مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. بهمن 1395 - 8:35   |   کد مطلب: 19166
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بزرگترین اساتید اخلاق در حوزه‌های علمیه و پای درس قرآن تربیت شدند و در سایه ایمان قوی توانستند تهذیب نفس را انجام دهند.
بزرگترین اساتید اخلاق در حوزه‌های علمیه و پای درس قرآن تربیت شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از تسنیم،  آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی با حضور در کلاس درس اخلاق آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) همدان، اظهار داشت: در قرآن کریم به تزکیه نفس و تقویت صفات حمیده بسیار سفارش شده  و در آیاتی از قرآن نیز از این موضوع با عنوان منت خداوند به مومنین یاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در تفسیر المیزان تزکیه به معنای مبارزه با صفات رذیله و تقویت صفات حمیده است، افزود: پیامبر اکرم(ص) به فرموده قرآن مبعوث شدند تا با تلاوت  آیات الهی برای مومنین، آنها را تزکیه کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: آنچه از مفاسد برای اجتماع پیش می‌آید در صفات رذیله ریشه دارد همانگونه که منشا اعمال خوب در آدمی و در جامعه، صفات خوب هستند.

وی با تشریح تاثیر صفات رذیله در انسان‌ها گفت: افرادی مانند صدام حسین در 8 سال جنگ تحمیلی علاوه بر اینکه  250هزار نفر از جوانان ایران اسلامی را به خاک و خون کشیده و به شهادت رساند، دو کشور ایران و عراق را نیز دچار آشوب، فتنه و فساد کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه همدان با بیان اینکه صدام حسین سبب نابودی حوزه علمیه نجف شد، اظهار داشت: این فرد به دلیل وجود صفات رذیله‌ای مانند تکبر، غرور و خود را از همه بالاتر دیدن مرتکب این کارها شد.

وی با اشاره به شخصیت برجسته امام (ره) ابراز کرد: وجود صفت حمیده استکبارستیزی در امام راحل و اعتقاد به ایستادگی در برابر استکبار،از رفتارپیامبرانی چون  مقابله حضرت موسی  با فرعون، مقابله ابراهیم(ع) با نمرود و رویاروئی پیامبر اکرم(ص) با مشرکین و کفار نشات می‌گیرد.

موسوی اصفهانی خطاب به جوانان به ویژه طلاب جوان عنوان کرد: تا  جوان بوده ودر حال درس خواندن هستید صفات رذیله را که در وجودتان نهادینه نشده  است، از بین ببرید وحداکثر دقت خود را در مسایل تهذیبی، خودسازی، تقوا و ادامه راه ترکیه به کار بگیریدو بدانید اگر یک قدم بردارید خداوند  نیز شما را کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: در اسلام دونوع جهاد مبارزه با نفس و مبارزه با دشمنان وجود دارد که در این بین دشمن‌ترین دشمن انسان نفس انسان، خودپرستی، خودمحوری و خودبینی بیان شده است.

نمانیده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری گفت:  ما باید در راه تزکیه بسیارتلاش کنیم و حداکثر تقاضای دستگیری را از خداوند داشته باشیم چرا که اگر فضل خدا و عنایت خاص او شما حال ما نشود از این رنج و زحمت نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: تزکیه و تهذیب نفس جز با تلاش حداکثری و استمداد از خداوند متعال امکانپذیر نخواهد بود چرا که انسان به اثرات و لایه‌های پنهانی صفات رذیله و تاثیر آن آگاهی ندارد و تنها زمانیکه در دو راهی قرار می‌گیر‌د متوجه می‌شود که نفس چه آتشفشانی است. 

مدیر حوزه‌های علمیه استان با اشاره به اینکه خداوند متعال تنها در مورد تزکیه نفس 11 بار قسم یاد کرده است، ابراز کرد : امام(ره) در چهل حدیث می‌فرمایند برخی می‌گویند چرا قرآن در بیان برخی مباحث تکرار دارد در حالیکه این امر به این دلیل است که قرآن کریم کتاب تربیت بوده و در تربیت نیز تکرار لازم است.

وی تصریح کرد: اگر دل ما از صفات رذیله پاک شود در آدمی حالت " دیو چو بیرون رود فرشته درآید" به وجود می‌آید، پس آگاه باشید دلی که با یاد خدا منور شد دیگر چیزی جز یاد خدا آن را سیراب نمی‌کند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه تکلیف محور بودن، رضای خدا را دنبال کردن است، بیان کرد: انسان‌ها با تهذیب و تزکیه نفس، به خدا متعال متصل می‌شوند وچنین افرادی هستند که دیگر غمی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین اساتید اخلاق در حوزه‌های علمیه و پای درس قرآن تربیت شدند، اظهار داشت: این افراد در سایه ایمان قوی توانستند این کار را انجام دهند پس جوانان نیز باید با گذراندن این مسیردر ملکوت سیر کنند نه اینکه وقتشان را در امورشهوانی، دنیوی و مادی تلف کنند.

موسوی اصفهانی اولین قدم در تهذیب نفس را ترک گناه برشمرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سوالات مکرر افراد در این باب به نقل از مرحوم ملاحسین قلی شوندی همدانی فرمودنداولین قدم در تزکیه و تهذیب نفس ترک گناه است.

وی با بیان اینکه "جوانان در این مسیر قدم بردارید و این راه را ادامه دهید"، تصریح کرد: از راه‌های تهذیب نفس توسل به اهل بیت(ع) بوده و لازم است علاوه بر تلاش و استمداد الهی، از توسل به ائمه اطهار(ع) نیز غافل نشویم.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار