مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. اسفند 1395 - 0:03   |   کد مطلب: 19807
ازدواج دانشجویی سن شناسنامه ای ندارد بلکه ازدواج باید زمانی صورت پذیرد که سه شرط در فرد مهیا شده باشد.
گرچه مسئله اقتصاد در زندگی اهمیت دارد ولی ما با این مسئله که اول اقتصاد و بعد ازدواج مخالفیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، سید مجتبی حسینی یمین استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگارصدای دانشجو‌، به بحث بررسی مسئله ازدواج در دوران دانشجویی و شروط موجود برای تحقق ازدواج در این دوران و همچنین بررسی مسائل و مشکلات پیش رو در تحقق این امر پرداخت.

شرح این مصاحبه در قالب پرسش های دانشجویی و پاسخ به هریک از سوالات با توضیحات ایشان مطرح میگردد.

- آیا وقت آن رسیده است که در این دوران ازدواج کنیم، و اینکه سن ازدواج در چه سنی است؟

وی گفت: ازدواج دانشجویی سن شناسنامه ای ندارد بلکه ازدواج باید زمانی صورت پذیرد که سه شرط در فرد مهیا شده باشد،

- اول آنکه فرد در دوران شور عاطفی باشد،

- دوم، درک صحیحی از ازدواج داشته باشد،

- و سومین شرط آنکه توانایی انجام مسئولیت های ازدواج را داشته باشد.

حسینی یمین افزود: انسان ها دارای دو دوره زندگی، شور عاطفی و ساختار زندگی هستند، اما شور عاطفی یک نشانه ای دارد، آن هم این است که همه فکر و ذکر انسان معطوف به ازدواج باشد، که نمونه این قضیه را در بحث های دانشجویان در خوابگاه ها در قالب مسئله ازدواج مشاهده می کنیم.

وی افزود:اینکه گفته می شود درک صحیحی از ازدواج داشته باشند، معطوف به آن است که ازدواج را محلی برای ایجاد چالش تلقی کنند و به این درک برسند که ازدواج با وجود همه لذت های خودش، یک مسئولیت است . شرط داشتن توانایی انجام مسئولیت به  داشتن توانایی تأمین عاطفی و اقتصادی در آقایان و بحث توانایی تأمین عاطفه خانواده و مدیریت منزل در موردخانم ها مطرح می گردد.

سید مجتبی حسینی یمین گفت: سن ازدواج زمانی است که فرد این سه ویژگی را داشته باشد و هرکس که یکی از این سه شروط را نداشته باشد، هنوز موعد ازدواجش نشده است.

- اما با وجود مشکلات اقتصادی به خصوص برای آقایان، چگونه امر ازدواج در این دوران ممکن می شود؟

وی گفت: گرچه مسئله اقتصاد در زندگی اهمیت دارد ولی ما با این مسئله که اول اقتصاد و بعد ازدواج مخالفیم، کسی که در سن سی سالگی ازدواج می کند، گرچه تأمین اقتصادی دارد ولی تأمین عاطفی اش پایین می آید. پس هم باعث سقوط عاطفه شده، هم خستگی روانی در پی خواهد داشت، و از نظری هم چون هزینه زیادی کرده، انتظار بالایی هم از طرف مقابل خود دارد. پس به طور کلی، اول ازدواج باشد و بعد در کنارش به بحث اقتصاد پرداخته شود.

حسینی یمین افزود: اما در بحث اقتصاد چهار شرط دخیل است :

- اولین موارد آن شرط بر دختر و پسر است، که دختران سطح توقعات خود را پایین آورده و  همراهی کنند.

- پسران هم  جنم و توانایی خود را در این زمینه بالا ببرند مثلا همین که در دوره دانشجویی یک اشتغالی هم در کنار پرداختن به تحصیل خود، داشته باشند.

- شروط بعدی بر والدین است که به زوجین تا حد توان کمک کنند که زندگی کنند.

- دولت هم باید زمینه های وام و اشتغال مسکن را برای جوانان مهیا سازد.

 

پیشنهاد عملیاتی برای ازدواج در دوران دانشجویی با اقتصاد نیم بند؛

سید مجتبی حسینی یمین بیان کرد: این مسئله در  بحث عقد دائم و دوران عقد طولانی مطرح است که  به جای آنکه ۲ماه یا ۶ماه عقد باشد، اگر ۳الی ۴سال  هم باشد، مشکلی ندارد، فقط باید مدیریت شود. البته ین بحث جدای عقد موقت است که برای آشنایی انجام می گیرد. این دوران لذت خودش را دارد ولی مسئولیتش نیم بند است، چرا که تأمین عاطفی مهیاست ولی تأمین اقتصادی را ندارد، و در واقع یک زندگی نیمه مسئولانه است. بسیار دوران خوبیست که دو طرف علاوه بر آنکه ازدواج کرده اند، مسئولیت کمتری بر عهده دارند ولی خب باید توسط دو طرف و خانواده ها، این دوره به خوبی مدیریت شود.

- با  وجود مشکل مخالفت خانواده ها که در مسیر دو زوج قرار میگیرد چه می توان کرد؟

وی ادامه داد: راهکار عملی اینجانب بالابردن توانایی و استقلال مالی و نشان دادن بزرگ شدن و جنم هریک از زوجین به خانواده هایشان است. اینکه بزرگ شدن و رشد عقلی خود را به خانواده ها نشان دهند مثلا  همین که جوانی برای تأمین مخارج خودش به والدین متکی نباشد، و بدون آنکه لطمه ای هم به درسش وارد آورد، شغل مناسبی هم در کنارش داشته باشد.

- ازدواج دانشجویی در برخی موارد به طلاق کشیده می شود، راهکار عملی استاد در این زمینه چیست؟

حسینی یمین گفت: در رابطه با  مشکل طلاق در ازدواج های دانشجویی که عمدتا از جانب دانشجویان مطرح می گردد، باید در بحث دوستی های دختر و پسر برای خود محدودیت ایجاد کرد چرا که علت عمده طلاق های امروز،  وجود و ازدیاد  چنین رابطه هایی است که دلسردی همسران از یکدیگر را به نتیجه می آورد که البته با مسئله تقوا این مشکل نیز قابل حل است.

 پیشنهادی هم در این رابطه در بحث ایجاد خوابگاه های متأهلی، در دانشگاه ها داریم، چرا که یکی از مشکلات عمده موجود می باشد.

ایشان در پایان ازدواج دانشجویی را در رشد و تمرکز نیروی فکر زوجین بسیار مؤثر دانسته و آن را در بازدهی بهتری از نتایج درسی مؤثر معرفی کرد که البته  چنین پیامدی را در نتیجه یک ازدواج درست و صحیح می توان انتظار داشت.

 

انتها پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار