مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. بهمن 1395 - 1:38   |   کد مطلب: 19461
اگر دولت به درآمد حاصل از نفت و گاز وابسته باشد نتیجه اش رکود ؛ تورم و افت در صنعت کشور خواهد بود.
وابستگی کشور به درآمد حاصل از نفت و گاز منجر به تورم و رکود می شود/درآمد حاصل از نفت باعث شده که ما در سایر زمینه ها کار نکنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، دکتر آلبرت بغزیان اقتصاد دان و عضو هيات علمي پرديس بين المللي كيش دانشگاه تهران در گفت و گو با خبر نگار صدای دانشجو گفت: خیلی از کشور ها یک سری منابع درآمدی دارند ،که منابع ارزی ایجاد می کند این درآمد ها نشات گرفته از فعالیتشان یا از تولید و صادراتشان است ، ویژگی کشور ما این است که نفت و گاز دارد، و عده درآمد آن از همین نفت و گاز است ، بعضی از کشور ها معدن داند ، جنگل دارند و غیره ؛ یکسری از این منابع تجدید پذیر هستند و یک سری تجدید ناپذیر ، که نفت و گاز از جمله ی این منابع است.

وی افزود: آنچه مهم است این است که این منابع چگونه استخراج شوند که اصطلاحا به آن برداشت بین نسلی یا صیانتی می گویند ، که در حوزه ی نفت و گاز یعنی این برداشت ها با چه شدتی صورت میگیرد ، با چه نرخ برداشتی ، آیا برنامه ای برای جایگذاری این منابع داریم یا نه واینکه این درآمد چگونه سرمایه گذاری یا خرج بشود ، در مورد ایران نمی توانیم بگوییم برداشت صیانتی هست ، چون بحث حد اکثر برداشت مطرح است ولی اگر درست برداشت بشود از منبع میتوان بیشتر بهره برد که اصطلاحا به آن ضریب بازیافت می گویند.

بغزیان گفت: درآمد حاصل از استخراج به درآمد ارزی تبدیل میشود که حاصل از صادرات نفت و گاز است ، حالا این درآمد چگونه باید خرج بشود؟ عده ای معتقد اند که این درآمد باید به دارایی هایی تبدیل شود که خودش مولد باشد یا دارایی را می توان برای نسل های آینده حفظ کرد ؛ این دیدگاه های مختلفی است که هر دولتی که سر کار می آید  طبق دیدگاه خودش برنامه ریزی میکند.

 

وابستگی کشور به درآمد حاصل از نفت و گاز منجر به تورم و رکود می شود

 

وی بیان کرد: مشکل ما در وضعیت فعلی این است که این درآمد حاصل از نفت باعث شده که ما در سایر زمینه ها کار نکنیم، به عنوان مثال اگر خودرو تولید میکنیم هدف ما مصرف داخل خواهد بود ، نه مصرف بین المللی و جهانی ، که با توجه به این موضوع باعث تورم و رکود خواهد شد و به مرور زمان به واردکننده ی محصولات اساسی تبدیل می شویم و برای جبران آن مجبوریم صادرات را بیشتر کنیم که این امر باعث وابستگی خواهد شد.

آلبرت بغزیان در ادامه گفت : وابستگی دولت به نفت باید هرساله کمتر بشود که در این زمینه تلاش شده ولی مسمر ثمر نبوده ، چون برای دولت ها سخت است که از این منبع بگذرند و برای نسل آینده نگه دارند و مانند کشور هایی چون نروژ، کویت و روسیه صندوق بین نسلی بنام صندوق های توسعه ی ملی درست کنند و این پول را آنجا ذخیره کنند .

وی در پایان گفت: اینکه دولتی بگوید صندوق توسعه پر است ، دولت بعدی بیاید و بگوید خالی است ، این مسئله ایجاد بی اعتمادی در جامعه می کند . صندوق توسعه ملی نباید بجای اینکه منبع ذخیره باشد ، به قلکی تبدیل شود که وزارت خانه ها بستگی به قدرت چانه زنیشان از این مبالغ برای هزینه های خودشان استفاده کنند ، این پول می بایست برای زیر ساخت ها و سرمایه گذاری هزینه شود یا برای نسل های آینده ذخیره شود نه اینکه برای هزینه های جاری دولت و پرداخت یارانه هزینه شود.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار