مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 31. مرداد 1394 - 8:00   |   کد مطلب: 15659
اکنون زمانی است که در مرحله ی جنگ نوین رسانه ای هستیم و دشمن با استفاده از ابزارهای نوین رسانه ای و عوامل خودی می خواهد مدیریت افکار جامعه ی ما را در دست بگیرد و الگو های رفتاری جدیدی به نام «الگوی جهانی »ایجاد کند.

 به گزارش صدای دانشجو،اکنون زمانی است که در مرحله ی جنگ نوین رسانه ای هستیم و دشمن با استفاده از ابزارهای نوین رسانه ای و عوامل خودی می خواهد مدیریت افکار جامعه ی ما را در دست بگیرد و الگو های رفتاری جدیدی به نام «الگوی جهانی »ایجاد کند.

ازاقدامات دشمن در این جنگ جهانی سازی پیام است .دشمن، اینترنت وشبکه های اجتماعی را سازماندهی و پردازش کرده و از آنها برای توزیع پیام های جهانی استفاده می کندو با استفاده از این ابزار هاست که می تواند بفهمد افراد جامعه چگونه فکر می کنند و و چه رفتار و علایق و سلایقی دارند و در جهت همین نیازها برنامه ریزی کرده و گاهی نیز پیام های فریبکارانه در شبکه های اجتماعی منتشر میکند.

دکتر اسدی استادعلوم ارتباطات جنگ نوین رسانه ای را اینگونه تعریف می کند:شناخت و کنترل مخاطب و ارسال پیام های هدایت شده به سوی او و به عبارت دیگر یعنی «مدیریت ادراک ».

در واقع مدیریت ادراک نوعی عملیات روانی است که دشمن با شناسایی نیازهای روانی افراد اقدام به تولید برنامه می کند و با ابزار های نوین رسانه ای نیاز های یک جامعه را هدف قرار داده و با ابزاری چون عکس،صوت، تصویر ،کاریکاتورو ...برای آنها سرمایه گذاری می کنند.

دشمن با استفاده از نظریه ی تزریقی طوری روی مخاطب اثر میگذارد که مثلا مخاطب فکر می کند اگر برنامه ای خاص را نبیند دچار کمبود می شود یا چیز مهمی را از دست می دهد.

به این ترتیب با ساختن برنامه های سریالی و بلند مدت درک مخاطبین را در جهت اهداف خود مدیریت می کنند،مانند برنامه ی تونل زمان که از شبکه ی من و تو پخش می شود وبعد از چند ماه توانست با مدیریت ادراک چنین القا کند که مردم در زمان پهلوی خوش و خرم و در رفاه بودند و ایران بسیار پیشرفته بوده اما اکنون به نسل سوخته تبدیل شده است .

فاز دوم عملیات جنگ روانی دشمن الگوسازی و اراءه ی مدل های رفتاری است .دکتر اسدی به نظریه ی خدایان اُلمپ اشاره کرده و می گوید:رسانه ها در حوزه های مختلف سیاسی ،ورزش،هنر،علم ،زیبایی و....خدایانی را ساخته و پرداخته کرده و به عبارت دیگر از تکنیک های بت سازی استفاده می کنند.

از مصادیق آن می توان به برنامه ی «آکادمی گوگوش»در شبکه من و تو اشاره کرد که خواننده ای زن در آن تبدیل به قطب شده بود بطوریکه مورد توجه و ستایش همگان بود .درانتهای برنامه نیز با انتخاب یک دختر محجبه به عنوان خواننده ی برتر قبح خوانندگی برای دختران ایرانی شکسته شد.

شبکه های دیگر نیز با سلختن سریال های خانوادگی در صدد شکستن قبح و حرمت بسیاری از منکرات در کشورهای اسلامی خصوصا ایران هستند،از جمله منکراتی چون نوشیدن مسکرات ،پوشش نیمه عریان،و روابط نا مشروع.این الگو سازی در برنامه های سیاسی نیز مشهود است  بطوریکه مثلا بی بی سی فارسی چند سالی است که به اخبار هسته ای جهت می دهد و عده ای از افراد بدون اینکه خود متوجه باشند عقیده و نظر آنها را زمزمه می کنند.

ادامه دارد....

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار