مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. مرداد 1394 - 11:57   |   کد مطلب: 15557
دختران دانشجو قبل از وارد شدن به فضاهای آموزشی دانشگاه ها در هاله ای از حجب وحیا ووارزشهای انسانی قراردارند امابعد از گذشت زمانی با الهام گرفتن از فرهنگها وباور های غربی وتن دادن به بازار کار درحین تحصیل کم کم ازباور های دینی وفرهنگی خود دور شده واین چیزی نیست جز تساهل وتسامح در امر تحصیل بدون داشتن برنامه است.

دانشجویان بااستعدادترین افـراد وازآینده سازن فـردای كشـور هستند  نظام آموزشـی هر كشور دارای سـیر تكاملی ویژه‌ای است كه تحت تأثیر عوامل تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی‌، ‌اجتماعی و مسائل خاص فرهنگی آن كشور قرار دارد .

 دانشگاه‌هـا به عنوان مراكز تفكر و تولید دانش وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص و پاسخگو به نیازهای حال و آینده جامعه را بر عهده دارند.

در دنیای كنونی بخش عظیمی از دانشجویان به دلایل گوناگون علاوه بر تحصیل در دانشگاه به انجام كارهای تمام وقت و نیمه‌وقت مشغولـند این عامل مـی‌تواند تأثیراتی در بازدهی دروس آنها در دانشگاه داشته باشد.

در میان علل و انگیزه‌های كار در بین دانشجویان به نظر می‌رسد كه مسائل اقتصادی در صدر باشد ولی صرف‌نظـر از علل، این فعالیت‌هـا می‌تواند تأثیراتی به صورت منفی یا مثبت بر روی وضعیت تحصیلی دانشجو داشته باشد.

افزایش قابل ملاحظه دختران در عرصه های دانشگاهی ناشی از فرآیندهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه است که این روند می تواند با الگوبرداری از جوامع غربی بیشتر نمود پیداکند.

کارشناسان‌ براین‌ باورند که‌ طرح‌ پذیرش‌ دانشجوی‌ غیربومی‌، مشکلات‌ اقتصادی‌، رفتاری‌ و روحی‌ و روانی‌ فراوانی‌ به‌ وجود می‌آورد و آسیب‌های‌ به‌ وجود آمده‌ از قبل‌ آن‌ بسیار بیشتر از سود تربیت‌ یک‌ فرد متخصص است‌ و هزینه‌های‌ فرهنگی‌ و اقتصادی‌ فراوانی‌ برای‌ جامعه‌ و خانواده‌ دارد.

بسیاری‌ از این‌ دانشجویان‌ حتی‌ پس‌ از پایان‌ دوران‌ دانشجویی‌ به‌ دلیل‌ امکانات‌ شهرهای‌ بزرگ‌ یا کارهایی‌ ضد فرهنگی‌ که‌ در دوران‌ دانشجویی‌ کرده‌اند حاضر به‌ بازگشت‌ نیستند و این‌ مساله‌ هم‌ معضلات‌ فراوانی‌ را به‌ وجود می‌آورد.

اشتغال مهم ترین دغدغه فکری دانشجویان است که اگر مسئولان وطراحان برنامه های ویژه بانوان به این نکته مهم توجه نداشته باشند برنامه ریزی های آنان سطحی و روبنایی خواهد بود و نتیجه مورد انتظار را نخواهد داشت .

متاسفانه‌ آمارها نشان‌ داده‌ طی‌ سالهای‌ گذشته‌ درصدی‌ از دختران‌ خیابانی‌ را دانشجویان‌ تشکیل‌ می‌دهند. این‌ دختران‌ اکثرا بخاطر تامین‌ هزینه‌های‌ دانشگاه‌ خود دست‌ به‌ چنین‌ کاری‌ می‌زنند.

دخترانی که پیش از ورود به دانشگاه در هاله ای از قداست و حجب و حیا بودند امروز برای این که از قافله تمدن و کاروان تجدّد! عقب نمانند با الهام از الگوهای غربی، به ارزش ها و باورهای دینی پشت می کنند و این حاصل تسامح و تساهل در مقوله های فرهنگی و دینی است.

مشلات دانشجویان دختر زمانی حاد می شود که برای تحصیلات رشته دانشگاهی مورد نظر خود مجبور است در یک شهر دیگر تحصیل کند واین آغاز یک بحران قلمداد می شود.

دوری از خانواده دوستان وآشنایان وقرار گرفتن در یک محیط کاملا آزاد ودر تقابل قرار گرفتن فرهنگهای مختلف وهزینه های  تحصیل وغیره این دانشجو برای تامین مخارج به کار حین تحصیل مشغول شود.

امروز ما در جامعه وشهر خود با معضلی روبرو هستیم که بر کسی پوشیده نیست وآن اینکه کم نیستند دانشجویان غیر بومی که برای امرار معاش وخرج تحصیل پاره وقت یا تمام وقت درگوشه وکنار شهر به کار مشغول هستند.وبیشتر این افراد را دانشجویان دختر تشکیل می دهد .

معضلاتی که در حین کار در بلند مدت گریبانگیر این دانشجویان می شود هم برکسی پوشیده نیست دانشجویان غیر بومی که از خانواده دوستان وآشنایان دور هستند وهیچ گونه نظارتی هم از نهادها بر این دانشجویان نمی باشد آسیب های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

معضلات فرهنگی وآسیبهای اجتماعی وبار روانی برای دانشجویان جویای کاردرحین تحصیل ماحصل بی فکری ونداشتن برنامه مدون وجامعی که بتواند جلوی آسیبهای احتمالی در این مورد را بگیرد.

کدام نهاد وسازمان یا وزارتخانه ای در قبال این نوع آسیبها می  تواندجوابگو باشد کدام مسوولی احساس وظیفه ونیاز می کند که در این مورد ورود پیدا کند.مسوولینی که خود را بخواب زده اند یا به خواب رفته ها.

امید است مسوولین امر سازمانها ونهادها  با یک برنامه مدون وحساب شده موجبات تحصیل دانشجویان دختر را حد اقل در استانهای کشور بومی سازی کنند  تا شاید از به دام افتادن دانشجویان این رشته ها در آسیبهای اجتماعی که ما حصل کار حین تحصیل است به اندازه ای تقلیل دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار