مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. خرداد 1395 - 10:24   |   کد مطلب: 18066
همایش بررسی فرصت‌های همکاری اعراب و ایران برای مقابله با چالش های منطقه ای با همکاری مراکز مطالعاتی عربی و ایرانی و حضور اندیشمندان برجسته‌ جهان اسلام، یازدهم تا 13 خردادماه در هتل «رومادا پلازا» بیروت پایتخت لبنان برگزار می‌شود.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، منطقه عربی و اسلامی شاهد شرایط انتقالی خونین و دشواری است و آینده آن تیره و تار و جوامع آن و وحدت آنان خدشه‌دار شده است و خسارت‌های زیادی به آرمان‌های اساسی و عادلانه آن از جمله آرمان فلسطین وارد شده است.

بحران‌های فعلی به‌دور از عوامل و دخالت‌های خارجی و سیاست‌های سلطه‌طلبانه نیست اما اختلافات و مشکلات داخلی موجب بسته شدن راه‌های همکاری و تعامل میان جریانات مختلف شده است. لذا لازم است راهکارهایی برای ایجاد نزدیکی و آشتی و پیشبرد امور ارائه شود وگرنه منطق دوری و اختلاف و تکیه بر شکاف‌های گذشته و زنده کردن کینه‌های تاریخی تنها بر حجم و دامنه مشکلات خواهد افزود.

با توجه به اهمیت موضوع بحث و مناقشه و با نظر به نقش مهمی که ایران در منطقه دارد، مرکز رایزنی و بررسی‌های لبنان و مرکز مطالعات اندیشه‌سازان نور ایران و دانشگاه لبنان و روزنامه السفیر لبنان و مرکز پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی ایران قصد دارند همایش عرب و ایران در مقابله با چالش‌های منطقه‌ای را برگزار کنند.

به گزارش فارس،‌در اطلاعیه برگزار کنندگان کنفرانس یاد شده در خصوص اهداف برگزاری آن آمده است:  هدف از این همایش بررسی راه‌های رسیدن به فهم مشترک در برابر چالش‌ها و خطرات و طرح سؤالات و اشکالات و نقاط ابهام در قضایای منطقه‌ای می‌باشد تا در نهایت به مبانی مشترک و منافع و اهداف اساسی دست یافته و براساس آن آینده و سرنوشت مشترک ایران و اعراب را بنا نهیم. امیدواریم این همایش نقطه شروعی برای تکمیل تلاش‌های گذشته در جهت افزایش ارتباطات و همکاری‌ها و تعامل مثبت و سازنده میان نخبگان ایران و عرب باشد. در این همایش گروهی از اندیشمندان و پژوهشگران از لبنان و جهان عرب و اسلام شرکت دارند.

همایش در بیروت در هتل رومادا پلازا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و پنج‌شنبه 31 می و 1 و 2 ژوئیه 2016 برابر 24 و 25 و 26 شعبان 1437 و 11 و 12 و 13 خرداد 1395 برگزار می‌گردد.

چرایی،اهمیت و اهداف همایش

حمله آمریکا به منطقه که بیش از ده سال پیش صورت گرفت موجب بی‌ثباتی و نابودی زیرساخت‌های فراوانی در منطقه شد. ناکامی طرح‌های آمریکا و هم‌پیمانش اسرائیل موجب شد تغییرات بزرگی در جهان و منطقه ایجاد شود. نفوذ آمریکا دچار کاستی شد و قدرت کاخ سفید در کنترل رویدادها و حتی کنترل سیاست هم‌پیمانانش کاهش زیادی یافت.

بحران‌های منطقه‌ای با دخالت‌های بیگانه موجب بروز جنگ‌های داخلی شد و میان کشورهای محوری در منطقه قطب‌بندی‌های جدیدی شکل گرفت. برخی تصور می‌کردند کاهش نفوذ غرب موجب بهبود روابط میان کشورهای منطقه می‌شود و ساختار منطقه براساس همکاری و منافع مشترک و مقابله با تهدیدات مشترک شکل خواهد گرفت، اما آنچه در خاورمیانه رخ داد نشان داد این پیش‌بینی درست نبوده است. منطقه تبدیل به صحنه‌ای از درگیری‌های داخلی و فرامرزی شد و ابزار فتنه مذهبی برای تحقق اهداف سیاسی به کارگیری شد. این امر موجب شد که در شرایط فعلی شاهد درگیری شدید و بی‌سابقه‌ای در صحنه‌های مختلف هستیم که آثار آن به فراسوی مرزهای منطقه تسری یافته است.

مبالغه نیست اگر ادعا کنیم مرحله کنونی یکی از خطرناک‌ترین مراحل در تاریخ ملت‌های منطقه است. استمرار درگیری و توسعه آن به قطب‌های منطقه‌ای و سایر نهادهای اجتماعی نتایج فاجعه‌باری در منطقه و کشورها برجای خواهد گذاشت و حتی اسلام را با این عنوان تحت تأثیر قرار خواهد داد. با این حال می‌توان گفت حوادث منطقه و جنگ‌های آن تاکنون به تغییرات فراگیر نیانجامیده است

پس از جنگ دوم عراق دو گرایش عمده در منطقه شکل گرفت:

گرایش اول، سعی دارد اوضاع را به گذشته بازگرداند و مانع ظهور نیروهای رقیب جدید شود. این گرایش قائل به گفتگو و سازش است و از تنش میان کشورهای همسایه و شکاف‌های اجتماعی و سیاسی نگران است.

اما گرایش دوم، قائل به دفاع از دستاوردهای خود در جبهه‌های مختلف خصوصاً در مقابله با رژیم صهیونیستی می‌باشد. این نگاه به ملت فلسطین و مقاومت جایگزین‌های تازه‌ای برای مقابله با اشغالگری ارائه کرده و قصد دارد آرمان فلسطین را احیا کند. البته این نگاه هم قائل به تعامل و اصلاح سیاسی داخلی کشورهاست اما اولویت اصلی آن حفظ دستاوردهای ژئوپلیتیک است.

اکنون 5 سال از بحران فراگیر سوریه گذشته است و پس از آن شاهد بحران عراق بودیم. در این بحران‌ها ادبیات طایفه‌ای و نژادی رشد کرد و افراطی‌گری خلأ سیاسی کشورها را پر کرد. پدیده تکفیر انتشار یافت لذا مقابله با این پدیده‌های خطرناک اکنون تبدیل به نقطه اشتراک همه کشورهایی شده است که از عواقب آن نگران هستند.

از آن‌جایی که نزاع در منطقه از حالت محلی به حالت اقلیمی تغییر یافته و حتی نگرانی از بین‌المللی شدن آن وجود دارد لازم است راهکارهای همکاری مشترک در مواجهه با این چالش‌ها مدنظر قرار گیرد. در این روند لازم است نگاه کشورهای درگیر نسبت به ماهیت نزاع و درگیری‌های منطقه دریافت شود.

قطعاً نوعی رقابت و اختلاف سیاسی و ایدئولوژیک میان این کشورها وجود دارد، اما قطعاً نقاط اشتراک و منافع مشترک نیز وجود دارد که برای حل بحران می‌توان به آن اتکا کرد.

مقاصد عالی  ج. ا. ا به عنوان یک دولت مستقل و مقاوم و نیز اعراب به عنوان یک هویت متنوع و تمدن‌ساز و جایگاه حیاتی نقطه مشترکی است که می‌تواند ایران و اعراب را به همکاری سوق دهد و فرصت‌های فرا رو و نیز دورنمای همکاری جهت مقابله با تهدیدات بحران‌های منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دهند.

به همین دلیل عنوان همایش خود را «اعراب و ایران در مقابله با چالش‌های منطقه‌ای، فرصت‌ها و دورنمای همکاری» انتخاب کردیم تا دو طرف به تفاهم مشترک و درک نظرات و مواضع یکدیگر برسند.

همایش از طریق جلسات و محورهای بحث خود قصد دارد سه هدف را تحقق بخشد:

بررسی راه‌های فهم مشترک نسبت به چالش‌ها و خطرات و تشخیص شرایط موجود و چالش‌های مشترک؛

تعیین و طرح سؤالات و اشکالات و ابهامات نسبت به مسایل مهم منطقه‌ای؛

دستیابی به نقاط اشتراک و اهداف و منافع مشترک در ایجاد رویکردی تازه نسبت به آینده و سرنوشت مشترک میان اعراب و ایران.

هدف این همایش بحث میان رویکردهای متضاد نیست بلکه ایجاد فضای آزاد برای بحث و مناقشه است که البته دارای اتفاق نظر درباره اموری چون اصلاحات داخلی و رشد نظام های سیاسی و عدم تجزیه و فروپاشی و به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و دینی و همکاری، به جای درگیری و نیز مقابله با سلطه‌جویی و اشغالگری خارجی می‌باشند.

برنامه‌های کنفرانس

روز اول 31 می 2016:

9 الی 9/30    ثبت‌نام و استقرار  شرکت‌کنندگان در سالن اجلاس

9/30 الی 20/10        افتتاحیه شامل:

سخنرانی رئیس دانشگاه لبنان، دکتر عدنان سید حسین

سخنرانی سردبیر روزنامه السفیر، استاد طلال سلمان

سخنرانی رئیس مرکز اندیشه‌سازان نور، دکتر سعد الله زارعی

سخنرانی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی، دکتر مصطفی ظهرانی

سخنرانی رئیس مرکز رایزنی و بررسی‌ها، دکتر عبدالحلیم فضل‌الله

 

محور اول: خطرات و چالش‌های موجود در محیط منطقه‌ای

این محور قصد دارد دیدگاه مشترکی میان شرکت‌کنندگان درباره ماهیت چالش‌ها، ریشه‌ها، عوارض و خطرات آن ایجاد کند. برای مثال تجزیه و جنگ داخلی و مذهبی، خشونت تکفیری و تهدید تنوع اجتماعی و فرهنگی ؛

جلسه اول: بررسی ماهیت بحران‌های منطقه در سایه نزاع منافع و انفجار هویت‌ها

رئیس جلسه دکتر طلال عتریسی

أ.منیر شفیق

د.مسعود اسداللهی

د.شربل نحاس

بحث آزاد

جلسه دوم: نقش سیاست‌های غرب در ایجاد بحران‌های منطقه

رئیس جلسه: دکتر محمد ایرانی

د.سمیر أمین

د.عدنان منصور

د.صادق خرازی

بحث آزاد

جلسه سوم:نقد و گفتمان بحران و مسائل پیرامونی

رئیس جلسه نصری الصائغ

د.سعداله زارعی

أ.جان عزیز

د.حبیب فیاض

بحث آزاد

محور دوم: اشکالات و اشتراکات متقابل

این محور به اختلافات و مواضع اطراف مختلف نسبت به اوضاع منطقه می‌پردازد که می‌تواند تبدیل به نقطه اشتراک و اتفاق نظر میان آنان شود و موضوعات متعددی را دربرمی‌‌گیرد از جمله اطماع منطقه‌ای و سیاست قطب‌بندی‌ها، درگیری‌های طایفه‌ای و مذهبی و فتنه گروه‌های تکفیری، دخالت در امور سایر کشورها، استمداد از خارج، موضع‌گیری نسبت به دشمن ومقابله با اشغالگر

جلسه چهارم: قضایای اختلافی و مناقشه

رئیس جلسه: حاج محمد فنیش

د.محمد سلیم العوا

د.صباح زنگنه

د.محمد عبدالشفیع عیسی

بحث آزاد

روز دوم، اول ژوئن 2016:

جلسه پنجم: دولت ملی، وحدت گروه‌ها و اداره مشارکت سیاسی

رئیس جلسه:أ.سماح ادریس

شیخ جواد خالصی

د.حسین اکبری

أ.انیس نقاش

د.معن جربا

بحث آزاد

جلسه ششم: گروه‌های افراطی:  به‌کارگیری خشونت یا پر کردن خلأ؟

رئیس جلسه:د. عبدالله بوحبیب

کمال هلیاوی

عبدالحسین خسروپناه

شیخ ابراهیم صالح

بحث آزاد

محور سوم: به سوی آینده منطقه جدید، دورنمای همکاری و مشارکت

در این محور شرکت‌کنندگان در همایش سعی می‌کنند نسبت به امور مشترک منطقه به فهم جامعی دست یابند که براساس آن بتوان صلح و همکاری و همبستگی میان کشورهای منطقه را ایجاد کرد. در عرصه عربی زمینه‌های همکاری با همسایه بزرگ ج. ا. ا بسیار مهم است که به عنوان یک رکن اساسی و عمیق ژئوپلیتیک می‌توان به آن تکیه کرد و با آن در حل مشکلات منطقه همکاری و تعامل نمود.

جلسه هفتم:

رئیس جلسه: محمدمهدی شریعتمدار

د.اسماعیل لاریجانی

د.البیر داغر

د.علیرضا میریوسفی

أ.اسکندر شاهرسعد

بحث آزاد

جلسه هشتم: افق نظام جدید منطقه‌ای، اساس و مبانی

رئیس جلسه: د.زیاد حافظ

د.محمدعلی مهتدی

د.حلمی الشعراوی

د.جمال واکیم

بحث آزاد

جلسه نهم: زمینه‌های تکامل اقتصادی و تبادل فرهنگی

رئیس جلسه: جناب سید محمد قائم مقامی

د.منیر العکش

د.منیر الحمش

د.احمد زارعان

سیدحسین سجاد نجاد

بحث آزاد

روز سوم 2 می 2016:

مراسم اختتامیه ساعت 10 الی  12/30

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار