیا مزیت های فراوانی میتواند داشته باشد، تبعات و آفت های خاص خود را هم دارد. انتشار سریع شایعات و دروغ پراکنی های گسترده یکی از چالش های عصر حاضر است به نحوی که هیچ فردی را نمی توان از مواجهه با این مسئله مستثنی نمود.

روز دوشنبه 17شهریور خبر مهمی به سرعت بر روی خروجی رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت. این خبر که از طریق سامانه ی پیامکی پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر شد، از عمل جراحی موفقیت آمیز معظم له حکایت داشت.

انتشار این خبر در همان دقایق ابتدایی صبح روز دوشنبه، موجی از نگرانی ها را در دل ملت ایران بوجود آورد تا آنجا که بلافاصله پس از این خبر، انتشار فیلم مصاحبه ی تصویری مقام معظم رهبری در آستانه‌ی عزیمت به بیمارستان برای انجام عمل جراحی، قدری از اضطراب و دلهره ی امت را کاهش داشت داد ولیکن هنوز هم قلوب مومنین و مریدان ایشان آکنده از استرس و اضطراب بود. ایشان در این مصاحبه ضمن اعلام اینکه برای یک عمل جراحی عادی عازم بیمارستان هستند، با پیش بینی صحیح شان از نگرانی شدید توده ی مردم کشور، بیان کردند که ” البته جای نگرانی نیست. این به معنای آن نیست که مردم دعا نکنند لیکن ان شاءالله جای نگرانی نیست و یک عمل خیلی معمولی و عادی است.”

انتشار فوری و گسترده ی فیلم این مصاحبه و خبری شدن حتی جزئیات عمل جراحی ایشان در تمامی رسانه های دنیا، فرصت انتشار شایعات و نقل قول های نامعتبر را از رسانه های مغرض و دشمنان گرفت.

بلافاصله پس از انجام این عمل جراحی موفقیت آمیز، مصاحبه ی رئیس تیم پزشکی رهبر معظم انقلاب و بیان کیفیت این عمل به کلی رسانه های کرایه ای بیگانه را خلع سلاح کرد. آقای دکتر مرندی که ریاست تیم پزشکی ایشان را بر عهده داشت، در مصاحبه‌ای ضمن ابراز رضایت کامل از عمل جراحی پروستات انجام‌شده  گفت: این عمل جراحی بدون بیهوشی و با بی‌حسی موضعی انجام شد و وضعیت عمومی رهبر انقلاب اسلامی کاملاً خوب و طبیعی  است. عمل پروستات برای افراد در محدوده‌ی سنی سالمندی و حتی میانسالی، عمل رایجی است که در اغلب موارد نیاز به برداشتن پروستات به وجود می‌ آید.

وی در خصوص فرآیند انجام عمل گفت: عمل مزبور صبح امروز و در مدت کمتر از نیم ساعت با بی‌حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی و بدون هرگونه عارضه‌ای انجام شد و رهبر انقلاب در طول عمل کاملا هوشیار بودند و صحبت می‌کردند و اکنون نیز در وضعیت خوبی قرار دارند و از بنده خواستند که سلامت ایشان را به مردم ابلاغ کنم.

انتشار سنجیده و هوشمندانه ی اخبار لحظه به لحظه ی این رخداد مهم، که با درایت مقام معظم رهبری نیز همراه بود خوراک تبلیغاتی دشمنان را فاسد کرد و عملاً این رسانه ها از جمله سایت اینترنتی بی بی سی که ارگان رسمی دولت انگلیس است و با بودجه ی دولتی اداره میشود تنها به بازنشر اخباری که از طریق سایت وابسته به دفتر مقام معظم رهبری منتشر میشد، می پرداختند.

عیادت رئیس جمهوری ایران از رهبر انقلاب و انتشار فیلم و تصویر این ملاقات، و پس از ایشان عیادت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین نظام، حاکی از این موضوع بود که اولاً امکان ملاقات حضوری فراهم است و ثانیاً حال عمومی رهبری مساعد است. تا پایان اولین روز بستری شدن رهبری در بیمارستان ملاقات متعددی صورت گرفت.

مقصود در این نوشتار، بیش از هر چیز دیگر، تحلیل چگونگی بازتاب و انتشار اخبار مربوطه در سایت دولتی بی بی سی ست. پیش از پرداختن به تحلیل خبرهای این رسانه در رابطه با عمل جراحی رهبر انقلاب، ضروری ست هر چند بصورت مختصر، این رسانه ی انگلیسی که در کارنامه اش سراسر دروغ و شایعه و شانتاژ ثبت شده است، معرفی گردد؛

بخش فارسی بی‌بی‌سی زیرمجموعه‌ای از سرویس جهانی بی‌بی‌سی است، که به زبان فارسی از طریق رادیو، اینترنت و تلویزیون، فعالیت خبری و رسانه‌ای می‌کند. هم‌اکنون صادق صبا ریاست این بخش را برعهده دارد.

این شبکه با بودجه ۲۳٫۴ میلیون دلاری وزارت امور خارجه و مشترک‌المنافع بریتانیا اداره می‌شود. البته بخش فارسی بی‌بی‌سی اذعان دارد با این وجود، رویکرد مستقلی نسبت به وزارت امور خارجه انگلیس راجع به رویدادها دارد.

صادق صبا ،متولد رشت، روزنامه‌نگار ایرانی ومدیر رادیو، تلویزیون و وب‌گاه بی‌بی‌سی فارسی است. کارشناسی حقوق خود را از دانشگاه تهران،کارشناسی ارشد را از انگلستان و دکترای خود را از مدرسه اقتصاد لندن دریافت کرده و ۲۰ سال است که در بی‌بی‌سی کار می‌کند. از سیاست گذاران بی بی سی که دیدارهای متعددی  با آیت اله ‌منتظری داشته است.

 

 از مجریان این رسانه ی سلطنتی میتوان از پونه قدوسی نام برد که پس از انتشار خبر ارتباط نامشروعش با صادق صبا، مدتی از کار در این رسانه دست کشد ولیکن پس از اعمال فشار از سوی مسئولین این رسانه، درحالی که ظاهراً هیچ تمایلی به این کار نداشت، دوباره و از سر اجبار به کار خود ادامه داد

 

من هر روز از خودم این سوال را می پرسم، که چرا برای سرویس خارجی بی بی سی (BBC World Service) کار می کنم؟ در حالی که این شغل مرا از خانواده ام دور کرده است و مانع بازگشتم به ایران شده. «شغلی که مرا از وطنم دور کرده است و خانواده ام را تحت فشار قرار داده است»؛ این جملات توصیف وضعیت شغلی پونه قدوسی است به زبان خود او که در گفتگوهای خصوصی با همکارانش مطرح کرده است.

همکار او آقای «حمید اسماعیلف » خبرنگار ازبک، چندی پیش بخشی از صحبت های خصوصی وی را در وبلاگش منتشر ساخت.

 

این موضوع نشان از این دارد فضای خفقان و دیکتاتوری حکومت سلطنتی انگلیس نمود مشخصی نیز در این رسانه ی درباری دارد، حال آنکه جای این سوال بی جواب باقی ست که چگونه چنین رسانه ای میتواند با شرمی تمام شعار انتشار “اخبار بی طرفانه“ را سر دهد؟!

نقش بی بی سی پیش از دوران انقلاب اسلامی

شبکه جهانی “بی بی سی” پیش از آنکه بخش فارسی خود را تاسیس نماید برای بیش از ۵۰ کشور جهان برنامه پخش می کرد هدف آن نیز مشخص بود: سیاه نمایی در مورد اقدامات آلمان ها که علیه متحدان انگلیس یعنی فرانسه و روسیه می جنگیدند و ایران را به اشغال خود درآورده بودند. در آن زمان این دولتها از ایران به عنوان ناحیه ای استراتژیک به منظور دسترسی به نیروهای نظامی آلمانی استفاده می کردند.

بی بی سی بخشی از توطئه جهانی انگلیس و روسیه بود که از شمال و جنوب علیه ایران حمله کرده بودند و آن کشور را به بهانه در هم شکستن سلطه آلمان به اشغال خود در آورده بودند. بی بی سی در اوایل دهه ۵۰ میلادی و در زمان ملی شدن صنعت نفت به رهبری “محمد مصدق” و “آیت الله کاشانی” نخست وزیر پیشین ایران نیز همین نقش توطئه آمیز را ایفا نمود.

با ملی شدن صنعت نفت ایران و خشم محمدرضا پهلوی از این موضوع او از حامی اصلی خود یعنی دولت انگلیس کمک خواست و آنان نیز از طریق بنگاه خبرپراکنی بی بی سی اقدامات لازم برای انجام کودتای علیه دولت مصدق را فراهم نمودند. در همین راستا رادیو “بی بی سی”: نقش مهمی در تکمیل عملیات کودتای انگلیسی – آمریکائی موسوم به “آژاکس” ایفا نمود و باعث شد تا شاه بار دیگر به قدرت بازگردد.

نقش بی بی سی در دوران جنگ

نقش توطئه آمیز رادیو “بی بی سی” تا امروز نیز ادامه یافته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، در دوران جنگ هشت ساله دفاع مقدس رادیو بی بی سی با انتشار خبرهایی منفی سعی داشت تا این گونه وانمود سازد که رزمندگان اسلام توانایی مقابله با بعثی های عراقی را ندارند و قصد داشت تا با سیاه نمایی در مورد عزم ایرانیان خدشه وارد سازد.

نقش بی بی سی در انتخابات ۸۸

نقش مزوارانه بنگاه خبرپراکنی بی بی سی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران نیز مشابه همان نقشی بود که در جریان کودتای سال ۱۹۵۳ ایفا نمود. توطئه رسانه ای بی بی سی در جهت یاری رساندن به “فتنه گران” بود. وزارت امور خارجه انگلیس سه سال پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیشین در ایران دستور تاسیس بخش فارسی تلویزیون بی بی سی را داده بود و این بخش تنها شش ماه پیش از آغاز آن انتخابات فعالیت خود را شروع کرد. این شبکه به وضوح تبلیغات ضد ایرانی خود را بیان می کرد.

بی بی سی فارسی با بودجه مستقیم وزارت خارجه انگلیس چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری با ماموریت ویژه تاثیری گذاری بر انتخابات شروع به کار کرد ودر حوادث بعد از انتخابات نقش رهبری وهماهنگ کننده بین معترضین را ایفا می کرد.

این تنها انتخابات ریاست جمهوری سال 88 یا 92 ایران نبود که به محلی برای فتنه گری های رسانه حکومت سلطنتی انگلیس تبدیل میشد. بی بی سی در حالی با شعار ارائه “اخبار بی طرفانه!“ وارد خانه های مردم در بسیاری از نقاط دنیا میشود که میتوان در بسیاری از وقایع دنیا که در نهایت به لگدمال شدن حقوق یک ملت ختم شده، ردپای این رسانه ی سلطنتی را مشاهده کرد.

حال پس از اینکه قدری ماهیت این رسانه ی کرایه ای مشخص گردید بهتر میتوان به تحلیل چگونگی پوشش اخبار مرتبط با جراحی خبرساز پرداخت، انتشار به موقع و با ظرافت اخبار مرتبط با این عمل فرصت پرداختن به شایعات نخ نما شده ای از قبیل فوت رهبری را به بی بی سی نداد، شایعه ای که دی ماه سال 1385 بعلت سرماخوردگی رهبری و غیبتشان در مراسم عید قربان و البته با کم کاری رسانه های داخلی در انتشار دقیق این کسالت ساده و معمولی، توسط این رسانه ی به اصطلاح بی طرف! دامن زده شد.

غلب اینگونه شایعات با اهداف چندگانه مانند ایجاد نگرانی و اضطراب در مسئولان و مردم، ارزیابی و نبض سنجی واکنش مردم و ارزیابی واکنش مسئولین دستگاه های رسمی تهیه و تنظیم می شوند.

بی بی سی که از هر فرصتی برای تنفس مصنوعی به لاشه ی گندیده ی فتنه گران استفاده میکند، این بار باسوژه ی دروغ پردازی در رابطه با انتخاب عیادت کنندگان تلاش میکند تا دوباره مسئله ی فتنه گران را در صدر اخبار ثابت خود نگه دارد. لذا در گزارشی در اینباره مینویسد:

از میان چهره های شاخص نیروهای معروف به اصلاح طلب در جمهوری اسلامی، در میان عکس های منتشر شده در سایت آیت الله خامنه ای، تنها می توان به محمدرضا عارف و مجید انصاری اشاره کرد. به سخن دیگر، هیچ چهره شاخص اصلاح طلب و یا حتی مراجع مذهبی نزدیک به اصلاح طلبان به جمع عیادت کنندگان راه داده نشده اند!!!

اینکه چه میشود که چهره ی اصلاح طلبانی نظیر رئیس کمیته صیانت از آرا در ستاد میرحسین موسوی یعنی شیخ علی‌اکبر محتشمی‌پور وهنرمندانی نظیر مجید مجیدی و امیرخانی که خود را جزو هنرمندان اصلاح طلب میدانند، از دید این رسانه ی بیطرف! پنهان میماند با اطلاع از سابقه ی سیاه این رسانه در دروغ پردازی قابل فهم است .

 

این رسانه که پا به پای دیگر رسانه‌های فارسی زبان بیگانه مانند صدای آمریکا، رادیو فردا و … طی ماه‌های گذشته در تلاشند تا از سویی فعالان اصلاح‌طلب را در خارج از چهارچوب جمهوری اسلامی ‌تعریف و آنها را با عناصر مرتبط در فتنه ۸۸ و جنبش سبز مرتبط کنند و از سویی دیگر می‌خواهند برخی از عناصر ضدانقلاب خارج‌نشین را به نام اصلاح‌طلب جا بزنند علت این عدم ملاقات را به شیوه ی ناشیانه ای “اخراج اصلاح طلبان از حاکمیت” عنوان میکند و مینویسد:

“به جز چند مورد و گذشته از فرماندهان نظامی، تقریبا تمامی عیادت کنندگان از طیف های مختلف جناح معروف به اصولگرا هستند. این وضعیت نشان می دهد که اخراج اصلاح طلبان از حاکمیت، امروز تا چه اندازه در ساختار قدرت نهادینه شده است و نزدیک ترین حلقه های پیرامونی هسته مرکزی قدرت را چه کسانی و چه نیروهایی شکل می دهند.”

این تناقض گویی آنجا نمود بیشتری پیدا میکند که مجری شبکه صدای آمریکا که از هم کیشان بی بی سی محسوب میشود نمی تواند عصبانیت خود را ازعیادت اصلاح طلبان از رهبر انقلاب پنهان کنند. آرش سیگارچی خبرنگار و مجری شبکه صدای آمریکا (VOA) در صفحه فیسبوک خود با انتشار تصویری از عیادت حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور با امام خامنه‌ای در بیمارستان شهید رجایی تهران، در حالی که از عیادت برخی از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب از مقام معظم رهبری ناراحت و عصبانی بود، در سخنان بی‌ادبانه نوشت: اصلاح‌طلبان، چرخش “الهام چرخنده” را می‌بینند اما عیادت «محتشمی‌پور» را نمی‌بینند؟!

 

مویدی دیگر بر دروغ پردازی ناشیانه ی بی بی سی و فتنه گری اش در این رابطه توضیحات موسوی لاری در باب نگارش نامه ی مجمع روحانیون مبارز در مصاحبه با روزنامه ی آرمان است که ناخواسته! از این نقشه ی بی بی سی پرده برداری میکند:
وزیر کشور دولت خاتمی در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب آرمان

اولا دلیل عیادت نکردن خاتمی از رهبر انقلاب را حضور او در یزد عنوان کرده

و در ثانی هر گونه عذرخواهی قبل از نگارش چنن نامه هایی را رد کرده و مدعی شده است که کسی از دامان نظام خارج نشده‌ که بخواهد بازگردد!

او توضیح نداده است که اگر خاتمی قصد عیادت از رهبر انقلاب را داشت، چرا در مدت 8 روز بستری در بیمارستان، – بنا بر ادعای او – هرگز از یزد خارج نشده و به تهران بازنگشته است!

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز همچنین اظهار کرد: «در روز‌های گذشته بعضی از دوستان عضو مجمع از جمله جناب آقای محتشمی‌پور نیز به عیادت رهبر انقلاب رفته‌اند؛ البته آقای خاتمی یزد بوده‌اند و تازه به تهران بازگشته‌اند. بنده البته چندان در جریان برنامه‌های آقای خاتمی نیستم و ممکن است آقای خاتمی هم عیادتی از رهبر انقلاب داشته‌ باشند.»

بررسی انگیزه های خاص نگارش چنین نامه ای توسط خاتمی در این مجال نمی گنجد ولیکن جهت کفایت مویدات برای عریان ساختن دروغ های بی بی سی ذکر این موارد لازم می نمود.

بی بی سی با بزرگنمایی غیبت سیدمحمد خاتمی در بین عیادت کنندگان و با ذکر این مطلب که ایشان به بیمارستان راه داده نشده! شروع به سوژه سازی میکند. بی بی سی فارسی در حالی کاسه داغ تر از آش شده که خود سید محمد خاتمی هیچ گونه حرفی مبنی بر اینکه قصد ملاقات با رهبری را داشته باشد را نداشته است، یا اینکه درخواستش برای ملاقات با رهبری رد شده باشد. تفسیر و تحلیل این گزاره ی دروغ رسانه ی به اصطلاح بی طرف! بی بی سی که اینبار در نقش وکیل مدافع خاتمی! ظاهر میشود و سنگ درخواست ارائه نشده ی خاتمی برای عیادت رهبری را به سینه میزند نیز شنیدنی ست!

بی بی سی در گزارش دیگری مینویسد:

“از همه مهم تر و گویاتر، غیبت محمد خاتمی در این جمع است. از مجموع چهار رییس جمهوری در دوران رهبری آیت الله خامنه ای، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد، دو رییس جمهوری پیشین و حسن روحانی، رییس جمهوری کنونی اجازه یافته اند که بالای سر آیت الله خامنه ای حاضر شوند و تنها محمد خاتمی است که احتمالا به رغم تمایلش، چنین امکانی نیافته است.”

بی بی سی در تقلایی دیگر برای کم رنگ نشان دادن پیوند عمیق امت با امام امت دست به دامن دروغی دیگر میشود وباز هم ناشیانه تر از قبل با استدلالی کودکانه فاصله ی عیادت کنندگان از رهبری را در زمان ملاقات نشان دهنده ی میزان نزدیکی و دوری شان به قدرت یا میزان نفوذشان در حاکمیت میداند و در تحلیلی شاذ چنین مینویسد:

“شکل و شیوه برگزاری مراسم عیادت هم به نحوی بی سابقه، از تشریفات بیت رهبری و چگونگی ملاقات با آیت الله خامنه ای پرده برمی دارد.

در چنین شرایطی است که به فواصل چند سانتی متری در دوری و نزدیک به آیت الله خامنه ای در عیادت از او در بیمارستان، می توان همچون ملاک و معیار نزدیکی ها و دوری ها، اهمیت افراد و جایگاه و نقش آنان در نظام نگریست.”

“دقت در عکس ها و ویدئوهای منتشر شده جای تردیدی باقی نمی گذارد که فاصله عیادت کنندگان با رهبر جمهوری اسلامی و تخت او، کاملا حساب شده است و بر اساس مقام سیاسی و یا شخصیت و نفوذ عیادت کنندگان تعریف شده است“

این رسانه ی سلطنتی و به اصطلاح بی طرف! در تقسیم بندی ای مضحک چنین قلم فرسایی میکند:

 

عده ای اجازه دارند تا بالای سر آیت الله خامنه ای بروند، گونه او و پیشانی اش را ببوسند، مانند روسای سه قوه، فرمانده سپاه پاسداران، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد، احمد جنتی، محمود هاشمی شاهرودی و ..

افراد دیگر، هرچه از هسته مرکزی قدرت دور باشند، به میزان کمتری به رهبر و تخت او نزدیک می شوند. به این ترتیب، در مرحله دوم عده ای می توانند تا نیمه تخت پیش بروند تا آنجا که به میز کوچکی برسند که برای جلوگیری از پیشروی های نابجا در آنجا گذاشته شده است.

رده سوم، متعلق به مسئولان و شخصیت هایی است که در رده های پایین تر و کم اهمیت تری قرار دارند و به همین دلیل می توانند دسته جمعی و تا دم تخت پیش بروند.

در رده چهارم، مدیران و مسئولانی هستند که به رغم پیشینه و موقعیت کنونی، مهره های کلیدی محسوب نمی شوند و اگر چه اجازه نزدیکی به تخت و آیت الله خامنه ای را ندارند، اما باید هنوز بسیار خرسند باشند که اصولا به اتاق راه داده شده اند.

این رسانه ی بی طرف! با سانسور تصاویری که از هنرمندان و دانشجویان و مجریان تلویزیونی و پس از آن در هنگام خروج از بیمارستان در جمع پرستاران و بیماران بیمارستان از رهبری منتشر شده بود با تلاشی مذبوحانه سعی دارد تا این پیوند عاطفی و ناگسستنی امت با امام شان را کوچک جلوه دهد.

 

فرصت پرداختن به گاف های خبری بی بی سی در این وجیزه نمیگنجد ولیکن از جهت ” إدخال السرور على المسلم من أفضل الأعمال خاصه الأبناء” تصویر عموپورنگ و امیرمحمد را که در حال گپ و گفتی صمیمی با رهبرشان هستندو به نزدیک ترین فاصله با امام امت نیز رسیده اند را چگونه میشود تفسیر کرد؟

 

یا تفقدی که رهبری در این ملاقات بر دانشجویان میکنند چه پیامی دارد؟! جز اینکه هیچ حصار و فاصله ای میان یک امت با امام شان وجود ندارد!

 

انتشار این همه خبر از عمل جراحی مقام معظم رهبری توسط رسانه ی منتسب به دفتر ایشان درحالی ست که شیوه ی معمول حاکمان در تمام دنیا به گونه ی دیگری ست و عمدتاً با پنهان کردن بیماری حاکمان شان سعی بر مقتدر بودن آن حاکم دارند. ولی در ایران امام امت اقتدار خود را نه از جسمش که توسط ضدانقلاب بخشی از سلامتش را از همان ابتدایی ترین روزهای انقلاب از دست داده بود، بلکه با ایستادگی مقتدرانه اش در مقابل جبهه استکبار و ظالمین دنیا بدست آورده است. دلیل اینکه با وجود حجم سنگین تبلیغات توپخانه های دشمن بر علیه شخصیت رهبری، میزان محبوبیت و علاقه به ایشان سالهاست از مرزهای کشور فراتر رفته و عواطف و محبت ملت های منطقه وحتی مردم خارج از منطقه را به نحو کم نظیری به خود معطوف کرده است.

برگزاری مراسمات نیایش و دعا در کشورهای ختلف از جمله… توسط مردم به خوبی عمق استراتژیک ایران را در منطقه نمایان ساخت.

عمق استراتژیکی که رهبری ساالهاست بر روی وجود آن در منطقه وحتی در کشورهایی خارج از منطقه تاکید داشته اند و در مصاحبه ای مقتدرانه در لحظه ی خروج از بیمارستان مجدداً بر روی وجود آن چنین اصرار کردند:

“به‌قدرى نسبت به من اظهار محبّت انجام گرفته که من واقعاً خودم را شرمنده مى‌یابم در مقابل این‌همه لطفى که به من در این مدّت انجام گرفت. علاوه‌ى بر مردم کشورمان، از سوى ملّتهاى دیگر – که من همیشه تأکید کرده‌ام که ملّت ایران یک عمق راهبردى‌اى دارد که اختصاصىِ او است و هیچ کشورى را و هیچ نظامى را ما سراغ نداریم که در خارج از مرزهاى خودش این‌همه ریشه‌هاى لطف و محبّت و پیوند عاطفى و پیوند اعتقادى و ایمانى، آنها را به‌هم وصل بکند، [ ولى‌] ما این را داریم – هم در این چند روز این را مشاهده کرده‌ایم.”

شاید مهم ترین پیام اظهار اردت هایی که با انبوه پیام های دولت ها و ملت های مسلمان از غرب آسیا تا شبه قاره هند، و برگزاری دعاها و نیایش های خودجوش مردم جهت سلامتی امام امت ارسال میشد، نمایان تر شدن نمایشگاه عمق استراتژیک ایران در منطقه بود.

اظهار محبت و خرسندی حضوری یاغیرحضوری شیعیان کویت، گروه های مردمی عراق، مراج تقلید و حوزه های علمیه عراق، شیعیان لبنان، شیخ «عبدالامیر قبلان» نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان، گروه های جهادی فلسطین، دفتر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، علما و شیعان شهر لکهنو هند، حجت الاسلام سید علی حسین قمی دبیر مجمع علمای شیعه هند، اعضای مجمع علمای شیعه هند، مرکز آموزش امامیه لکھنو، دانشجویان دختر و پسر مدرسه طاھر العلوم، طلاب و اساتید حوزہ های علمیه این شهر، ھمچنین علما، طلاب و اساتید حوزہ های علمیه به همراه شیعیان شهرهای دیگر هند، مردم شهرهای شیعه نشین پاکستان، حضور علما و اندیشمندان کشورهای مختلف جهان در بیمارستان محل بستری رهبر معظم انقلاب نظیر آقایان علامه سیدساجد نقوی از علمای پاکستان، آیت‌الله آصف محسنی از علمای برجسته‌ افغانستان، صدرالدین قپانچی امام جمعه‌ی نجف اشرف، سید علی فضل‌الله از علمای لبنان، احمد سامبی رئیس‌جمهور سابق جزایر کومور، شیخ احمد‌الزین رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان، شیخ عبدالناصر جبری رئیس دانشکده الدعوه و از علمای لبنان، شیخ عبدالغنی شمس‌الدین دبیرکل اتحادیه‌ی علمای جنوب شرق آسیا، شیخ علاءالدین زعتری معاون مفتی اعظم سوریه و اوزهان اصیل ترک رئیس جنبش ملی گوروش حزب سعادت ترکیه و دیگر گروه های منطقه مبنی بر سلامتی امام امت حاوی پیام های روشن و قابل تاملی ست که رسانه های بیگانه از پرداختن به آنها بیمناک اند؛

آن هم اینکه جمهوری اسلامی ایران قلوب مسلمین جهان را بامحوریت و هدایت آیت الله خامنه ای مجذوب خود ساخته و لنگرگاه انقلاب را نه در مرزهای جغرافیایی ایران و یا حتی نه در مرزهای منطقه، بلکه این لنگرگاه در دلهای مستعد و آزادی خواه مردم دنیا قرار دارد .

پیام دیگر اینکه یکپارچگی و یکدستی مسلمین با حوریت ایران و امامت آیت الله خامنه ای امری ست در دسترس و این رویداد همان چیزی ست که قدرت های خارجی از وقوع آن واهمه داشتند.

ضمن آنکه پیام های مسئولان رسمی کشورهای منطقه نظیر ترکیه، کویت، پاکستان و قطر در جایگاه خود حائز اهمیت است اما پیام های مردمی و علمای این کشورهای بدون شک نشان دهند نفوذ معنوی رهبری و نظام جمهوری اسلامی در میان توده های مسلمانان منطقه خواهد بود.

از منظر رهبر انقلاب اسلامی “اثرگذاری انقلاب اسلامی بر جهان اسلام و مسلمانان” و “علاقه‌مندی و طرفداری مسلمانان از این انقلاب” رابطه‌ای دوسویه و متقابل را موجب گشته که نتیجه و ماحصل آن “عمق استراتژیک” و تکیه‌گاه پیدا کردن جمهوری اسلامی در بین مسلمانان و زنده شدن روحیه‌ی عزت‌طلبی در جهان اسلام است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار