مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. مهر 1395 - 7:37   |   کد مطلب: 18633
میلا بیرونی، فعال دانشجویی و دانشجوی فقه و حقوق دانشگاه بوعلی سینا اما حالا نگاه متفاوت تری به مشکلات سامانه گلستان دارد و با نگاهی نقادانه نسبت به مصاحبه دکتر افخمی، از مشکلات متنوع دانشجویان می گوید.

به گزارش صدای دانشجو، سال تحصیلی 94-95 بود که سیستم تحت وب آموزش دانشگاه بوعلی سینا از سما به گلستان تغییر پیدا کرد. از همان ابتدا این تغییر سیستم و از سوی دیگر محیط پیچیده سامانه گلستان موجب نارضایتی در میان دانشجویان شده بود اما تابستان95 و همزمان با زمان انتخاب واحد توسط دانشجویان کارشناسی بود که این نارضایتی ها به اوج خود رسید و از عدم تعریف برخی درسها در سامانه جدید در انتخاب واحد گرفته تا عدم دسترسی آسان به آن بخشی از این مشکلات بود. همزمان با آغاز سال به مصاحبه اختصاصی با دکتر عباس افخمی، معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینا درباره مشکلات سامانه پرداختیم. مصاحبه ای که در آن با قبول برخی مشکلات در کل عملکرد سامانه گلستان را مثبت ارزیابی کرد.

 

میلا بیرونی، فعال دانشجویی و دانشجوی فقه و حقوق دانشگاه بوعلی سینا اما حالا نگاه متفاوت تری به مشکلات سامانه گلستان دارد و با نگاهی نقادانه نسبت به مصاحبه دکتر افخمی، از مشکلات متنوع دانشجویان می گوید.

 

آنچه را که می بینید متن کامل مصاحبه ما با میلاد بیرونی است که در سالن دانشکده اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا انجام شده است.

 

 

هفته گذشته صدای دانشجو متن مصاحبه اختصاصی با معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینا را منتشر کرد. ارزیابی شما از سامانه گلستان چگونه است و عملکرد مسئولین را در این حوزه چگونه می بینید؟

درابتدای کلام نیاز هست بنده این نکته رو موکدا عرض کنم که دکتر افخمی، معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینا به شخصه مسئول پاسخگویی است و نسبت به مشکلات دانشجویان گوش شنوایی دارند و با این دید از ایشان نسبت به عملکرد سامانه گلستان انتقاد خواهیم کرد.

 

اما برای شروع باید گفت زمانی که سامانه سما به گلستان تغییر پیدا کرد، زمان نامناسبی بود و آمادگی لازم چه در دانشجویان و چه در کارکنان آموزشی دانشگاه وجود نداشت و حتی آموزش های لازم نیز به متصدیان امر داده نشده بود. خود این هم جای سوال است که چرا سامانه اموزشی دانشگاه تغییر کرد و در استفاده دانشجویان گذاشته شد در حالی که آموزش های جامع به متصدیان امر داده نشده بود؟

 

نکته بعد و البته بسیار مهمتر این است که مگر مخاطب اصلی سامانه گلستان دانشجویان نیستند و اگر هستند ما چه آموزش لازمی را به دانشجویان داده ایم.

 

 ما چه امکاناتی را قرار داده ایم تا دانشجو بداند چگونه انتخاب واحد کند، چگونه کارنامه تحصیلی خود را ببیند، چگونه شهریه خود را پرداخت کنند و چندین مسئله دیگر که نیاز به آموزش و راهنمایی دارد.

 

 

البته در حوزه آموزش، دکتر افخمی در مصاحبه قبل هم اشاره کردند که کلاس هایی برای آموزش دانشجویان خواهند داشت.

 

فکر می کنم در حال حاضر این مسئله دیگر دیر شده است و انتظار می رفت نگاه جامع تری را از مسئولین می دیدم.

 

بدون شک اگر پیش بینی های لازم انجام می گرفت و آموزش های لازم داده می شد شاهد این همه مشکلات نبودیم.

 

البته لازم به ذکر است که دادن این آموزش ها چندان کار سختی نبود و نیاز به هزینه مالی خاصی نداشت و با استفاده از سایت اطلاع رسانی دانشگاه و شبکه های اجتماعی این آموزش ها از طریق فایل های متنی امکان پذیر بود و با حتی از ظرفیت نشریات دانشجویی هم می شد بهره گرفت.

 

 
 

مشکلات سامانه گلستان که در مصاحبه دکتر افخمی به آن اشاره نشده بود چه چیزهایی هستند؟ شما برای ما بگویید.

 

ما زمانی که قصد انتخاب واحد را داشتیم، بسیاری ازدانشجویان واحدها را نمی توانستند اخذ کنند یعنی بدین معنا که اعمال تغییرات در سامانه صورت نمی گرفت و از سویی دیگر در زمان انتخاب واحد بخشی از جامعه دانشجویان نمی توانستند وارد سامانه شوند و این از ایرادات خود سامانه بود و یا حتی کد دروس یعنی دروس اختیاری، پایه و تخصصی نیز در برخی موارد اشتباه وارد شده بود.

 

در جایی دیگر دکتر افخمی فرموده بودند که برخی دروس در سامانه گلستان ارائه نشده است و این اشتباه کاربری است، که بنظرم این نگاه جامعی نیست چرا که برای مثال خود شخص بنده برای انتخاب درسی به مدیر و کارشناس گروه مراجعه کردم و سوال کردم که چرا درس مورد نظر ارائه نشده است اما گفته شد که درس ارائه شده است و حتی برگ کپی شده ارائه این ها در سامانه را دادند اما در سامانه چیزی وجود نداشت یعنی برای کاری که به 10 دقیقه زمان نیاز داشت از یک صیح تا بعد از ظهر به طول انجامید.خوب این ایراد کاربری نیست و ایراد خوده سامانه است.

 

در جایی دیگر دکتر افخمی فرموده بودند که پیش نیازها را تحت شرایط خاصی گرفت که البته همین نکته نیز در سامانه سما وجود داشت منتهی در سامانه گلستان دروس هم نیاز هم گرفته نمی شد و هم نیاز چیزی نیست که نیاز به اخذ دستورات و مجوز های خاصی داشته باشد.

 

در پرداخت شهریه سیستم گلستان بسیار ضعیف ظاهر شد و انتظار این بود که در مصاحبه ایشان این مسئله ذکر می شد که اشاره ای نکرده بودند و مسئله به همین جا ختم نمی شد و حتی پرداخت شهریه برای دروس چهار واحدی نیز امکان پذیر نبود.

 

 

 

آیا فارغ التحصیلان نیز درگیر مشکلات سامانه گلستان بودند یا تنها مختص دانشجویان در حال تحصیل بود؟

 

قشری عظیمی از دانشجویان که فراموش می شوند فارغ التحصیلان هستند. ما دوستانی داشتیم که روزهای متعددی درگیر سامانه گلستان بودند چرا که متصدیان امر، آموزش های کافی را برای بهره برداری از سامانه گلستان ندیده بودند این مسئله شاید برای دانشجوی بومی مسئله ای نباشد اما برای دانشجویان غیر بومی که از شهرهای مختلف آمده اند واقعا این رفت و آمد ها سخت و هزینه بر است.

 

این را هم بگویم که ایشان در قسمتی از سخنانشان فرمودند که سامانه ی گلستان را در شش ماه گذشته مثبت دیده اند. خوب با این همه ایرادات و مشکلات چگونه می توانند بگویند در شش ماه گذشته سامانه ی گلستان را مثبت دیده اند؟

 

 

 

در آخر اگر نکته ای یا پیشنهادی دارید بفرمایید؟

پیشنهاد بنده این است که مسئله آموزش به متصدیان و همچنین دانشجویان جدی گرفته شود و برای دانشجویان نیاز به برگزاری کلاس های آموزشی خاصی نیست و از طریق فایل های متنی و قرار گرفتن آن بر روی سایت اطلاع رسانی دانشگاع به راحتی قابل پیگیری است.

 

مصاحبه از امیرعباس امیدیان

 

در این رابطه بخوانید:

معاون اموزشی دانشگاه بوعلی سینا: بعضی از مشکلات سامانه گلستان به دلیل عدم آموزش کافی مسئولین بود

 

پایان/

دیدگاه شما

آخرین اخبار