مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. دى 1393 - 1:35   |   کد مطلب: 14768
تحلیل عضو هیات علمی دانشگاه ملایر
جنگ نفت! در سایه دراز کردن دست به بسوی کشور برادر
دکتر ابرهیم محمدی منش، عضو هیات علمی دانشگاه ملی ملایر تحلیلی در خصوص جنگ نفتی بین ایران و عربستان ارائه کرده است، صدای دانشجو این تحلیل را برای اولین بار منتشر نموده است.
جنگ نفت

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت و گو با تسنیم گفته است: «ایران و عربستان وارد جنگی نفتی شدند که در این جنگ عربستان تاکنون ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر دیده است.» دکتر روحانی رئیس جمهور نیز چند روز قبل از آن، در جلسه هیات دولت تذکراتی به کشور متخاصم داد. هر چند ایران در هیچ عرصه ای با کشورهای منطقه جنگ ندارد و نخواهد داشت اما جنگی است که عربستان بر ایران تحمیل کرده است و راهکاری جزء دفاع مقدس در پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار ندارد. دفاع مقدس در عرصه اقتصادی و نفت در حالی باید در کشور آغاز شود که آقای دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در اولین مصاحبه بعد از انتخابات گفت: «ما با عربستان سعودی، نه تنها همسایه و برادر، که قبله گاه مسلمانان در آنجاست. ... زمینه تقابل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی دو کشور بسیار فراهم و آماده است و من خوشحالم که اولین تفاهم نامه امنیتی بین عربستان و ایران در سال 1377 از سوی بنده بود و امیدوارم ان شاء الله در دولت آینده، روابط خوب با عربستان سعودی داشته باشیم. »

آری! عربستان سعودی همسایه و برادر است و جمهوری اسلامی ایران به وحدت جهان اسلام اعتقاد داشته و دارد. این جمهوری اسلامی ایران است که تلاش دارد از هر گونه تفرقه افکنی در این عرصه جلوگیری نماید. این سیاست جزء اصول اعتقادی و راهبردی انقلاب اسلامی به حساب می آید اما نباید از این نکته غافل شد که در سالیان گذشته، اسلام بیش از آنکه از بیرون تهدید شود از درون مورد تهدیدهای جدی قرار گرفته است. در واقع دشمنان اسلام (خصوصاً صهیونیسم جهانی به سرکردگی آمریکا، انگلیس و اسرائیل) با سرمایه گذاری در درون حکومت های اسلامی از این زاویه سیاست های دشمنانه خود را پیش برده اند. باید این را باور کرد که در سالهای اخیر و بعد از انقلاب اسلامی ایران، عربستان سعودی نقش فراوانی در این اهداف شوم استکبار داشته است. وهابیت و داعش تنها دو حوزه کاری مورد حمایت ویژه این کشور است که در دو دهه گذشته منجر به حضور گسترده کشورهای استکباری در جهان اسلام شد. در عرصه های دیگر نیز عربستان سعودی اقدامات گسترده ای را بکار بسته است که با توجه به شرایط حاکم بر جهان و جمهوری اسلامی ایران این سیاست ها در چند سال گذشته، بی پرده و شفاف جلوی دیدگان قرار گرفته است. اقدامات تفرقه افکنانه عربستان در عرصه جهانی در زمینه هسته ای، افزایش سرمایه گذاری خصوصاً در مناطق عرب نشین و نفتی جمهوری اسلامی ایران و دخالت در امور داخلی کشور بعد از انتخابات 88، تنها چند نمونه بارز این اقدامات است که بارها بر آن تاکید شد و احمدی نژاد نیز نمونه هایی از آن را در رقابت های انتخاباتی فاش کرد. آن زمان بیانات رئیس جمهور وقت ایران در خصوص اقدامات خصمانه عربستان سعودی، به روحیه جنجالی احمدی نژاد نسبت داده شد و رئیس جمهور منتخب بعد از احمدی نژاد تلاش کرد تا با ارسال پیام هایی دوستی خود به عربستان سعودی را اعلام نماید. امروز دیگر دشمنی های حاکمان عربستان سعودی در برابر انقلاب اسلامی با حضور در روز آخر مذاکرات هسته ای و راه اندازی «جنگ نفت» بر دولتمردان تدبیر و امید نیز نمایان گردیده است. این شفافیت به حدی است که رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی بر آن به صراحت تاکید نمودند. اما به راستی جایگاه عربستان سعودی در مبارزه با جمهوری اسلامی ایران کجاست؟ هدف از این اقدامات چیست؟ و در این مبارزه تمام عیار چه باید کرد؟

واقعیت این است که نظام پادشاهی عربستان سعودی در قراردادهای پشت صحنه با رژیم اسرائیل بر سیاست مبارزه نرم با جمهوری اسلامی ایران توافق کامل نموده اند. جاسوسی از پیشرفت های نظامی، علمی و هسته ای ایران، شناسایی فعالیت های استراتژیک ایران و جذب گروه­های هدف (مناطق عرب نشین و سنی نشین در ایران) برای ساماندهی و ایجاد تفرقه در داخل کشور سه عرصه عمده فعالیت این کشور است که چندین سال است فعالیت های گسترده در این خصوص انجام شده است. از سوی دیگر این کشور در همراهی و همگامی با کشورهای استکباری خصوصاً آمریکا تلاش دارد تا از عرصه هسته ای جمهوری اسلامی ایران کیسه ای برای خود بدوزد. جلوگیری از افزایش قدرت ایران در منطقه و امتیاز گرفتن از غرب جهت تقویت جایگاه خود و افزایش قدرت نظامی خود در منطقه بخشی از اهداف راهبردی عربستان در این عرصه است. در این راستا «جنگ نفت» توسط عربستان طراحی و مدیریت شده است. سابقه این طرح به تحریم نفتی ایران توسط آمریکا برمی گردد که عربستان با راه اندازی خط لوله انتقال نفت قدیمی خود، زمینه را اطمینان غرب از مشکلات احتمالی در تنگه هرمز بعد از تحریم فراهم کرد. اکنون نیز پس از تمدید توافق هسته ای ایران با 5 کشور مذاکره کننده باید جلوی برون رفت ایران از تورم و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها گرفته شود. برخی سیاستمداران گروه های مذاکره کننده با ایران بر این باورند که در صورت ادامه توافقات هسته ای، ایران خود را از تورم اقتصادی سال های اخیر خارج خواهد کرد و این امر منجر به محکمتر شدن پایه های اقتصادی جمهوری اسلامی می شود. آمریکا با به همکاری طلبیدن عربستان سعودی، جنگ نفت را راه اندازی کرد تا در این عرصه ایران با مشکلات مالی جدی مواجه شود و نتواند از فرصت بدست آمده در توافق هسته ای تا تیرماه اقدام جدی صورت دهد. همچنین عربستان با تعیین قیمت نفت در بودجه سال آینده خود در حدود 50 تا 60 دلار خود را برای کاهش بیشتر قیمت نفت در صورت نیاز آماده کرده است. این اقدام عربستان یک حمایت دو طرفه از غرب است که هم عرصه را بر ایران تنگ می کند و هم در این میان کشورهای اروپایی و آمریکا از کاهش قیمت نفت فرصت مغتنمی برای کاهش فشارهای اقتصادی سالهای اخیر برای خود نیز پیدا خواهند کرد. اینجاست که این جنگ و مذاکرات برای آمریکا برد - برد خواهد بود.

سوال اینجاست آیا کشور را برای نفت حدود 30 دلار آماده کرده ایم؟ آیا در صورت کاهش بیشتر قیمت نفت توانایی رشد و توسعه کشور را داریم؟ آیا توان عبور از بحران های اقتصادی را در نفت ارزان خواهیم داشت؟ واقعیت این است که اگر امروز خود را برای این رویارویی جدی آماده نکنیم و تمام گزینه های محتمل بررسی نشود، مشکلات جدی برای کشور بوجود خواهد آمد. به یاد بیاورید زمانی را که برنامه ریزی لازم برای مهار دلار پس از زمزمه های تحریم های بانکی توسط آمریکا صورت نگرفت و این امر منجر به بروز مشکلات اساسی برای کشور شد و قیمت دلار تا سه برابر افزایش یافت و بدنبال آن گرفتاری های اقتصادی تشدید گردید. ما مرد روزهای سختیم و اگر مسئولان به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اعتقاد پیدا کنند و بر پایه اقتصاد مقاومتی برنامه ها را تدوین نمایند در این جنگ ها نیز پیروز خواهیم شد.

دکتر ابرهیم محمدی منش

دیدگاه شما

آخرین اخبار