مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. تير 1395 - 11:10   |   کد مطلب: 18398
با اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و تبدیل آن به مرکز گردشگری، شهرداری به دنبال ساماندهی دستفروش‌ها و انتقال آنها به منطقه دیگری است که البته گفته‎های دستفروش‌ها نیز نشان از مقاومت در مقابل این موضوع دارد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس همدان، در دو نوبت شبانه‌روز دستفروش‌ها بساط خود را در خیابان شریعتی، ضلع مقابل سینما فلسطین میدان امام و خیابان بوعلی که قرار است به پیاده‌راه بدل شود، می‌گسترانند.

ظهرها با تعطیلی واحدهای صنفی مستقر در خیابان‌ها بساط‌ها بر روی پیاده راه‌ها پهن می‌شوند و با رسیدن آغاز کار عصرگاهی دوباره برچیده خواهند شد.

شب‌هنگام نیز با تعطیلی واحدهای صنفی بار دیگر دستفروشان فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و تا نیمه‌های شب به کار و فعالیت مشغول هستند. یکی از سئوال‌هایی که در اینجا پیش می‌آید، پس از اجرای پیاده‌راه‌سازی وضعیت این دستفروشان چگونه خواهد شد، آیا همچنان این قرارداد نانوشته که در زمان تعطیلی واحدهای صنفی فعالیت کنند، باقی خواهد ماند یا چاره دیگری اندیشیده می‌شود؟

در این میان وقتی با دستفروشان همکلام می‌شویم خواهیم شنید که ما از جای خود تکان نخواهیم، خورد. یکی از جوانان دستفروش با خنده می‌گوید اینجا را برای ما آماده کردند!

وی در پاسخ به این سئوال که نظر شما چه مکانی برای ساماندهی دستفروش‌هاست، می‌افزاید: همدان فقط یک بازار دارد و هیچ جای شهر به اندازه میدان و خیابان بوعلی پرتردد نیست.

این جوان با بیان اینکه هر یک از دستفروشان جای مخصوص به خود را دارد و فرد جدیدی نمی‌تواند به یکباره بساط خود را بچیند، ادامه می‌دهد: من سه سال است که بساط خود را در خیابان بوعلی می‌اندازم و هرگز اجازه نخواهم داد که فرد دیگری در این مکان بساط بزند.

وی تصریح می‌کند: اگر به هر دلیلی دیگر قصد بساط زدن نداشته باشم، جای خود را رفاقتی به دوست و یا آشنایی خواهم داد و یا می‌فروشم.

این دستفروش با اشاره به اینکه بساط زدن قانون خاص خود را دارد، اظهار می‌کند: اگر بساط زدن بدون قاعده بود الان من در اواسط خیابان بوعلی بساط نمی‌زدم و به دور میدان که بازار بهتری دارد، می‌رفتم.

البته برخی دیگر از دستفروشان خرید و فروش جا را رد می‌کنند و می‎گویند تنها سابقه و مدت زمان فعالیت ملاک در دست داشتن یک مکان برای بساط زدن است و افراد تازه‌وارد نمی‌توانند در هر جایی بساط پهن کنند.

اما همگی متفق‎القول بر این مسئله اصرار دارند که به هیچ قیمت حاضر به ترک میدان و خیابان بوعلی نیستند.

یکی دیگر از دستفروشان که به گفته خودش از کودکی در این خیابان بساط می‌زده، می‌گوید: ما هیچ جا نخواهیم رفت و از زمان کودکی در این خیابان و با بساط‌ کردن بزرگ شدیم و روزگار گذراندیم.

وی اجبار کردن دستفروشان را به ترک خیابان بوعلی را اشتباه بزرگی می‌داند و می‌افزاید: افراد بسیاری هستند که به این شغل اشتغال دارند و اگر از خیابان جابجا شوند درآمد خود را از دست خواهند داد و با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو خواهند شد.

این دستفروش ادامه می‌دهد: هشت سال است که من در این مکان بساط می‌زنم و همه این را می‌دانند به طوری که وقتی می‌آیم اگر فردی هم بساط کرده باشد، جمع می‌کند.

هرچند دستفروشان امروز بر ماندگاری خود در خیابان بوعلی پافشاری می‌کنند، اما نباید فراموش کرد واحدهای صنفی قانونی که عوارض شهرداری، مالیات، بیمه، هزینه‌های آب، برق، گاز پرداخت می‌کنند و از منظر قانونی نیز شهروندان می‌توانند حقوق خود را در صورت تضییع از مراجع قانونی پیگیری کنند، حق بیشتری داشته و وجود دستفروشان بدون هزینه‌های جانبی، حقوق آنان را پایمال می‌کند و بر رکود کسب و کارشان می‌افزاید.

اولویت اصناف در پیاده راه‎سازی خیابان بوعلی برچیدن دستفروش‌هاست

رئیس اتاق اصناف همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه طبق ماده یک نظام صنفی مشخصه‌های یک واحدهای صنفی تعریف شده است، می‌گوید: بر اساس این قانون دستفروشان و بساطی‌ها جزء واحد صنفی محسوب نشده و ساماندهی آنان به عهده شهرداری است.

حمیدرضا فرسایی‌وحید با اشاره به اینکه نخستین و آخرین اولویت اصناف در پیاده راه شدن خیابان بوعلی، ساماندهی دستفروشان است، اظهار می‌کند: در همین راستا لازم است مکانی برای این دستفروشان تعبیه شده و در آن مستقر شوند چرا که اگر مشکل دستفروش‌ها حل نشود، با مخالفت اصناف رو‌به‌رو خواهند شد و اصناف در طرح‌های دیگر با شهرداری مشارکت و همکاری نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه دستفروشان را نمی‌توان حذف کرد، می‎افزاید: بخشی از جامعه از این طریق امرارمعاش می‌کنند و باید مکانی برای آن‌ها تعبیه کرد و اصناف با تعیین این مکان مخالفتی نخواهد دانشت.

رئیس اتاق اصناف همدان با بیان اینکه تمرکز دستفروشان در خیابان بوعلی باعث مسدود شدن معابر می‎شود، تصریح می‌کند: در کنار این نوع سد معبر، وجود دستفروشان کسادی بازار واحدهای صنفی را به دنبال دارد، بنابراین آنها باید در راستای حفظ حقوق اصناف جابه‌جا شوند.

این مسؤول با بیان اینکه شهرداری در تلاش برای حل این معضل شهری هستند، ادامه می‌دهد: اگر فضایی مناسب برای استقرار دستفروشان مهیا شود می‌توان شاهد یک رقابت سالم نیز بود که در نهایت به نفع مصرف کننده تمام شود.

دستفروشان معضل مدیریت شهری

معاون خدمات شهری شهرداری همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه سد معبر و دستفروشان در بحث مدیریت شهری به عنوان یک معضل مطرح است، اظهار کرد: در همه دنیا دستفروشی مرسوم است و هر شهری متناسب با شرایط خود یا آنان را ساماندهی کرده و یا برخورد لازم برای جمع‌آوری آنها انجام خواهد داد.

مجید درویشی با بیان اینکه امکان مشاهده همه اقشار جامعه بین دستفروشان وجود دارد، افزود: معمولاً برخورد با این اقشار حواشی خاص خود را بر عهده دارد و مدیریت شهری به دنبال این است دستفروشان را به نحوی ساماندهی کند تا ضمن رفع معضل شهر، وضعیت این قشر از جامعه نیز مشخص و با برنامه باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان در این راستا برنامه‌ریزی‌های خاصی را در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: با اعضای شورای شهر نیز مذاکرات مفصلی صورت گرفته و خیابان‌هایی از شهر را که معضل ترافیکی ایجاد نمی‌کند را برای استقرار این دستفروشان در نظر گرفتیم تا با آغاز شب و تعطیلی واحدهای صنفی فعالیت خود را شروع کرده و تا دو بامداد ادامه دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه معمولا قشری از جامعه که به دستفروشان مراجعه می‌کنند، فرآیند عرضه و تقاضا را تکمیل می‌کنند، ادامه داد: بدون تردید اگر تقاضا برای خرید از دستفروشان وجود نداشته باشد، تعداد آنان کاسته شده و ساماندهی آنان نیز با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه وقتی دستفروشان بازار داشته باشند، به این کار ترغیب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در نتیجه ما نیز به عنوان شهرداری باید به دنبال فراهم کردن شرایطی  برای فعالیت این قشر باشیم.

درویشی گفت: به محض آنکه طرح ساماندهی دست فروشان در شورای شهر به تصویب برسد، این قشر به محل جدید منتقل و با اجرای پیاده راه‌سازی ساماندهی خواهند شد.

دستفروشان از خیابان بوعلی می‌روند

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم حضور دستفروشان را به یک نوبت در روز کاهش دهیم، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که ساعت 13 تا 16 را که دستفروشان بساط پهن می‌کنند را حذف و تنها در شب به فعالیت بپردازند تا نظارت نیز با سهولت بیشتری انجام شود.

معاونت خدمات شهری شهرداری همدان با تأکید بر اینکه شهرداری همدان حدود 12 سال است بازار روزها را برپا کرده، افزود: در حال حاضر این بازار روزها در طول هفته در سطح شهر با هدف حل معضل سد معبر در مناطق مختلف شهری حضور دارند.

وی با بیان اینکه متأسفانه هم بازار روز شکل گرفت و هم دستفروشان دوباره در خیابان‌ها ظاهر شدند، تصریح می‌کند: تنها راه حل موجود در نظر گرفتن محلی در شهر است تا بتوانند شب‌ها به فعالیت خود بپردازند و به تقاضاها پاسخ دهند.

درویشی با اشاره به اینکه از افراد سد معبر و دست فروش هیچگونه عوارضی اخذ نمی‌شود، ادامه داد: اگر از آنان عوارضی اخذ شود برای این افراد حقوقی ایجاد خواهد کرد اما برای روزبازارها هیأت مدیره از بدنه فعالان تشکیل شده تا ساماندهی توسط اعضا صورت گیرد.

عزم جدی شهرداری برای حل مشکل دستفروشان گنجنامه

وی با تأکید بر اینکه در گنجنامه نیز با معضل دستفروش‌ها به دلیل مراجعه گردشگران مواجه هستیم، خاطرنشان می‌کند: شهرداری در این منطقه اقدام به احداث بوفه در مسجد ورودی گنجنامه کرد اما تعدادی از افراد دستفروشی را ادامه دادند و چهره منطقه را مخدوش کردند.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان گفت: با جلسات مختلفی که با شرکت دستگاه‌های مرتبط برگزار شد، مقرر شد اطراف سایت گنجنامه و پارک را نرده کشی کنیم تا به عنوان محل اختصاصی و عمومی محسوب شود و نیروی انتظامی و قوه قضاییه بتوانند یاری بیشتری در این حوزه به ما برسانند.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق افتاده است، اظهار کرد: از سه روز گذشته نیز ساماندهی این دستفروش‌ها انجام شده و با مدیریت دهکده گنجنامه نیز رایزنی شده تا چند غرفه در اختیار این افراد قرار داده شود.

درویشی تأکید کرد: شهرداری با عزم راسخ و با کمک دستگاه‌های دیگر به دنبال حل این معضل برای همیشه از گنجنامه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار