مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. ارديبهشت 1394 - 9:06   |   کد مطلب: 15212
محمد تقی اسدی

با در نظر گرفتن حوادث بعد از انقلاب جنبش دانشجویی دستخوش تغییراتی بوده است گاه در حمایت از دولت ها و گاه منتقد اما همواره مشی استقلال خود را نسبت به سیاست مداران حفظ کرده است اگر چه در برهه ای از تاریخ بعد از انقلاب عده ای سعی در دست انداختن به این جنبش داشتند تا به قول خود فضایی را برای فشار از پایین به نظام فراهم کنند و یک نگاه کاملا ابزاری به جنبش دانشجویی داشتند و البته آن را به عنوان لشگر پیاده نظام برای تحت فشار قرار دادن نظام قرار دهند
ناگفته نماند تورق تاریخ انقلاب اسلامی ایران ، ما را با رویدادهای تلخ و شیرین زیادی مواجه می کند که فصل مشترک همه ی این تحولات میدان داری جوانان به ویژه دانشجویان بوده است که همگی برگرفته از ذات پاک و مستقل دانشجویان و جوانان بوده است که ارزش کار را خارج از بعد سیاسی آن به عنوان یک پتانسیل عظیم نیروی انسانی کشور که باید مورد تکریم قرار گیرد و بارها تایید مقام معظم رهبری را گرفته است نشان می دهد.
اپیزود اول: جنبش دانشجویی در برهه ای از زمان که مصادف شد با ایام به اصطلاح اصلاحات با شعار هایی رو برو شد که صحبت از آزادی های مدنی و نقد های اجتماعی و حقوق شهروندی و توسعه سیاسی به میان می آورد. شعار هایی که به سرعت مورد استقبال اغلب فعالین جنبش دانشجویی قرار گرفت.
بدین ترتیب بود که امر بر سران اصلاحات مشتبه گشت و سعی در مدیریت افکار دانشجویی برای تز فشار از پایین به نظام را گرفتند اما نتوانستد به سرانجام برسانند و در آخرین دیدار دانشجویی رئیس جمهور دوران به اصطلاح اصلاحات کار به جایی رسید که شعار های آزادی های مدنی ورنگ باخت و تز “زنده باد مخالف من” جای خود را به میدهم بیرونتان کنند داد.
در روزهایی که شعار حمایت از حقوق شهروندی سرداده شد هرگونه صدای منتقد با دولت به شدت ساکت می شد تحت عنوان دانشجوی ستاره دار که بعد ها منتسب شد به دولت بعد و سعی ابتری که در انحراف افکار عمومی به کار بسته شد. نکته قابل تامل در این دوران تلاش عده ای برای تیم سازی دانشجویی بود که شرح آن در بالا رفت اما حرکت افراطی این طیف منجر به تولید و پرورش شعاری شد که مورد استقبال طیف وسیعی از بدنه دانشجویی قرار گرفت و بسیاری با حمایت بی حد وحصر و غیر قانونی دولت اصلاحات از آنها وقتی امتیازات را از دولت گرفتند شعار عبور از رئیس جمهور را مطرح کردند به طوریکه در همان دیدار آخر با دانشجویان در دانشگاه تهران ،همراهان دولت برای حمایت از رئیس جمهور آن دوران دست به دامان بدنه ای از دانشجویان شدند که بارها آنان را مورد تفقد خود با احکام انضباطی و تهدید به اخراج

و حتی اخراج قرار داده بودند اما در آن زمان وقتی پای حمایت از نظام با حمایت از رئیس جمهور به میان آمد این بدنه دشمن شناس و متعهد به منافع ملی ،چشم خود را بر روی ناملایمتی های دولت اصلاحات بست.
اپیزود دوم: با گذشت تقریبا نزدیک به ۱۶ سال بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات دولتی بر روی کار آمدکه این بار شعار هایی را مبنی بر اعتدال مطرح کرد.و بازهم از سوی عده‌ای مورد استقبال قرارگرفت.
اپیزود سوم:در هفته گذشته شیراز مهمان نوازی از مردی را به نمایش گذاشت که همان شعار اعتدال را مطرح می کرد اما یاران مرد اعتدال
نمکدان شکستند و به دانشجویان حمله ور شدند، دانشجویان آمده بودند از رئیس جمهورشان جوابی
بگیرند ولی شاهد صحنه های دلخراشی از سوی اسکورت های رئیس جمهور شدند.
این دانشجویان که پلاکاردها و دست نوشته هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دست داشتند، در مسیر کاروان رئیس جمهور به صورتی کاملا آرام شعار می دادند: «رو حانی روحانی، کو فکت شیت ایرانی». در همین حال، اسکورت کاروان رئیس جمهور پس از گذر از مقابل این دانشجویان آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد و پس از این که آنها از این اقدام خشونت آمیز انتقاد کردند، ۴ نفر از دانشجویان را توسط نیروهای امنیتی دولتی دستگیر شدند.
اپیزود چهارم:با توجه به این که بسیاری از اطرافیان رئیس جمهور
را همان کاسه لیسان دوران اصلاحات تشکیل می دهند بعید نیست که این دست اقدامات و حرکات غیر قانونی از سوی دولتی که ملزم به اجرای قانون است بازهم بروز پیدا نکند.
اپیزود پنجم:اقای روحانی ما معتقدیم تاریخ تکرار نمی شود اما تجربه های تاریخی حتما رخ می دهد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار