مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. شهريور 1394 - 8:48   |   کد مطلب: 15848
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان گفت: طبق نظرسنجی‌های انجام شده 78 درصد همدانی‌ها آشنایی با پدافند غیرعامل ندارند.

پایگاه اطلاع رسانی صدای دانشجوبه نقل از ایسنا، "سید رسول حسینی" سه‌شنبه 10 شهریور در جلسه پدافند زیستی اظهار کرد: طبق نظرسنجی انجام شده 78 درصد از مردم همدان اظهار کرده‌اند که پدافند غیرعامل را نمی‌شناسند و همچنین از 62 دستگاه اداری موجود در استان، تنها در پنج دستگاه پدافند غیرعامل از مبحث مدیریت بحران جدا بوده است.

وی در دنیای کنونی کشورهایی را موفق دانست که پا را از قشون کشی و مباحث نظامی فراتر گذاشته و در مبحث جنگ نرم نگاه علمی و تخصصی دارند و افزود: پدافند غیرعامل با همه زندگی مردم گره خورده و در همه زمینه‌ها و در بین همه آحاد مردم قابل اجرا است.

حسینی تصریح کرد: به طور مثال در بحث عمرانی متاسفانه در بیش از 95 درصد ساختمان‌های استان مبحث 21 و ماده 215 که از ضروریات استحکام هستند، رعایت نشده است و لازم است در استان به جای مهندسی مستقیم، از مهندسی معکوس بهره گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که شورای پدافند غیرعامل از 11 کارگروه در استان تشکیل شده است، گفت: پدافند زیستی در هشت گام تدوین شده است که طبق گام اول مسئولیت قرارگاه پدافند زیستی در هر شهرستان به عهده فرماندار آن شهرستان گذاشته شده است.

شناسنامه تهدیدها و خطرات احتمالی در هر شهرستان بایستی تهیه شود

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری با تاکید بر تهیه شناسنامه تهدیدها و خطرات احتمالی در هر شهرستان افزود: با تهیه این شناسنامه و برآورد و پیش‌بینی و پیشگیری تهدیدها و خطرات در زمینه‌های انسان، دام، محیط زیست، معادن و امنیت و اتخاذ تدابیر لازم میزان تلفات و آسیب‌ها را به حداقل رساند.

وی گام دوم پدافند زیستی را تعیین حوزه‌های عملکرد پدافند غیرعامل اعلام کرد و ادامه داد: گام سوم تدوین سناریوی‌های شیوع و انتشار آلودگی‌های زیستی است و در گام چهارم باید ستاد پدافند غیرعامل تشکیل شود.

حسینی تاکید کرد: گام پنجم که اجرای طرح عملیاتی است در هیچ یک از شهرهای کشور انجام نشده و برای اولین بار در همدان اجرا خواهد شد و گام ششم نیز تشکیل تیم مدیریتی و کارشناسی در شهرستان‌ها است.

وی گام هفتم را راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی دانست و گفت: گام هشتم بحث آموزش است که بسیار مهم است اما متاسفانه منابع آموزشی در این زمینه کم است.

تخصیص 0.5 تا 2 درصد از محل اعتبارات تخصیص‌یافته دستگاه‌های اجرایی به مبحث پدافند غیرعامل

حسینی خاطر نشان کرد: 0.5 تا 2 درصد از اعتبارات تخصیص یافته هر دستگاه اجرایی به مبحث پدافند غیرعامل در نظر گرفته شده است و از این اعتبار در زمینه آموزش پدافند غیرعامل می‌توان بهره برد.

وی وجود دانشگاه یا پژوهشگاهی در حوزه پدافند غیرعامل را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر 12 دانشجو از استان همدان در دانشگاه های امام حسین(ع) و بقیه الله(عج) در حال تحصیل و آموزش دیدن هستند.

حسینی در پایان پدافند غیرعامل را زیرمجموعه بخش نظامی و ارتشی کشور دانست و گفت: نام قدیم پدافند غیرعامل، سازمان دفاع غیرنظامی است و بهتر است که به بخش نظامی سپرد ه نشود.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار