مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. فروردين 1395 - 13:12   |   کد مطلب: 17449
رئیس دانشگاه بوعلی در گفتگو با صدای دانشجو اعلام کرد؛
تربیت نیروی انسانی آشنا با اقتصاد مقاومتی از وظایف دانشگاه ها است
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان اقتصاد مقاومتی را بحث نوآوری ها، بحث فراهم کردن راهکارهای جدید مدیریتی، تکنولوژیکی و تربیت نیروی آگاه به مسائل اقتصادی دانست.

منصور غلامی در گفتگو با صدای دانشجو پس از تبریک ایام و سال نو به خوانندگان این مصاحبه گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" نام گذاری فرمودند، نکته اول این است که اقتصاد مقاومتی یک برنامه دراز مدت باید باشد و ممکن است سال های آینده هم ایشان تاکید داشته باشند برای این که در این حوزه برنامه ریزی و عمل بشود.

غلامی گفت: به نظر من در اقدام و عمل تاکید ایشان بر این است که تعریف ها، برنامه ریزی ها، تعیین چهارچوب ها و یا مباحث تئوری که به چگونگی دستیابی به اقتصاد مقاومتی می پردازد جایش را به اقدام و عمل بدهد. یعنی به هر برنامه ای که در این راستا مفید می دانند اقدام کنند و عملا برای تحقق اقتصاد مقاومتی پیش بروند.

وی گفت: بدیهی است که هر مجموعه ای در حوزه اختیارات و وظایف خودش می تواند در اقدام و عمل حضور داشته باشدو به محقق شدن این شعار کمک بکند. دولت و مجلس به سهم خود، سایر مراکز تصمیم گیری در کشور هم همینطور، ما در محیط دانشگاهی طبعا باید تلاشمان برای تهیه کردن زمینه های علمی و مطالعات در جهت یافتن راهکارهای عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار دهیم.

غلامی افزود: شاید نشود همه وظایف دانشگاهی را به این بخش محول کرد اما در زمینه های تحقیقاتی، تربیت نیروی انسانی، در ایجاد توانایی های عملی و اجرایی در دانشجویان، در ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری و ایجاد شرایطی که دانش آموختگان به جایی که به دنبال جایی برای دریافت دستمزد باشند باشند بروند، خودشان برای ایجاد شغل برای خودو دیگر هموطنان تلاش بکنند.

وی بیان کرد: این ها اتفاق نمی افتد مگر این که ما در دانشگاه ها در زمینه شکل گیری این توانمندی کمک کنیم، برنامه داشته باشیم و عمل کنیم. دانشگاه ها طبعا در بخش اثرگذاری در جامعه هم می توانند تا حدودی به چگونگی عملی شدن این شعار و عملی شدن این اقدام کمک بکنند که این هم بستگی به جایگاه هر کدام از این دانشگاه ها در کشورمان دارد.

در ادامه از ایشان پرسیدیم که: "چند سالی است که با مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی در کشور میبینیم وقتی مجموعه های دانشجویی درخواست برگزاری برنامه ای دارند بعضا با این جواب روبه رو می شوند که بودجه نداریم و این موارد را به اجرای اقتصاد مقاومتی نسبت میدهند، به نظر شما امسال که شعار سال اقتصاد مقاومتی هست این شرایط بدتر نمی شود؟"

غلامی در پاسخ گفت: بحث اقتصاد مقاومتی یک بحث کلان است و به بحث های روزمره تا حدود زیادی دخالت ندارد اما فرهنگ صرفه جویی در کل جامعه اگر ایجاد بشود می تواند تاثیر گذار باشد. اما اگر بحث این طور باشد که برنامه های ضروری را به دلیل نبود بودجه تعطیل کنیم و آن را هم نسبت بدهیم به اقتصاد مقاومتی، این درست نیست، خوب دانشگاه ها در سال های گذشته در مضیقه مالی قرار داشتند و این هم به این خاطر است که چون بودجه بگیر دولت هستند. این بحث دیگری هست که احیانا در برنامه ها مشکل تامین اعتبار وجود بیاید و این را نباید به اقتصاد مقاومتی نسبت داد.

وی در ادامه اشاره کرد: اقتصاد مقاومتی بحث نوآوری ها، بحث فراهم کردن راهکارهای جدید مدیریتی، تکنولوژیکی و تربیت نیروی آگاه به مسائل اقتصادی است و به نظر می رسد که این بحث با نبود بودجه مورد سوء تفاهم قرار گرفته است.

غلامی در پایان گفت: بردن افکار عمومی به این سمت که وظیفه هر قشری در دانشگاه به طور خاص و در جامعه به طور عام در تحقق شعار سال چیست به عملی تر شدن این شعار خیلی کمک می کند.

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار