مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. ارديبهشت 1395 - 11:53   |   کد مطلب: 17767
وزیر بهداشت درمان آموزش پزشکی گفت: نه دولت و نه مجلس فعلی کمکی را به بخش سلامت نکرده‌اند باید برای درمان و سلامت کشور فکری شود و بر ملت منت نگذاریم آنها مالیات بر ارزش افزوده را از جیب خود پرداخت می‌کنند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، قاضی زاده هاشمی در همایش منتخبین سراسر کشور در مجلس قدیم با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه می بایست در چشم انداز به رتبه اول سلامت در منطقه برسیم گفت: امروز باید ببینیم که در بخش سلامت در کجا قرار گرفته ایم چرا که امید بر زندگی در 40 سال گذشته در میان ایرانیان افزایش یافته اما رتبه ما در میان کشورهای منطقه رتبه دوازده است و بسیاری از کشورها از ما در این رتبه جلوتر هستند.

 

وی در ادامه به میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر 5 سال اشاره کرد و گفت: میزان مرگ و میر نوزادان کاهش یافته و رتبه ایران در منطقه رتبه سیزده است و اگر بخواهند ببینند که کشوری توسعه یافته یا خیر از مرگ و میر کودکان زیر 5 سال آن بررسی خواهند کرد.

 

وی گفت: مرگ و میر در میان بالغین ما نیز وجود دارد و بالغین ما نیز زودتر از موعد مقرر فوت می کنند و در سال مرگ و میر کودکان ما 13 نفر است و در مرگ و میر بالغین به 50 رسیدیم رتبه ما در مرگ و میر رتبه پانزده است و این عدد نیز عدد بالایی است.

 

قاضی زاده در ادامه به سن مفید مردم ایران اشاره کرد و گفت: سن مفید و متوسط ملت ایران 62 تا 64 سال است اما مردم ایران تا 74 سال نیز زنده هستند ولی بعد از 64 سال با مشکلات متعددی مواجه هستند.

 

وی در ادامه به تراکم پزشک در کشور اشاره کرد و گفت: تراکم پزشک علی رغم شاخص های موجود در کشور پایین است و بعد از کشور ما کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق قرار دارند و بقیه کشورهای منطقه نسبت به این مورد از ما پیشه گرفته اند هم چنین در زمینه وجود پرستار نیز وضعیت ما اصلا مطلوب نیست و از هر هزار نفر 1.4 دهم پرستار در کشور داریم این در حالی است که در اروپا از هر هزار نفر 8 نفر است و سهم ما نسبت به این موضوع بسیار پایین است و کشورهای منطقه نسبت به این موضوع از ما پیشه گرفته اند.

 

وزیر بهداشت در ادامه به وضعیت تخت های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: در خصوص تخت های بیمارستانی به هر هزار نفر 1.7 تخت وجود دارد و وضعیت ما بسیار نامطلوب است و حتی بیشتر این تخت ها نیز فرسوده هستند و قدمت ساختمان های بیمارستانی ما بالای 50 سال است.

 

قاضی زاده هاشمی با بیان این مطلب که درست است که سهم تولید ناخالص کشور ما 18 است اما سهم سلامت ما یک درصد است گفت: در پشت تریبون ها بیان می شود هزار یا ده هزار میلیارد تومان پول به سهم سلامت پرداخت کرده ایم و با همه این بیانات رتبه ایران 153 است در میان کشورهای جهان.

 

 وی گفت: هزینه کل سلامت در سال های 90-91-92 کاهش یافته است و این نیز به دلیل شوکی بود که تحریم ها به ایران وارد کردند و دلار را افزایش دادند مراجعات مردم به بیمارستان ها کم شد و سهم هزینه تولید ناخالص ملی نیز در میان سال های 89-90-91 کاهش یافت.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: در سهم اجرای تحول سلامت هزینه درمان مردم 60 درصد از جیب خود پرداخت می کردند اما در بعد از طرح سلامت این هزینه به 40 درصد کاهش یافت و برای اینکه بتوانیم این میزان را به پایین ترین حد خود برسانیم باید از منابع عمومی اعتبار دریافت کنیم و یا اینکه حق بیمه را افزایش دهیم و ما در هر دو بخش بد عمل کرده ایم و متاسفانه هزینه پرداخت از جیب مردم در خصوص درمان فوق العاده بالا است و این امر باید طبق شاخص پایین بیایدث.

 

قاضی زاده در ادامه به هزینه های کمرشکن اشاره کرد و گفت: هزینه های کمرشکن هزینه هایی هستند که پس از کنار گذاشتن درآمد خرد و خوراک هزینه هایی که برای درمان پرداخت می کنند هزینه های کمرشکن محسوب می شوند.

 

وی معتقد است فقر باید درمان شود که با یک تصادف و یا وجود یک نوزاد ناقص الخلقه خانواده برای درمان مجبور می شود کل زندگی خود را به فروش برساند تا هزینه درمان را پرداخت کند و این امر باید سروسامان یابد.

 

وزیر بهداشت گفت: 70 هزار نفر زیر خط فقر هستند که علت این زیر خط فقر بودن آنها نیز هزینه های عادی ناشی از بیماری های صعب العلاج است و ما تلاش کرده ایم تا 11 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه قرار دهیم تا هزینه پرداخت درمانی آنها کاهش یابد.

 

قاضی زاده در ادامه به کمبود پزشک متخصص اشاره کرد و گفت: با اینکه ده هزار نفر پزشک را در کشور قرار داده ایم اما باز این میزان پایین است و باید مورد حمایت واقع شود.

 

وی در ادامه به شعار دولت در انتخابات اشاره کرد و گفت: رئیس دولت در زمان تبلیغات انتخاباتی گفت باید یارانه نقدی به غیرنقدی تبدیل شود و این یارانه نقدی به بخش های مهم کشور واریز و به عنوان خدمات در اختیار مردم قرار گیرد و دولت فکر می کرد که با حذف یارانه بگیران 25 میلیارد تومان در اختیار دولت قرار می گیرد و از این 25 میلیارد تومان 7 میلیارد تومان به بخش بهداشت اختصاص خواهد یافت تا از این طریق هزینه های کمرشکن کاهش یابد اما با اختلاف نظری که میان نمایندگان و برخی از مسئولین وجود داشت یارانه ها حذف نشد و آن میزان از پولی که قرار بود در اختیار دولت قرار بگیرد تا به صورت خدمات به مردم تعلق گیرد واریز نشد.

 

وزیر بهداشت گفت: تصمیم برای طرح تحول سلامت زمانی صورت گرفت که قرار بود یارانه نقدی تبدیل به یارانه غیرنقدی شود و ما در تابستان 92 چنین تصمیمی را گرفتیم و طرح تحول سلامت را اجرا کردیم اما با عدم حذف دریافت یارانه و طولانی شدن مذاکرات هسته ای ادامه طرح تحول سلامت با چالش بزرگ مواجه شد.

 

قاضی زاده گفت: ما امروز با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته ایم و باید برای ادامه طرح تحول سلامت یک طرح درستی صورت گیرد تا رضایتی که مردم از طرح تحول سلامت دارند ادامه یابد.

 

وی در ادامه به منابع کالاهای آسیب رسان اشاره کرد و گفت: ما می توانیم از کالاهای آسیب رسانی که فرد می خواهد به خود ضرر وارد کند هزینه بیشتری را دریافت کنیم تا بقیه مردم مجبور نشوند هزینه مصرف این فرد را بدهند.

 

وزیر بهداشت افزود: 862 پزشک به صورت کامل در 407 بیمارستان حضور دارند و این پزشکان با حضور مستمر خود در بیمارستان حق تاسیس مطب ندارند.

 

قاضی زاده در ادامه به زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: امروز بعد از اجرای طرح تحول سلامت یک میلیون زایمان طبیعی رایگان در کشور انجام می شود و ما نرخ دریافتی را رایگان کردیم.

 

وی در ادامه به بازسازی دو میلیون متر مربع فضای بهداشت اشاره کرد و گفت: دو میلیون متر مربع فضا را جهت بازسازی بهداشت و سلامت در نظر گرفته ایم و 9440 مطب در قالب 252 کلینیک دایر کرده ایم که این میزان با سه هزار نفر مدیریت می شود.

 

وزیر بهداشت گفت: 21 آژانس هوایی تاسیس شده و در روستاها 35 خانه بهداشت دایر کرده ایم.

 

قاضی زاده در ادامه به حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: حاشیه شهرهای ما بدترین خدمات را دریافت می کردند و بعد با اجرای طرح تحول سلامت برای اولین بار برای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت و برای هر پنج تا ده هزار نفر یک خانه سلامت برپا کرده ایم.

 

وی در پایان خطاب به منتخبین سراسر کشور در همایش امروز گفت: مشکلات در بخش سلامت جدی است و منابع ما نیز محدود است و دولت کمکی به بخش سلامت نکرده است و آنچه که از تریبون ها بیان می شود که به بخش سلامت کمک هزینه ای کرده ایم اما پولی به بخش سلامت داده نشده و تنها مردم از جیب خود یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کرده اند و نباید بر این ملت منت بگذاریم و من از شما منتخبین می خواهم که در مجلس طرحی را تصویب کنید که به نفع مردم و سلامت جامعه باشد چرا که نه دولت و نه مجلس فعلی به بخش سلامت کمکی نکرده اند.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار