مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. تير 1396 - 22:48   |   کد مطلب: 21371
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از اصلی ترین پیامد های قاچاق کالا در کشور می توان به بیکاری و از رونق افتادن تولید اشاره کرد، با افزایش آمار قاچاق در کشور هم زمان به آمار بیکاری افزوده می شود و از طرفی دیگر موجب کاهش تولید در کشور می شود که باید مسئولان فکر اساسی برای این موضوع کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، عبدالمجید شیخی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص پیامد های اقتصادی قاچاق کالا ها در کشور گفت: از اصلی ترین پیامد های قاچاق کالا در کشور می توان به بیکاری و از رونق افتادن تولید اشاره کرد، با افزایش آمار قاچاق در کشور هم زمان به آمار بیکاری افزوده می شود و از طرفی دیگر موجب کاهش تولید در کشور می شود که باید مسئولان فکر اساسی برای این موضوع کنند.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به همین منوالی که امروز دولت کشور را اداره می کند ادامه دهیم  همچنان باید شاهد رشد نرخ بیکاری و کاهش آمار تولید کشور در پی افزایش قاچاق کالا باشیم که این امر برای کشوری همچون ایران که منابعی سرشار نسبت به سایر کشورها دارد ناپسند است؛   ضعیف شدن انباشت کالا و سرانجام ورشکستگی صنایع داخلی کوچک و بزرگ از اهم پیامد های افزایش قاچاق در کشور است که امروز ما شاهد این امر هستیم که بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ در حال تعطیلی هستند که بسیار نگران کننده است.

 

این استاد افتصاد دانشگاه با بیان اینکه افزایش قاچاق موجب تضعیف بازار داخلی می شود، بیان کرد: با افزایش قاچاق بازار داخلی از رونق افتاده و باعث می شود که بجای آن بازار سایر کشور ها که از طریق آنان جنس قاچاق وارد کشور می شود توسعه و رونق یابد ، بعبارت دیگر با قاچاق کالا تولید داخل را در کشور زیر پا می گذاریم و در عوض بازار کشور های دیگر را رونق می دهیم.

 

شیخی با اشاره به کاهش انگیزه فعالان اقتصادی با افزایش قاچاق در کشور نیز عنوان کرد: امروز ما شاهد کاهش انگیزه تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کشور در پی افزایش آمار قاچاق کالا  و واردات بیش از حد هستیم، باید ساز و کار مقابله با قاچاقچیان در کشور به صورت خیلی جدی تر و منسجم تری ایجاد شود تا مجاری قاچاق در کشور بسته شود؛  ایجاد اشتغال کاذب و موقتی و زودگذر در حین بالا بودن نرخ رشد بیکاری نیز ناشی از بالا بودن آمار قاچاق در کشور است که امروز توجه چندانی به این امر نمی شود.

 

وی با اشاره به قاچاق کالا از مبادی رسمی و غیر رسمی به کشور گفت: قاچاق کالا از دو مجاری رسمی و غیر رسمی به کشور صورت می پذیرد، قاچاق غیر رسمی همان کوله برانی هستند که با چهار پا و ... برای گذران زندگی قاچاق انجام می دهند اما قاچاق غیر رسمی که امروز منظور ما هم به همین امر است و باید این مسئله برای همیشه در کشور ریشه کن شود از طریق مبادی رسمی یعنی گمرکات و مناطق ازاد وارد کشور می شود.

 

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: مهم ترین معظل امروز اقتصادی کشور حضور یقه سفید ها در بخش قاچاق است، این افراد از طریق مبادی رسمی اقدام به قاچاق با حجم های گسترده به صورت سازمان یافته می کنند که این امر باید مورد توجه مسئولان و در اولویت رسیدگی هایشان باشد نه کوله بر هایی که امروز می بینیم با سختی اقدام به این امر می کنند، هم باید با این افراد مقابله کرد و از طرفی دیگر باید ساز و کاری طراحی کنیم تا افراد کوله بر بجای قاچاق به امر تولید و کسب و کار متعارف مشغول شوند.

 

شیخی افزود: بنابراین مظور ما از مبارزه با قاچاق همین افرادی است که از طریق رانت و سایر مسائل از مبادی رسمی کشور اقدام به قاچاق می کنند و باید هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس قوانینی را برای مبارزه با این امر که امروز اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار داده است تهیه و تنظیم و به تصویب برسانیم.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار