مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. بهمن 1395 - 19:35   |   کد مطلب: 19315
رئیس سازمان نظام پرستاری استان همدان بیان داشت: معوقات پرستاری 9 ماه است که در همدان پرداخت نشده است و همکاران ما کارانه ای دریافت نکرده اند.
اوضاع تب دار سفید پوشان جامعه/ برخی پرستاران 9 ماه است کارانه دریافت نکرده اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از نافع، به بهانه نزدیک شدن به روز پرستار بر آن شدیم به سراغ  سپید پوشانی برویم كه در مكتب عــشـــــق به بیماران زندگی می‌بخشند تا دقایقی با آنها به گفت و گو پرداخته  و از اوضاع این قشر بیشتر مطلع شویم.

 

رامین فر یکی از پرستاران همدان وضعیت این قشر را اینگونه شرح میدهد: بعد از ۴سال دانشگاه ما باید دوسال طرح اجباری برویم بعد از این طرح تعهدی بر جذب ما وجود ندارد یعنی امکان بیکار ماندن ما وجود دارد.

 

وی ادامه می دهد: یک عده هم تمدید طرح خود را تمام کرده و شرکتی شده اند که وضعیت حقوق و مزایای آنها زیاد خوب نیست.

 

برخی با عنوان امور نظافتی وارد کار شده اند و در امور پرستاری دخالت دارند

 

رامین فر بیان میدارد: متاسفانه کاغذ بازی این روزها در حوزه پرستاری خیلی زیاد شده است و ما مجبور هستیم اکثر وقت خود را به نوشتن بگذرانیم درحالی که باید به بیمار رسیدگی کنیم.

 

وی تصریح میکند: هر روز یک فرم جدید برای پر کردن به ما داده میشود.

 

این پرستار با ابراز گلایه مندی از نحوه پذیرش برخی دانشگاه ها بیان میدارد: پذیرش دانشگاه خیلی زیاد شده است اما نحوه پذیرش پرستار در برخی دانشگاه مطلوب نبوده و این باعث پایین آمدن ارزش پرستاران می باشد.

 

وی با اشاره به اینکه راه جبران کمبود پرستار افزایش ظرفیت دانشگاه ها تصریح میکند: ایجاد علاقه بهترین راه برای جلوگیری از مهاجرت پرستاران و دست کشیدن برخی از آنها از کار است.

 

این سفید پوش همدانی در رابطه با افرادی که به عنوان کمک پرستار در بیمارستان ها هستند میگوید: افرادی هستند که گاها حتی دیپلم ریاضی دارند و با گذراندن یک دوره کوتاه مدت وارد کاربالین شده اند.

 

رامین فر اضافه میکند: بعضی با اسم تعویض ملحفه و امور نظافتی وارد کار شده اند ولی در حال حاضر برخلاف قانون، کار بالین انجام میدهند و در امورپرستاری دخالت میکنند.

 

 وی میگوید: پیش آمده است که یکی از این افراد، مریض را به اتاق عمل بده است بدون اینکه توضیح دهد بیمار اچ آی وی دارد.

 

این پرستار تصریح می کند: پرستاری فقط آمپول زدن و وصل کردن سرم نیست، باید با داروها عوارض دارو آشنا بود تا بتواندر اسرع وقت اقدام لازم را انجام داد.

 

جذب پرستار در سالهای اخیر کاهش یافته است

 

به جامه یکی دیگر از پرستاران شهر همدان در رابطه با جذب پرستاران اینگونه میگوید: نیروی پرستاری در ایران در بیمارستانها از استاندارد واقعی بسیار پایین تراست.

 

وی ادامه میدهد: در سالهای اخیر به علت کاهش بوجه وزارت کشور جذب نیرو کاهش یافته است.

 

این پرستار ادامه می دهد: اطلاعات تاحدودی در دانشگاها به کارشناسان این رشته ابلاغ و آموزش داده می شود، اما به علت تغییر وزیر بهداشت هر ساله به جرأت می توان گفت روزانه مسئولیتها وقوانین تغییر می کند.

 

در ادامه به گفت و گو با رئیس نظام پرستاری استان همدان میپردازیم، هادی زرینی در رابطه با آمار پرستاران در همدان بیان میدارد: ما در استان همدان حدود 2500 نفر پرستار داریم که  نزدیک 252 نفر آفا  بوده و مابقی خانم هستند.

 

وی تأکید میکند: استان همدان از کمبود نیروی پرستاری خصوصا کمبود نیروی آقا رنج میبرد.

 

زرینی اضافه می کند: ما در پرستاری شاخصی که داریم به تخت است یعنی ما چه تعداد تخت فعال داریم و به ازای هر یک تخت چه تعداد پرستار نیاز است که داشته باشیم.

 

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه می دهد: الان ضریب در کشور ما 1.7 است و دراستان همدان حدود 1.1 است، حتی گاهی در بعضی بیمارستان های استان همدان  زیر این مقدار نیز بوده است، بیمارستان هایی که نرمال هستند 1.1 است و میتوان گفت میانگین استان بین 1تا 1.1 است.

 

وی می گوید: این ضریب در منطقه خاورمیانه حدود 2.5 است و این نشان دهنده کمبود نیروی پرستاری است، ما تقریبا در همدان به 800 پرستار به غیر از افرادی که در حال حاضر مشغول به کار هستند نیاز داریم.

 

زرینی با اشاره به ادامه تحصیل پرستاران اظهار میدارد: در حال حاضر ادامه تحصیل خوب شده است، دانشکده پرستاری درهمدان است، دانشکده های پرستاری در اسدآباد، ملایر و نهاوند که به تازگی در همین یکی دو سال اخیر به سیستم آموزشی ما اضافه شده اند امکان را برای ادامه تحصیل پرستاران فراهم می کند.

 

وی اضافه میکند: در حال حاضر مقطع دکتری و مقطع کارشناسی ارشد پرستاری در همدان است، دانشگاه آزاد همدان نیز کارشناسی پرستاری دارد.

 

زیر ساخت های ادامه تحصیل در همدان وجود دارد

 

زرینی تأکید میکند: همدان یکی از قطب های پرستاری از لحاظ ادامه تحصیل در کشور است.

 

وی اضافه میکند: برای همکاران ما در همدان پایه ادامه تحصیل وجود دارد و دانشکده ها و زیرساخت ها برای ادامه تحصیل خوب هستند.

 

رئیس سازمان نظام پرستاری همدان مشکل اصلی  پرستاران در همدان را جذب آنها دانسته و بیان میدارد:  800 نفر نیروی پرستار در همدان کم داریم در نهایت به ما گفته میشود که 10-20 نفر پرستار شرکتی استخدام کنیم.

 

معوقات پرستاری 9 ماه در همدان پرداخت نشده است

 

زرینی  با ابراز تأسف از این موضوع تصریح میکند: شرکتی بودن پرستار معنا ندارد، یک شرکتی بیاید پرستار جذب بکند و حقوق پرستاران را به موقع پرداخت نکند، اوضاع نابسامنی را ایجاد میکند.

 

وی می گوید: ما همیشه پیگیر حقوق های آنها بوده و اعتراضاتی را کرده ایم.

 

رئیس نظام پرستاری همدان  در ادامه ابراز میدارد: پرستار شرکتی در هیچ جای دنیا معنا ندارد،  درآمریکا که همه کارمندان آنها در بخش خصوصی اند توجیه پذیر است اما وقتی در اینجا به گونه ای کار میکنند که یک پرستار رسمی است، دیگری قراردادی و آن یکی شرکتی و ... یعنی انواع مختلف خدمت وجود دارد، و هرکدام به یک صورت دارند حقوق و مزایا میگیرند و کار همه آنها یکی است و اینها تبعیض و ناعدالتی است و انگیزه خدمتی را پایین می آورد.

 

زرینی با اشاره به اینکه پرستاران تمایل دارند کار پیشگیری را انجام دهند اظهار می کند: با این کار به سلامت جامعه بیشتر توجه شده و ورود به مرحله درمان را کمتر می کند.

 

وی با ابراز گلایه تصریح می کند: الان با قوانینی که وزارت بهداشت تنظیم کرده، قانون اعتبار بخشی و کاغذ بازی زیاد شده است. خواسته پرستاران ما پرستاری کردن بودن بالای سر بیمار است نه اینکه فقط کاغذ پر کنند.

 

زرینی در پایان با اشاره به عدم پرداخت کارانه پرستاران اظهار می کند: معوقات پرستاری 9 ماه است که در همدان پرداخت نشده است و همکاران ما کارانه ای دریافت نکرده اند.

 

با این اوصاف امیدواریم مسئولین این گلایه مندی ها را شنیده و برای اوضاع نابسامان و تب دار جامعه پرستاری تدبیری بیاندیشند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار