مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. فروردين 1396 - 19:56   |   کد مطلب: 20053
پس از اعلام شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر "اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال"، مسئولان کشوری از نمایندگان گرفته تا از نمایندگان مجلس گرفته تا اساتید دانشگاه ها و اقتصاددانان، بر این نکته تأکید داشتند که با دولتمردان برای تحقق عنوان سال، تنها شعار ندهند و با مبارزه با فساد مالی و اصلاح قانون حمایت از کار، در تولید کشور نقش آفرین شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،  به نقل از رودآور؛ مقام معظم رهبری سال جاری را با عنوان "اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال" نامگذاری کردند.

از همان ساعات آغازین بعد از لحظه تحویل سال و اعلام شعار بودکه کارشناسان اقتصادی از نمایندگان مجلس گرفته تا اساتید دانشگاه ها و اقتصاددانان کشور نظارت و مباحث خود را در این باره مطرح کردند.

به طور خلاصه در ذیل به برخی از این نظرات که در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری بسیاری عنوان شده است می پردازیم.

در این باره طی تماس های تلفنی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به روسای شش کمیسیون اقتصادی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ماموریت داد تا در جهت ارائه برنامه‌های منسجم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید و رونق اشتغال اقدام کنند.

وی در این تماس با عزیز اکبریان، فریدون حسنوند، علی محمد شاعری، حمیدرضا فولادگر، غلامرضا تاجگردون، محمدرضا رضایی کوچی و کاظم جلالی روسای کمیسیون‌های صنایع و معادن، انرژی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی، برنامه، بودجه و محاسبات، عمران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ماموریت داد ضمن بررسی موضوعات مختلف پیرامون اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید و رونق اشتغال که در بیانات مقام معظم رهبری در روز یکم فروردین مطرح گردید به ارائه برنامه های منسجم در جهت تحقق راهبردی و عملیاتی شدن آنها اقدام کنند .

لاریجانی تاکید کرد: این کمیسیون‌ها باید با برنامه‌ریزی و در اسرع وقت جلسات فشرده‌ای در جهت بررسی این موضوعات برگزار کرده و نتایج آن را به اطلاع ملت شریف ایران برسانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش پراهمیت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مطالعاتی و کارشناسی دقیق موضوعات به رئیس این مرکز ماموریت داد با حضور اساتید، صاحب‌نظران و منتقدان جلساتی را در جهت برنامه‌ریزی و ارائه نقطه نظرات مشورتی به نمایندگان مجلس برگزار کند

همچنین پایگاه خبری کلاس بیست هم نوشت؛ "محمد مهدی زاهدی" رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شب گذشته در جمع اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی استان گلستان در گرگان اظهار کرد: جبهه مردمی انقلاب و اصولگرایی بنا به دلایل ناکار آمدی دولت  روحانی در تحقق وعده هایش، می خواهد 4 ساله باشد.

وی افزود: دولت روحانی تفاوت عمده باسایر دولت ها دارد، چرا که در ابتدای روی کار آمدن با تبلیغات و وعده و عیدهای فراوان همراه بود اما نتوانست آنان و یا حتی قسمتی از آن را در 4 سال نخست محقق سازد تا مردم برای 4 سال دوم به آن اعتمادکنند.

دولت روحانی وعده های بدون تحقق داد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: 446 وعده مستقیم به مردم در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی داده شد که نگاه بسیاری از مردم را به آن معطوف کرد اما در حد همان وعده باقی ماند و محقق نشد.

زاهدی اذعان کرد: راه حل صد روزه دولت برای بهبود اقتصاد مردم که اکنون 3 سال و اندی از ریاست جمهوری روحانی می گذرد و گره گشایی در اقتصاد مردم مشاهده نشده است، رکود مردم را بیچاره کرده است، تعطیلی بسیاری از کارخانجات، مشکلات معیشتی مردم، فاصله طبقاتی بیشتر شده است.

این مقام مسئول ادامه داد:ی کی از جدی ترین وعده های روحانی حل مشکل اشتغال در ماه های نخست ریاست جمهوری بود که نه تنها حل نشد بلکه نرخ بیکاری به 12/1 درصد رسیده است.

دولت روحانی با تخریب دولت قبل برخلاف توصیه رهبری عمل کرد/یک خانه میلیاردی از جیب فرهنگیان به همسر غندالی هدیه شد!

زاهدی ابراز کرد: روحانی گفته بود این دولت از هرگونه تهمت، تهدید و ..پرهیز خواهد کرد اما همگان دیدند که همه جا تخریب دولت قبل در دستور کار بود تا آنجا که درست برخلاف توصیه رهبری عمل کردند.

وی در بیان وعده دیگر روحانی بیان کرد: آنچنان در آمد را برای مردم سرشار می کنیم به جای اینکه مردم به سمت دولت دست دراز کنند، دولت به سمت آنان دست دراز کند و چشم داشتی به یارانه نداشته باشد، اما آیا وضعیت مردم بهبودیافته؟ دیدیم که عده ای با تخلفات بانکی، حقوق های نجومی توانمند شدند! که نیاز به دولت نداشته باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در بحث تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، مدیر وقت این صندوق(آقای غندالی) می گفت: حتی ما یک ریال هم پاداش و ماموریت و حقوق نجومی نداشتیم اما چندهزار میلیارد تخلف داشته و حتی خانه ای میلیاردی نیز به همسر این خانم از جیب فرهنگیان هدیه شده است.

200 میلیون دلار کالای قاچاق در کشور برای بیگانگان اشتغال ایجاد کرد/سنگ قبر به کشور وارد می کنیم!

وی متذکرشد: بیش از200 میلیون دلار معادل 70 هزار میلیارد تومان میلیون دلار کالای قاچاق برای بیگانگان اشتغال ایجاد، که باعث بیکاری بسیاری جوانان کشور شده است.

زاهدی با بیان اینکه واردات بی رویه کمر کارخانجات داخلی را شکست، افزود: امروز لوازم التحریر ، مداد تراش و حتی سنگ قبر راهم وارد می کنیم این درحالی است که ایران خود دارای معادن سنگ های زینتی است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: یکی دیگر از وعده های روحانی چرخیدن چرخ سانتریفیوژها بوداما اراک باسیمان پرشد، فردو بسته شد، نطنز به حالت نیمه تعطیل در آمد، پیشاپیش تمام تعهدات ما انجام شد حال آنکه طرف مقابل به وعده هایش عمل نکرد.

وی خاطرنشان کرد: بازگرداندن صدها میلیارد پول های بلوکه شده، افزایش ارزش ریال که هیچ گاه محقق نشد،عزت پاسپورت ایرانی نیز نه تنها ارتقا نیافت بلکه 10درجه کاهش یافت و الان نیز درگیر جریان ترامپیزم هستیم.

دولت شایسته سالاری باید در کشور حاکم شود/دولتِ شرکت تعاونی ظلم آشکار به مردم است

زاهدی با بیان اینکه دولت شایسته سالاری باید در کشور حاکم شود با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی گفت: مدیران باید افرادی انقلابی، با انگیزه و پرتحرک باشندکه ان شاا..همینطور خواهد شد.

وی با بیان اینکه اکنون با دولت شرکت تعاونی مواجه هستیم، افزود: سهم دادن به هریک از گروه های سیاسی در انتخاب مدیران ظلم آشکار به مردم، ملاک گزینش باید کارآمدی،تخصص، بصیرت، شایستگی، بسیجی و دلسوز نظام بودن باشد.

اقتصاد مقاومتی، مدل توسعه اقتصادی متناسب با شرایط ایران/ رکود و بیکاری بزرگترین مشکل اقصادی امروز کشور/ضرورت اصلاح نظام بانکداری برای خدمت به تولید داخلی

«محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با رودآور،با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، مدل توسعه اقتصادی متناسب با شرایط ایران گفت: اصلاح نظام بانکداری برای خدمت به تولید داخلی یک ضرورت است.
وی اظهار کرد:در صورتی که تولید در کشور در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات به شکل صحیح عملیاتی شود به طور طبیعی شاخصه های اقتصادی ما به تدریج رو به مثبت شدن پیش خواهد رفت و هم رشد اقتصاد مثبت می شود و جوانان صاحب کار می شوند و هم تورم کاهش پیدا می کند.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال، گفت: امسال هم مقام معظم رهبری همچون سال های اخیر نام سال را که نشانگر آن است که باید تمرکز فعالیت ها همه دستگاه ها در تمامی در حوزه بر روی آن باشد با عنوان اقتصاد نامگذاری کردند.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی هایی نامگذاری عناوین هر سال از سوی رهبری آن است که تمام فعالیت ها و تلاش های مسئولان در هر سه قوه و دیگر دستگاه ها در حول آن بچرخد تا با همسویی و هم افزایی برنامه ریزی های خود را جلو ببرند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به عناوین سال های اخیر در حوزه اقتصاد، افزود: رهبر انقلاب در سال های گذشته زمینه را برای عملیاتی شدن طرح های اقتصادی فراهم کردند و در سال های اخیر بر موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید دارند، چرا که در حقیقت این اقتصاد مقاومتی است که مدل توسعه اقتصادی متناسب با شرایط ایران محسوب می شود.

مقتح تصریح کرد: برای اینکه ایران اسلامی در رابطه با اقتصاد بتواند توسعه پیدا کند رهبر انقلاب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در سال های گذشته بیان کردند و اکنون که از نظر تئوری و برنامه ریزی جامعه پذیرای عملی شدن آن است، موضوع اقدام و عمل را در سال 95 و ویژه تر تولید و اشتغال را در سال 96 مطرح کردند تا مسئولان حوزه اجرایی بر عملیاتی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی همت بگمارند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: از آن جا که امروز بزرگترین مشکل اقصادی ما مشکل رکود و به دنبال آن بیکاری به صورت گسترده در سراسر کشور است، شاهد بیکاری عمده جوانان و به ویژه جوانان تحصیل کرده هستیم، موضوعی که رهبر انقلاب را به شدت ناراحت کرده است تا جایی که مسئله شرمساری را با مشاهده بیکاری جوانان مطرح می کنند.

مفتح با بیان اینکه رهبر انقلاب تأکید دارند که مسئولان برای حل شکل بیکاری جوانان و رکود اقتصادی چاره سازی کنند، گفت: در صورتی که تولید در کشور در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات به شکل صحیح عملیاتی شود به طور طبیعی شاخصه های اقتصادی ما به تدریج رو به مثبت شدن پیش خواهد رفت و هم رشد اقتصاد مثبت می شود و جوانان صاحب کار می شوند و هم تورم کاهش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه مشکل بیکاری، مشکل بسیار عمده خانواده های و جوانان کشور ما است، عنوان کرد: باید همه از مردم گرفته تا مسئولان و تولیدکنندگان دست به دست هم داده و به فکر ریشه کنی این مشکل باشند و هر دستگاهی هم متناسب با حوزه کاری خودش در این زمینه تلاش و فعالیت داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: به طور مثال بانک ها و نظام بانکی باید در خدمت تولید قرار گیرند و آن جا که نیاز به وضع قوانین باشد کارشناسان دولت بررسی کنند و ضروریات را مطرح کنند و مجلس با بررسی موشکافانه به تصویب قوانین مورد نیاز به ویژه در حوزه بانکداری که شنیده می شود نواقصی دارد بپردازد تا تمامی فعالیت ها بر روی تولید و اشتغال متمرکز شود.

مفتح درباره قوانین موجود درخصوص تعرفه های وارداتی هم گفت: در حال حاضر کمبود قانون به شکل عمومی وجود ندارد اما نیاز است میزان تعیین تعرفه ها به گونه ای بر واردات تعیین شود تا تولیدکنندگان ما متضرر نشوند و اما جایی هم که نیاز به تصویب قانون خاصی باشد مجلس آمادگی لازم برای مصوب کردن قوانین مورد نیاز را دارد.

در برخی از سایت ها در طلیعه سال اقتصاد مقاومتی از وجود کالاهای چینی و بنجل در نمایشگاه صنایع دستی کرمانشاه خبر به میان آمده بود.

دولتمردان و سیاست‌مردان باید از نعمت امنیت برای حل مشکلات اقتصادی و بیکاری کشور استفاده کنند

 «سردار رحیم صفوی» مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا نیز گفته بود: دولتمردان و سیاست‌مردان باید از نعمت امنیت برای حل مشکلات اقتصادی و بیکاری کشور استفاده کنند.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، در مراسم ۲۷ جمادی الثانی سالروز شهادت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان، با اشاره به اهمیت انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه، اظهار کرد: امید است دولت آینده خودش را زیر مجموعه ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب تعریف کند، خود را نفر دوم بداند و آنچه را که رهبری می‌گوید عمل کند.

سردار سید یحیی رحیم صفوی ضمن اظهارات مهمی در رابطه با انتخابات پیش‌رو، تصریح کرد: رییس جمهوری را انتخاب کنیم که کار آمد باشد و دروغ نگوید، آمار دروغ ارائه نکند و به دنبال دو گفتمان نباشد چرا که در ایران اسلامی تنها یک گفتمان است و آن گفتمان رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: امیدواریم دولت آینده، توجه به ظرفیت‌های درونی داشته باشد، دولتی باشد که بیشتر به مسائل داخلی توجه کند تا سیاست خارجی و توجه به مشکلات داخلی و به طور خاص، اقتصاد و فرهنگ را در اولویت قرار دهد.

رحیم صفوی بیان کرد: فرهنگ مقاومت و امنیت پایدار دو دستاورد مهمی است که فرزندان رزمنده و مدافع حرم به ارمغان آوردند که دولتمردان و سیاستمداران ما می‌توانند از آن، برای رفع مشکلات اقتصادی و حل مشکلات بیکاری و رفاه و آسایش ملت ایران، بهره ببرند.

وی با توجه به مشکلات هفت میلیون نفر بیکار و ۵۲ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال در کشور، گفت: کشور ما پس از گذشت ۲۸ سال، جزو امن‌ترین کشورهاست؛ دولتمردان و سیاست‌مردان باید از نعمت امنیت برای حل مشکلات اقتصادی و بیکاری کشور استفاده کنند و به شعار امسال که «اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال» است، جامه عمل بپوشانند.

ضرورت تخصیص سیاست های اقتصادی دولت به تولید و حمایت از ظرفیت های داخلی/ایجاد بستر مناسب اشتغال مولد با تقویت تولید

«حمید رضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم در گفتگو با  آرمان کرمان ؛ عنوان کرده است:  تخصیص سیاست های اقتصادی دولت به تولید و حمایت از ظرفیت های داخلی یک ضرورت است.

وی تصریح کرد: بیانات معظم له نشان از آن دارد که اگر اقتصاد کشوری مولد نباشد و در حوزه تولید نتواند گام درست و موثری بر دارد همچنین نیازهای خود را تأمین و به خود کفایی برسد طبیعتا این اقتصاد وابسته ای را به وجود می آورد که آن آسیب پذیری بسیاری رادر برابر تکان های خارجی دارد و می تواند مورد تهدید دشمن قراربگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد:چنانچه دولت و مردم بدانند سیاست حمایت از تولید لازم می باشد بر همین اساس می توان تمامی موانع قانونی و اجرایی تولید را از سر راه بر دارند و سیاست حمایت از تولید حاکم بر تمام برنامه ریزی های کشور شود.

وی با اشاره به مطالب فوق الذکر افزود:بنابراین هر فردی که می خواهد در جهت تولید در کشور ایفا نقش کند و کالایی که  مورد نیاز جامعه است را تولید نماید و یا تولیدات خود را صادر کند باید از امتیاز وحمایت دولت به طور کامل برخوردار شود و سیاست های تشویقی به حداکثر ممکن برسد .

ترقی با تأکید بر اینکه حمایت و تقویت زمینه اشتغال را فراهم خواهد کرد، ابراز کرد: به این معنی که اشتغال در اثر تقویت تولید به وجود خواهد آمد و می تواند مشکل بیکاری و پایین بودن فرصت های شغلی را در کشور بر طرف کرده همچنین تحصیل کنند گان و متخصصین کشور بستر مناسبی را برای کار و فعالیت خود پیدا کرده و به سمت اشتغال های کاذب و غیر مولد سوق پیدا نکنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی  در ادامه بیان کرد:بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این دو مورد، هم در حوزه دولت و سیاست گذاری های آن قرار بگیرد و هم در داخل جامعه مردم باید منابع مالی خود را به سمت تولید ملی سوق دهند  نه در واسطه کاری و تجاری. گفتنی است سرمایه را در هر بخشی که می توانند با تخصص آنها هماهنگ کرده و سرمایه گذاری کنند تا  تولید کشور به حدی برسد تا هیچ نیازی به  واردات نداشته باشیم و بلکه بتوانیم درشاخه های مختلف صادرات را در کشور افزایش داده و بازارهای منطقه کشورهای همسایه را به دست بیاوریم.

این کارشناس مسائل سیاسی اشتغال مورد نظر رهبر حکیم انقلاب را اشتغال مولد دانست و عنوان کرد: اشتغالی مد نظر نباید به سمت کارمند شدن، واسطه گری و ... سوق داده شود و صورت بگیرد بلکه اشتغالی باید باشد که به تولید کمک کند حال این تولید می تواند در زمینه علم، کالا و ... باشد که چنانچه در تولید، اشتغال نقش ایفا کند و زمینه های فراهم شود می تواند دوام مناسبی داشته باشد و  اشتغال های واسطه ای که کالایی را بگیرند و با سود آن را به فروش برسانند اصولا در جامعه های توسعه یافته توصیه نمی شود چرا که این نوع اقتصاد، اقتصاد مریضی است.

وی گفت: توسعه مغازه در داخل شهرها به گونه ای که در یک خیابان صد ها مغازه خواربار فروشی وجود داشته باشد که هزاران تن جنس در داخل مغازه ها انبار کنند برای اینکه یک کالای مشترک را به فروش برسانند این مسئله در اقتصاد توسعه یافته، اشتغال درست و صحیحی به حساب نمی آید بلکه به عنوان هدر رفتن سرمایه است لذا اشتغال، باید به سمت اشتغال مولد برود  نه اشتغال واسطه ایی تا بتواند به اقتصاد کشور کمک کند و  هم صرفه جویی در هزینه ها شود و اقتصاد کشور را مقاوم کند.

حجت‌الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی دبیر شورای اقتصاد سازمان صداوسیما در گفتگو با پرستوها هم گفته بود: زمانی که مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند این خود یک حکم حکومتی برای قوه مجریه است و از این‌سو دولت را نمی‌توان از قصور مبری دانست و گفت در قوانین نیامده است.

وی اظهار کرد: باید اذعان کرد قوانین ما  به‌گونه‌ای است که امکان این را می‌دهند تا رئیس‌جمهور به سیاست‌های اقتصادی کلی عمل نکند یا بتواند آن‌ها را دور بزند.

کارشناس مسائل اقتصادی دبیر شورای اقتصاد سازمان صداوسیما اظهار کرد: باید اذعان کرد قوانین ما  به‌گونه‌ای است که امکان این را می‌دهند تا رئیس‌جمهور به سیاست‌های اقتصادی کلی عمل نکند یا بتواند آن‌ها را دور بزند.

دبیر شورای اقتصاد صداوسیما افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید هوشیارانه عمل کنند تا در مواقعی که متوجه اقدام دولت برای عمل نکردن به منافع نظام می‌شوند عکس‌العمل هوشمندانه و مناسبی اتخاذ کنند.

وی بیان کرد: دولت برای مدیریت بهتر کارهایش از خلأهای قانونی استفاده می کند اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی موظف هستند این خلا ها را کاهش دهند.

عبدالملکی  ادامه داد: ایران دارای تاریخ چند صدساله‌ای است که یکه‌تاز علوم و قدرت جهان بوده است و بازهم می‌تواند به همان جایگاه دست یابد.

دبیر شورای اقتصاد صداوسیما بیان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند این خود یک حکم حکومتی برای قوه مجریه است و از این‌سو دولت را نمی‌توان از قصور مبری دانست و  نباید گفت در قوانین نیامده است.

وجود بیش از 400 خوشه صنعتی در کل کشور/تولید قلب تپنده اقتصاد مقاومتی است/تولید و اشتغال دوروی یک سکه هستند

روح الله ایزدخواه، دکتری اقتصاد دانشگاه شریف در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در رابطه با شعار سال تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری  گفت: در واقع تولید قلب تپنده اقتصاد مقاومتی است و هیچ کشور توسعه یافته ای نیست  که تولید در آن کشور حرف اول را نزند یعنی شما در توانمندی در اقتصاد امکان پذیر نیست مگر اینکه اول چرخه تولید را در کشور راه بیندازییم زیرا فقط با تجارت اقتصاد پایدار و توسعه یافته نمی شود یعنی اگر ما واقعا توسعه اقتصادی را دنبال می کنیم باید ابتدا تولید را سرو سامان دهیم.

وی در رابطه با شعار سال تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری گفت: در واقع تولید قلب تپنده اقتصاد مقاومتی است و هیچ کشور توسعه یافته ای نیست  که تولید در آن کشور حرف اول را نزند یعنی شما در توانمندی در اقتصاد امکان پذیر نیست مگر اینکه اول چرخه تولید را در کشور راه بیندازییم زیرا فقط با تجارت اقتصاد پایدار و توسعه یافته نمی شود یعنی اگر ما واقعا توسعه اقتصادی را دنبال می کنیم باید ابتدا تولید را سرو سامان دهیم.

ایزدخواه در ادامه تشریح کرد: اگر به مسئله تولید به درستی بپردازیم  اشتغال هم حاصل می شود یعنی در تولید بخش عمده اشتغال پاسخ داده می شود زیرا کشور ما کشور پروژه خیزی است و در بخش های مختلف اقتصادی مزیت دارد اما بسیاری از مزیت های آن ها احیا و فعال نشده است ما با کشورهای صنعتی که به سمت صنعت رفته اند فرق می کنیم شاید بتوان گفت اقتصاد صنعتی  آن کشورها شاید به نوعی اشباع شده است و جای تحرک بزرگی ندارد اما در کشور ما اینطور نیست زیرا اقتصاد خام فروش در کشور داریم و بسیاری از محصولات کشاورزی خام فروشی می شود همچنین معادن ما که این ها قابل تبدیل شدن هستند که در واقع این خود باعث تولیدهای مضاعف می شود.

این دکتری اقتصاد دانشگاه شریف افزود: در 25 سال اخیر در توسعه اقتصادی بیشتر سمت توسعه زیر ساخت ها و یا صنایع بزرگ حرکت کرده ایم  یعنی تاکنون سرمایه گذاری ها در کشور به سمت توسعه زیر ساخت ها مانند شهرک های صنعتی ، سدها و زیر ساخت های مختلف اقتصادی بوده است و یا اینکه صنایع بزرگی مانند پتروشیمی، فولادها و سیمان  را در کشور شکل داده ایم و به سمت توسعه زنجیره های صنعتی نرفته ایم.

وی با یان اینکه بیش از  400 خوشه صنعتی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: بایدخوشه های صنعتی را هدف بگیریم و توسعه نرم افزاری دهیم و توانمند کنیم، توسعه با عمران فرق می کند  وقتی می گوییم توسعه صنعتی منظور شهرک سازی و توسعه زیربنایی نیست بلکه منظور توسعه نرم افزاری است به این معنا که به عنوان مثال نظام همکارذی بین انبوه بنگاه های کوچکی که در کشور وجود دارند  به درستی شکل نگرفته است ما باید این نظام همکاری بین این ها را شکل دهیم.

ایزدخواه ادامه داد: این مسئله را در قالب خوشه های صنعتی می توان مطرح کرد اگر به این شکل به تولید نگاه کنیم اشتغال هم حاصل می شود یعنی مسئله تولید و اشتغال دو روی یک سکه هستند و با پرداختن درست به مسئله تولید مسئله اشتغال هم تا حد زیادی حل می شود این دو مسئله جدا از هم نیستند و باهم هم پوشانی زیادی دارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز کرد: باید نگاهمان را به تولید و توسعه درست کنیم و  فعالیت های نرم افزاری تولید را باید افزایش دهیم، برای اشتغال زایی تا کنون دولت ها یک نکته واحد داشتند و آن هم تزریق تسهیلات بانکی بوده است،  پول در کشور کم نیست اگر بیکاری زیاد است به خاطر کمبود پول نیست و با تزریق تسهیلات شغل ایجاد نمی شود که سال های سال پول را در دولت های مختلف تامین کردیم و جواب کمی گرفتیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید با دید متفاوتی به اشتغال نگاه کرد اینکه وام بانکی در کل کشور تزریق کنیم این مسئله اشتغال را حل نمی کند بلکه باید به سمت مسائل نرم افزاری رفت و اشتغال را درست تفهیم کرد، مردم می توانند مسئله مالی را به هر ترتیب حل کنند اما تزریق پول فقط باعث می شود اصل قضیه و موانع اشتغال و تولید را نبینیم.

رهبرانقلاب بارها از بیکاری جوانان انتقاد کردند/باید الویت همه مسئولان بر پایه رونق اقتصادی در کشور باشد/بیکاری باعث افزایش سن ازدواج شده است

«مجتبی ذوالنور» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با «تهران نیوز» با اشاره به تاکیدات امام خامنه ای  مبنی بر تلاش مسئولان برای تحقق بخشی به اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: بیکاری جوانان یکی از مباحثی است که رهبرانقلاب در سال های گذشته بارها از آن انتقاد داشتند و امسال هم با نامگذاری سال ۹۶ به اقتصاد مقاومتی،تولید ملی و اشتغال، نشان دهنده این است که امام خامنه ای بر مقوله رفع بیکاری از کشور تاکید ویژه ای دارند و این موضوع باید سرلوحه مسئولان کشور باشد.

وی ادامه داد: رهبرانقلاب بارها با صراحت از نمایندگان مجلس خواسته اند که برای بهبود وضعیت اشتغال جوانان تدابیری موثری اتخاذ نمایند و قوانینی وضع نمایند که درصد بیکاری جوانان جامعه به پایین ترین سطح ممکن برسد.

حجت الاسلام ذوالنور خاطر نشان کرد: کارشناسان اقتصادی معتقدند علل بیکاری جوانان در جامعه امروز به عوامل مختلفی بستگی دارد که نوسانات اقتصادی، عدم توزیع مناسب درآمد و امکانات، عدم جذب نیروی کار در مراکز تولیدی و صنعتی، عدم تناسب بین آهنگ رشد جمعیت و فرصتهای شغلی، ضعف قوانین و مقررات، اتخاذ برخی سیاستهای غلط و فقدان آموزشهای متناسب با نیاز بازار کار از شاخص‌ترین عوامل به شمار می‌رود.

احقاق 5.5 درصد از رشد اقتصادی کشور از طریق سرمایه گذاری/صنعت درگیر رکود نسبتا سنگینی است/ نیازمند تحول اساسی در اداره کشور هستیم

«فریدون احمدی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با تأکید بر اینکه صنعت درگیر رکود نسبتا سنگینی است و نیازمند تحول اساسی در اداره کشور هستیم مطرح کرد: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد برای اساس سند چشم انداز، باید دو و نیم درصد از طریق بهره وری تامین شود در حال حاضر صنعت درگیر رکورد سنگینی است.

صنعت مثل بقیه جاهای کشور درگیر رکود نسبتا سنگینی است اگر چه دولت در کاهش تورم خوب عمل کرده است اما رکورد خیلی اذیت می کند.

وی با بیان اینکه اگر تورم مهار شود اما اقتصاد در رکورد باشد، انتظارات را برآورده نمی کند، تصریح کرد: تسهیلاتی که به بنگاه های کوچک اقتصادی داده شد، اتفاق خوبی بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان زنجان جزو استان هایی است که تسهیلات خوبی به بنگاه های اقتصادی که مشکلاتی نظیر نبود سرمایه در گردش داشتند، ارائه شد.

احمدی با بیان اینکه برای خروج از رکود باید نقدینگی به جامعه ترزیق شود، گفت: پول دست مردم است اما به سمت تولید نمی آید که اگر دولت هم بدون هدایت تزریق کند، مشکلات را زیاد می کند.

وی بر ضرورت تزریق نقدینگی به بنگاه های اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت:باید این نقدینگی تزریق شود تا در صنعت هزینه شود، در این صورت می توان بهبود فضای کسب و کار را شاهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دو سال گذشته صادرات نفت بخشی از رشد اقتصادی را فراهم کرده است، افزود: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد برای اساس سند چشم انداز، باید دو و نیم درصد از طریق بهره وری تامین شود.

احمدی با اشاره به اینکه بزرگی دولت اجازه بهره وری را نمی دهد،یادآور شد: در حال حاضر آمریکای 350 میلیون  نفری با 850 هزار نفر اداره می شود در حالی که در ایران 80 میلیون نفر با 3 تا 4 میلیون نفر اداره می شود که چنین نظام اداری فاجعه است و اگر از نظر اندازه و سایز دولت اقدامات جدی انجام نشود، بقیه حوزه ها را گرفتار می کند.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه سهولت ایجاد کسب و کار در رتبه 30 جهان قرار دارد،بیان داشت: بزرگی دستگاه های اجرایی مانع ایجاد کسب و کار است.

ابراهیم رزاقی اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در گفتگو با «تهران نیوز»؛ کم‌رمق‌شدن حرکت اقتصاد ایران در سال گذشته را دلیل افزایش نرخ بیکاری دانست و گفت: با توجه به تجربه رشد اقتصادی در سال‌جاری، احتمال می دادند که این موضوع در نرخ بیکاری نیز تأثیر‌گذار باشد و روند رو به‌رشد آن‌را متوقف کند اما باید دید که آیا محقق شد؟

دولت یازدهم برای تحقق شعار اشتغالزایی روی کاغذ اعتبارهای خوبی در نظر می گیرد

وی ادامه داد: دولت یازدهم برای تحقق شعار اشتغالزایی روی کاغذ اعتبارهای خوبی در نظر می گیرد ولی اختصاص نیافتن منابع اشتغالزایی در این دولت در شرایطی است که هزینه های جاری دولت طی ۳سال و اندی گذشته افزایش چشم گیر داشته است.

رزاقی بیان کرد: علی رغم اینکه دولتی ها معتقدند بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در یک دهه گذشته در تابستان سال گذشته به دست آمده  است اما دولتمردان نباید فراموش کنند که نرخ مشارکت اقتصادی مانند شمشیری دو لبه است و اگر تعداد مشارکت‌کنندگانی که شغلی پیدا نمی‌کنند افزایش یابد، قطعاً به رشد اقتصادی غیررسمی و حتی سیاه منجر خواهد شد.

این اقتصاددان معتقد است: گزارش اخیر مرکز آمار ایران از افزایش رشد بیکاری خبر می دهد و حاکی از بدترشدن بحران بیکاری در کشور است، این مرکز در حالی نرخ بیکاری را ۱۲٫۲ درصد معادل ۳میلیون و ۱۴۵هزار و ۷۰۰ نفر اعلام کرد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی با توجه به وضعیت رونق اقتصادی در سال گذشته، همواره نسبت به این مسئله هشدار داده بودند.

وی با اشاره به عدم توازن در ایجاد اشتغال گفت: بیکاری در قالب فروپاشی ارکان خانواده ، افزایش نرخ طلاق ، کاهش نرخ ازدواج ، افزایش سن ازدواج ، کاهش زاد و لد ، پیشی گرفتن نرخ مرگ به تولد ، افزایش بیماریهای قلبی و عروقی ، افزایش بیماریهای ناشی از استرس ، عدم تمایل به اشتغال در مشاغل مولد ، کاهش بهره هوشی محصلین بدلیل تغذیه نامناسب ، افزایش فرار مغزها و میل مهاجرت در جوانان تحصیل کرده و… خود را نشان می دهد.

تأکید رهبری بر لزوم حل مشکل رکود و اشتغال

رزاقی عنوان کرد: وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی تا جایی است که مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم حل مشکل رکود و اشتغال و بیان اینکه خجالت نظام از بیکاری جوان از شرمندگی وی در خانواده‌اش بیشتر است، خطاب به دولت و مجلس فرمودند درباره حل این مشکلات اقدام کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تلخی‌ها و سختی‌های سال قبل را مربوط به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم بویژه طبقات ضعیف و متوسط دانستند گفت: رهبری فرمودند؛ من از وضع مردم مطلع هستم، بنابراین تلخی کام مردم به‌ویژه طبقه ضعیف را از مشکلات اقتصادی مانند گرانی، بیکاری، تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و آسیبهای اجتماعی را با همه‌ی وجود حس می‌کنم.

رزاقی گفت: ایشان، توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال بویژه اشتغال جوانان را موثر برشمردند.

عدم برنامه‌ریزی درازمدت در قبال مشکلات جاری کشور

این اقتصاددان با بیان اینکه نداشتن استراتژی مشخص در قبال مشکلات جاری کشور بیانگر عدم برنامه‌ریزی درازمدت در این زمینه است، گفت: برنامه‌ریزی‌های ما عمدتاً کوتاه‌مدت هستند، در حقیقت ما تنها جلوی پایمان را نگاه کرده‌ایم و آینده ۲۰ ساله این نسل را ندیده‌ایم.

رزاقی تأکید کرد: متأسفانه ما برنامه‌ریزی بلندمدتی نداشته‌ایم و برنامه‌هایی که تاکنون ترسیم کرده‌ایم تنها در حد برنامه و روی کاغذ باقی‌مانده و در عمل هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی بیکاری بخش عظیمی از جوانان کشور در شرایط کنونی را ناشی از عدم برنامه‌ریزی مشخص و دقیق در گذشته دانست و بیان داشت: متأسفانه بیکاری معضلی مشهود و بارز در کشور است.

وی در پایان اشاره کرد: دولت یازدهم در مهار بیکاری و ایجاد اشتغال بسیار ناموفق بود چرا که دولتمردان و مسئولین کمتر به مقوله تولید و اشتغال پرداختند در حالی که عمده درخواست مردم از مسئولان اشتغال‌زایی است.

گره زدن مسائل اقتصادی کشور به برجام یک اشتباه بزرگ بود/ استفاده از ظرفیت های زنان و اشتغال خانگی گامی موثر در اقتصاد مقاومتی است

«مینو اصلانی» رئیس بسیج جامعه زنان کشور در گفتگو با زنان کویرگفت: متاسفانه نگاه مسئولین به بیرون بیش از نگاه به داخل کشور بوده است، این که تمام مسائل را گره به برجام بزنیم و منتظر باشیم تا پیامدهای برجام اقتصاد ما را نجات دهد یک اشتباه بزرگ بود که اتفاق افتاد.

وی در رابطه با لزوم تاکید اقتصاد مقاوممتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: اهمیت بحث اقتصادی در کلام رهبر انقلاب از آنجا نشات می گیرد تا در مسائل اقتصادی روی پای خود بایستیم و با برنامه ریزی دقیق از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم تا جنگ نابرابر اقتصادی که استکبار جهانی علیه ما به راه انداخته پیروز میدان باشیم.

اصلانی ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری به دلیل استفاده از داشته های موجود در کشور است ، از جمله  منابع طبیعی، منابع زیر زمینی، فکر و اندیشه و نیروی اقتصادی خلاق که اگر به خوبی پیوند بخورند و مدیریت شوند می توان اشتغال ایجاد کرد و از منابع و ظرفیت های خود به نحوه احسنت بهره برداری کنیم.

وی تصریح کرد: با موفقیت در اقتصاد مقاومتی می توانیم الگوی مناسبی را به دنیا عرضه کنیم چرا که انقلاب اسلامی یک دایره ی محدود نیست که در خود بماند بلکه اگر قرار است یک الگوی تمام عیار حکومت اسلامی برای دنیا باشد حتما باید در اقتصاد پایه های محکمی داشته باشد.

رئیس بسیج جامعه ی زنان کشور ابراز کرد: باید دانست که برای استحکام پایه های اقتصاد باید از ظرفیت های داخلی و کنونی استفاده و مدیریت اقتصادی را تقویت کرده و از نیروهای خلاق در اقتصاد بهره ببریم تا بتوان در اقتصاد رشد پیدا کرد.

اصلانی با اشاره به این که در بحث تولید داخلی باید در بالا بردن کیفیت محصولات داخلی تلاش کرد، بیان داشت:در این مسیر چند گام اساسی باید برداشت از جمله  شناسایی ظرفیت های داخلی، برنامه ریزی گام به گام برای استفاده از ظرفیت ها ، نگاه به آینده تا بتوان رشد تولید اقتصادی را بالا ببریم، استفاده از جوانان، شرکت های دانش بنیان و کمک به مردم و جوانان تا شرکت های دانش بنیان افزایش یابند.

وی با بیان این که اشتغال خانگی و افزایش تولیدات خانگی به اقتصاد مقاومتی کمک شایانی خواهد کرد، توضیح داد: در بحث اشتغال خانگی، استفاده از ظرفیت های زنان برای بالا بردن اشتغال بسیار حائز اهمیت است، اگر زنان آموزش ببینند و در جهت بهره وری و استفاده ی بهینه از انرژی و امکانات توانمند شوند به عنوان مادر و محور خانواده می  توانند در بحث اقتصاد کمک شایانی کنند.

دولت اهتمام جدی برای مقابله با قاچاق کالا داشته باشد / خرید کالای داخلی نیازمند فرهنگ سازی است

«احمد امیرآبادی» نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فرهنگ نگار با اشاره به شعار سال  مقام معظم رهبری و سخنرانی ایشان در حرم مطهر امام رضا(ع)، اظهار کرد: بیشتر مشکلات اساسی ما  از مسئله آغاز می شود که اراده ای برای بحث عملی کردن اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: با شعار که نمی توانیم کشور را اداره کنیم پس باید عمل داشته باشیم.

احمدآبادی با اشاره به شعار سال مقام معظم رهبری و سخنرانی ایشان در حرم مطهر امام رضا(ع)، اظهار داشت: بیشتر مشکلات اساسی ما  از مسئله آغاز می شود که اراده ای برای بحث عملی کردن اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سال قبل را اقدام و عمل نامیدند و امسال را مجددا اقتصاد مقاومتی، گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در حرم مطهر امام رضا(ع) راهکار ها را معرفی کردند که یکی از این راهکار ها مسئله مبارزه با قاچاق کالا می باشد.

وی ابراز داشت: موضوع قاچاق کالا ضربه بسیاری به مسئله تولید داخلی وارد می کند برای این موضوع حتما باید یک فکر اساسی شود و آن تمدیداتی که مجلس برای موادی گمرکات ، مناطق آزاد و مناطق ویژه داشته بکار گرفته شود.

امیرآبادی با اشاره به اینکه باید دولت به سرعت کاری کند و جلوی قاچاق کالا را بگیرد، بیان داشت: در قاچاق کالا به دنبال چند کوله بر نیستیم ما در در قاچاق کالا باید به دنبال قاچاق سازمان یافته باشیم.

وی در ادامه به فرهنگ سازی در جامعه برای خرید کالای داخلی اشاره کرد و خاطرنشان شد: باید مردم را تشویق کنیم تا از کالای داخلی استفاده کنند چرا که  بسیاری از برندهای خارجی که در بازار کشور ما در حال استفاده می باشند در داخل کشور تولید می شود پس چرا از برند داخلی استفاده نمی کنیم و به دنبال برندهای خارجی می رویم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه اضافه کرد: بحث بعدی مسئله بانک ها ، بیمه ها ، مالیات و گمرک می باشد که اینها باید قوانین کاملا باثباتی داشته باشند، بانک ها باید مردمی باشند و به تولید کننده و کار آفرین کمک کنند؛ اگر این مسائل عملیاتی شود به نظر می رسد که  بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

«امیر خجسته» رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری گفت: تولید کشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ به شدت کاهش یافته است، زمانی که با سه هزار کانتینر قاچاق در روز روبرو هستیم، این یعنی نابود کردن تولید داخلی و در این بین ۳۰ نفر مفسد اقتصادی در سطح کشور می خورند و می برند اما شاهد برخورد قاطعی با آنان نیستیم.

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه هم مطرح کرد: که دولت یازدهم در مهار بیکاری و ایجاد اشتغال ناموفق عمل کردو  تلخی کام مردم از مشکلات اقتصادی مانند گرانی و بیکاری مشهود است.

جعفر قناد باشی نیز در گفت و گو با خبرنگار بوتیا نیوز  اظهار کرد: امکانات و ظرفیت هایی که ایران اسلامی از نظر اقتصادی دارد به اعتراف همه کارشناسان بالاترین ظرفیت برای تولید همه کالاهای مورد نیاز ماست.
کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های معدنی و صنعتی انتظار این است که بخش قابل توجهی از نیاز های ایران اسلامی در داخل تولید شود ولی شاهد این هستیم که واردات در مقابل صادرات آن هم برای کالاهای غیر ضروری افزایش پیدا کرده است.
قناد باشی بیان کرد: همانطورکه رهبری در صحبت خود اشاره فرمودند این مسئله بر می گرد به بخش اداره کشور که دولت ها آن جور که باید زمینه تولید را فراهم نکردند در حالی که از بهمن سال 92 برنامه اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد.

 

دولت یازدهم اعتقادی به تولید داخلی نداشت

وی افزود: انتظار این بود که دولت گام های لازم برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید داخلی و اتکاء به ظرفیت های داخلی بردارد ولی نه تنها اجرا نشد بلکه واردات آن هم برای کالاهای تجملاتی و لوکس به شدت افزایش پیدا کرد .
کارشناس مسائل سیاسی با بیان دلایل اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی در طول سال های گذشته، عنوان کرد: این مسئله به دلیل عدم توانایی و کارایی وزرای دولت است که به دلیل اینکه از نظر سنی در مرحله ای هستند که توانمندی لازم  برای اجرای برنامه ها را ندارند البته باید نداشتن تخصص لازم برای اداره کشور را هم به این مسئله اضافه کرد.
قناد باشی عدم اعتقاد دولت یازدهم به اقتصاد مقاومتی را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور دانست و گفت: دلیل اینکه دولت نتوانست اقتصاد مقاومتی را در طول سال های گذشته اجرایی کند این است که دولت اعتقادی به تولید داخلی ندارد و دیدگاه مسلط بر دولت به واردات کالاهای خارجی علاقه مند است.
وی خاطر نشان کرد: عدم اعتقاد دولت سبب شد که ما به جای تولید به سمت واردات روی آوریم و این یک دیدگاه فلج کننده ای برای اقتصاد ایران است، نفت ما به صورت خام صادر می شود در حالی که می توان 70 هزار نوع ماده از نفت بگیریم و با ارزش افزوده آن به خوبی کشور را اداره کنیم.

خام فروشی دیدگاه کشورهای آفریقایی است که در دولت یازدهم عملی شد

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد: این دیدگاهی است که معمولا در کشورهای آفریقایی طرفدار دارد که در آنجا دولت های ناکارآمد به دلیل نداشتن تخصص در آن کشورها به سمت خام فروشی می روند و این گونه کشور آن ها همواره وابسته به خارج است.
قناد باشی تصریح کرد: اعتقاد به واردات از کشورهای خارجی در دولت طرفداران پر و پا قرصی داشته است که متاسفانه هنوز هم این دیدگاه را دنبال می کنند لذا مقام معظم رهبری امسال را هم سال تولید و اشتغال معرفی کردند.

بیکاری در شهرهای صنعتی و معدنی به دلیل عدم تولید داخلی افزایش یافته است

وی با اشاره به افزایش روز افزون بیکاری در کشور، اظهار کرد: وقتی تولید نباشد جوان های متخصص ما در رشته های صنعتی و کشاورزی و معدنی بیکار می شوند و در برخی از استان ها از جمله همین کرمان که دارای ظرفیت های معدنی و صنعتی بسیار بالایی است به دلیل عدم تولید هر روز بر آمار بیکاران افزوده می شود.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: علیرغم اینکه سال گذشته هم سال اقتصاد مقاومتی بود ولی متاسفانه دولت در این زمینه کاری نکرد لذا تکرار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال در واقع به معنی این است که در گذشته در این زمینه کاری صورت نگرفته است.
قناد باشی در پایان مطرح کرد: رهبر ایران با توجه به متوقف شدن تولید وافزایش بیکاری ناگزیر به تکرار شعار سال های گذشته شدند لذا این واقعیت تلخی است که مردم می توانند زمینه های لازم برای جبران این مسئله را در سال جاری فراهم کنند.

زمانی اقتصاد مقاوم خواهد شد که فساد اداری نداشته باشیم/ دولت موانع تولید را برطرف کند

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با هرمز؛ با اشاره به نام گذاری سال 96 توسط رهبر انقلاب به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: عدم توجه کافی به اقتصاد مقاومتی در سال گذشته علت انتخاب عنوان سال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال توسط مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بود زیرا در سال گذشته به عمق موضوع اقتصاد مقاومتی توجه نشد و صرفا کار سطحی انجام شده بود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اشتغال برگرفته از تولید است، افزود: اگر تولید در کشور گسترش یابد اشتغال کافی برای جوانان پدید خواهد آمد به همین دلیل امسال  این عنوان به امر اقتصاد مقاومتی اضافه شد لذا بایستی دولت همت کند و در زمینه رفع موانع تولید با کمک مجلس اقدامات لازم را انجام دهند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه تولید، مشکلات زیادی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی ایران موضوع تولید به صورت جدی در کشور پیگیری نشده است البته شایان ذکر است بخش خصوصی استقبال چشمگیری در این حوزه داشته است اما دولت با جدیت از آنها حمایت نکرده است .

مرادی بیان کرد:  صدور مجوزات برای تولید کنندگان از سوی دولت به کندی انجام می شود به گونه ای که گاهی مواقع باعث عقب نشینی این تولید کنندگان می شود و یا اینکه سهم آورده تولید کننده فراهم شده ولی دولت در سهم مشارکت خود کوتاهی می کند و موانع را پیش روی آنها می گذارد که لازم است این موانع هر چه سریعتر برداشته شود تا شاهد یک اشتغال پایدار در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه حداقل باید یک میلیون و هشتصد هزار شغل در طی یک سال ایجاد شود تا کشور به  تعادل برسد، افزود: پرداخت ده میلیون وام به یک فرد شغل محسوب نمی شود، شغل زمانی تحقق پیدا می کند که فرد، امنیت شغلی داشته باشد و یا خود اشتغالزا باشد یا اینکه در جایی مشغول باشد که مورد حمایت قرار گیرد.

عضو کمیسون انرژی مجلس با اشاره به آسب های اجتماعی ناشی از بیکاری در جوانان گفت: اگر بیکاری افزایش یابد همراه با آن ناهنجاری های اجتماعی افزایش می یابد و  این ناهنجاری ها می تواند اعتیاد به مواد مخدر و طلاق باشد که در اثر بیکاری پدید خواهد آمد .

مرادی تاکید کرد: نباید به آمار ها دلخوش باشیم که در فلان مورد رتبه اول یا دوم را چه در کشور و چه در استان کسب کرده ایم و همانطور که مقام معظم رهبری هم بارها تاکید داشتند که آمارها را باید در چهره و سفره های مردم دید و باید اقتصاد ما مقاوم باشد و اقتصادی شکننده نداشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: زمانی اقتصاد ما مقاوم خواهد شد که در آن دزدی و فساد اداری نداشته باشیم که متاسفانه در سطح کلان اقتصاد مملکت در دست آقا زاده ها اداره می شود وحتی سعی دارند تمام پست های حساس مانند نماینده مجلس و شوراها را در دست بگیرند،اگر برای خدمت است که باید این فرصت به دیگران هم داده شود.

واردات بی‌رویه کالاهای خارجی باعث نابودی تولید داخلی و بیکاری شد/ لزوم اصلاح قانون حمایت از کار

عبدالمجید شیخی کارشناس ارشد مسائل اقتصادی هم در گفت و گو با خبرنگار تابان تربت، اظهار کرد: مهمترین معضل اقتصادی کشور موضوع اشتغال است که همه ابعاد مربوط به تولید را تحت الشعاع قرار داده، بطوریکه همه شاخص های اقتصادی با آن عجین شده است.

وی تصریح کرد: کاهش قدرت خرید مردم ناشی از عدم اشتغالزایی مناسب است، لذا وقتی در آمدها کاهش پیدا می کند، قدرت خرید مردم به همان میزان نیز پائین می آید.

تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: دولت در چهار سال گذشته با نگاه به بیرون و امید به کدخدا پل های پشت سر خود را ویران کرد و نگاه جدی به حمایت از تولید داخلی و اشتغالزایی نداشت، لذا این نگاه خفیه به بن بست رسید و انتظار بر این بود تا دولتمردان حداقل از مردم عذرخواهی کنند.

شیخی ادامه داد: ظرفیت بازار داخلی محدود است و  وقتی که دروازه ورود کالا های خارجی به کشور باز شود و با نرخ ارز اینگونه بازی کنند، نتیجه آن از بین رفتن  تولید داخلی و در ادامه بیکاری گریبانگیر جامعه می شود، این همان روند مسلسل وار رکود اقتصادی است.

وی افزود: طبق گزارشها و محاسبات انجام شده دولت از محل هدفمندی یارانه بین ۶۷ تا ۹۶ هزار میلیارد تومان در آمد کسب کرده و تنها ۳۳ هزار میلیارد تومان آن را به مردم داده، لذا سوال اینجاست که مابقی این مبلغ کجا رفته؟ آیا در بخش تولید هزینه شده است؟

کارشناس مسائل اقتصادی اذعان کرد: دولتها باید از محل هدفمندی یارانه ها و در آمد حاصل از منابع انرژی بخشی را به حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال اختصاص دهند  تا مقداری از مشکلات بیکاری و رکود داخلی مرتفع شود.

وی از اصلاح قانون حمایت از کار، تشویق برای صادرات کالاهای مرغوب، تشویق کارفرمایان به جذب نیروهای جدید، ارتقای کیفیت کالاهای داخلی، بازاریابی دولت برای بخش تولید، فعال کردن بخش دیپلماسی اقتصادی و اخذ مالیات از واحدهای خدماتی را بخشی از عوامل مهم حمایت از تولید و اشتغالزایی در کشور برشمرد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار