مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. مهر 1393 - 7:20   |   کد مطلب: 14285
حال سينما در همدان خوب نيست، اين را هر كسي كه دغدغه سينما داشته باشد، اصلاً نداشته باشد، يك علاقمند به سينما، يك مخاطب عامي مي‌تواند بفهمد...
سینما

اين را فقط ما نمي‌گوييم، سه سالن كه رسماً تنها يك سالنش را مي‌توان آن هم با ارفاق البته قابل قبول دانست مي‌گويد، اين را كساني كه در اين راه چند پيراهن پاره كرده‌اند مي‌گويند، به بهانه حال ناخوش سينما سراغ كساني رفته ایم که در این وادی چند پیراهن بیشتر پاره کرده اند.

 

تا وقتي نياز اجتماعي به فيلم ديدن نباشد يك سالن سينما هم براي همدان كفايت مي‌كند

به گزارش نافع، بابك رضاپور در این باره اظهار داشت: در حال حاضر تعداد سينماهاي فعال در همدان زياد نيست كه از آن هم به دليل نبود مخاطب استقبال نمي‌شود.

اين منتقد و فيلمساز همداني با بيان اينكه اگر نياز اجتماعي به فيلم ديدن وجود داشته باشد سالن هم ساخته مي‌شود، ادامه داد: زماني بود كه ايراني‌ها به طور متوسط هر 3 ماه يك بار به سينما مي‌رفتند كه اين روند به مرور تنزل پيدا كرد به طوري كه كه اكنون به 7-8 سال يكبار رسيده است كه اين رقم، براي صنعت سينما رقم مناسبي نيست.

وي گفت: صنعت سينما وقتي مي‌تواند پايدار باشد كه مراجعه‌كننده به گيشه وجود داشته باشد، يعني مخاطب بليت بخرد، سالن سينما را اشغال كند و سانس بعد مجدداً همان صندلي به شخص ديگري واگذار شود، وقتي كه اين چرخه وجود ندارد وجود يك سالن سينما براي شهر يك ميليون نفري مثل همدان كفايت مي‌كند.

 

مخاطبان با سینما قهرند / مردم دغدغه‌هاي خود را روي پرده نمي‌بينند

اين هنرمند با اشاره به بحران متن در فيلم‌هاي كوتاه و بلند استان افزود: در حال حاضر متن‌هايي كه نوشته مي‌شود يا ارتباطي با نيازهاي اجتماعي مخاطبان ندارد يا درباره موضوعاتي صحبت مي‌كند كه جزء اولويت‌هاي مخاطبان نيست.

پيشكسوت صدا و سيماي همدان افزود: وقتي مخاطب دغدغه‌هاي خود را بر پرده سينما نبيند طبيعي ست كه رغبتي براي فيلم ديدن نداشته باشد.

مدير سابق انجمن سينماي جوان همدان گفت: با تغييرات فرهنگي انجام شده، تلويزيون به عنوان يك رسانه دائمي در منازل و وجود شبكه‌هاي خارجي رقيب عرصه را لحظه به لحظه بر سينما تنگ تر مي‌كند با اين حال باز هم مشكل اصلي بي‌رونقي سينما همان قهر مخاطب با سينما است.

 

اگر كسي منتظر است برايش فرش قرمز پهن كنند تا فيلمساز شود اين اتفاق نخواهد افتاد

رضاپور با كمرنگ دانستن نقش شرايط محيطي در موفقيت هنرجويان افزود: اگر كسي اراده فيلمساز شدن داشته باشد اين اتفاق از راه‌هاي مختلف براي او خواهد افتاد.

وي با بيان اينكه در عالم سينما، پيشرفت منوط به اراده فرد است، افزود: اگر كسي منتظر است كه فرش قرمز برايش بيندازند و بعد او فيلمساز شود مطمئن باشد اين اتفاق نخواهد افتاد.

بابك رضاپور گفت: در فيلم كوتاه وضعيت بد نيست، حجم توليدات خوب است ولي كيفيت همچنان مسأله است، هنرجويان بايد فيلم‌ها را در حدي توليد كنند كه در جشنواره‌هاي خارجي و داخلي حرفي براي زدن داشته باشند.

وي در خصوص توليدات بلند استان هم افزود: متأسفانه در ساخت فيلم‌هاي بلند، فيلمنامه‌هايي انتخاب مي‌شود كه ضعف موضوع يا محتوا دارد و مهمتر از آن اينكه به لحاظ تكنيكي از سطح بالايي برخوردار نيست.

رضاپورافزود: اگر مشكل فيلمنامه حل شود مي‌توانيم شاهد آثاري باشيم كه بتوان حتي آن را جزء كارهاي فاخر تلقي كرد.

وي در پايان با اشاره به نبود گونه‌هاي مختلف فيلم درسينماي كشور افزود: در حال حاضر در كشور ما تقريباً تنها 3 گونه فيلم كمدي، ملودرام و روشنفكري توليد مي‌شود كه هركدام مخاطب خاص خود را دارد.

این هنرمند همدانی ادامه داد: گونه كمدي كه هميشه موفق بوده است، چرا كه مردم به خنديدن نياز دارند و بخشي از نياز خنده‌شان در سالن‌هاي سينما جواب داده مي‌شود، گونه ملودرام هم بستگي به بخت و اقبال دارد و گونه روشنفكري هم كه معمولاً فروش نمي‌كند و سودآور نيست.

 

در چارچوب خط قرمزها هم مي‌توان كار خوب ارائه داد

معاون انجمن سينماي جوان همدان هم در ادامه گفتگو در خصوص وجود خط قرمزها افزود: اگر كسي دنبال اين باشد واقعاً كار كند مي‌تواند در چارچوب خط قرمزها هم كار خوب ارائه دهد، توليدات فاخر و ارزشمندي كه طي سه دهه گذشته در دفاتر سينماي جوان سراسر كشور و حتي توسط تهيه‌كننده‌هاي شخصي ساخته شده و در جشنواره‌هاي مختلف و معتبر داخلي و خارجي درخشيده‌اند و حتي كسب عنوان كرده‌اند بهترين دليل براي اين ادعاست. 

حبيب‌الله حيدري گفت: من اصلاً معتقد نيستم كه اجازه كار به هنرجويان داده نمي‌شود، بچه‌ها توانايي دارند و تلاش هم مي‌كنند اما خود را منحصر به يك طرز خاص فكر كرده و براي مطرح كردن مسائل اجتماعي به حوزه‌هاي مختلف وارد نمي‌شوند.

وي كمبود مطالعه و عدم درك عميق مسائل اجتماعي را از مشكلات عمده فيلمنامه‌هاي ارائه شده از سوي هنرجويان عنوان كرد.

حيدري افزود: متأسفانه در اغلب مواقع ذهنيت هنرجويان متناسب با شرايط روز جامعه نيست، ايده‌ها حول محور چارچوب مسائل شخصي مي‌چرخد و بچه‌ها دغدغه‌هاي شخصي خود را در فيلم هايشان مطرح مي‌كنند.

وي گفت: علاوه بر اين مشكل ديگري كه متوجه شرايط كنوني ساخت فيلم است، برخورد سرسري با موضوعات است و اين از درك سطحي از مسائل جامعه ناشي مي‌شود.

معاون سينماي جوان همدان افزود: هنرجوها تلاش مي‌كنند به روز باشند و خود را در عرصه‌هاي مختلف نشان دهند اما به دليل بودجه كم براي توليد فيلم كوتاه در ساليان گذشته و شرايط سخت ساخت فيلم، خروجي كار، متناسب با زحمتشان نيست.

وي در عين حال افزود: اما اين نكته توجيه خوبي براي كم كاري نيست، بچه‌ها بايد توانايي ساخت فيلم خوب با امكانات كم و شرايط سخت را داشته باشند تا بتوانند در آينده و در شرايط حرفه‌اي كارهاي قابل قبول ارائه دهند.

حيدري با بيان اينكه قرار نيست در انجمن سينماي جوان فيلم‌هاي فوق‌العاده حرفه‌اي ساخته شود، افزود: در اينجا افراد تجربه كسب مي‌كنند تا مسير آينده هنري خود را پيدا كنند.

وي همچنين افزود: با رويكرد جديد انجمن سينماي جوانان ايران در دفاتر، ساخت فيلم به سمت توليد كيفي مي‌رود و اگر قرار باشد در انجمن فقط يك فيلم ساخته شود با كيفيت بالا ساخته شود و قطعاً بيشتر تلاش دفاتر به سمت ساخت همان يك فيلم معطوف خواهد شد، البته توليدات هنرجويي و پروژه‌هاي آموزشي كما في السابق جزء فعاليت‌هاي ثابت دفاتر خواهد بود. 

 

هنرجويان فيلمسازي بايد دغدغه جامعه را داشته باشند

مسؤول واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري همدان هم در گفتگويي اظهار داشت: تنها آموزش براي هنرجويان فيلمسازي كافي نيست، بلكه هنرمندان فيلمساز بايد علاوه بر كسب دانش سينمايي و تجربه لازم، دغدغه شناخت جامعه را نيز داشته باشند و حاشيه‌هايي كه آسيبي جدي در مسير راه‌شان است را رها كنند. داوود عبدالملكي افزود: امروز متأسفانه دغدغه دروني و شهودي در حوزه فيلمسازي نيست.

وي ادامه داد: در توليد فيلم كوتاه چند مشكل اساسي وجود دارد، يكي مسأله آموزش بر اساس آخرين روش‌هاي حرفه‌اي است، ديگري مسائل مربوط به شرايط و چالش‌هاي توليد است؛ عدم شناخت فيلمساز از شرايط حرفه-اي توليد، كم تجربگي و كم طاقتي آنان در كسب مهارت‌هاي لازم و همچنين ضرورت به روز بودن تجهيزات و امكانات فيلمسازي از جمله اين موارد است.

عبدالملكي به ضرورت درك اين نكته تأكيد داشت كه همه عوامل دخيل در ساخت فيلم كوتاه لزوماً نبايد انتظار اين را داشته باشند كه كارگردان بشوند، اظهار داشت: ما افراد زيادي داريم كه در سطح استان فيلم‌هاي نسبتاً خوبي هم توليد مي‌كنند اما متأسفانه چندان هدفمند نيست، همه عوامل سازنده يك فيلم كوتاه در موفقيت آن نقش دارند. 

وي سواد سينمايي، موقعيت اجتماعي و شرايط فكري و روحي هنرمند را نيز در اين زمينه مهم برشمرد.

 

فيلمساز حرفه‌اي بهتر از هر كسي جايگاه خود را مي‌شناسد

اين مسؤول در ادامه با اشاره به اينكه فيلمساز بهتر از هر كسي جايگاه و نقش خود را مي‌شناسد، تصريح كرد: فيلمسازي كه به درجه مطلوبي از دانش و تجربه رسيده باشد، به باورها، آيين و فرهنگ كشورش احترام مي‌گذارد، مورد اعتماد است و بايد فضا براي كار كردن وي هموار باشد.

عبدالملكي ادامه داد: مديران و مسؤولان استان بايد به هنرمندان اعتماد كنند و زمينه را در عرصه‌هاي مختلف براي توليد و ساخت فيلم فراهم نمايند و آثار فيلمسازان نيز بايد در حقيقت بازتابنده مؤلفه‌هاي حقيقي جامعه باشند.

وي افزود: به واسطه بيان موضوع و مسائل و مشكلات جامعه در قالب هنري است كه ما نقاط قوت و ضعف را درك مي‌كنيم و پيش مي‌رويم؛ نمي‌توان بدون درك درست از اين عوامل برنامه‌اي براي آينده داشت.

 

فيلم‌هاي كمي هستند كه توان تأمين ذائقه مردم را دارند

مسؤول واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري همدان در ادامه به وضعيت امروز سينما اشاره و خاطر نشان كرد: مردم سينما را دوست دارند اما فيلمي كه بتواند ذائقه مردم را تأمين كند به ندرت ساخته مي‌شود.

داوود عبدالملكي ابراز داشت: سينماي ايران همچنان درگير چالش‌هاي حاشيه‌اي است، همان عناويني كه مدام از آنها ياد مي‌شود: ضعف در ايده‌پردازي و فيلمنامه، سالن سينما، برنامه‌ريزي اكران، بازيگر، تأمين منابع مالي و در كل نبودن برنامه‌ريزي مدون و اجراي دقيق و زمانمند آن از جمله اين مشكلات است.

وي با تأكيد بر اينكه با ساخت چند فيلم نمي‌توان فيلمساز شد، اظهار داشت: فيلمسازان تازه كار امروز تنها ژست فيلمسازي دارند و دچار غرور كاذب شده‌اند و همين بزرگ‌ترين مانع در مسيرشان است.

عبدالملكي تجربه‌اندوزي را در اين زمينه مهم عنوان نمود و خاطرنشان كرد: هنرجويان فيلمسازي بايد با مطالعه و تجربه‌اندوزي به جهان‌بيني قابل توضيح و دفاع دست يابند و بايد اعتماد به نفس و دانش خود را بالا ببرند و حرفي عميق براي گفتن داشته باشند.

وي در ادامه ناكافي بودن امكانات و تجهيزات به روز و ناچيز بودن هزينه را از جمله مشكلات اين عرصه برشمرد و يادآور شد: البته امكانات به تنهايي موجب ساختن فيلم نمي‌شود، بلكه داشتن فكر و انديشه و بالا بودن سطح آموزش از لحاظ كيفيت نيز در اين زمينه ضروري است. بهترين امكانات هم در دست يك فيلمساز بي-تجربه به هيچ دردي نمي‌خورد.

 

فعاليت 15 فيلمساز حوزه هنري در استان همدان

مسؤول واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري همدان از فعاليت 15 فيلمساز فعال حوزه هنري در استان خبر داد و افزود: اين افراد در زمينه ساخت فيلم مستند، داستاني و پويانمايي مشغول فعاليت هستند.

داوود عبدالملكي هدف اصلي برگزاري خانه فيلم واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري را به طور كلي آموزش سينمايي، نقد‌نويسي حرفه‌اي و نيز كمك به ارتقاي سطح كيفي فيلم‌هاي توليدي دانست و ابراز داشت: با توجه به اينكه جوانان مستعد و پر انرژي در سطح استان مشغول فعاليت هستند، مي‌توان با بهره‌گيري از استعداد و ظرفيت آن‌ها فيلم‌هاي خوبي توليد كرد، اما اگر امكانات كافي در اختيارشان قرار نگيرد، انرژي و استعداد آن‌ها هدر خواهد رفت.

وي تأكيد كرد: ما دنبال ارائه كارهاي تأثير گذار و ماندگاري هستيم كه دستور زبان سينمايي در آن رعايت شده باشد، اين ظرفيت در حوزه هنري همدان وجود دارد.

 

گزارش از فرشته درهم فروش

دیدگاه شما

آخرین اخبار