مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. تير 1395 - 9:27   |   کد مطلب: 18417
بعد از توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی؛
پای دانشجویان به تریبون «نماز جمعه» باز می‌شود؟
سیاسی بودن ماهیت نماز جمعه اهمیت آن را دو چندان می‌کند، خطبه‌های عبادی سیاسی این نماز جماعت گسترده که بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، یکی از رسانه‌های موثر و برای تبیین و روشنگری در سطح جامعه به شمار می‌رود.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ گستردگی سازوکار برگزاری و اجرای "نماز جمعه" فرصت وجود سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه را نیز فراهم کرده و است و بر همین اساس، مسئولین لشگری و کشوری در شهرهای مختلف، بعضا پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کنند.

تریبون سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه هر از چندگاهی در اختیار رده‌های پائین تر از مسئولین اعم از فعالین سابق دانشجویی یا دست اندرکاران پروژه‌ها یا نهادهای خاص دولتی و نظامی نیز قرار گرفته است.

مردمی بودن این تریبون‌ها جذابیت و فراگیری آن را در سطح جامعه بالاتر برده است به نحوی که در اطلاعرسانی‌های نماز جمعه گاها نام سخنرانان پیش از خطبه‌ها نیز اعلام می‌شود.

البته تریبون نماز جمعه در برخی موارد محل چالش بین سخنرانان پیش از خطبه‌ها یا حتی شخص امام جمعه با باندهای قدرت و ثروتی می‌شود که تحمل روشنگری و هشدارهای عدالت‌طلبانه به مردم در این تریبون را ندارند.

مثلا حسن رحیم‌پورازغدی یکی از سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود که با سخنرانی‌های کوبنده علیه رانت‌ها و مفاسد اجتماعی و اقتصادی در جامعه، مخالفت عده‌ای را برانگیخت و همین موضوع باعث شد تا بیش از چند جلسه‌ای، میهمان مصلی تهران نباشد.

حال اما با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره اعلان مواضع انقلابی دانشجویان و حضور نمایندگان  تشکل های دانشجویی در نماز جمعه و از طرفی استقبال دانشجویان از این پیشنهاد رهبری، باید منتظر واکنش ستاد نماز جمعه بود و دید که آیا مسیر سخنرانی نمایندگان و فعالین دانشجویی در این تریبون مهم و سیاسی کشور باز می‌شود و هموار می‌ماند؟

سخنرانی و حضور  نمایندگان دانشجویی در نماز جمعه بی شک می‌تواند در مطرح کردن مطالبات مردم و ایرادات -اقدامات و سیاست های دولت مفید و موثر باشد. سخنان و مطالباتی از جنس مردم که می‌تواند راهبردهای مهمی را برای جامعه به وجود آورد.

تاکید رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان به بیان مواضع انقلابی جریان دانشجویی در تریبون نماز جمعه، یکی از راههای انتقال دیدگاهها و رویکردهای دانشجویان به آحاد جامعه است.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی در دیدار با دانشجویان، «برجام»، «ارتباط با آمریکا»، «اقتصاد مقاومتی» و «آینده‌ی کشور» را ازجمله مسائل مهمی خواندند که تشکل‌های دانشجویی در جایگاه افسران جنگ نرم، باید مواضع انقلابی، مستدل و محکم خود را درباره‌ی آنها بیان کنند.

رهبری همچنین «اطلاعات دقیق و صحیح، مستدل بودن و به‌هنگام بودن» را از الزامات موضع‌گیری تشکل‌های دانشجویی برشمردند و افزودند: این مواضع باید به‌خوبی در نشریات دانشجویی انعکاس یابد، ضمن اینکه می‌توان با روش‌های دیگر ازجمله سخنرانی نمایندگان تشکل‌ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی شهرهای بزرگ، این مواضع را به گوش جامعه نیز رساند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا نماز جمعه به تدریج شاهد سخنرانی فعالین دانشجویی، پیش از خطبه‌ها خواهد بود؟

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار