مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. مهر 1395 - 15:13   |   کد مطلب: 18640
دکتر محمدعلی قاسمی در همایش "بررسی آینده داعش" در دانشگاه بوعلی سینا
داعش یک جهش جدید در سلفی گری است/ شکست نظامی داعش به معنای شکست ایدوئولوژی آن نخواهد بود
رصد تحولات یک ساله و نیم گذشته در منطقه نشان میدهد که گروه داعش در سوریه 20 درصد و در عراق 50درصد از تصرفات خود را از دست داده است و در بررسی آینده داعش نیاز است که ما چهار فاکتور ازجمله نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدهای آن را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش صدای دانشجو تحولات غرب آسیا و آینده داعش موضوع همایشی بود که دکتر محمدعلی قاسمی،استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی در دانشگاه بوعلی سینا به بررسی و تحلیل آن پرداخت.

 

این همایش که به همت انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در سالن سمینار دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی برگزار شد با سخنرانی و تحیل دکتر قاسمی شروع شد و با پرسش و پاسخ دانشجویان حاضر در جلسه به پایان رسید.

 

دکتر محمدعلی قاسمی در ابتدای جلسه با بررسی روند تاریخی سلفی گری و مقایسه تطبیقی با سایر گروه های تروریستی گفت که آنچیزی که ما امروزه در سوریه و عراق شاهد آن هستیم و آن داعش خوانده میشود، یک جهش جدیدی در سلفی گری است.

 

او در ادامه در آینده پژوهی این گروه تروریستی گفت که رصد تحولات یک ساله  و نیم گذشته در منطقه نشان میدهد که گروه داعش در سوریه 20 درصد و در عراق 50درصد از تصرفات خود را از دست داده است و در بررسی آینده داعش نیاز است که ما چهار فاکتور ازجمله نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدهای آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در تحلیل تهدیدهای پیش رو پروه تروریستی داعش با بیان اینکه در حال حاضر یک اجماع بین المللی و منطقه ای ولو در بحث و صحبت شکل گرفته است که همه با داعش مخالف اند گفتند که این اجماع رفته رفته عمق بیشتری گرفته است و از یک سال قبل برای مثال روسیه وارد جنگ مستقیم شده است.

 

دکتر قاسمی همچنین از نگرش منفی در جهان اسلام و غرب به داعش به دلیل نمایش وحشی گری نیز از تهدیدهای پیش روی این گروه برشمردند.

 

از فرصت هایی که در اختیار داعش است نیز قاسمی به چند مورد اشاره کردند که میتوان به ضعف و افول دولت های منطقه بخصوص در عراق و سوریه بخاطر وجود بیش از صد گروه تروریستی مسلح، از بین رفتن ساختارها و زیربنای اقتصادی، تعارضات کردها در شما سوریه با دولت مرکزی، استقلال خواهی کردها در عراق، وجود فساد مالی در عراق بخصوص در سال2014 و افول درآمدهای نفتی  و از سویی دیگر فقدان توسعه ، دموکراسی و رفاه کافی در اغلب کشورهای عرب دانست.شکاف بیشتر در میان شیعه و سنی و اسلام ستیزی در غرب که باعث میشود افراد مسلمان غرب، مجذوب داعش شوند، از فرصت های گروه تروریستی داعش است.

 

نویسنده کتاب مدیریت تنوع فرهنگی بررسی و تحلیل نقاط ضعف داعش به چهره منفی بدلیل توسل به خشونت و عدم ارائه تصویری روشن از اینده را از نقاط ضعف اصلی این گروه تروریستی یاد کردند که د رمقابل نقاط قوت آن یعنی جاذبه ایدوئولوژیک و ادعای خلافت، بی سوادی توده های مرم در کشور های منطقه از جمله مصر و استفاده بسیار موثر از رسانه ها، سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی قرار دارد.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در آخر نیز در بررسی و تحلیل آینده پژوهی داعش و تحولات غرب آسیا  گفتند که در آینده قابل پیش بینی امکان این وجود دارد که داعش را از سرزمین هایی که در اختیار گرفته است بکلی بیرون برانیم که اگر بیرون رانده شوند به احتمال خیلی زیاد داعش به همان رویه گروه تروریستی القاعده در سال های گذشته مانند حملات انتحاری، بمب گذاری تروریستی و تله های انفجاری روی خواهد آورد و اگر بیرون رانده نشود همان زد و خوردها یعنی پیروزی و شکست ها ادامه خواهد داشت و مشکل بسیار مهم در مواجه با داعش این است که شکست نظامی داعش به معنای شکست ایدوئولوژی آن نخواهد بود.

 

در ادامه نیز حاضرین در جلسه به پرسش های شفاهی و کتبی خود از دکتر قاسمی پرداختند.

 

گزارش از امیر عباس امیدیان

پایان/

دیدگاه شما

آخرین اخبار