مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 3. تير 1395 - 21:41   |   کد مطلب: 18231
به بهانه برکناری امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه؛
ارسال پالس مثبت به غرب برای آغاز برجام منطقه‌ای
خبر برکناری امیرعبداللهیان دیپلمات با سابقه کشورمان در روزهای اخیر حواشی بسیار زیادی داشته است. از نامه سردار سلیمانی تا موضع گیری تند ظریف علیه برخی تعابیر از این برکناری...

به گزارش صدای دانشجو به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ المستقبل در ادامه گمانه زنی ها به نقل از منابع رسمی ایران علت این تصمیم را تلاش ایران برای اثبات حسن نیت خود مقابل اعراب در جهت تقویت روابط با آنها عنوان کرده اند.

این روزنامه ادامه داده بود: از آنجا که امیرعبداللهیان از مسئولان ایرانی در پرونده های عربی خاورمیانه مانند پرونده عراق و سوریه محسوب می شود، تصمیم به برکناری وی می تواند اقدام مثبتی در تقویت روابط با اعراب محسوب شود.

همچنین 11 اردیبهشت این روزنامه نزدیک به جریان 14 مارس، ضمن پیش بینی این اتفاق از این آن استقبال کرده و نوشت بود: "امیرعبداللهیان از کار برکنار می‌شود!"

از سوی دیگر این برکناری در فاصله کمتر از 4 روز پس از دیدارهای آقای ظریف و طرف آمریکایی در نروژ این گمانه زنی  را تقویت کرده است که تغییر مهره های کلیدی و موثر در وزارت خارجه اقدامی از قبل هماهنگ شده با طرف های مقابل نظیر آمریکا است.

این تلاش ها را میتوان اغاز تلاش های دولت روحانی برای مهره چنی مناسب برای اجرای ببرجام منطقه ای دانست. باید یادآوری کرد که اجرای برجام هسته ای را منوط به تغییر رفتار ایران در منطقه میداند و حتی سعی کرده اجرای برجام را هم به این قضیه گره بزند؛ یعنی تلاش می کنند با پیوند زدن برجام به مسائل منطقه‌ای، به نوعی از ایران گروکشی کنند و از طریق روزنه‌هایی که در برجام وجود دارد در راستای پیش برد اهداف منطقه ای خود بهره‌برداری کنند.

این فشارهای امریکا البته با پاسخ ضمنی مثبت طرف مقابل مواجه شده است. به عنوان مثال برخی از اعضای دولت و وزارت خارجه اظهاراتی مبنی قابلیت تکرار الگوی برجام درباره منطقه را داشتند و مشخصا آقای عراقچی گفته‌اند که "برجام در منطقه قابل تکرار است".

پس از برکناری امیرعبداللهیان سایت العربیه، آن را نشان دهنده عزم دولت روحانی برای همکاری با اعراب دانست. این پایگاه سعودی مدعی شد امیرعبداللهیان فردی نزدیک به سپاه پاسداران بوده و با ظریف و روحانی در سیاست‌های منطقه‌ای اختلاف‌نظر داشته است.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که هماهنگ نبودن وی با دولت در قبال حوادث منطقه، اصلی‌ترین دلایل برکناری وی است. حال باید دید کشورهای عربی و در راس آن عربستان پاسخ  این دیپلماسی ذلت را چگونه می‌دهند؟ مطمئنا دولت خللی در اتحاد راهبردی عربستان_اسرائیل در برابر ایران صورت نخواهد داد. بنظر می‌رسد، هدف اصلی این تغییرات، تضعیف ارتباط وزارت خارجه و ایران با محور مقاومت خصوصاً در قبال سوریه و حزب الله لبنان است.

بنابراین به نظر می رسد برکناری قابل پیش بینی مسئول پرونده سوریه و عراق در وزارت امور خارجه حاصل تلاش های لابی آمریکایی-ایرانی در مراکز کارپرداز و تصمیم ساز نظام است تا با وارد کردن پرونده سوریه و عراق به کانال وزارت امور خارجه با شبیه سازی برجام در گفتگوهای پیش رو برجام دیگری را رقم بزند.

انتها پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار