مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. بهمن 1395 - 20:38   |   کد مطلب: 19194
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان همدان گفت: با افتتاح راه آهن همدان- تهران تا پایان امسال و البته استفاده از قطارهای پر سرعت الکتریکی که جزو برنامه های بعدی ما است، فاصله زمانی تردد بین دو استان به کمتر از دو ساعت کاهش پیدا می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از نافع، رضا قیاسی افزود: همدان2/3 درصد از جمعیت کشور را دارد و 1/2 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. تولید ناخالص ملی در همدان 1/8 درصد می باشد، سهم ارزش افزوده این استان در کشور 2/7 درصد است .

 

وی گفت: نرخ مشارکت ما 40 درصد است که دو درصد از نرخ مشارکت کشور جلوتر هستیم. می خواهیم ببینیم که استان همدان جزو استان های فقیر کشور هست یا نه استانی غنی است؛ ما جزو سه استان اول کشور هستیم که پایینترین نرخ بیکاری را داریم.

استان همدان با شش استان کشور، همجوار است و با نه استان کشور، کمتر از سه ساعت فاصله دارد. با افتتاح راه آهن همدان-تهران تا پایان دهه فجر و یا نهایتا تا پایان امسال، فاصله بین همدان و تهران حدود دو یا کمتر از دو ساعت خواهد شد.

در همدان پنج هتل در حال استفاده داریم و حدود یازده، دوازده هتل نیز در دست اجرا است که بین 3 تا 5 ستاره را شامل می شود.

از لحاظ امکانات مخابراتی و اینترنتی ما حدودا شش استان دیگر را پشتیبانی می کنیم و تقریبا به بیست استان دیگر در حال سرویس دهی هستیم.

این استان دارای بزرگترین غار آبی جهان است. بزرگترین شهر سفال جهان را به خود اختصاص داده، برندها و نشان هایی دارد نظیر گردوی تویسرکان، کشمش و منبت ملایرو سرکان... که منحصر به فرد هستند.

 

ایشان در ادامه گفت: استان همدان از آب و هوای بسیار عالی و مطبوعی برخوردار است. استان همدان نه در محدوده های مرزی با مشکلات ویژه خود است و نه در مرکز است که با حجم ترافیک و تراکم و شلوغی مواجه باشد و در واقع استانی با موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه است.

مهمتر از همه این مباحث، وجود 1700 جاذبه گردشگری در استان است که بخشی از آن طبیعی و بخشی باستانی است که به عنوان میراث کهن و ماندگار از قبل و بعد از اسلام به میراث رسیده است و باید در حفظ آن بکوشیم.

استان همدان 500 سال پایتخت تاریخ و تمدن ایران باستان بوده است.

وی با اشاره به منابع معدنی بی نظیری که در استان وجود دارد افزود:  از جمله منابع معدنی استان می توان به سیلیس اشاره کرد؛ غنی ترین منبع سیلیس کشور با خلوص بالا در همدان وجود دارد، سیلیس باید در صنایع ساخت عینک یا لنزهای دوربین استفاده شود که البته متاسفانه ما خام فروشی می کنیم و نیز در ساخت شیشه های نوشابه از آن استفاده می شود.

از جمله سنگ های معدنی در استان همدان می توان به یاقوت صورتی اشاره کرد که از سنگهای قیمتی بشمار می رود و در صنعت انگشتر سازی استفاده می گردد اما متاسفانه به علت ناشناخته ماندن،  شاهد آن هستیم که از این سنگ در صنعت ساختمان و به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شود و تُنی بیست هزار تومان معامله می شود. منابع عظیم سنگ آهک، سنگ آهن، سنگ گرانیت و سنگهای زینتی که استان همدان دارد جزو بی نظیرترین  سنگها در سطح جهان بشمار می رود، ایران جزء چهار کشور برتر در ذخایر سنگ‌های تزیینی است و سهم همدان از این ذخایر 18 درصد است.

وی با بیان اینکه مهمتر از تمام اینها منابع انسانی هستند عنوان کرد: هیچ چیز جای منابع انسانی را نمی گیرد؛ منابع انسانی عظیم ترین، ماندگارترین، مهمترین، پایدارترین منابع هر کشور است. استان همدان سرشار از حدود هزار و دویست، سیصد عضو هیئت علمی است، استادهای برجسته ای که هر کدام سه، چهار نفر دانشجوی رشته دکتری دارند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار