مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. ارديبهشت 1394 - 20:53   |   کد مطلب: 15259
مجلس نهم با همه ی فراز و نشیب هایش به سال پایانی خود رسیده و ماه های آخر عمر خود را سپری می کند.
مسعود انصاری اردلی

در اولین جلسه ی این مجلس برای اولین بار از تابلویی موسوم به "تابلوی روز شمار خدمت" رونمایی شد. که در آن روز های باقی مانده از مهلت خدمتگذاری نمایندگان مشخص می‌شد . هدف این بود که هر روز نمایندگان با دیدن تابلو متوجه گذران زمان مهلت کم باقیمانده‌ی خدمت خود بوده و از این سبب همت خود را در خدمت به مردم افزایش دهند.

از آغاز این مجلس تا کنون، سه طرح جنجالی در مجلس مطرح شده که دو تای آن مربوط به چند روز اخیر و در فاصله‌ی کمتر از یک سال تا انتخابات آتی مجلس است.

هر چند هم که انسان خوشبینانه نگاه کند به نظر می‌رسد که این طرح‌ها بیش تر از آن که در راستای تامین منافع ملت باشند، بیشتر در خدمت تامین منافع و اختیارات نمایندگان است.

در این مقال صرفا به بیان و نقد بسیار مختصری از این سه طرح پرداخته می شود.

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که بر اساس آن رجل سیاسی بودن رئیس جمهور را منوط به تایید و گواهی حد­نصابی از نمایندگان مجلس می‌کرد.

تصویب و اجرای این طرح به جز این که رییس جمهور منتخب را وام دار و به نحوی بدهکار قشری از نمایندگان کرده، که باید تا آخر دوران ریاست جمهوری‌اش منافع این نمایندگانی که صلاحیتش را تایید کرده‌اند باشد، سودی دیگر ندارد. البته اگر غرض ورزی شخصی و جناحی برخی از نمایندگان در تایید یا رد نامزدها را هم نادیده بگیریم. گفتنی است این طرح که با مخالفت نخبگان و دانشجویان انقلابی رو به رو شد با ورود شورای نگهبان کان لم یکن و ملغی شد.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی که درباره ی آسیب ها و مضراتی که از آن متوجه ملت و کشور می‌شود این روزها مطالب و تحلیل‌های بسیاری از جانب مطبوعات کشوری و نشریات دانشجویی ارایه شده، در این جا به بیان همین نکته اکتفا می‌شود که این طرح مهمترین پیامدش، بالا رفتن شانس انتخاب صاحبان زر و زور و تزویر و افراد شناخته شده سرشناس در استان‌هاست که  نمایندگان فعلی درصد بالایی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

و طرح سوم طرح موسوم به "استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس" کع به نظر نمی‌رسد این طرح به توضیحی نیاز داشته باشد؛ اسمش بیداد می‌کند که این طرح در واقع اعطای امتیازی خاص به 270 نفر از بین جمعیت هفتاد و چند میلیون نفری ایران عزیز است.

البته در دوره‌های قبلی مجلس هم طرح‌های مشابهی مطرح شد مثل طرح استفساریه حقوق مادام العمر برای نمایندگان که البته به تصویب نرسید و طرح‌هایی که گاها به تصویب رسیده و اجرا در آمد مثل قانون احتساب یک مدرک تحصیلی به ازای یک دور نمایندگی در مجلس درست بعد از تصویب حداقل مدرک فوق لیسانس برای نامزدی انتخابات مجلس.

از مجلس شورای اسلامی که به فرموده ی امام راحل(ره) "عصاره‌ی فضایل ملت است" انتظار می‌رود که در این شرایط حساس که کشور به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، در "پیچ تاریخی" به سر می‌برد، انتظار می‌رود که این چند ماه باقی مانده‌ی از خدمت‌شان را صرفا در خدمت مردم و کشور و انقلاب باشند که این خود بهترین تبلیغ برایشان در انتخابات آتی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار