مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. شهريور 1391 - 5:04   |   کد مطلب: 1992
حمید حقیقی
اپراتور مهربان
اپراتور مهربان

وقتی که بچه دلمان خوش بود به یک توپ پلاستیکی و خط کشی کردن دفتر مشقمان با مداد قرمز

تمام دغدغه فکریمان سوراخ شدن توپ بود و شکسته شدن نوک مداد!

سرگرمی های کودکان در گذشته با دنیای امروز تفاوت فراوانی پیدا کرده است و به جرات می توان گفت ما و نسل های قبل از ما سرگرمی های سالم تر و ساده تری نسبت به نسل جدید داشته اند. تا آنجایی که من یادم می آید ما اوقات فراغتمان را با بازی هایی مثل لیلی،گرگم به هوا،قایم باشک،اسم و فامیل،هفت سنگ و… سپری می کردیم. این نوع سرگرمی ها با کمترین امکاناتی بوجود می آمد و در حین سادگی کودکان را مجبور می کرد تا از قدرت تفکر و خلاقیت خود استفاده کنند.

تحرکات ما در این بازی ها آنقدر زیاد بود،بدون اینکه والدین به ما فشار بیاورند،ساعت ۹ شب از فرط خستگی خوابمان می برد!

اما کودکان امروز تمام وقت خود را در پای رایانه و پلی استیشن صرف می کنند که همین بی تحرکی در آنها باعث بوجود آمدن بیماری های مختلفی از جمله چاقی می شود که خیلی راحت می تواند آینده آنها را به خطر بیاندازد.

کودکان امروز با دو کلیک وارد سایت می شوند و آنلاین بازی می کنند! سی دی های بازی مجوز دار و بدون مجوز هم که مثل نقل و نبات در گوشه و کنار خیابان ها یافت می شود به قیمت چیپس و پفک!

چند وقت پیش از کنار یکی از دفاتر خدمات ارتباطی رد می شدم که چشمم به یک پلاکارد افتاد: محل توزیع سیم کارت دانش آموزی!!!

با خودم فکر کردم یک دانش آموز ابتدایی بی گناه و بی خبر که تمام معضلات بازی های رایانه ایی را به دوش می کشد،آیا برای معضلات جدید فرهنگی جایی دارد؟! البته کودک فکر می کند که اپراتور تلفن همراه چقدر او را دوست دارد!

حال از چشمی دیگر به این موضوع بنگریم. این روز ها اپراتور های تلفن همراه  برای کسب درآمد بیشتر از هرگونه تبلیغی استفاده می کنند برای جذب همه اقشار جامعه! مگر تولید سیم کارت برای اپراتور تلفن همراه چقدر خرج می برد؟ مطمئنا یک دانش آموز با خرید یک کارت شارژ دو هزار تومانی هم خرج تولید سیم کارت را می دهد و هم باعث سود رسانی به اپراتور مهربان می شود!

جالب اینجاست که مسولین آموزش و پرورش طبق آیین نامه‌های تحصیلی، استفاده از تلفن همراه را در مدارس ممنوع اعلام کرده اند و ما نمی دانیم دلیل سکوتشان در برابر این مسئله چیست؟

دخالت اپراتور در شیوه ی تربیتی خانواده

یک خانواده برای فرزند خود که هنوز قدرت تشخیص ندارد،برنامه ریزی می کند و اولیا تشخیص می دهند که فرزند در چه سنی می تواند از تلفن همراه استفاده کند. این اقدام اپراتور در حالی که فرهنگ سازی خاصی در این زمینه صورت نگرفته ، مطمئنا سبب بروز مشکلاتی برای خانواده‌ها می شود.

از طرفی هم هزینه ی خرید گوشی و هزینه های خرید کارت شارژ چندین برابر خرید سیم کارت است و اگر خانواده ایی قدرت خرید نداشته باشد باید چه جوابی به فرزند خود بدهد؟

دیدگاه شما

آخرین اخبار