مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. ارديبهشت 1395 - 9:57   |   کد مطلب: 17944
رئیس خانه صنعت استان همدان با تأکید بر اینکه همدان استان عقب مانده صنعتی است، گفت بیشتر واحدهای تولیدی همدان با کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت می‎کنند.

به گزارش صدای دانشجو، حمیدرضا رهبر امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه استاندار همدان بسیار علاقمند به توسعه است، اظهار کرد: استاندار همدان در بحث حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان همواره حضور داشته و امید است با مدیریت استانی شاهد تحول چشمگیری در حوزه توسعه صنعت استان باشیم.

وی با بیان اینکه 60 تا 70 درصد واحدهای تولیدی با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت می‎کنند، افزود: این اتفاق موجب نگرانی است.

*تعطیلی واحدهای تولیدی استان همدان

رئیس خانه صنعت همدان با اشاره به تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان خاطرنشان کرد: مشکلات تحریم و وضعیت اقتصادی موجود باعث شد تا شرایط مناسب برای بخش تولید و صنعت ایجاد نشود.

وی با تأکید بر اینکه تعطیلی واحدهای تولیدی به معنای بیکاری جوانان بوده که بیکاری نیز موجب بروز آسیب‎های اجتماعی می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر روند فعلی در بحث صنعت و تولید ادامه پیدا کند موجب نگرانی به دلیل افزایش بیکاری است.

*روند موجود و افزایش بیکاری نگران کننده است

رهبر با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی بزهکاری را به دنبال دارد، اضافه کرد: حفظ واحدهای موجود صنعتی و تولیدی واجب‎ترین و اصلی‎ترین وظیفه مدیران استان است.

وی با بیان اینکه مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی ریشه در مسائل ملی و استانی دارد، افزود: موانع و مشکلات ملی در بحث تولید و صنعت بارها گفته شده است.

*اصلاح نظام بانکی و مالیاتی لازم و ضروری است

رئیس خانه صنعت همدان با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار نظام بانکی کشور به منظور رفع موانع بخش تولید و صنعت باید انجام شود، گفت: تا زمانی که بانک‎ها به سپرده افراد سود روزشمار بیست و چند درصدی پرداخت می‎کنند کسی سرمایه اش را به بخش تولید نمی‌برد.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که دیدگاه‌ها تغییر نکند برجام و اقتصاد مقاومتی به نتیجه نمی‌رسد، بیان کرد: سیستم بانکی موجود تنها موجب بروز و پدید آمدن بابک زنجانی‌ها می‌شود.

رهبر با تأکید بر اینکه میزان سود و بهره وام‌های پرداختی به واحدهای تولیدی باید کاهش پیدا کند، اظهار کرد: اصلاح نظام مالیاتی بسیار واجب است و نگاه اخذ مالیات به هر شکل نیز باید تغییر کند.

این مسؤول با اشاره به اینکه یک سرمایه‎گذار با وجود همه موانع و مشکلات در راه تولید همه داشته و سرمایه‌اش را به‌کار می گیرد و این مهم بسیار ارزشمند است، گفت: این افراد واجد ارزش هستند و باید مورد احترام باشند.

*حمایت‌های شعاری و غیر واقعی از تولید

رئیس خانه صنعت همدان با تأکید بر اینکه نظام تأمین اجتماعی و کار نیز نیازمند تحول است، اظهار کرد: به دلیل موانع بخش تولید و حمایت‌های شعاری و غیر واقعی و در چنین شرایطی مقام معظم رهبری سیاست‎های اقتصاد مقاومتی را در سال‎های گذشته ابلاغ کردند اما هیچ اتفاقی حادث نشد.

وی با بیان اینکه به همین دلیل مقام معظم رهبری، امسال را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» مطرح کردند، گفت: امروز بخش خصوصی امتحان خود را پس داده است، به طوری که در تمام شرایط و بحران‎ها حضور داشته و واحد تولیدی را با یک‎هزار مشکل و قرض و وام و تلاش و نبود حمایت؛ حفظ کرده است.

رهبر با تاکید بر اینکه بخش خصوصی اقتصاد مقاومتی را درک کرده است، بیان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی اما دولت مسؤولیتش سنگین‎تر است چرا که باید با سیاستگذاری زیرساخت‎ها را تغییر و اصلاح کند.

*دولت از تصدی‌گری اقتصاد خارج شود

وی با اشاره به اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید دخالت دولت در بخش اقتصاد کم شود، خاطرنشان کرد: دولت در بخش اقتصاد فقط حمایت و زیرساخت را فراهم کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه دولت در بخش اقتصادی نباید تصدی‎گری کند، افزود: اصل 44 قانون اساسی تاکنون به طور دقیق و کامل محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه منافع مالی و قدرت جاذبه‎هایی برای رفتن دولتی‎ها به سمت اقتصاد و تصدی‌گری است، بیان کرد: با تصدی‌گری دولت در بخش اقتصاد و تولید و صنعت، قدرت رقابت از بین می‎رود.

*تکیه بر نفت آفت اقتصاد مقاومتی است

رهبر کلیدواژه تحقق اقتصاد مقاومتی را خروج دولت از اقتصاد دانست و گفت: تکیه بر نفت، آفت اقتصاد مقاومتی است، درآمد حاصل از نفت باید فقط در امور زیربنایی و بسترسازی لازم برای تولید هزینه شود.

وی با بیان اینکه با تکیه بر نفت، اقتصاد مقاومتی حاصل نمی‎شود، خاطر نشان کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر بخش خصوصی حاصل می‎شود.

*همدان استان عقب مانده صنعتی است

رئیس خانه صنعت استان همدان با اشاره به اینکه همدان استان عقب مانده صنعتی است، اظهار کرد: با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف می‌توان گفت که همدان استان صنعتی نیست.

وی با بیان اینکه محور توسعه استان کشاورزی هم نیست، افزود: همدان جزو کم‌آب‌ترین استان‌های کشور است به طوری که در حال حاضر کشاورزان از روستاها مهاجرت می‌کنند و جمعیت بیکاران جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

رهبر با تاکید بر اینکه ظرفیت گردشگری استان باید در قالب صنعت گردشگری لحاظ شود، افزود: اکنون پرسش اساسی این است که معضلات اجتماعی و بیکاری را چگونه حل کنیم؟

وی با اشاره به اینکه اشتغالزایی اولویت استان است، بیان کرد: در خصوص بحث ایجاد اشتغال موارد و مباحث باید بررسی و برنامه‌ریزی شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه که راهکار ایجاد اشتغال در استان همدان راه‎اندازی صنایع مادر است، خاطرنشان کرد: با حل مشکل اشتغال و راه‎اندازی صنعت، رونق اقتصادی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: رونق اقتصادی، رفاه نسبی ایجاد می‌کند و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و رفاه نسبی جامعه بسیاری از مشکلات را حل می‎کند.

*همدان راهی به جز صنعتی شدن ندارد

رهبر با تأکید بر اینکه گردشگری و صنعت را نباید جدا کرد، تصریح کرد: همدان در بحث صنعت گردشگری ظرفیت‎های خوبی دارد، هر چند استان همدان صنعتی نیست اما راهی به جز صنعتی شدن ندارد.

وی با تأکید بر اینکه صنعت مساوی با نابودی محیط زیست نیست، خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع سبز و با محوریت حفظ محیط زیست همواره مد نظر است و اکنون با وجود برخی ظرفیت‌ها می‌توان بخش کشاورزی مکانیزه را توسعه داد.

*مدیریت دولتی بر اقتصاد، رانت و فساد می‌آورد

رئیس خانه صنعت استان همدان با اشاره به اینکه کشاورزی را از منظر صنعتی می‌بینیم، افزود: هر جا مدیریت دولتی بر اقتصاد سایه انداخت باید منتظر ماند که روزی مجموعه به مشکل بر بخورد.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت دولتی در بخش صنعت و تولید برنامه بلندمدت و انگیزه ندارد، گفت: در تصدی‌گری دولت در صنعت و تولید، مدیران تغییر می‌کنند و مدیریت دولتی بر اقتصاد، رانت و فساد می‌آورد.

رهبر با اشاره به اینکه اقتصاد دولتی در کشور بیش از 50 سال سابقه دارد، اظهار کرد: نمونه بارز تصدی‎گری دولت در بخش تولید و صنعت، خودروسازی است که اصلاً قدرت رقابت با هیچ کمپانی خارجی را ندارد و امنیت جانی مردم در این میان در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار