مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. ارديبهشت 1396 - 9:22   |   کد مطلب: 20521
شیخی گفت: امروز اقایان دولتی می گویند منابع برای ایجاد اشتغال در کشور وجود ندارد، جای تعجب است که آنها چنین اظهاراتی را بیان می کنند، منابع برای ایجاد اشتغال وجود ندارد ولی برای اختلاس و حقوق های نجومی وجود دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، شیخی گفت: امروز اقایان دولتی می گویند منابع برای ایجاد اشتغال در کشور وجود ندارد، جای تعجب است که آنها چنین اظهاراتی را بیان می کنند، منابع برای ایجاد اشتغال وجود ندارد ولی برای اختلاس و حقوق های نجومی وجود دارد؟

عبدالمجید شیخی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص موضوع ایجاد اشتغال سالانه یک میلیون شغل بر اساس برنامه ششم توسعه، گفت: موضوع ایجاد اشتغال میلیونی که امروز بحث داغ بسیاری از مناظره های انتخاباتی است در برنامه ششم توسعه نیز به آن اشاره شده و قانون حداقل را همیشه مطرح می کند؛ کسانی که می گویند سالانه یک میلیون شغل ایجاد می کنیم این جز وظایف قانونی انان است.

 

وی در خصوص عملکرد دولت در زمینه ایجاد اشتغال گفت: دولت یازدهم بجای افزایش آمار اشتغال در راستای کاهش آمار اشتغال حرکت کرد، امروز اقایان دولتی می گویند منابع برای ایجاد اشتغال در کشور وجود ندارد، جای تعجب است که آنها چنین اظهاراتی را بیان می کنند، منابع برای ایجاد اشتغال وجود ندارد ولی برای اختلاس و حقوق های نجومی وجود دارد؟ با مبلغ 12 هزار میلیارد تومان اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان دولت می توانست سالانه قریب به 500 هزار شغل در کشور ایجاد کند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: دولت یازدهم منابع را به سمت دلالی ، واردات از کشور های دیگر و پول بازی سوق داد، بعبارت دیگر دولت بجای پرداختن به موضوع اصلی در اشتغال بیشتر به حاشیه در این زمینه پرداخته است، می گویند منابع نداریم ولی منابع موجود در کشور بسیار بیشتر از سایر کشور های جهان است؛ نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی ، صنعت و معدن، عمران و ... این ها همه بسیاری از منابع موجود در کشور است که می توان با اتکا و تکیه بر آن ها بسیاری از شغل ها را برای مردم کشور ایجاد کرد.

 

شیخی با بیان اینکه دولت یازدهم اشتغال کشور را به حالت کما برده است، اظهارداشت: دولت یازدهم از ابتدای شروع بکار خود تا کنون نمره مردودی در زمینه اشتغال را از آن خود کرده است، دروازه های کشور به سمت واردات باز شد و برای صادرات بسته شد، 60 درصد از کارخانه های قدیمی و بنام کشور در این دولت تعطیل شد کارخانه هایی از قبیل ارج، ازمایش، داروگر، روغن جهان و ... در این دولت تعطیل شدند و جای تاسف دارد کسانی که در مناظرات امروز حرف از اشتغال می زدند باید نگاهی به کارنامه اشتغال دولت خود هم کنند که چه افتضاحی را به بار اورده اند.

 

وی در ادامه افزود: اقای جهانگیری که در مناظرات از ایجاد اشتغال میلیونی صحبت به میان می اورد، در سال 82 تعرفه بیش از هزار قلم کالا را برداشت و ضربه مهلکلی را به اقتصاد کشور وارد کرد، کسی که داعیه دار ایجاد اشتغال است باید بداند یکی از اصول اشتغالزایی بستن دروازه واردات کشور است، یا بعبارت دیگر تنها کالاهایی که مورد نیاز و ضروری است باید وارد کشور شوند ولی اقای جهانگیری متاسفانه این موضوع را درک نکرده است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین در خصوص ایجاد اشتغال در صنعت پتروشیمی کشور گفت: امروز در بحث اشتغال در پتروشیمی به جرات می توان گفت تنها بخشی که در ان می توانیم ایجاد اشتغال کنیم پتروشیمی ها هستند، متاسفانه دولت یازدهم بجای ایجاد ارزش افزوده در محصولات پتروشیمی آن را به طور خام در اختیار کشور های دیگر قرار می دهد، اگر دولت بجای خام فروشی پالایشگاه ایجاد کند می توانیم شغل های زیادی را در این زمینه ایجاد کنیم که مسئله عجیب و دور از انتظاری هم نیست که دولتی ها از آن واهمه دارند..

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار