مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. شهريور 1400 - 17:56   |   کد مطلب: 24475
در شبکه جهانی وب ، لایه های متعددی وجود دارد که کاربران معمولی تنها با سطح آن روبه رو می شوند.

اینترنت شبکه‌ی گسترده‌ای است مشابه یک کوه یخ که قسمت بزرگی از آن زیر آب قرار دارد و قابل مشاهده نیست. 

در واقع این کوه یخ از لحاظ دسترسی کاربران به سه قسمت تقسیم می‌شود که ما تنها از نوک کوه  که بیرون از آب قرار دارد استفاده می‌کنیم.

فضای وب از نظر دسترسی کاربران به اطلاعات دارای سه سطح است :

وب سطحی (Surface Web):

این قسمت از کوه یخ شبکه جهانی وب همان قسمتی است که آشکار است. در واقع نوک کوه یخ که تنها ۴ درصد از شبکه ی وب را شامل می شود.

وب سطحی همان صفحات وب و سرویسهای ارائه دهنده ایمیلی است که در موتورهای جستجو مثل گوگل ایندکس شده‌اند و برای عموم کاربران در دسترس است. در واقع ما در حال استفاده از قسمت بسیار کوچکی از اینترنت هستیم!

وب عمیق (Deep Web):

وب پنهان یا وب عمیق ۹۵ درصد از کوه یخی دنیای اینترنت را شامل می شود. این قسمت از وب همانطور که از اسمش پیداست، بخش‌هایی از شبکه جهانی وب است که توسط موتورهای جستجوی معمولی فهرست بندی یا جستجو نمی شود و محتویاتش به دلایل مختلفی توسط موتورهای جستجویی که ما با آنها آشنا هستیم نشان داده نمی‌شوند و کسی نمی‌تواند آنها را پیدا کند. تمام اطلاعات غیرقابل رهگیری وب سایت‌های ایمیل و دیتابیس‌ها قسمتی از وب پنهان هستند. برای مثال، آدرس ایمیل شما بخشی از وب عمیق است، زیرا توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده است.

در واقع بخش عظیمی از محتویات اینترنت تنها با ابزار و نرم افزارهای خاص با پروتکل ها و جستجو گرهای متفاوت قابل دسترسی است. از جمله کاربردهای رایج دیپ‌ وب می‌توان به بانکداری الکترونیک و ایمیل اشاره کرد. شبکه‌‌های داخلی سازمان‌ها، اداره‌ها، دانشگاه‌‌ها و دولت‌ها و بعضی پایگاه‌ داده‌های تجاری بخشی از دیپ وب هستند.

وب تاریک (Dark Web):‌

این قسمت از دنیای اینترنت همان بخش انتهایی کوه یخ است که در اعماق تاریک اقیانوس وب قرار گرفته که به وب سیاه هم مشهور است.

هرچند این قسمت از وب بخش بسیار اندکی (حدود ۱ درصد) از آن را شامل می شود اما همانطور که از اسمش پیداست اتفاقات خوبی در تاریک ترین بخش دنیای وب نمی افتد. در وب تاریک یا دارک وب ناشناس بودن حرف اول را می زند. می توان گفت این قسمت از اینترنت در واقع بهشت تبهکاران است، چرا که فعالیت در این شبکه تقریبا غیر قابل ردیابی است. به همین خاطر انواع جرم مانند: خرید و فروش مواد مخدرو اسلحه، استخدام هکر، تروریست‌ و قاتل، خرید و فروش اعضای بدن، جعل اسناد و مدارک و هر نوع فعالیت غیرقانونی دیگری در آن رخ می دهد. این قسمت از دنیای وب نیز از دسترس عموم افراد خارج بوده و تنها با استفاده از ابزارهای خاصی می‌توان به آن‌ دسترسی داشت.

از آن‌جایی که این شبکه‌ها در محیط‌های کاملا ایزوله ایجاد می‌شوند و هیچ اطلاعاتی از گردانندگان آن‌ها در دسترس نیست امکان ردیابی این افراد برای دولت‌ها تاحدودی غیر ممکن است، هرچند مواردی از دستگیری این افراد توسط پلیس نیز وجود دارد.

غزاله حکمی

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار