مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. مهر 1395 - 13:16   |   کد مطلب: 18639
100 روز از نامه قرارگاه شهید همدانی بسیج دانشجویی گذشت
چرا مسئولین همدان همچنان حاضر به شفاف سازی فیش های حقوقی خود نیستند؟
14تیرماه1395 بود که قرارگاه شهید همدانی بسیج دانشجویی همدان در نامه ای سرگشاده به استاندار همدان از او خواستند تا مدیران ارشد استان فیش های حقوقی خود را منتشر کنند و شخص استاندار همدان بعنوان الگویی برای سایر مدیران در این موضوع پیشقدم شود.

به گزارش صدای دانشجو، انتشار تصویرفیش حقوقی یکی از مدیران وزارت اقتصاد و امور دارایی در بهار95 و بعد از آن  چندین فیش حقوقی با رقم های نجومی برخی مدیران اجرایی از جمله صندوق توسعه ملی و نظام بانکداری کشور سرمنشا اتفاقات و تحولات گسترده ای در فضای سیاسی و فرهنگی ایران در بهار و تابستان 1395 بود.

 

14تیرماه1395 بود که قرارگاه شهید همدانی بسیج دانشجویی استان همدان در نامه ای سرگشاده به استاندار همدان از او خواستند تا به دلیل نشان دادن انضباط مالی در پرداخت ها و تبع آن نظارت بیشتر و شفافیت مالی حقوق ها، مدیران ارشد استان فیش های حقوقی خود را در اختیار خبرگزاری ها قرار دهند و شخص استاندار همدان بعنوان الگویی برای سایر مدیران در این موضوع پیشقدم شود.

 

 

 

محمدعلی رضوان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان دیگر فعال سیاسی و دانشجویی است که به گفتگو با صدای دانشجو پرداخته است و از عدم شفافیت در مدیران استانی انتقاد کرده است. رضوان گفته است که بنظرم این موضوع را میتوان از دو جنبه بررسی کرد. یک جنبه این است که آیا اصلا به این درخواست پاسخی داده شده است یا نه و جنبه دوم این مسئله این است که اگر ما چیزی برای پنهان کردن نداشته باشیم پس چه دلیلی وجود دارد که از شفافیت بترسیم.

 

این فعال دانشجویی ادامه میدهد که وقتی ما میبینیم که پاسخی به این نامه داده نمیشود این شائبه پیش می آید که چه چیزی برای پنهان کردن وجود داشته که اگر این فیش های حقوق منتشر شود، میتواند مساله ساز باشد به هر حال این یک مطالبه عمومی بود که قرارگاه شهید همدانی بسیج دانشجویی آنرا مطرح کرد.

 

 مطالبه قرارگاه شهید همدانی بسیج دانشجویی استان همدان مبتنی بر شفافیت اطلاعات بوده است و شفاف‌سازی و علنی کردن یکی از پایه‌های اساسی دموکراسی و جمهوریت است. از سوی دیگر، حقِ دانستن یکی از حقوق اساسی انسان است که در اصل 19 بیانیه حقوق بشر نیز بر آن تأکید شده است و همه کشورها از جمله  ایران آن را پذیرفته‌اند. حق دانستن، این مفروضه را در خود دارد که آدمیان اساساً موجوداتی معقول، دارای قوه داوری، و قادر به تشخیص صلاح خویش هستند و از همین رو حق دارند از چند و چون تصمیماتی که با سرنوشت آنها ارتباط دارد آگاه شوند.

 

بر این اساس هرگونه رفتار قیم‌مآبانه و مخفی‌کارانه نافی این اصل بنیادین است. در گذشته بسیاری از حکومت‌ها، نهادها و سازمان‌ها می‌کوشیدند نحوه فعالیت خود را از چشم مردم مخفی نگه دارند. این امر با دستاویزی گوناگون همچون «امنیت ملی»، «بهانه ندادن به دست دشمن»، «رعایت منافع همگان» و مانند آن صورت می‌گرفت . اما اکنون با تحولاتی که در نتیجه گرایش به دموکراسی صورت گرفته است، دیگر این دستاویزها کارایی گذشته را ندارد و وضع به گونه‌ای تغییر کرده است که باید برای مخفی کردن مسائل دلیل آورد و نه برای علنی ساختن آنه.

 

همچنین لازم به ذکر است که شفافیت «سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین، ساده‌ترین و در نتیجه کارآمدترین» راه‌حل برای «توانمندسازی حاکمیت، افزایش مشارکت عموم مردم در حل مسائل کشور، افزایش سرمایه اجتماعی حاکمیت، کاهش سریع و کارآمد هزینه‌ها و نیز مبارزه با فساد» است. این ادعا یک کلیشه نیست، بلکه انبوهی از شواهد و مدارک عینی و تجربه شده ملی و بین‌المللی، آنرا تأیید می‌کنند.

 

در اخر لازم به ذکر است سایت خبری-تحلیلی صدای دانشجو با توجه به اهمیت شفافیت و پیگیری مطالبات رهبرانقلاب اسلامی، در اینده نیز رد بخش های مصاحبه تفصیلی، میزگرد و گزارش خبری پیگیر این مطالبات از جمله شفافیت را خواهد داشت.

 

 

 

منابع و ارجاعات:

http://fna.ir/XU9VPM

http://transparency4iran.ir/post/337

http://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=1005

http://www.fardanews.com/fa/print/559891

 

 

گزارش از امیرعباس امیدیان

پایان/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار