مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. مهر 1399 - 10:11   |   کد مطلب: 24193
"کاهش جمعیت" یکی از مهمترین چالشهای نگرانکننده با ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در جامعه محسوب میشود که باید هرچه زودتر نسبت به مهار آن برنامهریزی و اقدام لازم صورت گیرد. یکی از برنامه ریزی ها در این حوزه،جهت افزایش میزان تولد، اهمیت و توجه به زوجین نابارور و رفع مشکلات آن هاست که این امر باعث رشد قابل توجه فرزندآوری و افزایش نرخ باروری میشود.

مسئله کاهش جمعیت در استان همدان مشکلی جدی است و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد که تمام آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

متاسفانه نرخ رشد جمعیت استان همدان منفی ۲۳ صدم درصد گزارش شده و دومین استان پیر کشور محسوب میشود.

طبق بررسی های صورت گرفته، عامل اصلی منفی شدن نرخ رشد جمعیت در همدان مهاجرت است، اما علت اصلی پایین بودن نرخ رشد جمعیت، کاهش میزان تولد در استان میباشد.

عوامل متعددی همچون افزایش سن ازدواج، سقط جنین و ناباروری در کاهش میزان تولد موثر بوده است که ما به مسئله ناباروری به طور ویژه پرداخته‌ایم.

طبق داده های آماری ۱۵ الی ۲۰ درصد زوج‌های دنیا مشکل ناباروری دارند که ۴۰ درصد سهم مردها و ۴۰ درصد سهم زن‌ها و ۲۰ درصد مربوط به عوامل دیگر میشود. این یعنی در کشورمان حدود ۳ میلیون زوج نابارور داریم.

عواملی همچون افزایش سن بارداری، بیماری های نازایی و مشکلات درمانی در مسئله ناباروری موثراند.

به طور ویژه در خصوص حل مشکلات درمان با اعضای هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی و اساتید حوزه ناباروری استان همدان صحبت‌هایی داشته‌ایم که در این بین به مشکل کمبود مراکز درمانی و کمبود پزشک فلوشیپ نازایی در استان پی برده‌ایم.

همان طور که مستحضر هستید، همدان قطب ناباروری غرب کشور به شمار می‌آید و مراجعات زیادی از استان‌های مجاور برای درمان این بیماری وجود دارد، اما کمبود مرکز درمانی و پزشک و نیز بالا بودن هزینه‌های درمان باعث شده است که استان همدان نتواند از همه ی پتانسیل های خود در درمان هر چه بهتر زوجین نابارور استفاده کند. در این میان میتوان به طولانی بودن صف پذیرش و آغاز درمان، طولانی شدن پروسه های درمانی، رفتن برخی زوجین به شهرهایی مانند تهران برای درمان و گاها منصرف شدن بعضی از زوجین به دلیل بالا بودن هزینه های درمان اشاره کرد.

در این راستا تمهیداتی اندیشیده شده که از این بین ساخت مرکز جدید و جامع ناباروری مجاور بیمارستان فاطمیه و ساخت مرکز تحقیقات ناباروری توسط جهاد دانشگاهی بوده ست که روند ساخت و تجهیز این دو مرکز با تاخیر و کندی زیادی همراه بوده و با توجه به قول مسئولین در رابطه با به پایان رسیدن ساخت و افتتاح این دو پروژه در ماه های آینده(نهایت بهمن ماه) امید است هر چه سریعتر شاهد راه اندازی این مراکز باشیم.

هر چند با توجه به میزان مراجعات، نیازمند است که مسئولین مربوطه زیرساخت های بیشتری برای تاسیس و ساخت مراکز درمانی جامع و تخصصی درمان نازایی اختصاص دهند.

یکی از راهکارهای ارائه شده توسط گروه ما به جهت افزایش مرکز، کوتاه تر شدن صف درمان و جلوگیری از درمان القایی و همچنین عدم ارائه خدمات درمانی به موارد پیچیده و با موفقیت پایین، جداسازی مراکز درمان های اولیه و تشخیص ناباروری از مراکز درمان های تخصصی ناباروری ست، که ان شاءالله به زودی نحوه اجرایی شدن این راهکار به طور مفصل بررسی و خدمت مسئولین مربوطه ارائه خواهد شد.

هزینه های قابل توجه درمان ناباروری سبب میشود تا بخش قابل توجهی از متقاضیان امکان بهره مندی از خدمات درمان ناباروری را نداشته باشند و توسعه مراکز خدمات ناباروری با سرعت بسیار اندکی اتفاق بیفتد.

در سال ۹۳ رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی جمعیّت را ابلاغ کردند. در بند سوم این سیاست ها ذکر شده که هم باید به مادران در دوره بارداری و شیردهی تسهیلات داده شود و هم هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گیرد، ولی متاسفانه خدمات درمان ناباروری جزء بسته خدمات پایه بیمه‌های درمانی نیست، اما کشورهای توسعه یافته که به خاطر اجرای برخی سیاست های اجتماعی و فرهنگی در سال‌های اخیر دچار رشد منفی جمعیت شدند، برای فرار از بحران پیری شروع به حمایت از بیماران نابارور کردند، مثلا در کشورهای بلژیک،دانمارک، اسپانیا و انگلیس دولت‌ها از منبع مالیات تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری را تامین می‌کنند و کشورهایی مثل هلند، فرانسه و آلمان این حمایت‌ها را از طریق بیمه تامین اجتماعی انجام می‌دهند. رژیم اشغالگر قدس دارای بیشترین سرانه ارائه خدمات درمان ناباروری در جهان است. این خدمات برای شهروندان این رژیم کاملا رایگان ارائه شده و هزینه انجام آن از سوی دولت پرداخت میشود.

 اما در ایران حتی برای استفاده از خدمات اصلی، بیمار باید تمام هزینه‌ها را خودش پرداخت کند و به غیر از پوشش هزینه برخی داروها تقریباً حمایتی از فرد نابارور نمیشود.

در این خصوص با کمپین "رویای مادری" که در راستای حمایت از حقوق ناباروران در کشور تشکیل شده، ارتباط گرفتیم و ان شاءالله همکاری های لازم را برای تحقق حقوق زوجین نابارور خواهیم داشت. توسط این کمپین خواستار آن هستیم که دولت بودجه ای را که برای حمایت از زوج‌های نابارور به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تصویب کرده و در آئین نامه وزارت بهداشت پوشش ۸۵ درصدی بیمه ای با تعرفه دولتی برای زوجین مصوب شده است را عیناً برای زوج های نابارور اختصاص دهند

 و در شرایط خاص از این بودجه برای قسمت های دیگر درمانی برداشته نشود. این حق تمامی زوج های نابارور است که از حقوق خود مطلع و خواستار آن باشند تا این حقوق برایشان اجرا شود تا این رویای مادری به حقیقت بپیوندد.

راهکاری نیز در خصوص کاهش مراجعه به مراکز درمانی داریم که مربوط به حوزه پیشگیری و مبحث غربالگری نوجوانان میباشد که در حال حاضر مراحل تحقیق و اثبات علمی آن در دختران سنین ۱۴_۲۰ سال با کمک از اساتید این حوزه و همکاری معاونت های بهداشت و درمان در حال انجام است.

در خصوص دیگر عوامل تاثیرگذار در حوزه ناباروری هم راهکارهایی اندیشیده شده که ان شاءالله به مرور در رابطه با آن ها نیز با مسئولین مربوطه جلسات هم اندیشی و همکاری خواهیم داشت تا ان شاءالله تا جایی که میتوانیم مشکلات زوجین نابارور استان و کشور عزیزمان را مرتفع سازیم.

لازم ست توجه داشته باشیم که اکثر زوجین نابارور خواهان فرزندند و رفع مشکلات آن ها، باعث رشد قابل توجه فرزندآوری و افزایش نرخ باروری میشود و امیدواریم با پیگیری دولت و مجلس و مسئولین استانی، بسیاری از زوج ها طعم شیرین پدر و مادر بودن را تجربه کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار