مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. فروردين 1394 - 2:14   |   کد مطلب: 15114
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی گفت: ایران باید فکت‌شیت خود را در پاسخ به فکت‌شیت آمریکا منتشر کند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، ابراهیم کارخانه‌ای عصر امروز در همایش هسته‌ای «مخالفتی نمی‌کنیم، خوش‌بین نیستیم» در دانشگاه بوعلی، اظهار کرد: بشر برای پیشرفت به انرژی هسته‌ای نیاز دارد و به همین دلیل، دنیا تمرکز خود را بر روی انرژی هسته‌ای معطوف کرده است.

وی با بیان اینکه شاید افق روشنی برای انرژی هسته‌ای کشور با توجه به تحریم‌های جهانی وجود نداشت، افزود: البته جوانان این مرز و بوم با خلاقیت و اتکا به خداوند به پیش رفتند و توانستند دستاوردهای بسیار زیادی را کسب کنند.

7 سال برای 2 سانتریفیوژ، 9 سال برای یک آبشار

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت با بیان اینکه هفت سال زمان برد تا دو سانتریفیوژ ساخته شود، تصریح کرد: 9 سال نیز برای ساختن دو آبشار زمان صرف شد تا این فناوری به دست آید.

وی با اشاره به اینکه ایران، اقدامات خود را به صورت قانونی و منطبق با تعهدات بین‌المللی انجام داده، خاطرنشان کرد: اوایل دهه 80 منافقین گزارشی غلط و مغرضانه مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز هسته‌‍‌ای ایران در نطنز دادند که پس از آن بازرسان آژانس اتمی به ایران آمدند.

کارخانه‌‌ای با بیان اینکه بر اساس قانون، کشورهای عضو آژانس انرژی هسته‌ای 6 ماه پیش از اتصال گاز به دستگاه‌ها باید این موضوع را اطلاع دهند، ادامه داد: در سال 82 ایران اعلام کرد که به دنبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است.

غرب به توافق سعادت‌آباد پایبند نبود

وی با اشاره به اینکه ایران در ان زمان فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کرد، گفت: پس از آنکه طرف‌ اروپایی به تعهدات خود عمل نکرد، مقام معظم رهبری دستور فک مهر و موم تجهیزات هسته‌ای را صادر کردند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پس از این ماجرا شورای حکام پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع داد، افزود: پس از این اتفاق تعداد سانتریفیوژهای ایران در سال 90 به 19 هزار عدد رسید و در نهایت قطعنامه 1929 سازمان ملل علیه ایران صادر شد.

با وجود تحریم‌ها ایران اسلامی قدرتمندانه پیش رفت

وی با تأکید بر اینکه از شش قطعنامه صادره، پنج قطعنامه تنها به تهدید پرداخته بود، اظهار کرد: در آخرین قطعنامه شورای امنیت هشت مورد تحریم شدید علیه ایران به تصویب رسید.

کارخانه‌ای با بیان اینکه پس از این قطعنامه سیل تحریم‌ها علیه ایران جاری شد، تصریح کرد: سال 91 تحریم‌ها به اوج خود رسید اما جمهوری اسلامی، قدرتمندانه به پیش می‌رفت.

وی با بیان اینکه پس از توافقنامه ژنو قرار شد بخش قبل توجهی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعلیق شود، ادامه داد: بر اساس این توافقنامه قرار بود سوم آذر ماه سال 93 برنامه جامع مشترک نهایی آغاز شود که پس از عدم توافق طرفین، مذاکرات به مدت هفت ماه تمدید شد.

الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور

نماینده مردم همدان در خانه ملت خاطرنشان کرد: پس از آنکه مجلس مشاهده کرد که آمریکا، ایران را تهدید می‌کند و این امر در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تحریم‌ها تشدید می‌شود، طرحی در مجلس با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» تدوین و تصویب شد.

وی با بیان اینکه مبتکر این طرح نیز بنده بودم، گفت: در این طرح دولت موظف شد در صورت تشدید تحریم‌ها توسط آمریکا، توافق ژنو را لغو کرده و فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر گیرد.

کارخانه‌‌ای با تأکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران باید به صورت یکجا برداشته شود، اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده، می‌تواند از مجلس استفاده بهینه کنند و هر جا نیاز داشته باشد مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

ایران فکت‌شیت خود را منتشر کند

وی با بیان اینکه تکمیل طرح حفظ دستاوردهای هسته‌ای در دست انجام است، افزود: آمریکا پس از مذاکرات، فکت‌شیت خود را اعلام کرد و اگر مطالب مندرج در آن واقعیت داشته باشد حق ملت ایران صد درصد ضایع شده است.

نماینده مردم همدان در خانه ملت با بیان اینکه دولت آمریکا دروغگو است، تصریح کرد: درخواست ما این است که دولت نیز فکت‌شیت ایرانی را در پاسخ به زیاده‌گویی آمریکا منتشر کند.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده نیز برخی از موارد فکت‌شیت آمریکایی را قبول ندارد، ادامه داد: در نطنز 16 هزار سانتریفیوژ وجود دارد که بر اساس بیانیه لوزان به 5 هزار و 60 عدد، آن هم از نسل اول که کمترین توان و قدرت را دارد کاهش پیدا خواهد کرد.

کارخانه‌ای با تأکید بر اینکه سایر دستگاه‌های سانتریفیوژ زیر نظر آژانس نگهداری می‌شوند، خاطرنشان کرد: این مورد برخلاف توافق ژنو است، زیرا در ژنو تأکید شد که میزان غنی‌سازی نسبت به نیاز ایران مشخص شود.

وی اظهار کرد: نیاز ایران 190 هزار سو است که حجم مشخص شده در توافق نمی‌تواند نیاز کشور را تأمین کند.

همه ما یک دشمن مشترک داریم

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما یک دشمن مشترک به نام آمریکا داریم، گفت: باید به فکر دفاع از نظام باشیم و انتقادات ما نیز از سر دلسوزی و در راستای عزت کشور است.

وی با تأکید بر اینکه فردو دژ تسخیرناپذیر هسته‌ای جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: فردو 130 متر زیر زمین قرار دارد که حدود 3 هزار سانتریفیوژ یعنی 16 آبشار در آن فعالیت می‌کند.

کارخانه‌ای ادامه داد: چهار آبشار از تاسیسات هسته‌ای فردو پیش از این اورانیوم 20 درصد تولید می‌کرد که بر اساس توافق ژنو تولید آن به اورانیوم زیر پنج درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت فردو باید از مفاد مطرح شده در لوزان بیشتر باشد، افزود: فردو را باید به عنوان کلید استراتژیک داشته باشیم.

راکتور تهران تا سال 96 امکان فعالیت دارد

وی با بیان اینکه راکتور تهران در سال 46 ساخته شده و نزدیک به 50 سال عمر دارد، تصریح کرد: به همین دلیل از 20 سال قبل ایجاد یک راکتور جدید در دستور کار قرار گرفت و راکتور اراک بر اساس آب‌سنگین ایجاد شد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاسیسات آب‌ سنگین اراک سالانه 15 تن از این ماده تولید می‌کند، ادامه داد: این افتخار بزرگی برای ایران است که در حال حاضر نیز 60 تا 90 تن آب سنگین داریم که بخش قابل توجهی از آن ذخیره شده است.

پلوتونیوم راکتور آب سنگین اراک توسط آژانس به خارج کشور منتقل شود

وی با بیان اینکه راکتور آب‌سنگین اراک با کارخانه آب‌سنگین دو واحد جداگانه هستند، خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های بزرگ غرب این است که این راکتور می‌تواند پلوتونیوم تولید کند که برای بمب اتم قابل استفاده است.

کارخانه‌ای افزود: ما پیشنهاد‌ می‌کنیم، سال به سال آژانس این سوخت را به خارج از کشور منتقل کند.

غرب به خوبی می‌داند ایران به دنبال بمب اتم نیست

وی با بیان اینکه مشخص نشده چه کسی راکتور آب سنگین اراک را تغییر می‌دهد و چه هزینه‌ای به دنبال دارد، گفت: غرب به خوبی می‌داند که ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هدف ما از مذاکرات، برخورداری از فناوری هسته‌ای در خاک کشور است، اظهار کرد: یگانه سلاح غرب علیه ملت ما تحریم است که ما نیز به دنبال برداشتن آن هستیم.

وی با بیان اینکه به جای بستن پرونده ایران در شورای امنیت، غرب به دنبال خلاصه کردن شش قطعنامه سابق در یک قطعنامه است، افزود: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری و خواست ملت همه تحریم‌ها باید یکجا برداشته شوند.

کارخانه‌ای با تأکید بر اینکه ماهیت جمهوری اسلامی ایران استکبارستیزی است، تصریح کرد: آمریکا جمهوری اسلامی ایران را یگانه دشمن خود می‌داند.

وی با اشاره به اینکه در توافق ژنو به صراحت آمده باید تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا لغو شود، ادامه داد: در توافق لوزان نیز آمده، است که تحریم‌های ثانویه و برون‌مرزی آمریکا برداشته می‌شود و تحریم‌های داخلی خواهد ماند که ما روی این نکته بحث داریم.

غرب به تعهدات ژنو پایبند نبود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران در توافق ژنو به تعهدات خود عمل کرد، افزود: طرف غربی به تعهداتش پایبند نبود و حتی 30 مورد تحریم را به 100 مورد رساند.

وی با بیان اینکه غرب به دنبال این است ابتدا ایران به تعهدات خود عمل کند، سپس آنها پا پیش بگذارند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که تعهدات ایران سخت‌افزاری و هزینه‌بر است اما تعهدات غرب یک مصوبه بوده که قابل بازگشت نیز است.

کارخانه‌ای گفت: ما به این درخواست که تحریم‌ها مرحله به مرحله و پس از راستی‌آزمایی آژانس اتمی برداشته شود، انتقاد داریم.

پذیرفتن پروتکل الحاقی باعث از بین رفتن امنیت و آرامش کشور می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه پذیرفتن پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به امنیت و آرامش کشور لطمه وارد می‌کند، تصریح کرد: با پذیرفتن این پروتکل و نصب فناوری‌های نظارتی پیشرفته، امنیت ایران تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: با این فناوری‌ها، اطلاعات محرمانه کشور در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت که البته باید حفظ شود؛ هرچند آمریکا، اروپا و صهیونیست متوجه آن‌ خواهند شد.

وی با بیان اینکه بر اساس این اطلاعات بود که دشمنان دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کردند، ادامه داد: اگر قرار باشد که پروتکل الحاقی پذیرفته شود باید به تصویب مجلس برسد.

کارخانه‌ای با بیان اینکه بنابر تأکیدات مقام معظم رهبری بازرسی‌ها از ایران نیز باید عادی باشد و نه خاص، خاطرنشان کرد: همه ما در دفاع از موجودیت نظام سخن می‌گوییم، چراکه بزرگرترین معروف برای ما حفظ نظام است.

وی در پایان تصریح کرد: مسئله‌ای هسته‌ای بهانه‌ای برای غرب است تا بتوانند از این طریق وارد حریم امنیتی کشور شوند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار