مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 31. ارديبهشت 1396 - 17:38   |   کد مطلب: 20795
بانک مرکزی در حالی از تعیین تکلیف سپرده‌گذاران ۱۰ و ۲۰ میلیون تومانی کاسپین (۹۰ درصد سپرده‌گذاران) خبر می‌دهد که مراجعه‌کنندگان به شعبه فقط می‌توانند ۶۰ درصد پول‌شان را دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از فارس؛ بعد از گذشت 8 ماه از سپری شدن بحران کاسپین، بانک مرکزی به فکر چاره‌اندیشی برای سپرده‌گذاران آن افتاد.

در روزهای 27 و 28 اردیبهشت دو خبر، یکی در قالب مصاحبه با معاون نظارتی بانک مرکزی و یکی هم به صورت اطلاعیه، از پرداخت پول سپرده‌گذاران موسسه کاسپین در سقف‌های 10 و 20 میلیون تومان خبر داد.

البته بانک مرکزی مدعی است در مدت 6 ماه ماجرای کاسپین را پیگیری کرده تا 8 تعاونی زیر مجموعه آن منحل و دارایی‌هایشان به کاسپین منتقل شود و در اواخر اردیبهشت ماه این پیگیری‌ها به نتیجه رسید.

معاون نظارتی بانک مرکزی در مصاحبه 27 تیر ماه خود گفت: در این مرحله صرفا سپرده‌های سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان که تا 100 میلیون ریال است به موسسه کاسپین منتقل و پرداخت می‌شود، صاحبان سپرده‌ها می توانند وجه منتقل شده را نزد موسسه سپرده گذاری کرده و در صورت عدم تمایل وجه سپرده خود را دریافت کنند.

دریافت یا انتقال سپرده های بالای 100 میلیون ریال براساس برنامه ای است که از طرف بانک مرکزی و موسسه اعتباری کاسپین اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش فارس، فردای آن روز نیز اعلام شد از 9 خرداد ماه برای سپرده‌گذاران تا سقف 20 میلیون تومان، پرداخت‌ها آغاز می‌شود،اما با وجود اینکه تصور می‌شد این طرح بانک مرکزی آبی بر آتش باشد، عصبانیت سپرده‌گذاران را بیشتر کرد.

برخی سپرده‌گذاران در این باره به خبرنگار فارس اعلام کردند شعب کاسپین 40 درصد سپرده را کسر و 60 درصد دیگر را به‌عنوان مطالبه شخص سپرده گذار در نظر می‌گیرد.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفته بود از مجموع حدود 450 هزار سپرده گذار تعاونی منحله فرشتگان، حدود 400 هزار نفر سپرده زیر 100 میلیون ریال دارند و به همین دلیل برای تعیین تکلیف زودتر این افراد از 28 اردیبهشت ماه تا 8 خرداد ماه سپرده این 400 هزار نفر از طرف موسسه کاسپین تعیین تکلیف شود،اما برخی سپرده‌گذاران این موسسه می‌گویند اغلب مشتریان این موسسه، سپرده‌های بیش از 50 میلیون تومان دارند.

بانک مرکزی در گزارش‌های خود مدعی است با پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران این موسسه تا سقف 20 میلیون تومان، 90 درصد سپرده‌‌گذاران تعیین تکلیف می‌شوند اما وقتی 40 درصد سپرده همچنان نزد موسسه باقی می‌ماند، نمی‌توان نتیجه آن را تعیین تکلیف دانست.

نکته مورد اعتراضی دیگر، عدم پرداخت سود به سپرده‌هاست. روابط عمومی موسسه کاسپین در واکنش به این اعتراض‌ها اعلام کرد: با توجه به اعتراض جمعی از سپرده‌گذاران در 20 شعبه منتخب و دفتر مرکزی کاسپین نسبت به حذف سود سپرده ها بدین وسیله به اطلاع می‌رساند که این تصمیم توسط مدیرعامل و هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین صورت نگرفته است.

همچنین سپرده‌گذاران در موسسه فرشتگان سابق که هم‌اکنون در کاسپین ادغام شده است، می‌گویند سود سپرده از 23 درصد به 7 درصد کاهش یافته است.

البته مسئولان شعب کاسپین می‌گویند این کاهش سود سپرده با هماهنگی با بانک مرکزی و قوه قضائیه انجام شده است. 

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد تدبیر مسئولان بانک مرکزی جامع و کامل نیست و همچنان سپرده‌گذاران کاسپین با بلاتکلیفی روبرو هستند.

بانک مرکزی همچنان به روش‌های قبلی خود برای رفع مشکل کاسپین ادامه می‌دهد و در این بین فقط چالش‌های سپرده‌گذاران و درگیری آنها با شعب بیشتر شده است.

در چند روز اخیر گزارش‌های متعددی از درگیری، به آتش کشیدن شعبه و تجمع در مقابل شعبه در فضای مجازی منتشر شده است، اما بانک مرکزی همان سبک چند ماه گذشته را در پیش گرفته است به طوری که فضای مبهمی را برای وصول مطالبات سپرده‌گذاران این موسسه به تصویر کشیده است.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار