مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. ارديبهشت 1395 - 10:48   |   کد مطلب: 17752
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور(همدان) با اشاره به وجود 2 میلیون و 500 هزار سند دارای ارزش در مرکز اسناد، گفت: کتاب‌های گفت‌وگو با استانداران و نمایندگان مردم استان در مجلس از ابتدای انقلاب تاکنون در دست نگارش است.

به گزارش صدای دانشجو، قاسم بلوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به راه‌اندازی مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در سال 1371 اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در همدان تشکیل شد و پنج استان غرب کشور را در زیرمجموعه دارد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی سازمان جمع‌آوری و نگهداری اسناد قدیمی است، افزود: اسناد به منظور تحقیق و پژوهش در سازمان نگهداری می‌شوند و در اختیار دانشجویان و محققان نیز قرار می‎گیرد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور (همدان) با اشاره به اینکه اسناد جمع‎آوری شده در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور دو شکل است، خاطرنشان کرد: اسناد اداری و اسناد اهدایی از طرف مردم در سازمان اسناد حفظ و نگهداری می‎شود.

وی با بیان اینکه مردم بر اساس قانون ادارات موظف هستند اسناد خود را به سازمان تحویل دهند، گفت: کارشناسان سازمان اسناد پس از بررسی، اسناد اداری دارای ارزش را به مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور انتقال می‎دهند.

بلوری با تاکید بر اینکه شرایط نگهداری اسناد دارای ارزش در خانه‎ها مناسب نیست، خاطر نشان کرد: برخی از اسناد دارای ارزش نیز از طرف مردم به مرکز اسناد اهدا می‎شوند.

وی با بیان اینکه اسناد دارای ارزش ابتدا ضد عفونی می‌شوند، اضافه کرد: پس از ضد عفونی، اسناد فهرست نویسی و در نرم افزاز ذخیره شده و اصل سند نیز آرشیو می شود.

این مسئول با بیان اینکه 2 میلیون و 500 هزار سند دارای ارزش در مرکز مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور همدان نگهداری و آرشیو شده است، گفت: قدیمی‎ترین سند موجود مصالحه‌نامه یک قطعه زمین کشاورزی در روستای سامله کرمانشاه است که متعلق به سال 1204 بوده و از سوی علی‎احسان اسفندیاری اهدا شده است.

وی با بیان اینکه قدیمی‎ترین نسخه خطی موجود در مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور یک کتاب خطی در فضایل ماه رجب، شعبان و رمضان است، افزود: این کتاب اهدایی روح‎الله سریشی است و کتاب از دوره شاه طهماسب صفوی به جا مانده و بالای 500 سال قدمت دارد.

بلوری تصریح کرد: قدیمی‎ترین عکس موجود نیز عکسی از ناصرالدین شاه در سفر به عتبات عالیات است.

وی اضافه کرد: قدیمی‌ترین حکم موجود در اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور (همدان) مربوط به فتحعلی شاه قاجار و به تاریخ 1208 قمری است و این سند توسط امیرحسین فتاحی از ایلام به مرکز اهدا شده و مربوط به 225 سال پیش است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور (همدان) با تاکید بر اینکه یکی از محورهای کار مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور در خصوص ثبت و ضبط تاریخ شفاهی است، بیان کرد: در همین راستا افراد صاحب نظر در رشته‎های مختلف شناسایی شده‌اند و با آنان مصاحبه انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری 96 عنوان نمایشگاه از اسناد ملی در حوزه‌های و بخش‌های مختلف، خاطر نشان کرد: بیشترین نمایشگاه در همدان برگزار شده و همه ساله یک نمایشگاه بزرگ از اسناد ملی در یکی از استان‌های غرب کشور برگزار می‌شود و امسال این نمایشگاه در استان کردستان خواهد بود.

بلوری با اشاره به انتشار دو کتاب توسط مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور گفت: کتاب‌های «تاریخ صد ساله مطبوعات» و «اوضاع سیاسی و اجتماعی همدان در جنگ جهانی دوم» با قلم مجید فروتن و با تحقیق و جمع‌بندی اسناد منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه دو کتاب در حوزه تاریخ شفاهی در دست چاپ است، اظهار کرد: کتابی در خصوص «حادثه 30 مهر 57 در همدان» در قالب 20 تا 25 مصاحبه و کتاب خاطرات علی اکبر اعتماد نخستین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دست چاپ است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور (همدان) با بیان اینکه باید سطح تعامل ادارات با مرکز اسناد بیشتر شود، اظهار کرد: نگارش کتاب گفت‌وگو با استانداران همدان از ابتدای انقلاب تا کنون و گفت‌وگو با نمایندگان مردم استان در مجلس از ابتدای انقلاب در دست انجام است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «روزی روزگاری» در محل نگارخانه نگاه نو شهرداری خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه 80 قطعه عکس متعلق به دهه 40 از محلات مختلف همدان به نمایش گذاشته شده و این نمایشگاه تا پایان هفته جاری پذیرای علاقه‌مندان است.

بلوری از برگزاری همایش اسناد ملی، هویت ملی خبر داد و گفت: در این همایش مسئولان دبیرخانه و بایگانی استانداری، فرمانداری و بخشداری‌های استان همدان حضور دارند.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار