مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. دى 1395 - 10:38   |   کد مطلب: 18781
بر ما چه گذشته است ؟ انقلابی که یکی از بزرگترین اهداف آن ساده زیستی بود اکنون دچار اشرافی گری شده است. آیا ساده زیستی در انقلاب ما یک شعار بود یا مسئولین هدف انقلاب را نفهمیده اند؟

به گزارش صدای دانشجو «خدا بر پیشوایانِ دادگر واجب فرموده خود را با مردمِ ناتوان برابر نهند تا مستمندی تنگدست را به هیجان نیارند و به طغیان واندارند» نهج البلاغه.خطبه 209

 

بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) نیز همواره بر ساده‌زیستی مسئولان و روحانیان تأکید می‌نمودند و آنان را از تجمل‌گرایی برحذر می‌داشتند. ایشان دراین‌باره می‌فرماید:
«من متواضعانه و به‌عنوان یک پدر پیر از همه‌ی فرزندان و عزیزان روحانی خود می‌خواهم که در زمانی‌که خداوند بر علما و روحانیون منت نهاده است و اداره‌ی کشور بزرگ و تبلیغ رسالت انبیا را به آنان محول فرموده است، از زیّ روحانی خود خارج نشوند و از گرایش به تجملات و زرق و برق دنیا، که دون شأن روحانیت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران است، پرهیز کنند و بر حذر باشند که هیچ آفت و خطری برای روحانیت و برای دنیا و آخرت آنان، بالاتر از توجه به رفاه و حرکت در مسیر دنیا نیست»
صحیفه امام.جلد 20.صفحه 342

 

ساده زیستی مقوله ای است که در اسلام به کرار به آن توصیه شده است در قرآن و نهج البلاغه از آن یاد شده است. اگرچه ساده زیستی برای همه ی مردم امری پسندیده است اما ساده زیستی مسئولین و مدیران امری واجب است که باید به آن عمل شود.

 

امام علی (ع) در نهج البلاغه به ساده زیستی و مراقبت از بیت المال تاکید ویژه دارد و سبک زندگی آن حضرت الگویی برای مسئولین در مورد مراقبت از بیت المال و ساده زیستی می باشد.

 

ضرورت ساده زیستی مسئولین در نگاه نهج البلاغه چنین است که اگر مسئولین اشرافی زندگی کنند مردم امیدی به همدردی آنها با خود ندارند و از آنها دلسرد شده و به نظام اسلامی بی اعتماد میشوند.

مسئولین باید با ساده زیستی خود همدردی خود را با افراد ضعیف جامعه اعلام کنند و به آنها روحیه دهند. همچنین با ساده زیستی خود به تقویت ایمان مردم و اعتقاد به این باور که " اسلام دین ساده زیستی و یاد خداست نه دین اشرافی گری و غفلت از آخرت" کمک کنند و این ارزش را با عمل خود در مردم نهادینه کنند زیرا در این مبحث شعار کار ساز نیست و اقدام و عمل لازم است. منفعت این نکته برای نظام اسلامی در این است که اگر مسئولین الگوی ساده زیستی مردم باشند و مردم ساده زیستی را مشی خود قرار دهند می توانند در مقابل کمی و کاستی های کشور صبر پیشه کنند و در این موارد با مدیران و مسئولین همدردی کرده و آنها را درک کنند و بدین وسیله استحکام نطام اسلامی افزایش می یابد.

 

اهمیت دیگر ساده زیستی مسئولین این است که مردم با مشاهده ی سبک زندگی آنها به یک نوع آرامش روانی می رسند. همانطور که اگر اشرافی گری در زندگی مسئولین باب شود قشر ضعیف همیشه در عذاب روانی بوده و قشر ثروتمند به دنبال ثروت اندوزی می افتند و بدین ترتیب ارزش های اسلامی از بین رفته و آخرت به فراموشی سپرده شده و تمام توجه و تلاش مردم به سبقت از یکدیگر در اشرافیگری سوق پیدا می کند. بدین ترتیب ثروتمندان روز به روز ثروتمند تر شده و افراد ضعیف، ضعیف تر.

اما متاسفانه اکنون شاهد اشرافی گری مسئولین رده بالای کشوری هستیم به گونه ای که برخی افراد که خود را منتسب به امام(ره) و پرچمدار انقلاب میدانند اکنون علمدار اشرافی گری در کشور شده اند.

بر ما چه گذشته است ؟ انقلابی که یکی از بزرگترین اهداف آن ساده زیستی بود اکنون دچار اشرافی گری شده است. آیا ساده زیستی در انقلاب ما یک شعار بود یا مسئولین هدف انقلاب را نفهمیده اند؟

 

نویسنده:علیرضا مریمی-مسئول روابط عمومی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار