مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. فروردين 1395 - 12:40   |   کد مطلب: 17498
دانشجویان دانشگاه بوعلی که با بازگشایی دانشگاه در سال جدید از ماجرا خبر دار شدند با راه‌اندازی کمپینی خواستار تجدیدنظر مسئولان در خصوص این تصمیم هستند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، چند روز بیشتر به پایان 94 نمانده بود که خبر عجیبی توجه رسانه‌ها و فعالان دانشجویی را به خود جلب کرد. یکی از کارمندان خوش سابقه و محبوب دانشگاه بوعلی در شرایطی که دانشگاه به دلیل روزهای پایانی سال نیمه تعطیل بود، برکنار شد. البته قضیه به دانشگاه بوعلی ختم نشد و خبر برکناری 60 مدیر دیگر در آموزش عالی هم در همان روزها منتشر شد. دلیل این تغییر و تحولات ناگهانی چیست؟ دانشجویان پس از با خبر شدن از این ماجرا چه واکنشی نشان دادند؟ آیا این تغییرات ادامه خواهد داشت؟

مهندس «سوئیزی» چهره شناخته شده‌ای برای تمام دانشجویان دانشگاه بوعلی است. شخصیتی که به واسطه مسئولیتش به عنوان یک مدیر بخش آموزشی سال‌ها است که با دانشجویان سر و کار دارد و برعکس بسیاری از هم کارانش محبوب دانشجوها است. محمد تقی اسدی از فعالان دانشجویی درباره محبوبیت او می‌گوید: «من تقریبا در 6 سالی که  در دانشگاه بوعلی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را پشت سر گذاشتم، هیچ کارمندی را متعهدتر و مجرب‌تر از جناب مهندس سویزی در به عمل به وظیفه ندیده‌ام. بارها ایشان را خارج از ساعت کاری و تا ساعاتی بعد از شب در اتاق کارشان دیده‌ام که مشغول عمل به وظایف بوده‌اند. ایشان نسبت به قوانین آموزش عالی کشور بسیار مطلع می‌باشند. اخلاق ایشان بسیار متواضعانه است و معمولا از دانشجو ها با سلام و برخواستن از پشت میز کار استقبال می‌کند.»

 

وقتی دلیل محبوبیت سوئیزی را جویا می‌شویم دو واژه ادب و تعهد کاری بیشتر از همه به چشم می‌آید. دانشجویان مسئولی که همواره با احترام با آن‌ها رفتار می‌کند و برای پیگیری کار آن‌ها ساعات‌ها بدون چشم داشت در خارج وقت اداری فعالیت می‌کند را دوست دارند. دکتر خاتمی هم که سال‌ها در این دانشگاه درس خوانده و هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشهد است در توصیف سوئیزی می‌گوید: «به نظر من ایشان نمونه کارمندی کاردان، با هوش، منظم و متعهد است که فداکارانه در راستای ارتقاء دانشگاه بوعلی سینا تلاش می‌کند. همچنین ادب و احترام ایشان فراموش نشدنی است.» 

 

با این تفاسیر خیلی روشن است که چرا دانشجویان دانشگاه بوعلی با شنیدن خبر برکناری او و انتقالش به یک دانشکده دور از سایت مرکزی صحبت از بو دار بودن این عزل و نصب می‌کنند. به نظر می‌رسد قانون‌مداری و سفارش ناپذیر بودن مهندس کار دستش داده است و الا هیچ مدیری از فرصت وجود همچین نیرویی در سیستمش غفلت نخواهد کرد. موضوعی که محسن اصلی‌پور از فعالان دانشجویی و فارق التحصیلان این دانشگاه به آن اشاره دارد و می‌گوید: «واقعیت این است که دانشگاه بوعلی با از دست دادن این نیرو خسارت بزرگی متحمل شده و واقعا حیف بود که بخش حساس آموزشی دانشگاه از چنین ظرفیتی محروم شود.»

 

البته برخی فعالان دانشجویی با وجود تاکید بر توانمندی و رضایت خاطر دانشجویان از سوئیزی کلیت تغییر و تحول در نظام اداری دانشگاه را معقول می‌دانند. مسعود لطفی پارسا از فعالان دانشجویی اصلاح‌طلب با وجود انتقاد از مواضع سیاسی او، در این باره می‌گوید: «هیچ کس شک ندارد که مهندس سوئیزی در کار خودش یک نمونه بود. ولی ما به سوئیزی‌های دیگری هم نیاز داریم. با این حال مسئولان دانشگاه باید در این خصوص اطلاع رسانی بهتری می‌کردند. البته به نظرم تغییر افراد دیگری مانند دکتر مسبوق که دانشجویان از عملکردش راضی نیستند در اولویت بود.»

 

اسدی در خصوص برکناری وی با اشاره به این مورد که تا سال گذشته که در دانشگاه بودم، هیچکس را بهتر از ایشان برای تصدی این پست نمی‌شناختم، افزود: «احتمال می‌دهم این مسئله مربوط به بیماری نپوتیسم یا همان خویشاوندسالاری است. اگر چه ممکن است این خویشاوند سالاری به معنای برادر یا خواهر خواندگی با جریانات سیاسی باشد و این احتمال وجود دارد که این جابجایی و کوچ دادن شایستگان و نخبگان اداری در دانشگاه بوعلی تحت فشار جریانات سیاسی خاص از بیرون دانشگاه بوده باشد و بنده احتمال می‌دهم که با توجه به شناخت از ریاست محترم  دانشگاه، ایشان مخالفت های لازم را انجام داده و تحت فشار مبادرت به این کار نموده باشند.»

 

محمد مهاجرانی از فعالان دانشجویی دانشگاه بوعلی هم با تاکید بر اهمیت نظم کاری و تسلط بر موضوعات تخصصی به عنوان شاخص‌های یک مدیر موفق از منظر اسلام، درباره این تصمیم مسئولان دانشگاه بوعلی اظهار داشت: «یکی از مصادیق حضور نیروهای ارزشی و تاثیر مطلوب آن بر دانشجویان، برادر گرانقدر مهندس سوئیزی می باشد؛ در اولویت اول ضمن تمکین به قوانین و احترام به نظر مسئولین محترم دانشگاه بوعلی سینا همدان خواهشمندیم در صورت امکان نسبت در جابجایی این نیروی ارزشی، متخصص و دلسوز تجدید نظر فرمایند.»

 

موضوع تغییر و تحولات در پست‌های مدیریتی به دلایل غیر تخصصی از جمله دلایل سیاسی به دانشگاه بوعلی محدود نمی‌شود. در روزهای پایانی سال 94 اخباری از برکناری 60 مدیر در بخش‌های مختلف آموزش عالی کشور منتشر شد. اما ظاهراً قطار تغییرات در وزارت علوم تازه در ابتدای راه است. چند روزی از سال 95 نگذشته بود که سایت اصلاح طلب "انصاف نیوز" نزدیک به مسعود پزشکیان، خبر برکناری قریب الوقوع روسای 7 دانشگاه که با سیاست های اعتدالی دولت روحانی! هماهنگ نبوده اند را منتشر کرد. این سایت مدعی شده بود: «دانشگاه های شهید باهنر کرمان و ارومیه جزو دانشگاه هایی هستند که مدیران آنها در روزهای آتی تغییر می کنند. برخی دانشگاه های تهران نیز در نوبت تغییر مدیریت قرار دارند اما مشخص نیست که آیا در این تغییرات قرار دارند یا نوبت آنها هنوز فرا نرسیده است.»

 

دانشجویان دانشگاه بوعلی که با بازگشایی دانشگاه در سال جدید از ماجرا خبر دار شده‌اند با راه‌اندازی کمپینی خواستار تجدیدنظر مسئولان در خصوص این تصمیم هستند. به نظر می‌رسد تصمیم ناگهانی و انتخاب زمان خاص بر خلاف انتظار مسئولان امر حساسیت بیشتر دانشجویان را به دنبال داشته است.

 

با توجه به حساسیت دانشجویان نسبت به تغییر و تحولات مشکوک در دانشگاه‌ها، به نظر می‌رسد جریان‌هایی که از پشت پرده سعی در تغییر و تحول در وزارت علوم دارند با مشکلات جدی مواجه شوند. موضوعی که هوشیاری هرچه بیشتر دانشجویان و مسئولان متعهد در وزارت علوم را طلب می‌کند.

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار