مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. فروردين 1396 - 14:18   |   کد مطلب: 20224
استان هرمزگان در سال 95 در حالی عنوان رتبه نخست اقتصاد مقاومتی را از آن خود دارد که شاهد تجمعات گسترده کارگری و بیکار شدن هزاران نفر از کارکنان واحدهای تولیدی و اقتصادی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از هرمز؛ موضوع اشتغال از محورهای اساسی در رونق و ثبات اقتصادی است که رفاه اجتماعی و توسعه جامعه را به دنبال دارد؛دستیابی به شغل مورد نظر افراد از اساسی ترین نیاز های جامعه محسوب می شود که این اصل مهم اقتصادی موجب مهاجرت روستانشینان به شهرها و به طبع هجوم نیروی کار جوان به شهرهای اقتصادی می شود.

براین اساس اشتغال و بیکاری از مولفه های مهم اقتصادی کشورهاست چرا که کاهش فرصت شغلی ،افزایش ضریب بیکاری را بهمراه دارد که معضلات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی رهاورد افزایش بیکاری در هر جامعه است.

مساله بیکاری یکی از بحران های موجود در اقتصاد کشور است که بر شاخص های رشد و توسعه کشور به ویژه امنیت ملی تاثیرات اساسی دارد.

معضل بیکاری مشکلات بسیاری مانند فقر، مهاجرت، رشد حاشیه نشینی، افزایش قاچاق در جامعه و تعطیلی واحد های اقتصادی را ایجاد نموده که گریبانگیر اقتصاد ایران شده است.

پیام های نوروزی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سالیان اخیر با محوریت اقتصاد بیانگر اهمیت خودکفایی و مقاومتی بودن اقتصاد در برابر فشارهای بین المللی و تحریم های ظالمانه استکبار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶ هجری شمسی با اشاره به تأکید بر «اقدام و عمل» در نامگذاری سال ۹۵ و انجام کارهای خوبی که مسئولین گزارش آن را داده‌اند، گفتند: البته فاصله زیادی میان کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد و آمارهای مثبت و منفی را باید در مجموع مشاهده کرد.

رهبر انقلاب توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راه‌حل و علاج وضع کنونی، افزودند: علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال بویژه اشتغال جوانان.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، بر اساس همین ضرورت، سال ۹۶ را «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری کردند و گفتند: تمرکز و برنامه‌ریزی بر روی این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسئولین و موجب پدید آمدن موفقیتهای چشمگیر و محسوس است و مسئولین باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.

اقتصاد مقاومتی به دلیل اتکا به پتانسیل، توانایی داخل، اقتصادی درون زا است لذا می توان با استفاده از امکانات و نیروهای متخصص بومی بحران های اقتصادی پیش رو را گذراند و تاکید مقام معظم رهبری را به منصه ظهور رساند.

براساس گزارش دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور، استان هرمزگان د رسال 95 رتبه نخست اقتصاد مقاومتی در کشور را کسب کرد که توسعه صادرات غیرنفتی، رفع موانع تولید، رونق اقتصادی، واگذاری پروژه‌های عمرانی و مبارزه با قاچاق کالا از محورهای اساسی کار ستاد و ملاک اصلی ارزیابی و موفقیت استان هرمزگان در کسب رتبه برتر کشوری بود.

استان هرمزگان در حالی عنوان رتبه نخست اقتصاد مقاومتی را از آن خود دارد که  شاهد تجمعات گسترده کارگری و بیکار شدن هزاران نفر از کارکنان واحدهای تولیدی و اقتصادی بوده است.

از اواسط زمستان سال 94 با واگذاری شرکت آلومینوم المهدی بندرعباس به بخش خصوصی، قطب اقتصاد کشور شاهد اعتراضات گسترده کارگرانی بود که بارها مقابل استانداری هرمزگان، سپاه پاسداران و تجمع کرده بوده همچنین تحصنات گسترده در شرکت آلومینوم انجام شد که واکنش مقامات کشوری و استانی را بهمراه داشت که در نهایت وزیر اقتصاد با حضور در بندرعباس آب پاکی بر دست کارگران معترض و بیکار شده این واحد اقتصادی ریخت و اعلام کرد : این کارخانه بر اساس قانون و با برگزاری مزایده واگذار شده و نظر ما این است که واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی ثمرات فراوانی در پی دارد.

اواسط مرداد سال 95 شاهد تجمع تعداد ۱۰۰ نفر از کارکنان پیمانکاری شرکت مخابرات استان هرمزگان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق بود.

این کارکنان که تعداد آنها دو برابر کارکنان رسمی بوده و نزدیک به ۹۰۰ نفر است حقوقی توسط پیمانکار شرکت مخابرات هرمزگان به آنها پرداخت نشده است و این درحالی بوده که حقوق و دستمزد کارکنان رسمی به طور کامل پرداخت شده است.
کارکنان بخش‌های دیگر مخابرات از جمله TCT۱، مرکز ۲۰۲۰، سیمبان‌ها، نگهداری شبکه هوایی، نگهبانی، نیروهای خدماتی، امور مشترکان، همراه اول و دبیرخانه از دیگر نیروهای معترض هستند که از نخستین ساعت‌های کاری روز یکشنبه در محل شرکت مخابرات استان هرمزگان حاضر شده اند.

سال 95 شاهد تجمع کارکنان و کارگران منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس بود که در اعتراض به واگذاری صنایع و معادن فلزی خلیج فارس مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند و خواستار ممانعت از تکرار سناریوی کارکنان مجتمع آلومینوم شدند.

بر این اساس ۲۰۰ نفر کارکنان صنایع معادن و فلزی خلیج فارس در اعتراض به عدم واگذاری بخش اصلی شرکت به پیمانکار مقبال استانداری هرمزگان تجمع کردند و از مسئولان استانی خواستار لغو چنین بخشنامهای هستند.

روزهای پایانی سال95 نیز از اعتراضات کارگری بی نصیب نماند و دو تجمع صنفی شامل فولاد جنوب و باغداران روستای سیاهو همزمان با جلسه مدیریت بحران استان با حضور نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.

جزیره شگفت انگیز قشم نیز درسال گذشته شاهد تجمع صنفی هایی بود که در اعتراض به سیاست های اجرایی اعتصاب کرند.
پزشکان تنها بیمارستان قشم در اعتراض به دریافت مطالبات مالی خود دست به اعتصاب زدند و بیماران این بیمارستان علاوه بر رنج بیماری متحمل درد نبوده پزشک نیز شدند .
پس از اعتراض نیروهای بیمارستان پیامبر اعظم قشم نوبت کارگران شرکت پدیده سازان قشم شده که ماه هاست حقوق نگرفته اند تا با تجمع خود مسئولین را وادار به حرکتی اساسی کنند.

شرکت پدیده سازان قشم جزو شرکتهای تابعه و تحت پوشش شرکت تجارت گذرگاه شمالی NCC است که با سازمان منطقه آزاد قشم قرارداد مشارکتی را منعقد نموده است که بر اساس آن ۶۵ هکتار از اراضی غرب شهر قشم را جهت احداث شهرکی چند منظوره در قالب عملیات عمرانی آماده بهره برداری کند .

شهرستان جاسک ، سیریک و قشم که به عنوان قطب صیادی و پرورش ماهی در استان هرمزگان فعالیت دارند در سال گذشته شاهد تجمع صیادانی بود که به سیاست های اجرایی دولت تجمع های اعتراض آمیز نسبت به حضور کشتی های خارجی در خلیج فارس و بیکاری صیادان سنتی داشتند .

استان هرمزگان دارای ظرفیت های بالقوه اقنصادی فراوانی است که اگر این ظرفیت ها بالفعل شوند قاعدتا زمنیه اشتغال بسیاری از جوانان بومی و تحصیلکرده استان را فراهم می کند و شرکت های بزرگی از جمله شرکت آلومینیوم، فولاد، کشتی سازی، نفت ستاره خلیج فارس، شیلات و مجتمع بندری شهید رجایی با موج روز افزون صادرات و واردات در استانی واقع شده اند که بعنوان قطب اقتصادی ایران شناخته شده است لذا با وجود ظرفیت های فوق العاده نباید مشکل بیکاری وجود داشته باشد.

در حالی دولت طبل اولویت استخدام نیروهای بومی را به صدا در می آورد که در استان هرمزگان با موجی از کارگران و کارمندان غیربومی مواجه می شویم لذا جای بسی تاسف دارد که یروهای تحصیل کرده و بومی استان بیکار اما نیروهای غیربومی درهرمزگان مشغول کار هستند.

در سال گذشته با واگذاری شرکت های بزرگ به بخش خصوصی بسیاری از نیروهای این شرکت ها که در ایام گرما و سرما با تمام سختی های شغل دست و پنجه نرم کرده بودند و در کنار کوره ها و یا در اثر افتادن در دیگ بخار دچار سوختگی شده بودند از کار برکنار شدند در صورتی که با اضافه کردن بند، ماده و یا تبصره ای در متن قرارداد،  مسئولین استانی می توانستند از اخراج نیروهای بومی و با سابقه چندین ساله جلوگیری کنند.

صنعت کشاورزی یکی دیگر از ظرفیتهای اقتصادی استان هرمزگان است که با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و وجود زمین های حاصلخیز  تامین کننده بخشی از محصولات کشاورزی ایران است که اگر از متخصصصان این صنعت بخوبی استفاده شود طبیعتا مشکلات کشاورزان و بیکاری روستاییان تسهیل و شاهد موج مهاجرت از روستا به شهر نخواهیم بود.

با توجه به تولید روزانه آلومینیوم و فوالاد و نیز تولید محصولات کشاورزی اگر به جای خام فروشی، صنایع تبدیلی در کنار صنایع استان ایجاد شود نه تنها تولید فرآورده های صنایع بیشتر و زمینه اشتغال نیروهای بومی ایجاد می شود بلکه با گذشت زمان بزهکاری و آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری در جامعه کاهش و در آینده نه چندان دور به طور کامل از بین می رود.

عنوان شعار سال با محوریت اقتصاد از سوی رهبر انقلاب در سال های اخیر بیانگر دغدغه معظم له در این زمینه است امید می رود بیانات ارزشمند رهبر انقلاب در آغاز سال نو و تاکید ایشان بر محور تولید و اشتغال مورد تایید مسوولان قرار گیرد و استان هرمزگان در سال 96 با تحقق بیانات رهبری دیگر شاهد بیکاری مردم این مرز و بوم و تجمعات گسترده کارگری نباشد.

 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار