مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. بهمن 1395 - 18:01   |   کد مطلب: 19270
اقدام رئیس جمهوری جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران به ایران کشور واکنش چهره های مختلف فرهنگی و سیاسی را در پی داشت.
هم صدایی کارشناسان، اهالی سیاست و فرهنگ در واکنش به اقدامات ضد ایرانی آمریکا/ یانکی ها سر و ته یک کرباس اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با امضای دستوری که هدف از آن "حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی" خوانده شد، ورود پناهجویان به آمریکا را برای چهار ماه معلق کرد و موقتاً بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله اتباع ایران به آمریکا را ممنوع کرد.

این اقدام رئیس جمهوری جدید آمریکا واکنش چهره‌های مختلف فرهنگی و سیاسی را در پی داشت که در ادامه به بازخوانی برخی از این واکنش‌ها می‌پردازیم.

 

آیت الله آملی لاریجانی: چنین اقدامی رفتاری نامتعادل، غیرانسانی و خلاف موازین حقوق بشر است

 

 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تصمیم رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر صدور دستور ممنوعیت ورود مسلمانان به این کشور، چنین اقدامی را رفتاری نامتعادل، غیرانسانی و خلاف موازین حقوق بشر توصیف کرد و گفت: از خوی آمریکایی‌ها چنین تصمیمی بعید نبود. سردمداران آمریکا معمولاً به اقدامات سلطه جویانه خود رنگ و لعاب حقوق بشری می دادند اما امروز چهره خود را آشکارتر نشان می دهند.

رئیس قوه قضاییه افزود: اینکه رئیس جمهور آمریکا به یکباره دستور ممنوعیت سفر مسلمانان به این کشور را صادر می کند و به نحوی اسلام هراسی را توسعه می دهد، برخلاف موازین اخلاقی و انسانی است.

آیت الله آملی لاریجانی با محکوم کردن تحریک عده ای در داخل آمریکا علیه مسلمانان و برخی اقدامات نظیر آتش زدن مساجد، به برخی ادعاها علیه ایران نیز پاسخ داد و اظهار کرد: جمهوری اسلامی به دنبال نفوذ نیست بلکه این ارزش های انقلاب اسلامی است که راه خود را در منطقه یافته است. وقتی مردم منطقه رفتار حکومت های سلطه طلب را می بینند و شاهد پایبندی جمهوری اسلامی به مبانی اخلاقی و انسانی خود مبنی بر حمایت از مظلومان و مستضعفان هستند، خود به خود به سمت این ارزش ها سوق پیدا می کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: سلطه و نفوذ با رفت و آمد چند کارشناس به کشورهای دیگر محقق نمی شود. اگر این گونه بود آمریکایی ها با آن همه ابزار و تجهیزات می توانستند در عراق و افغانستان صاحب نفوذ باشند. این در حالی است که نفوذ جمهوری اسلامی یک نفوذ ایمانی و معنوی است.

آیت الله آملی لاریجانی از دولت، رئیس جمهور و بویژه دستگاه دیپلماسی کشورمان خواست که با عبرت از تجربیاتی نظیر تجربه «مهم و تلخ برجام»، به این رفتار نامتعادل، غیر منطقی و غیر انسانی آمریکا واکنش قاطع، مناسب و متناسب نشان دهند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تصمیم اخیر ترامپ در کنار سایر سیاست های آمریکا تجربه مهمی است برای آن که جمهوری اسلامی و مردم ما همّ خویش را برای دستیابی به پیروزی، معطوف به درون نمایند، تصریح کرد: این اقدام بار دیگر ثابت کرد که همه موظفیم با فعلیت بخشیدن به استعدادهای فراوان درون کشور و کثرت امکانات خدادادی، راه پیشرفت را طی کنیم و از آمریکا یا انگلیس خبیث هیچ  انتظاری نداشته باشیم.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر لزوم پاسخ قاطع کشورهای اسلامی به تصمیم اخیر آمریکا نیز یادآور شد: ایران، سوریه، عراق و یمن که امروز مورد خشم رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته اند دقیقا قربانی سیاست های آمریکا در حمایت از تروریست‌ها هستند.

رئیس قوه قضاییه خطاب به ترامپ گفت: شما همان کسی هستید که در جریان رقابت های انتخاباتی به رقیب خود صراحتاً گفتید که داعش را او پدید آورده است. حالا چگونه است که انتقام پدید آمدن داعش را از مسلمانان می گیرید؟

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی همواره در طول سال های اخیر در صف اول مبارزه با تروریسم بوده است، اظهار کرد: پاسخ قاطع و قوی ایران و سایر کشورهای اسلامی نسبت به تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا به آنها می فهماند که دیگر نمی توانند با قلدرمآبی بر جهان سلطه داشته باشند.

 

محمود پاک‌نیت: مواضع ستیزه جویانه آمریکا نسبت به ایران طبیعی است

محمود پاک‌نیت بازیگر سیینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در واکنش به قانون اخیر آمریکا مبنی بر لغو روادید ایرانیان، اظهار کرد: مواضع ستیزه جویانه دولت مردان آمریکا نسبت به ایران طبیعی است.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: مواضع ترامپ بر علیه ایران طبیعی است زیرا آنها دشمن اسلام هستند.

این بازیگر سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه مواضع ترامپ نسبت به ایران همسو با منافع  رژیم صهیونیستی است، اضافه کرد: آنها هیچ گاه نمی خواهند منافع اسراییل به خطر بیفتد.

پاک نیت در خاتمه اظهار کرد: جهانیان به اقتدار ایران اسلامی در دنیا باور پیدا کرده اند و ایران اسلامی همیشه در موضع حق بوده است.

 

 

واکنش ظریف به اقدام دولت ترامپ در منع ورود ایرانیان به آمریکا

 

محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در توییتر با انتشار لینک بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان در ارتباط با تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به آمریکا نوشت: این اقدام بی‌اساس بودن ادعاهای مقامات آمریکا در مورد دوستی با مردم ایران در عین اختلاف با دولت ایران را آشکار کرد. اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان در تاریخ به‌عنوان هدیه‌ای بزرگ به افراطیون ثبت خواهد شد.

 

 

ستاره اسکندری: ترامپ دیوانه است

ستاره اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در واکنش به موضع گیری ترامپ بر علیه ایرانیان، اظهار کرد: ما با یک آدم دیوانه با جنون محض طرف هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ترامپ یک نگاه نژاد پرستانه دارد و حتی دلم نمی خواهد راجع به او یک دیالوگ هم بگویم.

این بازیگر سینما و تلویزیون با تأکید براینکه ترامپ باید تاریخ مملکتش را مطالعه می کرد که آمریکا چگونه بوجود آمده است، اضافه کرد: ای کاش ترامپ قبل از اینکه رییس جمهور می شد فلسفه مجسمه آزادی را می دانست.

اسکندری در خاتمه اظهار کرد:ترامپ اول باید تاریخ شکل گیری کشورش را مطالعه می کرد که آمریکا چگونه ایجاد شده است و بعد بر علیه ایران بیانیه صادر می کرد.

وی تاکید کرده است: ما ضمن احترام به مردم آمریکا و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت شان، اقدامات متقابل را برای حمایت از شهروندان‌مان به عمل می‌آوریم. تصمیم‌های ما بر خلاف آمریکا معطوف به گذشته نیست و با آغوش باز از همه آنهایی که روادید معتبر ایران دارند استقبال می‌کنیم.

 

علی لاریجانی: لغو روادید از سوی آمریکا سخافت در بینش آنها را بیشتر نشان داد

 

علی لاریجانی رئیس قوه مقننه با اشاره به اقدامات اخیر دولت آمریکا در لغو ویزا، عنوان کرد: این اقدام سخافت در بینش و رفتار آنان را بیشتر نشان داد. البته این حادثه از طرفی هراس این دولت را ظاهر کرد که از سایه خود هم می‌ترسند و هم روحیه خشن نژادپرستانه آنان را که پشت ظاهر عوام‌فریبانه دموکراسی‌خواهی و حقوق بشر پنهان شده است وگرنه کشوری که از قدرت امنیتی برخوردار باشد با دلهره و اضطراب و هراس چنین تصمیماتی نمی‌گیرد.

وی همچنین یادآور شد: مخصوصا ذکر نام ایران در این میان آن هم به بهانه نگرانی از اقدامات تروریستی به شوخی شباهت بیشتری دارد. بر کسی پوشیده نیست که ایران یک تنه در مقابل تروریست‌ها در سال‌های گذشته ایستاد و بعدها برخی کشورها به این جریان پیوستند. آن هم در مقابل تروریست‌هایی که مسئولان آمریکایی مخصوصا یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اخیر آمریکا که قبلا وزیر خارجه کشور بود با صراحت اعلام کرد ما داعش را به وجود آوردیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا امروز دچار پدیده هراس از خود و سوءتفاهم با خود شده است، گفت: موضع هنرمند گرامی ما در تحریم حضور در جشنواره هنری آمریکا نمونه‌ای از غیرت ملی ملت ایران است.

«دولت آمریکا باید از این نمونه درس بگیرد که در مقابل یک ملت بزرگ و ریشه‌دار و متمدن قرار دارد و اینگونه اقدامات عجولانه و نارس بیش از آنکه قدرت آنان را نشان دهد هراس و ضعف آنان را هویدا می‌کند. وانگهی انگیزه مبارزه با تروریسم آنان را برملا می‌کند که عملی مکارانه است وگرنه بعید است آنان ندانند مصدر اصلی تروریست‌ها کجاست.»

وی در ادامه عنوان کرد: ایران کشوری امن و متکی بر خود است و برخلاف روش نااهلانه آمریکا زمینه مراودات اجتماعی را بین ملل به خوبی فراهم  می‌کند و بر اساس ارزش‌های اسلامی از همزیستی مسالمت‌آمیز همه ملل با عقاید گوناگون حمایت می‌کند و در مبارزه با تروریسم راسخ است و دچار بازیگری‌های کودکانه برخی کشورها نمی‌شود.

 

جهانگیری: ایران در قبال دستور جدید ترامپ اقدام متقابل خواهد کرد

 

 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز در حاشیه بازدید از مجموعه مسکونی 214 واحدی محله سیروس تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که واکنش دولت در قبال اقدام اخیر رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت برای صدور ویزا برای شهروندان 6 کشور از جمله ایران چیست، گفت: واکنش رسمی دولت ایران همانی بود که وزارت خارجه اعلام کرد، در واقع ما حتماً عمل متقابل انجام خواهیم داد در رابطه با صدور ویزا برای اتباع آمریکایی که می‌خواهند به ایران بیایند.

وی در ادامه افزود: از اتباع خودمان در سراسر دنیا با تمام ابزارهایی که در اختیار داریم حمایت خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: کار غیر قانونی، ضد انسانی و ضد حقوق بشری که انجام گرفته حتماً در مجامع بین‌المللی علیه این کار موضع‌گیری خواهیم داشت. 

جهانگیری اضافه کرد: در واقع یک بار دیگر حقوق بشری که آمریکایی‌ها تعریف می‌کنند سعی می‌کنیم درباره این حقوق بشر در مجامع بین‌المللی بازشکافی و بررسی قرار دهیم که دنیا بداند با چه سیستمی روبرو هستند، مردم ایران متمدن‌ترین و تاریخی‌ترین مردم هستند، مردم ایران در تمدن دنیا نقش موثر و کارسازی داشته‌اند، این مردم را نمی‌شود متهم به این کرد که حتی حامی تروریست هستند زیرا مردم ایران قربانی تروریسم هستند، این مردم بعد از انقلاب بیشترین آسیب را از تروریست‌ها دیده‌اند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: این مردم و دولت آنقدر بزرگ هستند که به خاطر تروریست‌هایی که با حمایت آمریکا و کشورهای منطقه در این منطقه شکل گرفته‌اند و امنیت مردم عراق، سوریه، یمن و لیبی را بهم زده‌اند، آن ملتی که مردانه پای کار ایستاد و نگذاشت تروریست‌ها در افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق جا خوش کنند و دولت تشکیل دهند، ایران بوده و ما حتماً این راه را ادامه خواهیم داد و با تروریست مبارزه خواهیم کرد و از حقوق ملت ایران با قاطعیت در همه جا دفاع خواهیم کرد.

 

حاجی دلیگانی: تفاوتی بین ترامپ، اوباما، کلینتون نیست،همه سرتاپا یک کرباس اند!

 

 

حسینعلی حاجی دلیگانی در رابطه با اقدام اخیر ترامپ در به تعلیق درآوردن صدور روادید برای ایران و شش کشور دیگر به مدت سه ماه اظهار داشت:از آموزه های حضرت امام و صحبت ما همیشه این بود که هیچ وقت گرگ نمیتواند خصلت و خوی تجاوزگری خودش را از دست بدهد.

وی ادامه داد: یک بار دیگر با حرکتی که ترامپ انجام داد اثبات شد و نشان داد همه ایناها سرتا پا یک کرباس اند، تفاوتی بین ترامپ، اوباما، کلینتون و دیگری وجود ندارد.

حاجی دلیگانی گفت: آمریکایی ها دنباله روی یک سیاست سلطه طلبانه و خود بزرگ بینی در کشورشان هستند که هیچ ملت دیگری را به مثابه ملت خودشان به حساب نمی آوردند بلکه همه چیز را برای خودشان می خواهند و حاضرند که در دنیا میلیون ها نفر را تحت سلطه بگیرند برای اینکه کشور خودشان را به عنوان کشور حاکم در دنیا مطرح بکنند.

وی افزود: از وحشتی که احساس میکنند یکی از سیاست هایی که بروز کرد همین بود، نسبت به اتباع کشور های دیگر این محدودیت ها را خصوصاً برای اتباع جمهوری اسلامی ایران ایجاد کردند.

 

شیخ‌الاسلام: قانون جدید آمریکا موجب انسجام بیشتر کشورهای مسلمان می‌شود

 

 

حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با «صبح توس»، درخصوص اقدام ترامپ نسبت به ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به آمریکا این را یک اقدام ناشیانه دانست و افزود: ابتدایی ترین روش قانون نویسی برای آن در نظر گرفته نشده است.

 

وی اشاره داشت: در پی اجرایی شدن فرمان ترامپ این قانون برای کسانی که وارد فرودگاه‌های امریکا شده بودند اجرایی شد و این امر باعث سرگردانی بسیاری از مسافران شده بود که دادگاه فدرال روز گذشته رای داد تا این قانون برای کسانی که وارد فرودگاه شدند جاری نشود.

 

شیخ الاسلام در پاسخ به اینکه آیا ترامپ با این اقدام اهداف خاصی را دنبال می‌کند، بیان داشت: رئیس جمهور امریکا با این اقدام خواست قدرت‌نمایی کند و از طرفی این اقدام یکی از اقدامات امریکا برای مقابله با تمدن اسلامی است.

 

وی ابراز داشت: قانون ممنوعیت ورود اتباع ایرانی و ۷ کشور اسلامی به امریکا در حقیقت ادامه درگیری دو تمدن لیبرال دموکراسی غرب و اسلامی است.

 

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان اذعان کرد: این اقدام ضررش برای امریکا بیشتر است تا ایران چرا که باعث انسجام بیشتر کشورمان و همچنین باعث ضدیت بیشتر کشورهای اسلامی با امریکا می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: این قانون نژادپرستی است و خلاف قانون اساسی امریکاست که دین و مذاهب را تفکیک کنند.

 

شیخ الاسلام در ادامه با بیان اینکه ترامپ این قانون را برای حمایت و حفاظت امریکایی‌ها در برابر تروریست وضع کرده است، افزود: برای همه مشهود است که منشا تروریسم وهابیت است و این خشونت گرایی و جنایات از بدو تشکیل وهابیت وجود داشته است ولی این قانون منعی برای ورود وهابیت، سلفی‌ها و تکفیری‌های با امریکا قرار نداده است.

 

وی با بیان اینکه امریکا هر اقدامی که علیه ایران انجام می‌دهد با هدف ضربه زدن به تمدن نوین اسلامی است، تصریح کرد: مایکل تی فلین، مشاور امنیت ملی امریکا در کتاب «صحنه و جنگ» خود با صراحت تمام عنوان کرده بود که باید با اسلام رادیکال جنگید که این امر با شکست ایران محقق می‌شود به همین دلیل داعش و القاعده را تشکیل دادند ولی تاکنون با شکست مواجه شدند.

 

انتقاد نماینده اصلاح‌طلب از اقدام ضدایرانی ترامپ

 

 

 

حجت‌الاسلام مهدی شیخ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: من با این فرمان ترامپ، یاد فرمایش رهبری افتادم که گفتند هر کدام از این ها [ترامپ یا کلینتون] روی کار بیایند، می‌توانند آمریکا را نابود کنند و ترامپ هم ظاهراً در همین جهت در حال حرکت است.

شیخ با یادآوری این که آمریکا از این گونه اقدامات علیه ایران زیاد داشته است، اما هیچ‌وقت هم از آن‌ها طرفی نبسته است، گفت: محدودسازی صدور روادید برای ایرانیان به جز ضربه‌ به خود آمریکا نتیجه‌ای برایش ندارد و آْسیبی به ما وارد نمی‌کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه نگرانی از بابت این تصمیم دولت آمریکا ندارد،‌ خاطرنشان کرد: این گونه حرکات، وجهه آمریکا را نزد دوستانش تخریب می‌کند.

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: مواضع ضداسلامی ترامپ به ضرر منافع آمریکاست

محمد ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین در گفتگو با خمین نیوز  با اشاره به تصمیم اخیر ترامپ گفت: چنین مواضع تندی در مقابل مهاجران غیر آمریکایی و مسلمانان به ضرر آنها خواهد بود چرا که آمریکا توسط مهاجران پیشرفت کرد.

وی افزود: پیشرفت آمریکا مدیون ایرانی‎ها و مسلمانانی است که به آنجا مهاجرت کرده‌اند که البته این موضوع باعث می‌شود تا دیگر دانشمندان کشورمان به آمریکا سفر نکنند و برای ما باعث خوشحالی است.

رضایی گفت: اگر ترامپ چنین مواضع تندی در مقابل مسلمانان داشته باشد و باعث آزار آنها شود، ایران چنین مواضعی را محکوم و از حقوق مسلمانان در جوامع بین المللی دفاع خواهد کرد.

 

حق‌شناس: ترکش دستور لغو روادید آمریکا را هم زخمی خواهد کرد

 

 

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی،  فارس، درباره لغو روادید و ویزای 7 کشور اسلامی توسط رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: آمدن آقای ترامپ در جایگاه رئیس‌جمهور آمریکا باید به عنوان یکی از پدیده‌های قابل مطالعه و با اثرات جانبی و حاشیه‌ای خاص خود ارزیابی کنیم. 

وی افزود: قطعاً حضور آقای ترامپ با ویژگی‌های فردی و پیشینه‌ای که دارد و نوع نگرش وی در عرصه سیاست، به نظر می‌رسد که دوره جدیدی در رابطه آمریکا و دیگر کشورهای جهان و حتی رابطه دولت و ملت آمریکا را به دنبال خواهد داشت. 

حق‌شناس با بیان اینکه ترامپ مسائلی که امروز عملی می‌کند را در تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود، گفت: تبلیغات وی و شعارهایی که این کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا وعده می‌داد، به اعتقاد بنده در نوع خود بی‌سابقه بود، چرا که «لحن»، «شیوه تهاجمی»، «استفاده از کمپین‌های انتخاباتی» و «حرکات و رفتار» به گونه‌ای بود که نخبگان جمهوری‌خواه نیز وی را همراهی نمی‌کردند.

وی ادامه داد: دست گذاشتن بر روی طبقه متوسط جامعه آمریکا که بعد از مشکلاتی که ناشی از بحران اقتصادی بود، سرخورده بودند و کمپانی‌های بزرگ اقتصادی به دلیل فرار از مالیات آسیای شرقی را محل فعالیت خود قرار داده بودند، موجب وضعیت اقتصادی بحرانی برای طبقات متوسط و پایین آمریکا شده بود و آقای ترامپ توانست با استفاده از این موج، وارد کاخ سفید شود. 

رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب ایران، تأکید کرد: ترکش دستور لغو روادید و ویزا برای 7 کشور اسلامی فقط دامن ایران و 6 کشور اسلامی را دربرنمی‌گیرد، بلکه خود آمریکا نیز از این دستور، زخمی خواهد شد. 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار