مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. دى 1394 - 9:14   |   کد مطلب: 16558
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مسئولین کشور بدون توجه به قانون اساسی و اندیشه های امام خمینی و آرمان های انقلاب اسلامی، مسیری را در اقتصاد پیش گرفته اند که همان مسیر دوران شاهنشاهی بود؛ خام فروشی می کردند و واردات را گسترش می دهند.

صدای دانشجو به نقل از راه دانا، ابراهیم رزاقی، اقتصاددان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ما؛ در خصوص برخی از قراردادهای نفتی کشور مانند کرسنت گفت: قراردادهای نفتی مختلف در دوره های مختلف فرصت های زیادی را از کشور گرفت که کرسنت هم یکی از این قراردادها بوده که فرصت های زیادی را از اقتصاد کشور گرفت.

وی با بیان اینکه 25 سال است قراردادهایی با سبک های مختلف در حوزه نفت بسته می‌شود، خاطر نشان کرد: بیشتر این قراردادها زمینه های اشتغال در داخل کشور را از بین برده و ضد منافع ملی کشور هستند؛ قراردادها باعث نابودی بخش تولیدی در کشور شده‌اند.

این استاد دانشگاه ضمن یادآوری این نکته که وابستگی به کشورهای بیگانه، خالی شدن روستاها از جمعیت، افزایش فقر و ... همه از عوامل اصلی انعقاد قراردادهایی هستند که منافع ملی در آن در نظر گرفته نشده است تصریح کرد: شهری مانند تهران انباری برای همه ثروت ها و امکانات شده است و هرچه به دست دولت می رسد، برای تهران خرج می کند و باعث مهاجرت از روستاها به سمت تهران می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: تمام صنایع دولتی به جای اینکه مدیران شایسته بر آنها مدیریت کنند، گرفتار مدیرانی شده اند که اگرچه بخش خصوصی هستند اما به خاطر نبود نظارت و عوامل دیگر این صنایع به سرنوشت نامعلومی دچار شده اند.

رزاقی خاطر نشان کرد: در جامعه امروز که اقتصاد لیبرالی رواج داده شده است، مردم در زمینه اقتصادی به هم رحم نمی کنند، دانشجویان تنها مدرک می گیرند، اساتید درس‌های 30 سال گذشته را تکرار می کنند، مسئولین ثروت کشور را به صورت خام خارج می کنند و دلار ارزان می دهند برای این اقدام و بسیاری از مسائلی از این دست که نشان می‌دهد اقتصاد ما مانند اقتصاد آمریکا شده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نفت امروز به جای اینکه به سمت صنعتی شدن پیش برود و بتواند نیازهای صنعتی خود وزارت خانه را در داخل برطرف کند، تنها مسیر را برای ورود شرکت های خارجی باز کرده است؛ که در قراردادهای جدید نفتی این موضوع به اوج خود رسیده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اگر از همان ابتدا تنها بر روی نیاز های صنعتی کشور در حوزه نفتی سرمایه گذاری کرده بودیم، یک کشور صنعتی شده بودیم، خاطر نشان کرد:  در وزارت نفت، بخش دولتی و خصوصی ایران، متخصصان زیادی وجود دارد که بسیاری از صنایع را می توانند به وجود بیاورند اما ابز هم رویکرد آنها نگاه به خارج کشور است.

این استاد دانشگاه با اذعان به اینکه برخی از مسئولین نمی خواهند کشور ما یک کشور صنعتی باشد گفت: اگر ریشه یابی کنیم می بینیم که اقتصاد ایران روی دو محور فروش مواد خام بوده که حتی در برخی از موارد مشاهده شده خود شرکت های خارجی این مواد را استخراج می کنند و می‌برند.

رزاقی با اشاره به اینکه بند ناف اقتصاد کشور خام فروشی است گفت: رفع نیازهای داخلی کشور نیز به واردات گره خورده است و اکثر نیازهای ما از خارج از کشور تهیه می شود.

وی افزود: این نوع الگوی اقتصادی که در کشور پیاده شده است، در پی صنعتی شدن انگلیس و چند کشور دیگر از جمله آمریکا برای بسیاری از کشورها پیچیده شده تا برای همیشه مصرف گرا باشند؛ در حال حاضر اقتصاد ایران همان گونه ای است که آمریکا می خواهد.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: همه هم و غم این کشور ها این است که طی سال های گذشته با دریافت مواد خام از کشورها و واردات مواد مصرفی به آنها، اقتصاد آنها را تحت سلطه خود و در حد فقیر نگاه دارند. خام فروشی برای برطرف کردن نیاز های خود شعاری است که آمریکا و انگلیس به خورد کشورهایی مانند ایران داده اند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: متأسفانه خام فروشی در کشور ما به شکلی نیست که متناسب باشد و قیمت خام فروشی با قیمت واردات مواد مصرفی تا حد زیادی فاصله دارد.

رزاقی بیان داشت: آمریکا محصولات کشاورزی خود را با دادن یارانه به این بخش با قیمت تمام شده پایینی تولید می کند و همان را معیاری برای سطح بین المللی قرار می‌دهد، اما کشورهای دیگر که صنعتی نبوده و دولت های آنها برای کشاورز یارانه در نظر نمی گیرند، تولیدات با قیمت بالا دارند و مجبور می شوند با فقر زندگی کرده  محصول خود را صادر کنند.

وی افزود: کشورهایی که به منابع معدنی یا نفتی مانند نفت و گاز دست دارند، از آنجایی که اکثراً وابسته به آمریکا هستند با همکاری آمریکا قیمت این محصولات را پایین نگه داشته تا به بسیاری از کشورها ضربه بزنند.

این پژوهشگر اقتصادی یادآور شد: از آنجایی که اختصاص یارانه به کشاورزان و صادرات سخت است، دولتمردان ما رو به واردات با هزینه کم تر آورده اند، سرمایه گذاری هایی هم که در کشور می شود در راستای افزایش خام  فروشی و به دنبال آن واردات است.

رزاقی بیان داشت: نتیجه این موضوع این است که گروهی به نام وارد کننده در کشور به وجود می آید که آقای تمام امور اقتصادی کشور می شوند و بعد از آن واسطه هایی که وظیفه رساندن این کالاها را بر عهده دارند در این میان سود های کلانی را به جیب می زنند.

وی افزود: در کشوهایی که اقتصاد آنها الگوی ایران شده است، اصلاً عدالتی وجود ندارد و مردم از درد یکدیگر با خبر نیستند، در حقیقت پول جایگزین تمدن شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: مسئولین کشور بدون توجه به قانون اساسی و اندیشه های امام خمینی و آرمان های انقلاب اسلامی، مسیری را در اقتصاد پیش گرفته اند که همان مسیر دوران شاهنشاهی بود؛ خام فروشی می کردند و واردات را گسترش می دهند.

این پژوهشگر اقتصادی با تأکید بر انکه فرصت های زیادی را به خاطر نداشتن استقلال اقتصادی از دست داده ایم یاد آور شد: این روند غلط اقتصادی از 25 سال گذشته و از دوران سازندگی آغاز شده و علی رغم اختلافات سیاسی دولت‌ها با یکدیگر، همچنان مسیر اقتصادی که طی کرده اند یکی بوده است.

رزاقی یادآور شد: فقر، بیکاری، رکود، گرانی و ... مشکلات اقتصادی هستند که طی چند سال گذشته تنها چیزی که از مسئولین برای بهبود اوضاع اقتصادی شاهد بودیم، شعار هایی بوده است که بتوانند از طریق آن نظر مردم را جلب کنند.

وی افزود: وقتی مسئولین به قدرت رسیدند، همان الگوی اقتصادی را پیاده کردند که آمریکا می‌خواهد و از عدم آگاهی مردم در این خصوص سوء استفاده های زیادی شده است؛ متأسفانه اقتصاددانان هم روش‌های غلط اقتصادی را تأیید می کنند و رسانه ها نیز سراغ افرادی می‌روند که الگوی اقتصادی موجود را تأیید کنند.

این پژوهشگر اقتصادی همچنین گفت: کسانی که اقتصداددان شدند اکنون کرسی های قدرت را به خود اختصاص داده‌اند، افرادی که با ورود به یکی از مشاغل اقتصادی، توانسته اند برای خود سرمایه های میلیاردی درست کنند، افکارشان بر اساس اقتصاد لیبرالی آمریکاست.

رزاقی تأکید کرد: این روزها افراد را با پول می‌خرند تا علیه وضعیت اقتصادی کشور صحبتی نکنند یا اینکه با ابزار تهدید آنها را می ترسانند؛ به عبارت دیگر کانون های قدرت و ثروت در کنار هم جمع شده اند و ثروتمندان کانون های قدرت را به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین اخبار