مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. اسفند 1393 - 8:06   |   کد مطلب: 14994
محمدصادق رضوي راد

حضرت زهرا (س) به شهادت قرآن و روايات معتبر اسلامي داراي مقام عصمت يعني عالی‌ترین مرتبه تكامل بشري است.

 

ايشان در همه ابعاد زندگي سرمشق و اسوه تمامي انسان‌هاست. آن حضرت در زندگي خانوادگي بهترين و صمیمی‌ترین يار و مددكار شوهر خود بود. در فرداي آن شبي كه حضرت فاطمه (س) از بيت نبوت به سراي امامت رفت، حضرت رسول اكرم (ص) به خانه علي (ع) آمد و از او پرسيد زهرا را چگونه يافتي؟ در پاسخ گفت: " نعم العون علي طاعه الله" او ياور خوبي در راه اطاعت خداوند است.

اين را بدانيم كه راه زندگي علي (ع) در هر گامي راه اطاعت خداست. فاطمه هم در سراسر اين راه تا زمان حياتش، همراه با علي (ع) بود. هیچ‌گاه از وي تقاضايي ننمود كه اجابت آن براي علي (ع) مشكل باشد. او با شناخت عميق و درك جايگاه همسرش تمام سختی‌ها را به جان می‌خرید، او تلاش در محيط خانه را ارج می‌نهاد و باجان و دل به آن می‌پرداخت. حضرت علي (ع) در گفت‌وگویی كه با يكي از مردان بني اسد داشت، فرمود: می‌خواهی از وضع زندگي خود با فاطمه (س) برايت سخن بگويم؟ او در خانه تلاش بسيار می‌کرد، جدي و سخت‌کوش بود و چون آب آوردن، آرد كردن جو، پختن نان و كارهاي ديگر خانه او را آزرده و خسته كرده بود، لذا به او پيشنهاد كردم نزد پيامبر (ص) برويم و از او درخواست يك خدمتكار نماييم، تا تو از این‌همه كار و تلاش قدري بياسايي. فاطمه (س) به خدمت پيامبر (ص) رسيد. مشاهده نمود كه جمعي از اصحاب در محضر او نشسته‌اند. از حيائي كه داشت چيزي نگفت و برگشت. رسول خدا (ص) متوجه شده بود. فرداي آن روز به خانه ما آمد و فرمود فاطمه جان ديروز براي چه آمده بودي؟ حياء موجب سكوت فاطمه (س) شد. من عرض كردم مسئوليت فاطمه در كارهاي خانه زياد و طاقت فرساست. پيشنهاد خود را با پيامبر (ص) در ميان گذاشتم. پيغمبر (ص) اندكي از مشكلات مسلمانان را براي او بيان كرد و بعد فرمود: دخترم می‌خواهی چيزي به تو آموزش بدهم كه از كنيز و خدمتكار بهتر باشد؟ بعد فرمود: در شب‌هنگام خواب 34 مرتبه الله‌اکبر و 33 مرتبه الحمدالله و 33 مرتبه سبحان‌الله بر زبان بياور. دخترم اگر اين ذكر را هر شب تكرار كني، خداوند مشكلات دنيا و آخرت را بر تو آسان می‌گرداند.

فاطمه (س) بعد از شنيدن اين سخن سه مرتبه گفت: از خدا و رسول خدا خشنودم. جريان تسبيح فاطمه زهرا (س) به‌این‌ترتیب پس از نماز به‌عنوان تعقيب در بعضي از روايات از اهل‌بیت (ع) نيز وارد است و حضرت صادق (ع) فرمود: تسبيح حضرت زهرا (س) بعد از هر نماز در نزد من از هزار ركعت نماز مستحبي محبوب‌تر است و نيز فرمودند كسي كه بر آن مداومت كند هرگز شقاوت مند نمی‌شود. بر اساس بعضي روايات پيامبر (ص) فرمود دخترم، من دوست ندارم ذره‌ای از پاداش خدمت تو در خانه كاسته شود.

تجلي روح ايثار و خدمت در محيط خانواده

بايد توجه داشت كه داشتن روح ايثار و خدمت در خانواده يكي از مهم‌ترین عوامل استحكام روابط و محبت ميان اعضا يك مجموعه است. ايثار و خدمت در زندگي هر انساني نشانگر بزرگي روح و علو همت اوست. از اين نمونه‌ها در زندگي علي (ع) و فاطمه (س) فراوان ديده می‌شود. به اين نمونه توجه كنيد: حضرت رسول خدا (ص) وارد خانه علي (ع) و فاطمه (س) گرديد، مشاهده نمود كه هر دو باهم مشغول دستاس كردن جو می‌باشند، از آن‌ها پرسيد کدام‌یک خسته‌تر هستيد؟ اميرمومنان پاسخ داد: فاطمه (س). رسول خدا (ص) در جاي فاطمه (س) نشست و با حضرت علي (ع) در دستاس كردن جو مشاركت نمود. بحارالانوار 43-ص 50

ازجمله نكاتي كه در اين گزارش كوتاه قابل‌توجه می‌باشد اين است: اول همكاري علي (ع) با فاطمه (س) در امور خانه و ديگري نحوه پرسش حضرت پيامبر (ص) است، او به‌طور مستقيم خطاب به دختر و همچنين به اميرمومنان (ع) ننمود كه می‌خواهم به تو كمك كنم. از طرف ديگر علي (ع) با همين بيان، عطوفت و مهرباني به همسرش را نشان می‌دهد. اين‌ها درس‌هایی است كه بايد در همه خانواده‌ها موردتوجه قرار گيرد.  در روابط همسري ازخودگذشتگی، داشتن روح خدمت، جلوه محبت و صميمت خانواده را نوراني و دل‌ها را گرم و روشن و خانواده را خوشبخت می‌کند. روشن است وقتي روح تعاون و كمك و خدمت در محيط خانه اوج گرفت و اعضاي خانواده در چنين كلاسي هرروز درس خدمت و ايثار و محبت خواندند، از اين محيط كه به خارج خانه قدم می‌گذارند نيز هر يك منشأ خدمت و محبت به اجتماع می‌باشند.

يكي از موضوعات مهمي كه بايد به آن توجه كرد، محيط آرام و باصفايي بود كه فاطمه (س) در محيط خانواده به وجود آورده بود. علي (ع) اين موضوع را اين‌گونه فرموده است: هیچ‌گاه در زندگي، فاطمه از من نرنجيد و او نيز هرگز مرا نرنجاند. در هيچ امري قدمي برخلاف ميل باطني من برنداشت و هرگاه كه به رخسارش نظاره می‌کردم تمام غصه‌هایم برطرف می‌شد و دردهايم را فراموش می‌کردم. بحارالانوار جلد 43 – صفحه 123

فاطمه حتي در تمام مبارزات همسر بزرگوارش اعم از مبارزات سياسي و جنگ‌های صدر اسلام، پشتيبان علي (ع) و مايه دلگرمي او و صفابخش زندگی‌اش بود. در غياب شوهر ، فرزندان را به‌خوبی اداره می‌کرد و با اشتياق به انتظار بازگشت شوهر از جنگ می‌نشست. وقتي علي (ع) به خانه می‌آمد با تمام وجود به استقبالش می‌آمد كه تمام خستگی‌های حاصل جنگ از تن او بيرون رود. در دوران غربت علي (ع) و مبارزه سياسي نيز، علي (ع) را واجب الاطاعه می‌دانست و به دفاع از علي (ع) برخاست و خود را فداي ولايت كرد. با پهلوي شكسته كه در اثر حمله به خانه علي (ع) بر او واردشده بود، به دنبال علي (ع) راه افتاد و در مسجد خطبه‌ای خواند كه موجب رسوا شدن منافقان زمان شد و حقيقت را براي همه تاريخ روشن نمود. فاطمه (س) درحالی‌که در غم رحلت پيامبر (ص) قرارگرفته بود براي دفاع از حريم امامت جانانه از علي (ع) دفاع كرد و به استقبال شهادت درراه خدا رفت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار