مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. بهمن 1394 - 21:13   |   کد مطلب: 16901
روز ملی فضایی بهانه‌ای شد که دولت به فکر برگزاری مراسمی برای رونمایی از دستاوردی که هنوز اعلام نشده است بیفتد شاید این روز مسئولان حوزه فضایی کشور را به پاسخگویی درباره ماهواره‌های دانشجویی هم مجبور کند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، 14 بهمن ماه سال 87 بود که ملت پرافتخار ایران پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید را تجربه کردند و در همان سال هم جمهوری اسلامی ایران به جمع هشت کشور صاحب تکنولوژی برتر طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره به فضا راه یافت.

* فناوری فضایی؛ علمی که در زندگی روزمره مردم هم نقش بسیاری دارد

اینکه دانشمندان کشور مداوم بر پیشرفت علم فضایی تاکید دارند به دلیل اهمیت این علم در زندگی روزمره مردم است.

از طریق فناوری فضایی می‌توانیم کشاورزی را مدیریت کنیم و مدیریت اقتصاد کشاورزی، استقلال کشور را تامین می‌کند.

به گفته کارشناسان فناوری فضایی که از سوی دانشمندان ایرانی پیشرفت می‌کند در امور روزمره هم کاربرد دارد. به طور مثال دستگاه ام‌آر‌آی برای فضانوردی تولید شده است ولی در سلامتی انسان‌ها به کار می‌رود.

با سیستم‌های ماهواره‌ای می‌توانیم سلامتی جنین را تضمین کنیم. فضانوردی بازده فوری ندارد ولی در طول زمان بسیار موثر است.

فضانوردی برخلاف نظر برخی، یک فناوری تزئینی نیست، از ملزومات زندگی بشر امروزی است. زمانی کوهنورد ما در قله اورست مانده بود و به علت تحریم نمی‌توانستیم از طریق ماهواره با وی ارتباط برقرار کنیم ولی اگر خودمان ماهواره مخابراتی داشتیم این مشکل نبود. نوعی از لباس‌های فضانوردی شامل کش لاستیکی است به دلیل اینکه فضانورد باید نیرو به خرج دهد زیرا به دلیل بی‌وزنی در فضا عضلات به تدریج تنبل می‌شوند.

از لباس فضایی برای برخی فیزیوتراپی‌ها نیز استفاده می‌شود یعنی تک تک فناوری‌های فضایی در زندگی روزمره هم کاربرد دارد. بنابراین سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش فضانورد و پرتاب فضانورد بیهوده نیست.

* روز ملی فضایی و رونمایی از دستاوردهای دانشمندان ایرانی

موفقیت‌های دانشمندان ایرانی در سال 87 به اندازه‌ای بود که جشنی ملی برای ایران اعلام شود و از همان زمان به بعد 14 بهمن ماه یعنی سالروز پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره امید برای ایران روز ملی فضایی شد و هر ساله در این روز توانایی‌های علمی ایران در حوزه فضایی رونمایی می‌شد.

سال بعد از آن یعنی سال 88 نیز پرتاب موفقیت‌آمیز راکت کاوشگر 3 حامل محموله‌ای زیستی شامل لاک پشت، کرم، موش و نمونه‌های سلولی اعلام شد.

رونمایی از ماهواره «طلوع»، نمونه مهندسی ماهواره «مصباح دو»، نمونه مهندسی ماهواره دانشجویی «نوید علم و صنعت»، نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ و موتور ماهواره‌بر آن و افتتاح نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره‌ای ایران و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای از دیگر دستاوردهای فضایی کشور در این روز بود.

در سال 89 در روز ملی فناوری فضایی نمونه‌های مهندسی چهار ماهواره ظفر، رصد، فجر، دانشجویی امیرکبیر و همچنین نمونه مهندسی موتور ماهواره بر سفیر B1 و کپسول زیستی کاوشگر 4 رونمایی شد. همچنین در روز ملی فناوری فضایی در سال 90 ماهواره نوید با موفقیت در مدار قرار گرفت و در روز ملی فناوری فضایی در سال 91 مدل مهندسی ماهواره ناهید و مدل توسعه‌ای ماهواره زهره رونمایی شد و نخستین میمون پرتاب شده به فضا آفتاب با کاوشگر پیشگام که زنده به زمین بازگشت در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

همزمان با روز ملی فناوری فضایی در دهه فجر 92 از 2 ماهواره فضایی تدبیر و خلیج فارس نیز رونمایی شد.

در روز فناوری فضایی در سال 93 ماهواره ملی «فجر» با ماهواره بر سفیر به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.

امسال بخش فضایی کشور شاهد تغییر ساختار بود به طوریکه در حال حاضر یک سازمان فضایی زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند و یک مرکز ملی فضایی داریم که زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به فعالیت است.

البته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور چندی پیش برای 14 بهمن امسال نیز وعده یک رونمایی داد که دانشگاهیان منتظرند تا امروز در مراسمی که بعدازظهر با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود از آن باخبر شوند.

دولت یازدهم که به عقیده بسیاری از کارشناسان در بخش فضایی موفقیت چندانی نداشته است، امروز می‌خواهد با رونمایی از دستاوردی که ستاری آن را یک ماهواره‌بر اعلام کرده است به جامعه علمی کشور دلخوشی دهد.

البته همچنان دانشگاهیان آن چند ماهواره دانشجویی که در دولت قبل آماده شد ولی هنوز پرتاب نشده است را فراموش نکرده‌اند و در انتظار پرتاب ماهواره‌های دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت و شریف هستند.

شاید روز ملی فضایی، هفته ملی فضایی و خلاصه آنچه این روزها مسئولان را وادار کرده است که کمی به یاد علم فضایی کشور بیفتند و مراسمی برای رونمایی از دستاوردهایی که چند سال وعده داده‌اند، برگزار کنند آن‌ها را به برگزاری نشست‌های خبری و ارائه پاسخ شفاف به سوالات رسانه‌ها هم مجبور کند، سوالاتی که دو سال از مسئولان پرسیده می‌شود و هربار با پاسخ‌هایی مبهم به نوبت بعدی موکول می‌شود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار