مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. خرداد 1395 - 10:04   |   کد مطلب: 18129
گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که نقش مهمی در لابی‌گری برای تحریم ایران داشته، به شرکت‌های سوئدی درباره تجارت با ایران هشدار داد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، یک گروه مظنون به داشتن ارتباطات با دولت آمریکا که نقش مهمی در لابی‌گری برای تحریم ایران به بهانه مسائل هسته‌ای داشته به شرکت صنایع سنگین «ولوو» درباره تجارت با ایران در آستانه سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به سوئد هشدار داد. 

گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در بیانیه‌ای که چهارشنبه صادر کرده نوشته است: «همرمان با سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در رأس یک هیأت تجاری به سوئد در روز چهارشنبه، گروهی از دیپلمات‌ها و قانونگذاران فشار بر ولوو و سایر شرکت‌های سوئدی را افرایش و به آنها درباره خطرات تجارت با ایران هشدار داده‌اند.»

«جوزف لیبرمن»، رئیس این گروه ضد ایرانی با بیان ادعاهای اثبات‌نشده گفته است: «در حالی که ایران در حال پیشبرد برنامه موشک بالیستیک خود است، شرکت «ولوو» - که از ماشین‌های سنگینش برای انتقال موشک‌ها و سایر سلاح‌های سنگین ایران استفاده شده - در حال افزایش تجارت با حکومت (ایران) است.»

بیانیه‌ای که روی وب‌سایت «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» قرار گرفته تأکید می‌کند که این گروه در حال پیشبرد یک برنامه تبلیغاتی با هدف نشان دادن «خطرات تجارت با ایران» است. به نوشته این گروه، به چند شرکت سوئدی دیگر از جمله شرکت فناوری اتوماسیون  «گروه آب‌ب»، شرکت خدمات مهتدسی «سندویکن» و ... نیز هشدار داده است. 

گروه اتحاد علیه هسته‌ای ادعا می‌کند غیردولتی است اما هنگامی که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دو سال قبل با استناد به یک قانون بسیار قدرتمند امنیت ملی برای لغو شکایت از این گروه در یک پرونده قضایی خصوصی وارد عمل شد، صحت این ادعا تا اندازه زیادی زیر سوال رفت. 

مرداد ماه دو سال پیش وکلای حقوقی دولت آمریکا در اقدامی که تعجب بسیاری را به همراه داشت هشدار دادند طرح برخی اطلاعات درباره شکایت یک بازرگان یونانی از «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در دادگاه می‌تواند با مخاطراتی برای دولت همراه باشد. آنچه مایه تعجب بود این بود که گروهی که خود را غیردولتی معرفی می‌کند چگونه توانسته به اطلاعاتی از دولت دست پیدا کرده باشد که اکنون طرح آنها می‌تواند موجب گرفتاری برای آن دولت شود.

اما ماجرای این پرونده به همین‌جا ختم نشد و یک ماه بعدتر دولت آمریکا به‌موجب برخورداری از امتیاز ممانعت از انتشار اسناد محرمانه از رسیدگی بیشتر به پرونده شکایت از گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای در دادگاه جلوگیری کرد.

پرونده‌ای که دولت آمریکا روند رسیدگی به آن را مختل کرد به شکایت یک بازرگان یونانی به نام «ویکتور رستیس» مربوط می‌شد که پیش‌تر توسط گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به نقض قوانین تحریم‌ ایران متهم شده بود. اما آقای رستیس با رد این ادعا گروه مزبور را در دادگاه به اتهام افترا تحت تعقیب قضایی قرار داد.

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که بسیاری از اعضای آن را اسرائیلی‌ها تشکیل می‌دهند در گذشته توانسته با ایجاد لابی در کنگره به تصویب تحریم‌های ضدایران کمک کند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در گزارشی به‌تاریخ 5 مهرماه سال 1391 در معرفی این گروه، آن را دارای ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیف کرده است.

در معرفی این گروه در وب‌سایت وزارت اطلاعات آمده است: «اتحاد علیه ایران هسته‏‌ای، یک لابی آمریکایی است که در سال 2008 آغاز به کار کرده و هدف خود را "پیش‏گیری از دست‏یابی ایران به رؤیای بدل شدن به ابرقدرت منطقه‏‌ای دارای سلاح هسته‌ای" اعلام کرده است. این گروه، با هم‏کاری‏ دیگر سازمان‏‌های مشابه، رهبری تلاش‌‏هایی را به‌عهده دارد که به‌منظور اعمال فشار بر شرکت‌‏ها انجام می‏‌شوند تا آن‏ها را از مراوده تجاری با ایران بازدارند و به این ترتیب مانع تحقق برنامه هسته‏‌ای ایران و توسعه سلاح‌‏های هسته‏‌ای ادعایی شوند».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «با وجود این، وابستگی این لابی به جریان‌‏ها، تشکل‏‌ها و شخصیت‌‏های نئومحافظه‌کار طرفدار رژیم صهیونیستی، اهداف پوششی که همگی مبارزه با ایران هسته‏‌ای و به‌طور کلی پروژه ایران هراسی را توجیه و تسهیل می‏‌نماید و هم‏چنین مکانیسم‏‌های ‏تسهیل‌گری برای منابع مالی این مرکز از جمله معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی برای حمایت از این تشکیلات، ترجمان واقعی ماهیت آن می‌‏باشد».

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار