مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. اسفند 1395 - 17:28   |   کد مطلب: 19945
آنچه که استاد علیزاده در مقام یک هنرمند فرا ملی انجام دادند، تشخیصی آگاهانه و به راستی هنرمندانه بود، که توانست حیثیت ملی کشورمان را از تمام جوانب، دو چندان بیش از گذشته به رخ جهانیان بکشد...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا، انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان کشور در بیانیه ای نوشت: هنر خوشنویسی، بر اساس ماهیت خاص‌اش، از آن دست هنرهایی است  که با اصالت ایرانی-اسلامی در هم آمیخته‌ است.
این پیوند معنوی، ریشه در فرهنگ عمیق ایران و تکاپوی مردمان این سرزمین در صعود به سمت، تعالی انسان در راه عشق خالق یکتا دارد.
 
هنر خوشنویسی ایران را نمی توان جدا از ساختار سرزمینی کشورمان دانست، آنچنان که هنرهایی مانند سینما و موسیقی در یک التقاط جهانی هم قابل بازتعریف و بسط معنایی هستند؛ اما هنر خوشنویسی ایران ریشه‌اش را در خُلق و خویی عارف و درویش مسلکانه دوانده و هنرمند این حوزه پیش از هنرمند صرف یدی، هنرمندی متصل به کُنه و جان هستی و معبود است و این ‌یک هنر مقدس و معنوی بشمار می رود.

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، آنچه که مخالفان انقلاب آن را در رأس امور خود قرار دادند، تهاجم فرهنگی و نرم از طرق مختلف و به ویژه حوزه هنر این سرزمین بود.  آنچنان که در این سه دهه گذشته بسیاری از مسائل را بر اساس تحلیل‌های دقیق، به نفع خود قبضه و تسخیر کردند.
 
چه حوزه های علمی و دانشی کشور و چه حوزه های فرهنگی و هنری. توان مانوری آنان در حوزه هنر به دلیل ماهیت پاک و قداست خاص‌اش، دستمایه‌ی مناسبی را برای آنها در رخنه و نفوذ پله‌ای و محاسبه شده فراهم آورد. اما بسیار بودند هنرمندانی که با تشخیص به جا و مدبرانه در بزنگاه‌های حساس تاریخی بعد از انقلاب 57، راه را بر چیرگی تفکر غرب مأبانه، چه با هنرشان و چه با مسلک انقلابی شان بستند.
 
در شرایط فعلی کشور، و هر چه بیشتر تیز شدن دندان دشمنان قسم خورده انقلاب؛ به خاک و ناموس و جان و شرافت این سرزمین و ملت، هنرمندان بسی بیشتر نقش محوری و تأثیر گذار بر تمام بدنۀ جامعه در تمام اقشار را دارند.
 
این خود آگاهی هنرمندان و تشخیص چنین شرایط‌هایی می‌تواند، چراغ خطری به تمام نابخردان در غرب باشد؛ از این جهت که ملت و دولت جدا از هم نیستند و این دو یک روح مشترک اند. بر همین اساس پیرو سخنان حکیمانه‌ی مقام معظم رهبری در رابطه با اینکه «استقلال یک ملت فقط با استقلال فرهنگی تأمین می شود»، خود روزنه‌ای برای جاده‌‌ی پر فراز و نشیب این میدان خطیر است. و در ادامه، این سخن رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی در ارتباط با تهاجم فرهنگی می تواند چراغی روشنگر باشد.
 
"ما دشمنان فرهنگى زیادى داریم، مبارزه با اسلام و انقلاب به صورت فرهنگى، یک چیز جدى است. این چیزى که ما به آن تهاجم فرهنگى مى‏گوییم، یک امر واقعى و حقیقى است. الان باورهاى سیاسى ما، با ابزارهاى فرهنگى دشمنان هدفگیرى مى ‏شود. باورهاى دینى ما هدف گیرى می ‏شود. عادات حسنه‏ ی  ملت ما مورد تهاجم قرار می ‏گیرد و هدفگیرى می ‏شود.
 این کار خیلى هم دقیق انجام می ‏گیرد." حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)

بر همین اساس آنچه که در سخنان رهبر معظم انقلاب مشهود است تأکید بر تهاجمی است که بسیار هوشمندانه انجام می‌گیرد؛ و هدف‌اش تاختن به اصل باورهای سیاسی‌مان می‌باشد.

 آنچه که استاد علیزاده در مقام یک هنرمند فرا ملی انجام دادند، تشخیصی آگاهانه و به راستی هنرمندانه بود، که توانست حیثیت ملی کشورمان را از تمام جوانب چه سیاسی، فرهنگی و هنری، دو چندان بیش از گذشته به رخ جهانیان بکشد و جام اصالت ایرانی-اسلامی را بر قله‌ی افتخارات ملت‌مان بنشاند. این پایندگی و ایستادگی و زانو نزدن در مقابل استکبار جهانی، خود نشان از هوشمندی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب می باشد که هنرمندانی با مسئولیت،دلسوز و ارجمند چه در حوزه کشوری و چه بین المللی، همیشه پرچم دار این شرافت ملی بوده‌اند.
نشان شوالیه ی دولت فرانسه با هر هدفی که باشد، چه خیر خواهانه و چه بلعکس، ارزشی را به حوزه با اصالت و کهن خوشنویسی ایران اضافه یا کم نمی‌کند، چون این هنر در یک تار و پود بهم پیوستۀ دینی-انسانی-فرهنگی-ملی-تاریخی ایران بافته شده است، و نمی‌توان آن را در ظرفی غربی و متفاوت جاری کرد. حاصل امر اینکه ایران در این حوزه صاحب گفتمان و پیشنه‌ای ریشه دار است، که صد البته هنرمندان این عرصه (خوشنویسی) می‌باید فخر این دُر نادر را بر عالمیان بفروشند؛ نه اینکه غربی ها با یک نشان، هنرمند ایرانی را در زیر یوغ یک واژه ی بیگانه به مانند (شوالیه) تسخیر و تحقیر کنند.

 شورای عالی انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان کشور، امیدوار است در سال نو و با آغاز بهار شاهد اتفاقات نیکویی در تغییر و تحولات جامعه خوشنویسی کشور باشیم و با نگاهی بلند و افقی روشن این هنر مقدس و معنوی را که در جای جای زندگی ما ایرانیان حضور دارد را بیش از گذشته پاس بداریم و با نگاهی اندیشمندانه تر افق روشن آینده این هنر را در کشور عزیز اسلامیمان ترسیم نماییم و با یک نگاه ملی و همه جانبه به استقبال بهار برویم .

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار