مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. ارديبهشت 1395 - 0:51   |   کد مطلب: 17728
مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد.

به گزارش صدای دانشجو، مجتبی مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری در برنامه گرامی داشت مقام استاد که در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن مبعث رسول اکرم(ص)، راز ماندگاری آثار شهید مطهری را بنا بر آیه ای از قرآن که "انبیا برای تزکیه و تربیت مردم آمده اند"، برخورداری آثار ایشان از سلوک روحانی و عرفان و حکمت دانست و گفت که شهید مطهری برای خدا خالصانه می نوشتند ودم مسیحایی داشتند.

مطهری گفت: شگفتی های آثار شهید از این روست که تمامی آثار ایشان بین دین وتمام زمینه های علم،حکمت،جامعه،سیاست،فرهنگ وتمدن،هنر و... پیوند زده است و هیچ کدام از این ها از دین جدا نیست و از این رو آثار شهید را آثار وصل بیان کردند.

وی ضمن بیان این مسئله که کار انبیا گسترش صنعت وعلم بوده اظهار داشتند که شهید بین فرهنگ وتمدن پیوند زده، چرا که قبل از اسلام پیامبران فرهنگ آوردند و در قرن دوم تمدن اسلامی شکل گرفت.

مطهری گفت: پدر علم را بانام رب و برای عشق الهی آغاز کردند، ایشان از شراب روحانی نوشیدند تا عقل را از هستی و هرچه که غیر خداست بزدایند. به عقیده شهید استاد واقعی علاوه بر داشتن علم، باید به اخلاق و تزکیه نفس هم آراسته شود، از این رو در جامعه نیز کسانی ماندگار تر شده اند که دارای اخلاق روحانی و تزکیه نفس بوده اند.

وی مسئله تعدد زوجین را اززبان شهید مطهری بیان کردند واظهار داشت که اصل اسلام برتک همسری است ونباید این مسئله رامجوزی برای هوس بازی مردان دانست. از منظر شهید، سعادت یک جامعه از زن تأمین می شود و با آلودگی یک زن جامعه نیز دچارآلودگی خواهد شد.

مطهری مسئله توجه خاص شهید به والدینشان و احترام زیادی که برای ایشان قائل بودند را مطرح کرد و افزود پدر علاوه بر احترامی که برای والدینش قائل بود، در مقابل اساتیدخود نیز خاضع و فروتن بود و معتقد بود که  دانشجو باید برای رضای خدا تلاش کند، وهدف نباید تنها مدرک گرفتن باشد.

وی افزود: شهیدمطهری هم تفکر دینی داشتند و هم احیاگر این تفکر بودند و معارف اسلامی را با زبان و هنری نو به جامعه انتقال دادند وبااین مسئله که در معارف اسلامی دست ببریم و آن را مطابق زمان خود کنیم مخالف بودند.

فرزند شهید درمورد پدر بازگو کرد: پدر علاقه زیادی به اشعار حافظ و مولانا و سعدی داشتند و دائما اشعار این شاعران را می خواندند ودر مورد علم معتقد بودند که بین علم وعالم ومعلوم اتحاد است ودرست است که علم بی طرف است اما ما باید به جای نقد غرب، نفی تعامل با غرب را ذکر کنیم. شهید مطهری علاقه زیادی به گفتمان با عالمان غربی را داشتند و دارای شرح صدر بودند، و نقد غربی که در آثار شهید است، کاری تطبیقی است.

در ادامه ایشان در مورد کج فهمی هایی که درمورد واقعه عاشورا بیان می شود صحبت کردند و اظهار داشتند که شهید در کتاب خود این مسائل را به وضوح بیان کرده و شاید در این باره سند تحقیقی موجود نیست ولی از آنجایی که شهید مطهری روح علمی داشت، هرآنچه می گفت بر حسب حق بود.

در پایان او دانشجویان  را به خواندن آثار پدر که مبنای جمهوری اسلامی است دعوت کرد و گفت که باید مطالعه کرد تا قلب را از ظاهرجهان به باطن جهان روشن نمود وهمچنین اشاره کرد پدر با اخلاص و عمق تحصیلات خود معارف اسلامی را اثبات کرد و در پایان هم با خون خود آنرا تثبیت نمود. 

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار