مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. ارديبهشت 1395 - 1:13   |   کد مطلب: 17713
همایش اقتصاد مقاومتی با سخنرانی حسن عباسی در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد.

به گزارش صدای دانشجو، عباسی در شروع سخنرانی ضمن گرامی داشت هفته معلم، شهید مطهری را به عنوان یک مصلح اجتماعی خواندند  واظهار داشتند که مشکلات رکود اقتصادی در یک جامعه کمر شکن خواهد بود  و برا ی رفع آن نیازمند افراد صنعتگر و دارای فکر هستیم.

ایشان با بیان برخی از مشکلات اقتصادی کشور های منطقه و افزایش بدهی اقتصاد جهانی افزودند که ایران با وجود آنکه چندین سال در تحریم قرار دارد و با وجود سفارشات متداول رهبری به مسئله اقتصاد مقاومتی کاری از پیش نبرده است ودر این راستا باید اقداماتی صورت گیرد تا کشور را در مقابل تکانه هایی مثل تحریم و ضعف مدیریتی مقاوم سازی کرد.

در ادامه ایشان مفهوم تکنولوژی را از دیدگاه دکارت یونانی بررسی نموده، و بیان داشتند که برای داشتن یک دید استراتژیک باید از تکنیک و تاکتیک های مختلفی استفاده نمود و به حیطه های دیگر نیز توجه کرد.

ایشان بیان کردند با وجود موانعی ازجمله ایجاد بمباران،رواج ویروسی در بالا بردن سانتریفیوژ ها و مشکلاتی از این دست که جوامع غرب برای جلوگیری از دستاورد های ایران بوجود آورد، اما ایران توانست ایستادگی کند و با تلاش دانشمندان ایرانی توانستیم بدون کمک خارجی به سوخت 20% در انرژی اتمی برسیم و یا حتی موشک های بالستیک بسازیم.

وی با بیان این مسائل اظهار داشتند که اگر ثبات مدیریتی در حیطه کاری وجود داشته باشد می توان به چنین موفقیت هایی دست یافت.

در ادامه ایشان به 5 استراتژی مهم جهان امروز اشاره داشتند و افزودند که کشور هایی چون انگلیس، آلمان، آمریکا، هند، به ترتیب با استفاده از استراتژی های کشاورزی، حمل ونقل، نظامی و سایبری توانستند اساس صنعتی شدن را در خود پیاده کنند و در این میان یک استراتژی دیگری که در هیچ کشوری منابع آن به طور کامل وجود ندارد استراتژی انرژی است که منابع آن به طور کامل تنها در ایران موجود است. به عقیده ایشان بهترین استراتژی که کشور ایران می تواند داشته باشد استراتژی انرژی است.

وی افزود که اگر دانشجویان واساتید ایرانی بخواهند می توانند همچون احمدی روشن،تهرانی مقدم،شهریاری ودانشمندانی از این دست با تلاش و پشت کار و صرف زمان و هزینه از منابع موجودی کشور استفاده نموده و تا حدودی اقتصاد مقاومتی را در کشور ایجاد کنند.

 ایشان در پایان سخنان خود بیان داشتند که کشور باید توان مقاومتی خود را بالا ببرد تا اگر با مشکلاتی همچون جنگ ارزی  مواجهه شد بتواند مقاومت کند. پس باید تجارت داخلی را بازسازی کرد  و نگذاشت که بازار داخلی به دست خارجی ها بیافتد و دانشجویان و اساتید و هر کسی که در علوم پایه و نظام استراتژیک به نحوی تخصص دارد، باید فکر استراتژی خود را تقویت کند و یکی از استراتژی های مذکور را انتخاب نموده ودر این زمینه تلاش کند، طوری که ابداع جایگزین کپی از کشور های دیگر شود.

در پایان همایش دکتر عباسی به پرسش هایی که به صورت کتبی و شفاهی از جانب دانشجویان مطرح شد، پاسخ گفتند.

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار