مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 31. خرداد 1395 - 17:58   |   کد مطلب: 18204
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: دنیا استحقاق نفرین را ندارد، اگر به دنیا نفرین کردید، باید بدانید که در واقع شیوه‌ای که شما از دنیا استفاده کردید، غلط بوده است.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی شامگاه یکشنبه 30 خردادماه در سخنرانی خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به توصیه پیامبر(ص) در خصوص دنیا اظهار کرد: رسول اکرم(ص) می‌گوید که انسان در دنیا باید به دنبال توشه برداشتن برای آخرت باشد. انسان باید تا زمانی که جوان است و به سن پیری نرسیده، برای آخرت خود کاری انجام بدهد. نخستین موعظه امام خمینی(ره) در دهه 30 شمسی به ما شاگردانش این بود که تا جوان هستید، قدر خودتان را بدانید، وقتی که پیر شوید، دیگر کاری از دستتان برنمی‌آید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: رسول خدا می‌گوید که دنیا برای شما خلق شده، نه اینکه شما برای دنیا خلق شده باشید. نجات در کاری که برای دنیا است، پیدا نمی‌شود. در این عالم مردم مورد آزمایش قرار می‌گیرند و به بلاها و سختی‌ها مبتلا می‌شوند. انسان آن چیزی را که در دنیا دنبال می‌کند، مثل خانه، تجارت و فرزندان برایش باقی نمی‌ماند، ولی حساب و کتاب این چیزها در پرونده انسان باقی می‌ماند.

وی افزود: انسان اگر در این دنیا کاری را برای آخرت انجام دهد، برایش باقی می‌ماند و پس از مرگ ثواب آن کار به انسان می‌رسد. با وجود اینکه در این کار از اموال دنیا استفاده شده، ولی چون این کار برای دنیا نبوده است، بنابر این خداوند آن را برای انسان نگاه می‌دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ارزش دنیا گفت: انسان باید برای آخرت کار کند، دنیا تنها یک ابزار برای انسان است و دنیا به خودی خودش مطلوبیت ندارد. امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید که دنیا کمک خوبی برای آخرت است، اما اگر دنیا را برای خودش بخواهید، در آن صورت بار سنگینی است که از شما گرفته می‌شود و باید هم حساب و کتاب آن را بدهید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: دنیا استحقاق نفرین را ندارد، اگر به دنیا نفرین کردید، باید بدانید که در واقع شیوه‌ای که شما از دنیا استفاده کردید، غلط بوده است. در روایات آمده که اگر بنده‌ای دنیا را لعنت کند، دنیا هم در پاسخ خواهد گفت که خدا لعنت کند آن کسی را که نافرمانی خداوندش را کرده باشد.

وی افزود: رسول خدا(ص) می‌فرماید که دنیا مرکبی است که مومن می‌تواند بر آن سوار شود و به سوی‌ها خوبی‌ها برود. آن کارهایی که موجب ثواب می‌شود، از همین دنیا است. دنیا یک مرکب است، بستگی به ما دارد که چگونه بر آن سوار شویم و حرکت کنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به مذمت دنیا از سوی برخی انسان‌ها اظهار کرد: برخی انسان‌ها به دنبال فرافکنی هستند و با نفرین دنیا، عیب‌های خودشان را به گردن دنیا می‌اندازند. امیرالمومنین(ع) به کسی که دنیا را مذمت می‌کرد، فرمودند که اگر می‌خواهی کسی را مذمت کنی، خودت را مذمت کن. دنیا، هر کس که با او رو راست باشد، با او رو راست خواهد بود، دنیا واقعیت‌هایش را به انسان می‌گوید.

استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: اگر کسی بخواهد توشه‌ای را برای آخرت در دنیا فراهم کند، دنیا یک مرکز غنی است که انسان می‌تواند از آن برداشت کند. در نهج البلاغه آمده است که اگر انسان بتواند پرده‌های دنیا را ببیند، می‌تواند که بیشترین بهره را از دنیا ببرد و بیشترین نورانیت را از دنیا کسب کند.

وی افزود: اما اگر انسان فریفته دنیا شود، در آن صورت هر بلایی که بر سرش بیاید، تقصیر خودش است. انسان باید دنیا را به چشم عینکی برای آخرت ببیند، در آن صورت ماورای دنیا را خواهید دید و می‌فهمد که دنیا می‌تواند عینک خوبی برای آخرت باشد. انسان بینا از این دنیا برای آخرت توشه برمی‌دارد، اما انسان کور از این دنیا تنها برای آن توشه برخواهد داشت. 

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به ارزش آخرت گفت: به دنیا در برابر زندگی آخرت نمی‌توان زندگی گفت، در واقع زندگی اصلی در آخرت است. عالم بصیر با روح ایمان و معرفت برای دنیا ارزشی تنها در حد یک وسیله قائل است.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار